var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30962;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","57"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30962","0","שבעה מנודין לשמים...והמונע מנעלים מרגליו","11/10/13 09:26","ז חשון","תשע"ד","09:26","Almuaddib","הערה ושאלה:

ברוב כתבי היד ראיתי כי כתוב "שמונה", ולא שבעה כפי שבידינו. בחלקם נכתב "כמנודין" ולא כגרסה שבידינו.



והשאלה:
איך השתרבב לרשימה מי שהולך יחף? איך אפשר להעמיד באותה רשימה את מי שנמנע מללמד את ילדיו תורה, או שאינו מטיל ציצית בבגדו, עם ההולך יחף? וכי חסרים אנו עדויות על גדולי עולם שהלכו יחפים?

ואמנם מצאנו בצוואתו של ר"ע לבנו שלא להמנע ממנעלים, אך מה בין הנהגה זו לבין נידוי לשמים?","107","","3863","True","True","False","","1052","84.228.190.119","0","0","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30963","30962","על חשיבות המנעלים ראה שבת קכט.","11/10/13 10:26","ז חשון","תשע"ד","10:26","יהודי_קדום",""אמר רב יהודה אמר רב לעולם ימכור אדם קורות ביתו ויקח מנעלים לרגליו "

ופירש שם רש"י "ויקח מנעלים. שאין לך ביזוי מן המהלך יחף בשוק: "

ולשון רש"י נראית חסרה להבנה שיחף הוא ביזוי גדול כי הלשון צ"ל: "...שאין לך ביזוי גדול יותר מן המהלך יחף בשוק"

בלעדי תוספת זו אפשר להבין שאין בזיון ביחפנות.

(אתמול [קיב.] היינו רכים יותר ורק אמרנו: "אל תמנע מנעלים מרגלך"... )

המאירי אומר שהמנעלים שומרים על הרגליים מפגיעה פיסית.

******
לענין שבעה/שמונה ראה גם חמישה/ארבעה בדף קיא: "חמשה טולי...." ויש רק ארבעה!","233","","3863","True","True","False","","196","79.177.147.168","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31005","30962","אז למה עובדים במקדש יחפים?","12/10/13 22:02","ח חשון","תשע"ד","22:02","קותי","אולי הכוונה שמונע מנעלים מרגליו מסיבה אידיאולוגית
בטח יש כאלו שזוכרים את חסידי מהרישי יוגי שהלכו ברחובות תל אביב יחפים","217","","3862","True","True","False","","223","79.176.187.214","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30964","30963","חשיבות מנעלים. => כמנודין לפני ה' ??!!","11/10/13 10:36","ז חשון","תשע"ד","10:36","Almuaddib","סיכמנו כבר שמנעלים זה דבר חשוב. כולם מסכימים שזה בזיון ללכת יחף.

ועדיין, אתה יכול להשוות זאת לשאר הרשימה? בזיון למי שהולך יחף, אבל הוא לא נמנע מפו"ר, הוא לא משבית מזוזה ממשקוף ביתו!

איך ניתן להשוות את מי שמתבזה בכך שהוא הולך יחף בשוק, לכל שאר העבירות - עבירות! - שברשימה?","107","","3863","True","True","False","","187","84.228.190.119","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30966","30964","ראיתי ששאלתך תישאר לענ"ד גם אחרי מה","11/10/13 10:43","ז חשון","תשע"ד","10:43","יהודי_קדום","שהביא החשוקי חמד על סוכה דף מט: בשם העין אליהו:

