var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29744;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","64"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29744","0","מחשבה שלא לשמה, בדיבור או לא?","22/08/13 14:43","טז אלול","תשע"ג","14:43","Almuaddib",".


למדנו במשנה, זבחים פרק א' משנה א':

כל הזבחים שנזבחו שלא לשמן – כשרים, אלא שלא עלו לבעלים לשם חובה, חוץ מן הפסח ומן החטאת: הפסח – בזמנו, והחטאת – בכל זמן.


הגמרא על אותה המשנה (זבחים ד:), מסבירה כי המחשבה פוסלת, כיוון דאחשבא פסלה.


בעקבות כך, רואים אנו את פסקו של הרמב"ם:
שלש מחשבות הן שפוסלין את הקרבנות...

(הלכות פסולי המוקדשין פרק י"ג)


ושאלה נשאלת על כך, כיצד יודעים את מחשבתו של האדם? רבות מחשבות בלב איש, ולפעמים אף האדם עצמו אינו יודע.
ואין זאת אלא שהאדם עצמו, רק הוא יכול לחייב את עצמו משם מחשבת פסול או פיגול.


רש"י, אצלנו ובעוד מקומות בש"ס, קובע כי המחשבה צריכה לקבל ביטוי בפה. בלי שיהגה האדם בפיו - לא יתחייב. וכך כתב אצלנו:

כל מחשבה דקדשים מוציא בפיו הוא.

וכן גם קבע ר"י, מבעלי התוספות:

מכאן מדקדק ר''י דהא דקרי בכל דוכתי פיגול פסול מחשבה לאו דוקא דאינו פיגול עד שיוציא בשפתיו


השאלה הקודמת, לא שייכת כאן. ברור שאם האדם מבטא בשפתיו את מחשבתו - יודעים מה חשב. מצד שני, איך יסתדרו הקובעים כי דיבור, עם דברי הגמרא שהובאו לעיל מזבחים?


וכדאי לראות את דברי המשנה למלך על פרק י"ג בהלכות פסולי המוקדשים לרמב"ם.","107","","3914","True","True","False","","1107","84.228.148.146","0","0","פסחים|סג ע"א",""),new Message("29746","29744","כדברי התוספות שם באותו עמוד.","22/08/13 15:55","טז אלול","תשע"ג","15:55","כדי","ובכלל, במקומות רבים התנאים או האמוראים אוחזים לשון המקרא בדווקא, ונקרא מחשבה ע"ש הפסוק "לא יחשב". ולפי זה יתכן של' מחשבה שמצאנו בכ"מ, לשיטה זו הוא מלשון "להחשיב" את הקרבן, כמשמעותו בפסוק.
ואגב, למאי דקסלקא דעתיה מעיקרא, יותר היה לו להקשות מהגמ' בזבחים (כט:) אחרים אומרים במחשבה הוא נפסל וכו' ע"ש בכל הסוגיא.

ויואיל נא כבודו לעיין בכל המקומות שציין רעק"א בגה"ש בריש זבחים. ומעתה, עד ששואל על לשון "אחשבה" שהוא גמיש ביותר כנ"ל, צא ופרנס לי לדעת הרמב"ם סוגיא דגיטין (נד:), והיא בעצם אחת מהוכחות התוס' בב"מ.

ואף אם תצלח משוכה זו לדעת הרמב"ם, כיצד תצליח להלום את דברי הגמרא בזבחים (כז.): "כאן שנתן באמירה", אשר שפתותיה ברור מיללו ששפתי המפגל צריכים למלל [ומשום-מה התוס' לא הזכירו את דברי הגמ' הללו כהוכחה לדבריהם. וי"ל].
וישנן עוד הרבה ראיות חזקות מאוד לשיטה זו (חוץ מאלו שהוזכרו בתוס'), אך במסגרת זו - די בזה.

אין זאת אלא שאף שיטה אינה חפה מאי אלו קושיות ודוחקים. ועניין זה הוא ארוך ומסועף מאוד, והאחרונים נו"נ דשו בזה הדק היטב לא הייתה קריה אשר שגבה מהם. ואדרבה, אם אתה שואלני איזו שיטה יכולה להרגיש יותר בנח, אני יותר נוטה לבחור בשיטת רש"י וסיעתו.","249","","3914","True","True","False","","404","79.182.195.41","0","29744","פסחים|סג ע"א",""),new Message("29755","29746","אכן, זבחים כט- וזה מהמקורות שהובאו","22/08/13 22:14","טז אלול","תשע"ג","22:14","Almuaddib","במשנה למלך, אותו הבאתי למטה, כמו גם מקורות רבים נוספים בגמרא.

וכדאי עוד לעיין במאירי, אצלינו וכן בזבחים. ואמנם אין תימה שהמאירי מפרש כרמב"ם, אלא שנימוקיו עמו, וכדאי לעיין שם.","107","","3914","True","True","False","","138","84.228.148.146","0","29744","פסחים|סג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);