var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31333;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31333","0","זכויות יוצרים","28/10/13 13:21","כד חשון","תשע"ד","13:21","דוד כוכב","האם יש זכויות יוצרים על תוכנות ומוזיקה?

על כך כאן.","125","","3839","True","True","False","","950","95.86.81.152","0","0","שקלים|י ע"א",""),new Message("31377","31333","ואם הם באינטרנט? האם דינם כזוטו של ים?","31/10/13 11:16","כז חשון","תשע"ד","11:16","שלמה שטרסברג","דברים שנמצאים בתוך הרשת פעמים היוצר עצמו מעלה אותם כדי לפרסם את עצמו וכ' ואז פשוט שניתן להורידם

אבל פעמים הדברים עלו לרשת שלא מדעתו ושלא מרצונו של היוצר אבל בסופו של דבר המציאות היא שהדברים נמצאים ברשת ואין לו כל יכולת למנוע מאנשים פרטיים להוריד את הדברים. האם עצם הידיעה הזאת של האדם הופכת את המציאות כולה לזוטו של ים שיש כאן אנן סעדיה שהאדם מתייאש או שמא אין הדברים כך?","205","","3836","True","True","False","","329","95.86.124.108","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31383","31377","אינני סבור כך","01/11/13 02:11","כח חשון","תשע"ד","02:11","דוד כוכב","אם יש אנשים הנהנים מיגיעתו של אדם ללא תשלום התמורה, אין זה מתיר גם לאחרים לנהוג כך. ואילו דין זוטו של ים הוא בחפץ שגופו אבד מהבעלים.

כשדנתי בענין לפני הרב דב ליאור טען הוא: תדע שהמשטרה אינה פועלת נגד גנבים כאלו. עניתי: משום שהם עסוקים בפינוי מתיישבים. ענה הרב ליאור: זה נכון... בסופו של דבר אמר שמכל מקום אינו ממידת חסידות ומן הראוי לסמוך על סברה זו.","125","","3835","True","True","False","","168","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31519","31377","האם אדם יכול לעשות זוטו של ים?","10/11/13 20:30","ז כסלו","תשע"ד","20:30","קותי","זוטו של ים צריך להיות אבוד ממנו ומכל אדם
כאן זה לא אבוד מאף אחד רק צריך לשלם
הבעיה קיימת גם בלימוד תורה
מה אני בחינם אף אתם בחינם ובכל זאת נוטלים שכר
תחת הכותרת של פיסוק טעמים וכולי","217","","3826","True","True","False","","216","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31507","31383","הסברה היא אותה סברה","09/11/13 23:07","ו כסלו","תשע"ד","23:07","שלמה שטרסברג","אדם שמצא חפץ בזוטו של ים על אף שהוא יודע בודאות מי הם הבעלים שלו פטור מלהחזיר לו כי יש כאן יאוש בעלים א"כ כל מקום שיש יאוש בעלים לפני שהדבר הגיע לידי יש מקום גדול בסברה לומר שזה אותו דין","205","","3827","True","True","False","","253","95.86.76.88","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31508","31507","אין הדברים דומים","10/11/13 01:15","ז כסלו","תשע"ד","01:15","דוד כוכב","אדם שהתייאש מכך שהגזלנים ישלמו לו על שכירות חפציו, אין זה אומר שהוא התייאש גם מכך שהשוכרים ההוגנים ישלמו לו על שכירותם הם.

ואגב, דין זוטו של ים אינו רק משום יאוש בעלים, אלא גם נדרש בדרשה.","125","","3826","True","True","False","","134","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31528","31519","להבנתי הדבר המרכזי הוא יאוש הבעלים","11/11/13 07:15","ח כסלו","תשע"ד","07:15","שלמה שטרסברג","וגם בזוטו של ים ניתן היה לומר שכשיש לו סימן מובהק או שזה דבר שכולם יודעים שזה רק שלו לא יתיאש ובכל זאת כיוון שהמציאות של זוטו של ים היא מציאות שאדם סביר מתיאש לכן גם אדם ישר שמצא פטור מלהחזיר כי כבר היה יאוש כמובן לפנים משורת הדין זה משהו אחר