"מרבה כבוד שמים - נאמר במסכת פסחים (דף קיג ע"ב) שבעה מנודין לשמים אלו הן... והמונע מנעלים מרגליו, ופירש בעין אליהו הטעם שהמונע מנעלים מרגליו הוא כמנודה, משום שמראה עצמו שנשכח מכל טובה, וממעט כבוד השי"ת שברא כל צרכי האדם, יעו"ש. הרי שהלובש מנעלים יוכל לכוון שמראה בזה כבוד שמים שה' נתן לו הטובות."","233","","3863","True","True","False","","198","79.177.147.168","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30977","30964","העליתי משהו מיוחד: בנו של רבי עקיבא","11/10/13 11:59","ז חשון","תשע"ד","11:59","יהודי_קדום","היה נוהג ללכת יחף. בנו הוא רבי יהושע בן קרחה. יעויין בשבת קנב.","233","","3863","True","True","False","","153","37.26.147.191","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30967","30966","אפשרות נוספת","11/10/13 10:58","ז חשון","תשע"ד","10:58","המכריע","אולי הכוונה (קצת בדרך דרוש) שאם אדם רואה בנפשו שהוא מהלך יחף (או מצד עניותו המופלגת, או איזה דחף כזה) יש לו לחוש לנפשו (ואולי גם לאחרים כלפיו) שהוא מנודה לשמים ולכן מנהיגין אותו משמיא שיילך יחף כדין מנודה. נפ"מ שיתעורר לשוב ממעשים שמנדים עליהם, ואולי נפ"מ לחביריו לעוררו בעדינות ובעקיפין על כגון דא.

מה שהביא ר' קדום לגבי טולי, עי"ש על הגליון מהגר"א שמגיה ומזיז את הערבתא לפני האיכא דאמרי ובזה נכונה הגירסה.","199","","3863","True","True","False","","242","213.151.55.102","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30978","30967","עוד אחת","11/10/13 12:09","ז חשון","תשע"ד","12:09","כדי","אדם המבזה עצמו, נחשב כאילו לא חס על כבודו קונו, ועי' ביבמות (סג:) התבטאות די נדירה של חז"ל: שאין לך בזוי ומשוקץ לפני המקום ממי שהולך ערום בשוק [ובמדרשים איתא שזה היה חטאם של דור המבול].
אמנם שם כנראה מדובר על גברא ערטילאי לגמרי שהוא תכלית הבזיון והורדת מסווה הבושה, אך גם באדם ללא נעלים ישנה הפגנת זלזול בעצמו וממילא בקב"ה.
ועי' בפירוש רש"י במגילה (כד.) גבי פוחח, ובתוס' ב"מ (ל:). ועי' בדברי הרמב"ם רמב"ם (פי"א הלכה ה) ז"ל: כן הבזויין פסולין לעדות מדבריהם והם האנשים שהולכין ואוכלין בשוק בפני כל העם וכגון אלו שהולכין ערומים בשוק בעת שהן עוסקין במלאכה מנוולת וכיוצא באלו שאין מקפידין על הבושת, שכל אלו חשובין ככלב ואין מקפידין על עדות שקר. ע"כ.","249","","3863","True","True","False","","324","109.66.176.197","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30983","30967","חנינא בן דוסא בנידוי?","11/10/13 13:23","ז חשון","תשע"ד","13:23","Almuaddib","וכי כל אחד מרבותינו, מאלו שהיו עניים מופלגים, תאמר שכאילו בנידוי היו???","107","","3863","True","True","False","","155","84.228.190.119","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30984","30978","השוואתך רק מחדדת את קושייתי","11/10/13 13:25","ז חשון","תשע"ד","13:25","Almuaddib","וכי ניתן להשוות בין מי שמהלך ערום ועריה בשוק, לבין המהלך יחף?

ומגדולינו שהילכו יחפים, תאמר שלא חסו על כבוד קונם כמו מי שהילך וביזה צלם בכך שלא כיסה ערוותו???","107","","3863","True","True","False","","171","84.228.190.119","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30989","30984","לא הייתה כוונה להשוות","11/10/13 15:31","ז חשון","תשע"ד","15:31","כדי","הייתה כוונה להצביע על כיוון מסויים, שהמזלזל בעצמו שנוא בעיני הקב"ה. אין ספק שלא ראי ההולך ערום כראי היחף (כהערתך, שהיא גם הערתי עצמה במ"ש "אמנם" וכו'), אך הצד השווה ביניהם שעושים זילות בעצמם.

ומה שהערת מגדולינו - העניין הוא שהבושה היא מושג מאוד יחסי, בהתאם להלך רוח הזמן ואופיו של המקום. רק לדוגמא: ככל הנראה בזמן חז"ל כנראה עיקר האכילה הייתה ביד (יש לזה כמה הוכחות. עי' למשל בשבת קכב: "לתת עליו תבשיל לקטן" ולא ציירה המשנה באכילתו עצמו. וכתבתי "עיקר" משום שכנראה מאכלים מסויימים כן נאכלו ע"י כלי אכילה), ומן הסתם גם גדולי ישראל התנהגו לפי אותו קוד. ומעתה שווה בנפשך גדול בדורינו המסב בסעודת סיום הש"ס, ואוחז את הפולקה שהוגש לו בידו... וכדי בזיון וקצף. ולא חסרות עוד דוגמאות.

