var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30707;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30707","0","חיוב הסבה תלמיד לפני רבו","06/10/13 03:50","ב חשון","תשע"ד","03:50","הודו_כי_טוב","תלמיד אצל רבו מאי ? .... מורא רבך כמורא שמיים -

אם כך אסור לנו להסב בכלל הרי אנו יראי שמיים ?","207","","3877","True","True","False","","931","46.117.14.249","0","0","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30708","30707","דוקא ההשוואה למורא שמים מורה לתלמיד","06/10/13 07:33","ב חשון","תשע"ד","07:33","יהודי_קדום","שלא להסב לפני רבו.

בדף הנידון איתא: "כי הוינן בי מר הוי זגינן אבירכי דהדדי כי אתינן לבי ר"י אמר לן לא צריכתו מורא רבך כמורא שמים" .

שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תעב סעיף ה

"בן אצל אביו צריך הסיבה ואפילו הוא רבו מובהק. תלמיד לפני רבו (טו) אינו צריך הסיבה, אפילו אינו רבו מובהק, אלא אם כן יתן לו רבו רשות. ותלמיד חכם מופלג בדורו, אעפ"י שלא למד ממנו כלום, חשוב כרבו ואינו צריך הסיבה. (ודווקא כשאוכלין על שלחן אחד, אבל אם אוכל על שלחן בפני עצמו צריך להסב)."
משנה ברורה סימן תעב ס"ק טו

(טו) אינו צריך הסיבה - משום דברישא אמר צריך נקט הכא אינו צריך אבל באמת איסורא [יט] נמי איכא להסב בפניו דמורא רבו כמורא שמים:

שער הציון סימן תעב ס"ק יט
[יט] דרכי משה, וכן משמע מהרמב"ם, וכן כתב אחרונים:
====

ומביאים בדף על הדף ברכות דף לז עמוד ב

"אבל בפשוטו י"ל שהאיסור של ישיבה בעזרה פועל שלא יהא צריך שם הסבה, ושבעזרה יהיו יוצאים ידי חובת אכילת מצה בעמידה שלא בהסבה, דאכילת מצה במקדש הוי כאכילת תלמיד לפני רבו שיוצא ידי חובה בלא הסבה, ובשניהם ההסבה נדחית מפני כבוד שמים."
====
וכן בכסף משנה הלכות חמץ ומצה פרק ז

"...תלמיד לפני רבו אין צריך הסבה "
=====

וכן בחשוקי חמד פסחים דף קח עמוד א

"...ויש עוד להוסיף דכשאוכלים לפני הרב, דרך החירות הוא לאכול בלי הסיבה, והוי גם כן אכילה דרך חירות הגם שלא היסב "

=====","233","","3877","True","True","False","","216","79.177.147.168","0","30707","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30718","30707","תשובות","06/10/13 12:19","ב חשון","תשע"ד","12:19","דוד כוכב","א. מיירי רק ברבו מובהק (ע' בהלכות רבו בשו"ע).
ב. לשון רב יוסף: "לא צריכיתו" - משמע שלא חייבים אך מותר ואינו נחשב לחוצפה. וכך משמע גם מכך שרבה שתק ולא העירם מידי.

ולעצם קושייתך, כוונתך לשאול שאם בפני רבו אין מסבים, הוא הדין בפני הקב"ה, והלא מלא הארץ כבודו.
התשובה היא שרק בזמן תפילת העמידה אנחנו מצווים להתנהג כמי שעומד בפני המלך, ואכן אסור להסב אז. בשאר הזמן המלך צופה אך הוא מוחל, ואין הדין שיכבדוהו כאצל מלך בשר ודם. רק רב הונא בריה דרב יהושע ורב נחמן בר יצחק נהגו בעצמם כאילו הם עומדים בכל עת בפני המלך.","125","","3877","True","True","False","","142","212.76.96.184","0","30707","פסחים|קח ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);