לכאורה אותו דבר בנידון דידן במציאות אדם שהעלו את שיריו וכ' לאינטרנט אין ביכולתו לשלוט בכך יותר והוא מתיאש הוא מודה לכך שרוב האנשים שמעונינים יורידו מהאינטרנט בלי לבקש את רשותו או לשלם לו וגם הצדיקים ברובם פשוט לא יורידו וכ' ולכן אין הוא בונה על כך שמשהו ישלם לו על יצירה שנמצאת ברחבי האינטרנט כך שעם כל הצער שבדבר לכאורה יש כאן יאוש בעלים שמתיר את השימוש למי שרוצה ללכת ע"פ שורת הדין. כמובן שליפנים משורת הדין זה משהוא אחר
הדברים נכתבו רק כדיון הלכתי ולא חלילה כהוראה שזו ההלכה ויתכן בכלל שיתוספו גורמים נוספים או כגדר או כגזרה שבגללם יהיה מקום לאסור וכ'

הדברים שכתבת בסוף ביחס ללימוד תורה בחינם לעניות דעתי אינם ממין הטענה כי שם האדם המלמד מסכם מראש שישלמו לו עבור הזמן שמשקיע בדברים הרבים שמסביב ללימוד התורה נטו כמו הכנת דפי עבודה ועיסוק במשמעת וחינוך ופיסוק טעמים וכ' וזה ההסכם ולכן חובה לשלם ואין כאן שום יאוש בעלים וכ'","205","","3825","True","True","False","","306","212.76.117.158","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31530","31528","זוטו של ים הוא ממש לא יאוש בעלים","11/11/13 08:21","ח כסלו","תשע"ד","08:21","קותי","והדוגמא מלימוד תורה מתאימה מאוד
התורה חופשית ברשת כולם חייבים ללמוד וללמד בחינם
בגלל צוק העיתים היה הכרח לתקן את חופש הלימוד ולכבול אותו במסגרת ממונית
יצירה רוחנית של אדם אינה חופשית ואינה נמסרת לציבור בחינם
ולכן כל השולח בה יד שלח ידו במעל
איך אמרה אותה ילדה לרבי יהושע ליסטים כמוך גזלוה
אין שום היתר להוריד מהרשת דבר אלא אם כן הוא חופשי לשימוש הכל
ללא תשלום או רשות מפורשת.","217","","3825","True","True","False","","225","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31532","31528","זה לא כך","11/11/13 08:29","ח כסלו","תשע"ד","08:29","דוד כוכב","גזירת הכתוב שזוטו של ים הרי אלו שלו גם כשהבעלים צווחים מתחילה עד סוף שאינם מתיאשים.

ברור שאין גזל ממי שמוחל. אבל בתוכנות ושירים אין הבעלים מתייאשים כי תמיד יש מספר כלשהו של קליינטים שמשלמים. משלש סיבות: יש ישרים, יש שפוחדים להתפס עם חומר גנוב, ויש שאינם יודעים או מתעצלים למצוא את החומר הגנוב.

מה שכן, חברות כמו מייקרוסופט מעדיפות שתשתמש בתכנה מועתקת שלהם ותתרגל לחברה שלהם, ולא תשתמש בתכנה זרה. לכן אנשיהם מתירים להשתמש בחינם שלא לציטוט.","125","","3825","True","True","False","","161","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31534","31530","האם ר' יהושע עבר על "לא תגזול"?","11/11/13 09:12","ח כסלו","תשע"ד","09:12","שלמה שטרסברג","האם ר' יהושע עבר על "לא תיגזול"? האם דברי הגמרא שאמרה מיצר שהחזיקו בו רבים אסור לקלקלו מדברים רק על מקרה שהרבים בקשו יפה רשות לפני כן? האם אחרי שרבים התנהגו שלא כדין ועברו במיצר מסוים במשך שנים ללא רשות מי שימשיך לעבור שם נקרא גזלן?

