var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3097;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3097","0","ה"ר עזרא הנביא","22/07/10 08:24","יא אב","תש"ע","08:24","עציוני","תוספות (ד"ה רב) מביא קושיא בשם ה"ר עזרא הנביא. מי זה, ומדוע זכה לכינוי "הנביא"?","159","","5028","True","True","False","","2906","132.70.40.183","0","0","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3098","3097","מקורות","22/07/10 08:39","יא אב","תש"ע","08:39","לינקוש","בויקיפדיה מובא שהוא תלמיד ר"ת.

וכאן מובא שע"פ החיד"א הוא רבי עזרא הנביא ממונקטור.","58","","5028","True","True","False","","358","77.126.123.164","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3100","3097","מצאנו נוהג אצל בעלי התוספות","22/07/10 13:15","יא אב","תש"ע","13:15","דוד כוכב","שהיו מכנים את עצמם בכינויי הקדמונים המתאימים לשמותם הפרטיים:
* רבינו תם - ר' יעקב מרומרוג - (בראשית כה, כז) וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם.
* רבי יוסף בכור שור - רבי יוסף בן יצחק מאורליאנש, תלמיד רבינו תם - (דברים לג, יז)
בְּכוֹר שׁוֹרוֹ (בברכת יוסף).
* ר"י פורת - רבי יוסף בן משה מטרויש תלמיד רשב"ם - (בראשית מט, כב) בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף.
* רבי יעקב מאורליאנש, תלמיד רבינו תם, מכונה רבינו תם דאורליאנש, נהרג על קידוש השם באנגליה.
* ר' עזרא הנביא.

מי יודע על עוד?","125","","5028","True","True","False","","542","212.76.102.250","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3104","3097","בעלי התוספות / א. א. אורבך (עמ' 336-337)","22/07/10 20:14","יא אב","תש"ע","20:14","לינקוש","החכם ר' עזרא הנביא, הנזכר בתוספות שלנו (גיטין פ"ח ע"א ד"ה ודילמא, שבועות כ"ה ע"א ד"ה רב) היה אף הוא תלמידו של הר"י...
הוא חי בעיר מוֹנקוֹנטוּר (Moncontour), ונקרא על שמה 'הרב הנביא ממונקונטור'. שם גם קבע את בית-דינו והורה לתלמידים. בין תלמידיו היה מהר"ם מרוטנבורג, ולפי זה האריך ר' עזרא ימים. ור' עזרא סתם בתוספות שלנו (כתובות מ ע"א ד"ה אי, ב"ב כ"ח ע"א ד"ה אי) אינו אלא ר' עזרא הנביא. התואר 'נביא' אינו תואר-כבוד בעלמא, כדעתם של חוקרים אחדים, אלא, כפי שהוכח, קשור בפעולתו הנבואית. ב'מאמר על הגאולה', שחובר סמוך לזמנו של ר' עזרא, מסופר: 'הנביא ממונקונטור עלה בשמים ושאל הקץ לחגי זכריה ומלאכי כל אחד ואחד מהם כתבו שלוש חרוזות כל אחד בשמו ובכל אחת ה' '. כבר ראינו שתקוות הדור לגאולה קשורה היתה בציפייה לחידושה המיידי של הנבואה. עלייתו של ר' עזרא לשמים ונבואתו קשורות בחישובי הקץ, והוא היה אחד מה'מתנבאים במחנה'. מן הראוי להזכיר שבשני כתבי-יד נשמרה מסורת האומרת שר' עזרא היה מספרד, וכי היה נכדו של ר' אברהם אבן-עזרא.

[ההדגשות שלי]","58","","5028","True","True","False","","456","77.126.123.164","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3105","3097","ספק אחד","22/07/10 20:38","יא אב","תש"ע","20:38","משיב מאורות דף היומי","נסתפקתי האם מקיימים מצות ת"ת בעיסוק בשאלה למה קראו לו רבי עזרא הנביא.","142","","5028","True","True","False","","363","85.130.130.141","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3106","3105","אז בא נפשוט את הספק... ","22/07/10 21:01","יא אב","תש"ע","21:01","אבינועם","ירושלמי שבת (פ"א ה"ב):
"גידול אמר כל האומ' שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאלו הוא עומד כנגדו ומה טעמא אך בצלם יתהלך איש".","45","","5028","True","True","False","","368","77.126.123.164","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3113","3105","מצאנו לחז"ל שעסקו בשאלות כאלו","22/07/10 22:26","יא אב","תש"ע","22:26","דוד כוכב","כגון במסכת עירובין דף יג ע"ב