וגם לגבי היחף עצמו מצאנו התייחסות מפורשת לשינוי הזמנים והמקומות, אמנם בנושא אחר - שהרמב"ם כתב שלא יעמוד בתפלה באפונדתו ולא בראשו מגולה ולא ברגלים מגולות אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני גדולים אלא בבתי רגלים. ע"כ. וכתב ע"ז מרן בב"י (ס"ס צא): נראה מדבריו שאם דרך אנשי המקום לעמוד יחפים בפני הגדולים כמו בארץ הערב שרי להתפלל יחף. אבל בהגהות מיימוניות (שם אות ט) כתוב אסור להתפלל בלא מנעלים דאמרינן בחגיגה (יג:) לאו אורח ארעא לגלויי כרעיה קמיה מריה. עכ"ל (ההג"מ). ולא חילק בין מקום למקום. ומיהו, אפשר דבמקום שנהגו לעמוד יחפים בפני הגדולים אינו בכלל זה דהא חזינן דאורחייהו לגלויי כרעייהו קמי מרייהו ולא אמרינן בהו דבטלה דעתן, וכן נהגו העולם בכל ארץ הערב להתפלל יחפים. עכ"ל הב"י.","249","","3863","True","True","False","","244","79.181.174.164","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30991","30984","גם אני נתקשתי היטב בכך","11/10/13 15:43","ז חשון","תשע"ד","15:43","דוד כוכב","עיינתי עתה שוב בגמרא, ונ"ל שיש לבאר על פי האמור במסכת מנחות דף מג ע"ב:

"ת"ר: חביבין ישראל שסיבבן הקדוש ברוך הוא במצות, תפילין בראשיהן ותפילין בזרועותיהן וציצית בבגדיהן ומזוזה לפתחיהן, ועליהן אמר דוד: שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך".
הייחוד במצוות אלו שהם מסבבים את היהודי וממילא גם משמרים אותו.

אף כאן מדובר במצוות שסיבבן הקדוש ברוך הוא לישראל, ומי שנחסר מהם נחשב כחסר וכמנודה מן שמיא.
בתחילה מצד משפחתו הסובבתו - שתהא שלימה:
יהודי שאין לו אשה,
ושיש לו אשה ואין לו בנים,
ומי שיש לו בנים ואין מגדלן לתלמוד תורה.
ומרומזים בזה דברי תפילת ר' שבתי המובאת בשל''ה וּמְכוּנָה תפילת השל"ה:
וְעַל קִיּוּם הָעוֹלָם וְעַל קִיּוּם הַתּוֹרָה בָּא לָנוּ מִמְּךָ ה' אֱלֹהֵינוּ שְׁנֵי צִוּוּיִים. כָּתַבְתָּ בְּתוֹרָתְךָ: "פְּרוּ וּרְבוּ", וְכָתַבְתָּ בְּתוֹרָתְךָ: "וְלִמַּדְתֶּם אוֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם"; וְהַכַּוָּנָה בִּשְׁתֵּיהֶן אֶחָת.
ולאחר מכן המצוות המסבבות את גופו של אדם מכל אבריו:
ומי שאין לו תפילין בראשו,
ותפילין בזרועו,
וציצית בבגדו,
ומזוזה בפתחו.
ולסיום חסר רק מה 'ה' אלקך דורש ממך' ליתן תחת רגליך, הוי אומר:
והמונע מנעלים מרגליו.
ואף שבזה אין חובה גמורה, וגדולי הדורות אף נמנעו מכך בכדי להתענות ולהתכפר, מכל מקום ככלל זהו רצון העליון המשלים את התמונה לכל צדדיה.","125","","3863","True","True","False","","178","212.76.96.184","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31001","30984","בשבת עלעלתי קימעא במסכת שבת","12/10/13 21:59","ח חשון","תשע"ד","21:59","כדי","ובדף קכט. על מאמר הגמרא "לעולם ימכור אדם קורות ביתו ויקח מנעלים לרגליו", הפציעו להן מילותיו של רש"י שם: שאין לך ביזוי מן מהמלך יחף בשוק. עכ"ל. והנה, אם לא נאטום עיננו, יהיה קשה מאוד להתעלם בין הדמיון הכמעט מוחלט בין לשונו של רש"י כאן לבין לשון הגמ' ביבמות (סג:) שצוטטה בהודעתי הקודמת: "אין לך בזוי ומשוקץ לפני המקום ממי שהולך ערום בשוק". מעתה, ישנן רגליים ברורות לדבר, שאידי ואידי חד שיעורא הוא, וטעם שניהם שווה כאשר כתבתי לעיל, שהוא משום שמטיל דופי בעצמו, ועניין זה משוקץ בעיני המקום.