אין ויכוח ביננו שיצירה רוחנית של אדם אינה חופשית ואינה נמסרת לציבור בחינם

הדיון הוא מה הדין לאחר שגזלן העלה את היצירה והניח אותה בפח זבל גדול שנקרא אינטרנט שכל הרוצה ליטול משם דברים יכול ליטול ואין ליוצר יכולת למנוע ממנו ליטול דבר שגורן אצל רוב בני אדם ליאוש

האם לאחר שנוצר היאוש עדין האדם שיקח משם יעבור על "לא תגזול"","205","","3825","True","True","False","","271","212.76.117.158","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31535","31532","עדין יש את הסברה של יאוש בעלים","11/11/13 09:19","ח כסלו","תשע"ד","09:19","שלמה שטרסברג","הפרשנים טורחים לבאר את גזה"כ ומנמקים זאת ביאוש בעלים וגם כשצועק ומוחה עדין האינדיקציה היא שהוא התיאש ולכן הדבר מותר וכן הדבר ביהלום שנפל בחול גם אם הוא לוקח כברה ומחפש עדין התיאש ומעיקר הדין היאוש המוקדם מתיר למוצא לקחת ואינו עובר על "לא תגזול"

למדנו מכאן שהיאוש הוא האינדיקציה המרכזית לשאלה האם האדם עובר על "לא תגזול" ולכן במקרה הנ"ל שהאדם יודע שאין יכולת בידו למנוע מאנשים להוריד את יצירתו אם כל הצער שבדבר והתיסכול וכ' הרי הוא יתיאש וא"כ מרגע שהאדם התיאש לכאורה מי שיטול משם לא עבר על "לא תגזול"","205","","3825","True","True","False","","262","212.76.117.158","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31536","31534","הרי הוא הודה שהיא נצחה אותו!","11/11/13 10:09","ח כסלו","תשע"ד","10:09","קותי","אין ספק שמי שנוטל דבר או שימוש בניגוד לדעת בעליו בין בתמורה בין בלא תמורה הרי הוא גזלן
אולי צריך לדון בזה כמו דין סיקריקין
אולי בדין אבדה שיודע את בעליה ומתעלם
ואולי מדין להחזיק ידי עוברי עבירה
ואולי מדין בהמה שמשלם מה שניהנתה
בכל המקרים הנוטל יוצא רע
פעם היו מתפללים מתי תבוא מצווה זו ואקימנה
היום מתפללים מתי יבוא גזלן זה או אחר ויתירנה לי
זה לפחות נשמע רע","217","","3825","True","True","False","","201","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31549","31535","מאין טענתך זו? הראשונים לא כתבו כך","12/11/13 02:18","ט כסלו","תשע"ד","02:18","דוד כוכב","חידושי הרשב"א מסכת בבא מציעא דף כא ע"ב:
"זוטו של ים... ואפי' אמר בפירוש לא מיאשנא אפ"ה שריא דרחמנא אפקריה, ואף על גב דאמרי' לקמן ... דאלמא זוטו של ים משום יאוש בעלים הוא - לא היא".

חידושי הריטב"א שם:
"בזוטו של ים ובשלוליתו של נהר כולי עלמא לא פליגי דהוי יאוש, פירוש ואפי' ידע לאלתר ולא נתייאש כלל דרחמנא אפקריה כיון דאבודה ממנו ומכל אדם".

הרי שאין דין זוטו של ים משום יאוש, אלא גזירת הכתוב למרות שאין יאוש.
והסברה לענ"ד היא שדבר שאינו ברשותו נחשב לאינו שלו, למשל לעניין שאינו יכול להקדישו. אבל כל עוד יכולים ישראל למצוא ולהשיב נחשב לעניין זה כברשותו. מה שאין כן דבר האבוד מכו"ע, שאינו ברשותו לגמרי.
קצת דומה לזה כתב הרמב"ן במסכת בבא מציעא דף כו ע"ב על מי שמוצא אבידה - "נעשית ידו כיד בעלים ושומר של בעלים הוא הילכך לא קני לה לעולם ביאוש שאחר כך", כלומר שהמוצאים הם כביכול יד ארוכה של המאבדים.