"תנא: לא רבי מאיר שמו אלא רבי נהוראי שמו, ולמה נקרא שמו רבי מאיר - שהוא מאיר עיני חכמים בהלכה. ולא נהוראי שמו אלא רבי נחמיה שמו, ואמרי לה רבי אלעזר בן ערך שמו, ולמה נקרא שמו נהוראי - שמנהיר עיני חכמים בהלכה".","125","","5028","True","True","False","","231","212.76.102.250","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3107","3106","ועוד ספק","22/07/10 21:12","יא אב","תש"ע","21:12","משיב מאורות דף היומי","האם אדם ההולך לחפש ספר בארון או המדפדף בתוך ספר מקיים את המצוה?","142","","5028","True","True","False","","332","85.130.130.141","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3109","3107","ואדם שבונה סוכה (במוצאי יו"כ)?","22/07/10 21:17","יא אב","תש"ע","21:17","אבינועם","","45","","5028","False","True","False","","309","77.126.123.164","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3110","3109","חילוק אפשרי","22/07/10 21:22","יא אב","תש"ע","21:22","משיב מאורות דף היומי","לכא' זה מכשירי מצוה אבל זה מצוה, ואפ' את"ל שזה מצוה כי אין הבדל באיכות הפעולה בין לבנות סוכה לבין לישב, אבל בת"ת שהפעולה היא להפעיל את הדעת, אולי כשהגוף עושה פעולה [חיפוש ספר ובספר] ולא הדעת, אין כאן מצות ת"ת אלא רק מכשירי מצוה כמו שאדם הקונה מנורה כדי ללמוד בלילה.","142","","5028","True","True","False","","264","85.130.130.141","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3112","3109","אני חושב לגעת בזה על דף כט.","22/07/10 22:23","יא אב","תש"ע","22:23","דוד כוכב","","125","","5028","False","True","False","","181","212.76.102.250","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3160","3113","מכאן קושיא","26/07/10 13:00","טו אב","תש"ע","13:00","משיב מאורות דף היומי","מגמ' זו מוכח שהעיסוק בשמות הוא ת"ת רק אם הוא קשור לדבר דתי, ולא למחקר הסיטורי, וזה גם מוכיח שאין שום כוונה היסטורית לשמות שבגמ'.","142","","5024","True","True","False","","299","82.166.18.134","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3162","3160","גם מצינו בחז"ל כינוים בהקשר מעשי החכם","26/07/10 13:25","טו אב","תש"ע","13:25","דוד כוכב","במסכת שבת דף יט ע"א
"אמרו עליו על רבי יוסי הכהן, ואמרי לה על רבי יוסי החסיד, שלא נמצא כתב ידו ביד נכרי מעולם".

רבי יוסי הכהן נקרא רבי יוסי החסיד בפי "אמרי לה".
מדוע?
מבואר במסכת אבות פרק ב משנה ח
חֲמִשָּׁה תַלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי,.. הוּא הָיָה מוֹנֶה שְׁבָחָן... רַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן, חָסִיד.

כלומר שהיה חסיד במעשיו.
כמו כן קיים הכינוי 'בעל שם' לאלו שעסקו בשמות הקדושים. מכאן הכינוי של הבעל שם טוב.

כמו כן הכינוי ר' עזרא הנביא יש לברר אם משום שעסק בענינים הקרובים לזה, אם משום כינוי בעלמא.","125","","5024","True","True","False","","211","95.86.95.1","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3209","3162","משהו לדוד ולמשיב","29/07/10 01:58","יח אב","תש"ע","01:58","איתן","דוד,
לגבי ר' עזרא הנביא - ראה בציטוט שהביא לינקוש מפרופ' א"א אורבך,

ואילו "משיב" -
אמנם בדיון על קטפרס הסכמת להיעזר בידע חיצוני כדי להסביר את הגמרא, (כמו שאמרתי בדיון על שטיינזלץ שכך צריך לעשות), אבל מאידך דומה שלא תחמיץ הזדמנות לטעון "אני אין לי אלא תורה, כל השאר זה הבל הבלים".","123","","5021","True","True","False","","307","95.86.92.165","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3603","3209","לאיתן","30/08/10 18:16","כ אלול","תש"ע","18:16","משיב מאורות דף היומי","שלום,

ההבדל הוא שלא הייתי מעיז להכריע במחלוקת ראשונים או אחרונים ע"י השימוש במידע לשוני על המילה קטפרס. רק רציתי להיעזר בזה לגבי שיטת הרמב"ם אליבא דהגר"ח, שכל שיפוע מוגדר כחסרון דקטפרס אינו חיבור, דלא כשיטת רש"י ור"ת והתוס' שרק שיפוע חד.

בנושא רגיש כזה ישנה משמעות עצומה לנואנסים דקים.","142","","4989","True","True","False","","291","82.166.18.134","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3610","3603","וזו תשובתי","30/08/10 22:05","כ אלול","תש"ע","22:05","איתן","באופן כללי לגבי לימוד הסטוריה,
ע' בדף י"ג ע"א תד"ה אין מקדישין, ולהלן י"ז ע"א תד"ה ויעקב, דיבורים שלמים בתוס' שדנים בסדרי הזמנים ושמות האנשים - נושאים שלדעתך לא רק שאינם חלק מהלימוד אלא אינם חשובים כלל. מתברר שלבעלי התוס' הם היו חשובים.
אגב, רבינו הרב צבי יהודה (קוק, כמובן, למה שאלת) היה כותב "הסתוריה" כי ההסטוריה היא הסתר י-ה.

לגבי קטפרס,
ברור שאי אפשר להכריע במחלוקת הלכתית על סמך מחקר, בלשון בארכאולוגיה או בכל תחום, הלכה לומדים ופוסקים בכלים הלכתיים גם אם יש קושיא מהמחקר.
מתברר שהגענו להסכמה, שניתן ורצוי להיעזר בכלי עזר רחבים כדי להבין טוב יותר.","123","","4989","True","True","False","","296","95.86.98.123","0","3097","שבועות|כה ע"א",""),new Message("3625","3610","הערה","31/08/10 19:20","כא אלול","תש"ע","19:20","משיב מאורות דף היומי","כל דבר המעניין את התוס' חייב לעניין אותי. ואין לי רשות לדון על זה.","142","","4988","True","True","False","","277","82.166.18.134","0","3097","שבועות|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);