ובכלל, יש לדעת, שהלומד צריך להיות מאוד עירני וזהיר למה שקורא, משום שסגנונם של חז"ל הוא כאשר העידו על עצמם (בירושלמי ר"ה והובא בתוס' כריתות יד.) שדברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר. ולכן כל שינוי לשון או התנסחות מוזרה אמורה לקרוץ ללומד שדברים בגו והוא מצדו אמור לשים ליבו לכך ולפצח את התעלומה.
גם כאן, אין כל ספק שרש"י בכוונה תחילה נקט באופן ברור את לשון הגמרא ביבמות, משום שרצה לרמוז שעניינם של שני הנידונים הוא אחד.

ועיין עוד במה שכתבתי בעניין באשכול הסמוך.","249","","3862","True","True","False","","341","79.181.174.164","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("30992","30989","אדרבה","11/10/13 15:53","ז חשון","תשע"ד","15:53","דוד כוכב","אין לפרש בדברי ההגהות מיימוניות שכוונתו שלא לחלק, שהרי כל מקורו בחגיגה (יג:) ושם מבואר שבזמן שאין בית המקדש קיים, נתמעטו כנפי החיות, הי מינייהו אימעוט? רבנן אמרי: אותן שמכסות בהן רגליהם. הרי שבגלות אורחא לגלות גם במרומיו.
ובזה פירשתי את דברי הרמב"ם שם שברגלים מגולות סייג אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו בפני הגדולים אלא בבתי הרגלים, ואילו לפני כן גבי ראש מגולה לא מיעט מידי - כי בענין כיסוי הראש לא שנא עת הגלות.","125","","3863","True","True","False","","122","212.76.96.184","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31002","30991","דומני שהקושי נותר בעינו","12/10/13 21:59","ח חשון","תשע"ד","21:59","Almuaddib","ראה פתיחתך וסיומך.

בפתיחה - הבאת בריתא, הכוללת חלק מהרשימה שאצלנו. כלומר - כל מה שמובן - קיים. מנעלים ברגליו - איננו בבריתא. כך גם המשך דבריך, בהם נאלצת להשלים מה שלא היה בבריתא - כדי להתקשר למנעלים המופיעים אצלנו.

אך הסיפא של דבריך, מדגישה את הקושי: חסר ברשימת הדברים שה' דורש ממך - את המנעלים. הרי זה בדיוק הדבר. מצוות - יש, מנעלים, שאין בכך מצווה ואין איסור כלשהו בהליכה בלא מנעלים - נמצא ברשימת הכמנודים.

"וגדולי הדורות" - וכי עולה בדעתך שגדולים אלו היו כמנודים לאביהם שבשמים? הרי עדותך שנתקשית בכך, מובנת יותר מהנסיון לתרץ קושי זה באמצעות הבריתא בה אין כלל מנעלים.","107","","3862","True","True","False","","194","77.127.40.155","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31007","31001","האם לשון רש"י "שאין לך ביזוי מן המהלך","12/10/13 22:53","ח חשון","תשע"ד","22:53","יהודי_קדום","יחף בשוק" פירושה "...שאין לך ביזוי גדול יותר מן המהלך יחף בשוק" ?


נתקשיתי בהבנה זו.