ובאשר לטענתך שבעלי זכויות יוצרים מתייאשים;
יאוש שייך רק בדבר שאבד ממנו. האנשים שנהנו מזכויות היוצרים לא אבדו, והם חייבים בתשלום. גם אם היוצר מתייאש מלגבות את שכרו מאותם שאינם משלמים (וזה דומה לגָזַל חפץ ונתייאשו הבעלים), הוא בודאי לא התייאש באופן גורף מכל הנהנים מיגיעו - מלקבל את שכרו מהם, שהרי חלקם בהחלט משלמים. אז היכן כאן היאוש?","125","","3824","True","True","False","","146","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31541","31536","האם אנו מסכימים שהגזלן ..התיר אותה?","11/11/13 16:46","ח כסלו","תשע"ד","16:46","שלמה שטרסברג","כפי שאמרת מתי יבוא גזלן זה ויתירנה הרי ברור שהגזלן שהעלה לאינטרנט הוא נבל וניבזה והוא ודאי עבר על לא תגזול אבל הבאים אחריו לאחר תקופת זמן שהבעלים כבר עיכל שיצירתו נמצאת באינטרנט והתיאש הרי כיון שהתיאש לכאורה אין כאן גזל

ר' יהושוע לא הודה לפניה שהוא גזלן אלא הבין שהמציאות הזאת שרבים עוברים בשטח היחיד התחילה בפשיעה וגזלנות שלא כדין שפרצה את הדרך בפני האחרים","205","","3825","True","True","False","","285","95.86.124.108","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31544","31541","כמובן שלא!!!!!!!!!!!","11/11/13 18:09","ח כסלו","תשע"ד","18:09","קותי","האם אתה אוכל בשר שהיתה עליו שאלה והוכשר?
למה כאן לא צריך גלאט??????

הרי הרב התיר את הבשר שנשאלו עליו וכאן מי התיר? הגזלן?","217","","3825","True","True","False","","201","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31545","31544","הגזלן יצר את היאוש","11/11/13 20:00","ח כסלו","תשע"ד","20:00","שלמה שטרסברג","ובמעשה ניבלותו לכאורה התיר את הדבר הלכתית לאחרים
לא אמרתי שזו אכילה גלאט ולא אמרתי שאני כך נוהג אבל מה שאמרתי שמבחינת ההלכה לכאורה גם אם הדבר לא גלאט הרי הוא מותר הלכתית ויש כאן סינגור על רבים שאולי עושים כך שלא ברור לי שהם בגדר גזלנים כמו שמי שהרב פסק לו בבשר שהייתה עליו שאלה שהוא מותר שאינו בכלל אוכל נבלות או טרפות אלא אכל בשר שהרב פסק שהוא כשר

מכאן ועד מה ראוי לכתחילה לעשות המרחק רב . ואני כתבתי רק מה שנראה לי מעיקר שורת ההדין","205","","3825","True","True","False","","299","164.138.125.56","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31555","31549","מי שחושב ששימוש בתכנה, במוסיקה וכו' בלי","12/11/13 14:38","ט כסלו","תשע"ד","14:38","יהודי_קדום","לשלם עליה הוא או חסר דעת או גזלן - לא פחות.

כאשר תכנה נכתבת היוצר רוצה, וזכותו, להרוויח - התכנה אינה אויר !!!

הניסיון לצייר תמונה של "מתייאש" אין לו מקום.

זה למסקנה שלי (בעצם הפשיטא שלי).

