var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32601;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32601","0","מדוע אין האב מברך על נס בנו?","12/01/14 08:39","יא שבט","תשע"ד","08:39","קותי","וכן כל שאר הקרובים אין מברכים זה על זה?
העמדת תירוץ אפשרי לביקורת הפורום
האב מחוייב ללמד בנו ובן בנו תורה כלומר הם מחוייבים לקבל ממנו שמה שאומר זה נכון ואמיתי (כמו הלל והגר) ולכן אם האב מספר על נס זה אמיתי וחייבים לברך
אבל אחרים רשאים לפקפק וזה גם מה שקורה ולכן אינם מחוייבים בברכה.

לחורזים דברי תורה זה בזה
ברכה על הנס מופיעה בסימן ריח בשו"ע כי הכרה בנס מחייבת עדינות רבה וחוש מיוחד כמו שהריח (ריח ניחוח) הוא מהדברים הפחות גשמיים ויותר רוחניים","217","","3763","True","True","False","","1095","79.176.11.224","0","0","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32609","32601","ברכה על הנס מברכים במקום שאירע הנס","12/01/14 15:28","יא שבט","תשע"ד","15:28","יהודי_קדום","וגם בלשון: שאירע לי.

(ברור שאין מקום לברך 'הגומל' על נס).

אבל אני מוצא עכשיו:

שו"ת שיח יצחק סימן ריד

טעם שאביו יכול להתענות בעדו, דהא מצינו במשנה דשקלים, כל קטן שהתחיל אביו לשקול על ידו שוב אינו פוסק, ובמשנה דמגילה הנ"ל אביו או רבו עוברין על ידו, ועיין תורת חיים (סי' רי"ט) מתשובת תשב"ץ שאב יכול לברך הגומל על נס בנו באשר בנו כגופו, ולחידוש לי עיין בכורות (ל"ה ע"ב), אשתו כגופו אמרינן, אבל בנו כגופו לא אמרינן, מצינו רק בעירובין ברא כרעי דאבוהו, אבל לא שהוא כגופו.

אני מניח שלפי זה חוש הריח שלי לא היה עדין מספיק...","233","","3763","True","True","False","","258","79.179.205.113","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32608","32607","ומניין שהחובה היא מכיוון האב לבנים","12/01/14 15:14","יא שבט","תשע"ד","15:14","יהודי_קדום","אולי הכיוון הוא מהבנים/בני הבנים לאב?
ואולי משני הכיוונים...

הדברים הנ"ל ע"ס :
שו"ת בית יהודה חלק אורח חיים סימן ו

שאלה באחד שנפל בנו לבור והוא בן שתי שנים ומחצה וירדו אחריו והעלוהו מן הבור ולא נמצא בו מום ואפי' פצע או חבורה ובא לשאול אם יכול לברך ברכת הגומל על הצלת בנו.

תשובה כתב הרד"א ז"ל וז"ל כתב הר' גרשום בן שלמה פעם א' קם א' מהמון העיר שאירע נס לבנו ובירך בבית הכנסת הגומל ואני גערתי בו מפני שטעה שתי טעיות ובירך ברכה לבטלה הטעות הא' כי אפי' על נס עצמו אינו חייב לברך הגומל אלא ברוך שעשה לי נס אם כן שלא כדין ברך ששנה מטבע הברכה שנתקנה לנס ובירך ברכה אחרת שלא נתקנה אלא בד' הצריכין להודו' ועו' כי אפי' הברכה ההיא הנתקנה לנס לא היה לו לברך אלא במקו' הנס והטעות הב' שאפי' בירך ברכת הנס ובמקו' הנס שלא כדין בירך כי האב אינו חייב לברך על נס בנו אלא הבן ובן הבן מחוייבין בנס אביהם ואבי אביהם עכ"ד.

והנה במה שסובר בטעם הא' דאין לברך הגומל אלא דוקא ברכת שעשה לי נס נמצ' הריב"ש ז"ל הביאו מרן ב"י ס"ס רי"ט חולק בפי' דכתב וז"ל דהנעשה לו נס מיד שניצול צריך להודו' כדרך הארבעה שצריכין להודות ולא איפטר מברכ' ההודאה בברכ' שעשה לי נס שחייבוהו לברך כשישוב לעבור במקום ההוא ואולי לא יעבור שם לעולם ולא יברך אותה ברכה אלא ודאי נר' שברכת ההודאה מברך אותה מ"מ עכ"ל. וכסברת הריב"ש ז"ל נראה דכן פסק הש"ע בסברא אחת שהביא בסת' ודוק. והטעם השני שכתב דהאב אינו חייב לברך על נס בנו יש לדון קצת דלפי המ"ד דעל נס בנו האב (נס האב צ"ל) אינו מברך אלא הבן ובן הבן ולא יות' מהטע' שכתב בל"ח ר"פ הרואה דז"ל דעד כאן רחמי האב על הבן כדפי' רש"י בחומש בפרשת וירא ומסתמא כן להפך עד כאן ור"ל דכמו שאהבת האב לבן היא עד בן בנו כן אהבת הזרע לאב דוקא בן הבן ולפי חבתן הם מברכין א"כ לפי' זה הה"נ דהאב מברך על נס בנו ואין ראיה ממה שלא הזכירו בגמ' אלא בריה דמברך אניסא דאבוה משמע דאיפכא לא דהא יש לומר דאתי במכ"ש דיותר חשובה אהבת הבן בעיני אביו מאהבת האב בעיני בנו והחוש מסכים לזה אמנם לסברת הרשב"א ז"ל דכתב דכל יוצאי יריכו מברכים וכתב מרן ב"י הטעם משום דכל יוצאי יריכו שותפים באותו נס ניחא דיש לחלק דהבן שפי' מברך דחשיב כאלו הוא עצמו ניצול דאם לא הי' האב ניצול לא היה זה הבן בא לעולם ואפי' היו הבני' כבר בעול' מ"מ היה להם הנא' גדול' בהלצתו /בהצלתו/ אם היו סמוכין על שלחנו ואפי' היו גדולי' שאינן סמוכין יש להם תועליות המגיעות מן האבות לבני' אין להם שיעור ודלא כבעל ע"ח סי' רי"ח ס"ק ד' דנסתפק בבני' שנולדו כבר דליתא לענ"ד. ועוד דילמוד סתום מן המפורש דלסברת החולקי' דדוקא בר בריה והטעם כדכתיבנא דודאי דלפי הטעם אין חילוק בין היו או עתידין להיות והרשב"א ז"ל לא בא לפחות אלא להוסיף.","233","","3763","True","True","False","","182","79.179.205.113","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32610","32608","שורש העניין בפסוק","12/01/14 20:02","יא שבט","תשע"ד","20:02","קותי","שמות פרק י

