var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3187;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3187","0","חצי שיעור בשבועה","28/07/10 08:55","יז אב","תש"ע","08:55","מתפעל",""דאמר רבה שבועה שלא אוכל תאנים וענבים, וחזר ואמר שבועה שלא אוכל תאנים,
ואכל תאנים והפריש קרבן ואח"כ אכל ענבים לחודייהו, הויא להו ענבים חצי שיעור ואחצי שיעור לא מיחייב קרבן ".

נראה לי שחצי שיעור שכתוב כאן אינו ביטוי מדוייק ורק משתמשים בו בלשון מושאלת.

כי בעצם לא עבר בכלל על שבועתו, השבועה שלו היתה שלא יאכל גם תאנים וגם ענבים ולא אסר על עצמו לאכול רק ממין אחד. לכן לא עבר בכלל.
שהרי בכל האיסורים אמרינן חצי שיעור אסור מן התורה לר' יוחנן ואסור מדרבנן לרי"ל.
אבל בשבועה, כך זכורני, אין איסור בחצי שיעור כי אין כאן איסור בעצם, ולא שייך לאסור חצי שיעור.

אמנם יש לעיין, לפי הסברא שחצי שיעור אסור מצד חזי לאיצטרופי,
אולי נאמר גם כאן שזה אסור לאכול רק תאנים ונחשוש שעכשיו יאכל גם ענבים ויעבור.
וצ"ע.

אשמח אם מישהו זוכר היכן המקור שלא אוסרים חצי שיעור בשבועה.","148","","5027","True","True","False","","1028","80.74.119.82","0","0","שבועות|כח ע"ב",""),new Message("3189","3187","לפום ריהטא, מחלוקת ראשונים","28/07/10 10:15","יז אב","תש"ע","10:15","ברוך","דעת הרמב"ן (כב. ד"ה אי הכי):
"הרי לא חלה שבועתו אלא על כדי אכילה מכל ככר וככר ופחות מכדי אכילה מן הככר היתר גמור הוא"

ולעומתו דעת הרמב"ם (שבועות ד א):
"מי שנשבע שלא יאכל היום כלום ואכל פחות מכזית פטור, שאין אכילה פחותה מכזית, והרי הוא כאוכל חצי שיעור מנבלות וטרפות וכיוצא בהן"

ועיין במשנה למלך שם, שדן בשייכות הסברא של חזי לאצטרופי. אם יש לך רשב"א הוצאת מוסד הרב קוק, עיין המהדיר על הרשב"א כב: הערה 90 שהאריך בחקירה זו.","86","","5027","True","True","False","","320","84.228.252.123","0","3187","שבועות|כח ע"ב",""),new Message("3194","3189","יישר כח","28/07/10 15:05","יז אב","תש"ע","15:05","מתפעל","אז אין גמרות מפורשות בענין?

האם לפי דעתך הרמב"ם יסבור שיש כאן איסור חצי שיעור גם במקרה שהאדם נשבע בפירוש שלא לאכול כזית? או רק במקרה שהביא, שאמר שלא יאכל בסתם.","148","","5027","True","True","False","","145","80.74.119.82","0","3187","שבועות|כח ע"ב",""),new Message("3197","3194","לשון המשנה למלך הנצרך לנו","28/07/10 15:38","יז אב","תש"ע","15:38","ברוך",""יש להסתפק בנשבע שלא יאכלנה דקי"ל דאינו לוקה עד שיאכל את כולה אם נאמר ג"כ דאיסורא מיהא איכא בכל שהוא שאוכל מהככר משום דחזי לאיצטרופי. או דילמא באומר סתם אכילה שלא אוכל ולא פירש אף דסתם אכילה היא בכזית מ"מ כיון דאיכא למימר נמי כל שהוא אמרינן דכל שהוא נמי אסור משום דחזי לאיצטרופי אבל במפרש אין לנו אלא מה שאמר ולפי צד זה אם נשבע שלא יאכל כזית מותר בפחות מכשיעור כיון שפירש דבריו ואמר כזית. ומיהו הראשון נ"ל יותר ויש סמך לזה מההיא דאמרינן בפ"ג דשבועות (דף כ"ט) בנשבע שלא יאכל תאנים וענבים דהוו להו ענבים ח"ש וחצי שיעור לא מיחייב קרבן ואי מישרא שרי קרבן מיבעיא אלא ודאי דס"ל דיש לו דין ח"ש דאיסורא מיהא איכא והדברים ק"ו לנדון דידן...
שוב ראיתי הדין מפורש כתבו הטי"ד סי' רל"ח וז"ל שבועה שלא אוכלנה אינו חייב עד שיאכל כולה אבל אסור אפילו בכל שהוא. וכ"כ מרן בשלחנו הטהור יע"ש"

הוא ממשיך ודן בדבר ברוחב ואריכות נפלאים, כדרכו בקדש.","86","","5027","True","True","False","","226","84.228.252.123","0","3187","שבועות|כח ע"ב",""),new Message("3205","3197","יישר כח, תזכה למצוות","28/07/10 20:57","יז אב","תש"ע","20:57","מתפעל","ברוך שכיוונתי,
אמנם אולי ניתן לדחות ולומר שהגמרא רק השתמשה בביטוי חצי שיעור בהשאלה ולא כפשוטו.","148","","5027","True","True","False","","145","95.86.73.68","0","3187","שבועות|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);