אני מצפה לקבל תגמולים על התכנות שפיתחתי לאורך ימים ושנים - לא אתייאש!","233","","3824","True","True","False","","141","79.177.132.152","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31582","31555","מצורפת תשובת הרה"ג הרב עובדיה יוסף","13/11/13 10:00","י כסלו","תשע"ד","10:00","שלמה שטרסברג","כתב הרב הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל ב ח' ניסן תשמ"ו ואני מצטט

לכבוד הרב ר' מנחם ויינברג שליט"א שלום וברכה
בתשובה למכתבו נ"ל להשיב בקצור נמרץ
מותר להקליט מקסטות לצורך עצמו. אע"פ שכתוב בהן "כל הזכויות שמורות" וכל שכן מקסטות של שירים, או מהרדיו וכיוב'
ויש להאריך בנימוקים ואכ"ל ובפרט שהטרדות רבות מאד
בכבוד רב
ובברכת חג שמח וכשר
עובדיה יוסף","205","","3823","True","True","False","","305","31.44.139.205","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31583","31582",""אם השקיעו על הוצאת הקלטת הוצאות...אסור"","13/11/13 10:37","י כסלו","תשע"ד","10:37","יהודי_קדום","קשו"ע ילקוט יוסף סימן שע - הלכות גניבה וגזילה

"יד. קלטות שכתוב עליהם "כל הזכויות שמורות" אם השקיעו על הוצאת הקלטת הוצאות, כמו הקלטות של מקהלות שונים, אסור לאדם להקליט את כל הקלטת אבל מותר להקליט שירים מהרדיו, או שירים ששרו אותם בהופעות ציבוריות. וכל שכן שמותר להקליט, או להעתיק מקלטות, דברי תורה של רבנים ובעלי מוסר. "


ועל הפסק שהביא בתשובה הרב ר' מנחם ויינברג שליט"א יש לשאול לפחות שאלות אלה:

" לצורך עצמו " - האם לא שקנאם תחילה?


האם מדובר שמותר לשמעון להקליט לצורך עצמו מקסטות של חברו ראובן שכן קנאם?

האם מדובר בקסטה מקורית עם יצירה ושהוקלטה למכירה?","233","","3823","True","True","False","","201","109.67.56.83","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31584","31582","מצורפת תשובת הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל","13/11/13 10:43","י כסלו","תשע"ד","10:43","שלמה שטרסברג","אני מצטט את הנוגע לנושא מתוך התשובה
"בענין הקלטת - אם כתוב עליה "כל הזכויות שמורות" אזי אסור להעתיק ממנה, אין הדבר משנה מהו נושא הקלטת, אם לא כתוב מותר להקליט ממנה. להקליט מהרדיו נוהגים להקל. האיסור להקליט הוא איסור ממוני ולא איסור מוסרי"(ההדגשה שלי)

נראה לעניות דעתי ודאי לדברי הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהובאו לעיל וגם לדברי הרה"ג מרדכי אליהו שכתב שלהקליט מהרדיו נוהגים להקל נובע הדבר מהמציאות שאחרי שהדבר הושמע ברדיו כל אחד יכול היה להקליט ולכן יש בדבר יאוש ולעניות דעתי הורדת שיר מהאינטרנט מקבילה לפ"ז להקלטתו מהרדיו

הציטוטים מדויקים הניתוח שלי. אם חברי הפורום המכובדים חושבים אחרת אשמח לשמוע את הניתוח שלהם","205","","3823","True","True","False","","272","31.44.139.205","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31586","31583","התשובה מאוד ברורה","13/11/13 10:53","י כסלו","תשע"ד","10:53","שלמה שטרסברג","מותר להקליט מקסטות לצורך עצמו. אע"פ שכתוב בהן "כל הזכויות שמורות" וכל שכן מקסטות של שירים, או מהרדיו וכיוב'

מדברי התשובה היה ניתן להבין שניתן להעתיק אפילו קלטת בשלמותה ואפילו שכתוב עליה כל הזכויות שמורות לצורך אישי אבל לאור דברי הילקוט יוסף שהבאת וכדי שהדברים לא יסתרו אלו את אלו צריך להבין שעצם הניסוח מקסטות משמע שאינו מקליט את כל הקסטת אלא רק שירים מתוכה וכתוב במפורש שדבר זה מותר וגם מדברי הילקוט יוסף שציטטת עולה אותו דבר שלהקליט שירים מתוך קלטת לצורך שימוש אישי ולא מסחרי הדבר מותר