(ב) וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק:
וחייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים והסיפור לבניו צריך להיות בהתאם
ולכן מה לי יציאת מצרים שהוא "יצא ממצרים" ומה לי נס אחר שאירע לו.

כנראה שהייתי צריך להתחיל את העניין מכאן","217","","3763","True","True","False","","208","79.176.11.224","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32607","32609","ברור שמברכים רק במקום בו אירע הנס","12/01/14 15:05","יא שבט","תשע"ד","15:05","קותי","אם אח היה חייב לברך על נס שאירע לאחיו היו גם אחי יוסף חייבים לגשת לבור לברך

משמע שזאת אכן ברכה יחודית לאב בנו ובן בנו

ששורשה נעוץ בחובת האמנה לדברי אביו כמו שמאמינו בתלמוד תודה","217","","3763","True","True","False","","194","79.176.11.224","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32613","32609","הערה","13/01/14 01:20","יב שבט","תשע"ד","01:20","דוד כוכב","הגמרא בעירובין היא בדף ע ע"ב, ושם נאמר: "יורש כרעיה דאבוה הוא". לא סתם "ברא" שפירושו כל בן, אלא רק יורש - כאשר הוא ממלא את מקום אבותיו.","125","","3762","True","True","False","","127","95.86.123.199","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32611","32610","על זה לא חשבתי בהקשר מה שהביא. יישר כוח!","12/01/14 20:11","יא שבט","תשע"ד","20:11","יהודי_קדום","","233","","3763","False","True","False","","127","79.179.205.113","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32617","32613","האם גם לעניין הנידון? נראה שלא:","13/01/14 05:02","יב שבט","תשע"ד","05:02","יהודי_קדום","בעירובין ע: שהביא מדובר על היורש - כל יורש שהוא הבא במקום המוריש ולאו דווקא הבן ממש! כך, שאני לא בטוח שמשם ראיה.

וראה מה שכתב בעצמו: "והטעם הוא, כלשון הגמרא במסכת עירובין דף ע ע"ב: "יורש כרעיה דאבוה הוא".
לא אמרו "ברא כרעיה דאבוה הוא" כלשון השגור בספרים, אלא "יורש" דוקא, הוא נחשב לרגלו - עצם גופו - וממשיכו של האב או של מורישו."

השו"ת בית יהודה שציטטתי לעיל מביא את הר' גרשום בן שלמה שאומר: "כי האב אינו חייב לברך על נס בנו אלא הבן ובן הבן מחוייבין בנס אביהם ואבי אביהם".","233","","3762","True","True","False","","159","79.179.205.113","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32622","32617","ההערה היתה על לשון הגמרא שבמקור","13/01/14 14:04","יב שבט","תשע"ד","14:04","דוד כוכב","לשאלה אם מדובר בכל יורש:
מצד אחד לשון הגמרא "יורש כרעיה דאבוה הוא" - לכאורה דוקא דאבוה = של אביו, ולא יורש אחר. אבל לפי הענין ולפי תחילת הסוגיה: "בעא מיניה רבא מרב נחמן: יורש מהו שיבטל רשות?" אכן כל יורש בכלל זה - שהוא נכנס "לנעליו" של המוריש. [להוציא בעל היורש את אשתו שיש בו "העברת ירושה" ממשפחה למשפחה ומשבט לשבט, ככתוב (במדבר כז, ח) וְהַעֲבַרְתֶּם אֶת נַחֲלָתוֹ לְבִתּוֹ].

לענ"ד הברכה על הנס אינה תלויה לגמרי בענין הגמרא הנ"ל, אלא בחווית הכרת התודה וההוקרה.","125","","3762","True","True","False","","136","95.86.123.199","0","32601","ברכות|נד ע"א",""),new Message("32623","32622","עכשיו הבנתי. תודה.","13/01/14 14:21","יב שבט","תשע"ד","14:21","יהודי_קדום","","233","","3762","False","True","False","","117","79.176.164.98","0","32601","ברכות|נד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);