("ולכן כל שינוי לשון או התנסחות מוזרה אמורה לקרוץ ללומד שדברים בגו והוא מצדו אמור לשים ליבו לכך ולפצח את התעלומה." - או יתננה לגדולים ממנו לפענחה...)","233","","3862","True","True","False","","155","79.177.147.168","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31017","31002","עיקר התירוץ","13/10/13 01:04","ט חשון","תשע"ד","01:04","דוד כוכב","דגש התירוץ הוא בהסבר מדוע אלו דוקא נחשבים כמנודין, ומדוע נצטרף האחרון למשפחת רשימת הראשונים למרות שאינו חמור כמותם, ולא בדוקא עליו נאמרה הלשון החריפה. ואגב במילה "כמנודין" לא נרמז שבהכרח נעברה עבירה מובהקת. ואכמ"ל בדרכם של חכמים אמתי "האריכו לירא ולהפחיד" (פירוש המשנה לרמב"ם מסכת סנהדרין פרק ז, ד).

הברייתא במנחות עוסקת רק במצוות פרופר.","125","","3861","True","True","False","","132","212.76.96.184","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31006","31005","ולמה אמר ה' למשה שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל","12/10/13 22:39","ח חשון","תשע"ד","22:39","יהודי_קדום","רַגְלֶיךָ ? כנראה שאני מקום קדושה.

ולמה נצרכת להזכיר גויים/אחרים לעניינינו ?","233","","3862","True","True","False","","128","79.177.147.168","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31008","31006","ולא הוספתי קודם הידוע שמנעלים לרגלי","12/10/13 23:16","ח חשון","תשע"ד","23:16","יהודי_קדום","הכהנים במקדש הוי חציצה ולא דמי להכא כלל.","233","","3862","True","True","False","","140","79.177.147.168","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31009","31006","הרי במקדש יש בגדי כהונה לכבוד ולתפארת","12/10/13 23:24","ח חשון","תשע"ד","23:24","קותי","אז מה קרה לנעליים? בגלל האבק ובגלל לכלוך שנצבר על הנעלים וזה כבר לא לכבוד
ולכן בחרו שילכו יחפים פשוט זה כבר יותר מכובד מלכלוך על הנעליים שהרי את הרגליים רחצו לפי כניסתם למקדש

לגבי משה העדפתי לשאול ממשהו כללי ולא מקרה יחידני

מה פסול בהזכרת הגויים? בסך הכל הבאתי דוגמא שהליכת יחף יכולה להיות לה משמעות אידאולוגית עם קונוטציה של סטיה נפשית למי שהכיר את הטיפוסים
ואת זה באה לשלול המימרא בגמרא "והמונע מנעלים מרגליו." יש לו ואינו נועלם

ואולי השפעה של פרשת השבוע
רש"י בראשית פרשת לך לך פרק יז פסוק ה

(ה) כי אב המון גוים - לשון נוטריקון של שמו. ורי"ש שהיתה בו בתחלה, שלא היה אב אלא לארם שהוא מקומו ועכשיו אב לכל העולם ","217","","3862","True","True","False","","235","79.176.187.214","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31010","31007","לא מובן מה הקושי.","12/10/13 23:27","ח חשון","תשע"ד","23:27","כדי","ההבדל בדרגת הביזוי והבושה ברורים, וכבר הובארו לעיל, וזוהי סיבת השמטת רש"י את המילה "יותר".

ועדיין, זה מבוזה וזה מבוזה.

לשונו של רש"י לא רומזת או קורצת לגמרא ביבמות, אלא צועקת.




* עכשיו (1:20) שמתי לב שלשון רש"י הובאה כבר על ידך. אתך הסליחה.","249","","3862","True","True","False","","273","79.181.174.164","0","30962","פסחים|קיג ע"ב",""),new Message("31012","31008","לעמוד ולשרת","12/10/13 23:57","ח חשון","תשע"ד","23:57","קותי","לאיסור חציצה ברגליו נזקקו לדרשה מיוחדת
רציתי רק הדגיש שהליכת יחף איננה דבר העומד בפני עצמו זה דבר תלוי הקשר
גם ישראל אינם נכנסים לעזרה במנעל וזה לכבוד המקדש ומי ששיכן שמו שם
ואם הולך יחף ללא מטרה ברורה (תשובה תענית וכד') הרי הוא משונה וכל המשנים רגלם על התחתונה","217","","3862","True","True","False","","222","79.176.187.214","0","30962","פסחים|קיג ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);