אם כתוב בתשובה לצורך עצמו ברור שאין לו את הקלטת בעצמו אלא רוצה להקליט שיר מתוך קלטת של חברו כי אם זה שלו לשם מה צריך להקליט שוב

מדברי הרב עולה שגם אם כתוב כל הזכויות שמורות זה רק בצורתה המלאה של הקלטת ולא כשאדם מלקט שיר מתוך קלטת לצורך עצמו","205","","3823","True","True","False","","254","31.44.139.205","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31590","31584","הטעם הוא אחר","13/11/13 11:41","י כסלו","תשע"ד","11:41","דוד כוכב","גם הגרז"ן גולדברג כששואלים אותו על שכפול שירים הוא עונה: למה לא תקליט מהרדיו, שם מותר על פי החוק.

כשמשמיעים ברדיו משלמים סכום מה לבעל הזכויות (אם הוא חבר באיגוד אמני ישראל). כך שגם מה שמקליטים המאזינים - בכלל תמורת התשלום.","125","","3823","True","True","False","","116","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31589","31586","בכלל לא ברור","13/11/13 11:39","י כסלו","תשע"ד","11:39","דוד כוכב","הרב מרדכי אליהו התיר למי שקנה דיסק להעביר למשל לנגן MP3 כדי להאזין בדרך או ברכב. כמו כן להעתיק מקסטה שקנה שיר אחד לקסטה אחרת בה הוא מכניס את השירים שרוצה להאזין להם בדרך, וכך גם לא תתקלקל הקלטת המקורית. אך לא להקליט מאחרים.
מהרדיו מותר להקליט, על פי החוק, כך שזה לא במסגרת זכויות היוצרים.

ואם תמצא מי שהתיר בקסטה - בה כל שכפול מוריד באיכות, אין ללמוד מכך למדיה הדיגיטלית בה השכפול כמקור.","125","","3823","True","True","False","","107","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31593","31590","זה כלל לא ברור שזה כך","13/11/13 21:27","י כסלו","תשע"ד","21:27","קותי","אם ישמיעו שוב משלמים לבעלים תמלוגים פעם נוספת
ואין ההשמעה אלא לשעתה ולמי שנהנה נהנה באותו הזמן
על תוכניות המשודרות ברדיו יש זכויות יוצרים למרות שכל אחד יכול להקליט לעצמו אינו רשאי להפיץ לאחרים
מראה קול וריח אין בהם מעילה זה בהקדש האם גם לבעלים פרטי אין מעילה (איסור הנאה) לו יצויר שבזמן נגינת קונצרט חזנות אני תשתיל מיקרופון באולם ושומע בביתי חינם את הקונצרט האין זאת גניבה ?","217","","3823","True","True","False","","192","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31595","31593","לא טענתי אחרת","14/11/13 00:31","יא כסלו","תשע"ד","00:31","דוד כוכב","נכון שתשלום התמלוגים הוא על כל השמעה.
וכן מי שמקליט מהרדיו כנראה שאינו רשאי להשתמש בזה מסחרית.
אבל אם החוק קובע שמותר להקליט באופן אישי מהרדיו, המשמעות היא שהתשלום עבור הנאת המקליט כלול בתמלוגים ששולמו עבור אותה השמעה.

השתלת מיקרופון בקונצרט אסורה אם הנגן אינו מאשר זאת. וזה מבואר על פי מ"ש לעיל שהתשלום הוא עבור הנאת השומע ממלאכת הפועל.","125","","3822","True","True","False","","126","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31599","31595","יש כאן משהו לא מאוזן","14/11/13 11:07","יא כסלו","תשע"ד","11:07","קותי","אסור להנות מהעולם הזה בלי ברכה (נקרא גזלן)
בהמה שהזיקה משלמת מה שנהנית
מדוע הנהנה מחבירו פטור
הרי כל העניין של דור המבול היה על החמס אשר בידיהם
כל אחד לקח מחבירו מה ששוה פחות מפרוטה
והכל בסדר
למעשה ההפרה של האיזון יותר חמורה כי יש מצוות שמדקדקים בהם עד בלי די
ממש מעשרים מלח והנה כאן הכל שפיר כאשר זה יורד לחיי חבירו","217","","3822","True","True","False","","218","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31600","31599","לא מובן","14/11/13 12:27","יא כסלו","תשע"ד","12:27","דוד כוכב","בהמה שהזיקה משלמת מה שנהנית - רק אם הזיקה, כאמור.
ומנין לך שהנהנה מחבירו פטור?
יש דברים זניחים שמותר לכתחילה "לגזול" מחבירו, כגון חתיכת קוץ לחצוץ בו שיניו.","125","","3822","True","True","False","","122","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31601","31600","הרי זה נהנה וזה חסר (ממון)!!","14/11/13 13:04","יא כסלו","תשע"ד","13:04","קותי","זה לא נזק?
הרי כל מה שהובא לעיל מתבסס על ההנחה שהנהנה מחבירו פטור
אם ההנחה הבסיסית היתה שחייב לא היינו מגיעים לכל ההתירים המשונים שהועלו.
מושגי הזניחות הם גמישים מידי לצורך כפרה מספיק שהכניס ידו ומצא מטבע אחד ולא שנים זה כבר צער וכבר מתכפר לו אבל כאשר משתמשים בדבר של חבירו
ורואה שירו טבוח לפיו אינו מצטער?
להציל עצמו בממון חבירו אסור(?) וזה מותר?","217","","3822","True","True","False","","188","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31603","31601","לא מובן","14/11/13 23:03","יא כסלו","תשע"ד","23:03","דוד כוכב","כשזה נהנה וזה חסר הדין הוא שאכן חייב לשלם. מסכת בבא קמא דף כ ע"א.
המבקשים להתיר סוברים שבעל הזכויות לא חסר. שזה בכלל לא שלו.","125","","3822","True","True","False","","103","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31607","31603","מה לא מובן? הרי קול ערב נקרא הון","15/11/13 07:01","יב כסלו","תשע"ד","07:01","קותי","רש"י משלי פרק ג פסוק ט

(ט) מהונך - מכל מה שחננך אפי' מקול ערב ","217","","3821","True","True","False","","199","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31613","31607","לא מובן מה שאלת","15/11/13 15:47","יב כסלו","תשע"ד","15:47","דוד כוכב","בדברים שכתבת לעיל התבססת על הנחה לא נכונה. כאילו יש טוענים שכאשר זה נהנה וזה חסר פטור.

באשר לדברי רש"י השמטת את סופו, משם דוקא הדרשה:
"מהונך - מכל מה שחננך אפי' מקול ערב (אל תקרי מהונך אלא מגרונך)".","125","","3821","True","True","False","","211","95.86.78.53","0","31333","שקלים|י ע"א",""),new Message("31617","31613","לא שאלתי דבר","16/11/13 19:43","יג כסלו","תשע"ד","19:43","קותי","רק הבאתי הוכחה שקול ערב מוגדר כהון
ממילא אסור להפקיע הונו של אחר

האם יש לך רשימת המתירים שסוברים שזה לא שלו

לעניין גרונך בתנחומא זה מופיע כך. "גרונך" כנראה איזו תוספת בסוגריים ואינה מעיקר הדרשה
מדרש תנחומא (בובר) פרשת ראה סימן ט

[ט] כבד את ה' מהונך ומראשית כל תבואתך (משלי ג ט), שאם היית נאה, אל תהי פרוץ בעריות, שלא יהו הבריות אומרים איש פלוני נאה ואינו גדור מן הערוה, על שם כבד את ה' מהונך. ד"א [כבד את ה' מהונך], אם היה קולך ערב, הוי פורס על שמע, ועובר לפני התיבה, על שם כבד את ה' מהונך [ממה שחננך]. [חייא בר אדא, בר אחתיה דבר קפרא, היה קולו ערב, והיה בר קפרא אומר לו, בני פרוס על שמע, ועובר לפני התיבה, על שם כבד את ה' מהונך, ממה שחננך","217","","3820","True","True","False","","432","79.183.19.180","0","31333","שקלים|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);