var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33178;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33178","0","סיכומים לדף ג","07/02/14 07:59","ז אדר א","תשע"ד","07:59","המכריע","ג.

שיעור סוכה – לרבי ד' אמות על ד"א.
לב"ה מחזקת ראשו ורובו.
וקי"ל כב"ש דמחזקת ראשו רובו ושולחנו. והיינו ז"ט על ז"ט.[1]
(ז"ט על פחות – פסולה, כדמוכח מתוס' ד"ה לא נצרכא).[2]
מי שהיה ראשו ורובו בסוכה ושולחנו בתוך הבית –
ב"ש אומרים לא יצא, וב"ה אומרים יצא.
לתי' א' בתוס'; בזה קי"ל כב"ה. למסק' תוס' אין הכרח.[3]
גרסינן בברכות דהעושה כדברי ב"ש (כשקי"ל כב"ה) – לא עשה ולא כלום.
ופי' התוס' דהיינו כשב"ה מחמירין מדרבנן ועבר על דבריהם – לא יצא כלל.[4]

בסדר רב עמרם פסק הלכה כב"ש בו' דברים דלהלן;

א. סוכה צריכה שתהא מחזקת ראשו רובו ושולחנו. כנ"ל.
ב. סדין פשתן – פטור מציצית דלא כב"ה.
ג. נותן ד' חוטין בציצית, דלא כב"ה האומרים ג'.
ד. הציצית משולשת ד' אצבעות, דלא כב"ה דאמרי ג'.[5]
ה. מכבדין הבית ואח"כ נוטלין מים אחרונים, ודלא כב"ה.
ו. אכל ושכח ולא בירך – יחזור למקומו ויברך, דלא כב"ה.
ולכתחילה, גם לב"ה יחזור למקומו).

בית שאין בו ד' אמות על ד"א

פטור ממזוזה, וממעקה, ואינו מטמא בנגעים,
ואינו נחלט אחרי שנה בבתי ערי חומה, (אלא פודהו לעולם, ויוצא ביובל).
ואין חוזרין עליו מעורכי המלחמה.
אין טובל למעשר, והנודר מבית מותר בו. ירושלמי.
נערה המאורסה אין נסקלת על פתח בית אב כזה[6]. תוס'.
הדר בו אין צריך ליתן פת לעירוב חצירות.
ולא לשיתופי מבואות (אם בית זה יחיד בחצירו).
ואין מניחין בו עירוב חצירות (אפי' למ"ד עירוב משום קנין).
(בית שמניחין בו עירוב, א"צ ליתן פת אף למ"ד עירוב משום קנין).","199","","3734","True","True","False","","1140","95.86.122.76","0","0","סוכה|ג ע"א",""),new Message("33179","33178","המשך (עמוד ב)","07/02/14 08:01","ז אדר א","תשע"ד","08:01","המכריע","ג:

אין עושין אותו לבית הנ"ל, עיבור בין שתי עיירות.
לרש"י כשב' קרפיפות דב' עיירות אין מגיעות זו לזו והבית מחברן.
והיינו לר"מ או לר"ה אליבא דרבנן. עי' בס"ד להלן.
רשב"ם גורס אין עושין אותו עיבור לעיר,
(שמונין אלפיים מהעיר לרבנן. ואם היה בו ד' ועומד לתוך הקרפף, מונין מסוף הבית).
ור"ת גורס כלפנינו ומפרש כרשב"ם.
אלא דלדבריו כשיש ד"א נותנין לר"ה ולר"מ ב' קרפיפות.
אבל בורגנין (צריף לשומרין או ציידין) – עושין אותו עיבור (דחזי למילתיה).

דיני עירוב תחומין

לעיר אחת – לר"מ נותנין קרפף (ע' אמה ושיריים קודם אלפיים), לרבנן אין נותנין.
לשתי עיירות – לר"מ נותנין ב' קרפיפות, לרבנן; לחייא ב"ר קרפף א', לר"ה ב' קרפיפות.
עיר אחת שיש בית בסוף השבעים אמה – מונין ממנו אפי' לרבנן.
ואפשר לילך ע"י בורגנין (שביניהם ע' אמה) כמה פרסאות.
(בבבל לא סגי בורגנין הנשטפין, אלא בית מעליא).
לר"ת נותנין בכה"ג ב' קרפיפות בין עיר לבית (דנחשב כעיר).[7]
ולתוס' אין נחשב הבית כעיר בפני עצמה,
ונותנין כנ"ל רק קרפף א' (דנחשב הבית חלק מהעיר).[8]
ב' בתים בלא עיר – נותנין קרפף (דכך צירוף עיר בלא חומה). ולא ב' קרפיפות לר"ה אפי' לר"ת,
וכן אין נותנין קרפף א' לר"מ בבית א'.
דיני עירוב חצירות ושתופי מבואות

עירובי חצירות מניחין בבית שבחצר (ולא שבחצר אחרת).
ואין מניחין בבית-שער אכסדרה ומרפסת (דל"ח לדירה).
והדר בבית-שער וכו' אין אוסר.
שיתופי מבואות מניחין במקום משומר בחצר שבמבוי, (ולא שבמבוי אחר),
ומניחין אפי' בבית שאין בו ד"א (דלא גרע מחצר).

איו חולקין חצר או בית עד שיהא בה ד"א לכל אחד.
חצר – לר"ה מתחלקת לפי פתחיה. ולר"ח נותן לכל פתח ד"א, והשאר חולקין בשוה.
בית שאין בו ד"א – אינו מקנה זכות בחצר (כר"ה או כר"ח).

בית שאין בו ד"א – לא הוי בית גם לרבנן (דס"ל דבסוכה א"צ ד"א).

1 עי' רש"י ד"ה ורבי יהודה. ועי' ברא"ש. ובק"נ ציין לרי"ף פרק שני ולרש"י ז:. ובאמת המקור מדף טז סוף עמוד ב' (כמו שציינו הבאה"ג והגר"א ר"ס תרל"ד, וברש"ש כאן). וע"ע ברש"ש דלמ"ד ראשו ורובו לכ' היינו ו"ט על ז"ט (עי' רש"י ב: ד"ה ראשו ורובו), דראשו ורובו הוא אורך ז"ט, רוחב גופו ו"ט, וטפח יתירא לשולחנו כדאיתא בירושלמי. ולפ"ז תמה על הרע"ב שכ' להאי מ"ד ו"ט על ו"ט.

2 ועי' מסוה"ש להגרי"פ שציין שכן הגיהו הט"ז והמג"א בתוס' וכ"ה בתורא"ש. ובשע"ת מביא דהברכ"י (להחיד"א) כותב שמצא בתוס' ישן על קלף כתוס' שלפנינו. וכפי הנראה אי"ז הנדפס מחדש על שם תור"פ, והוא מכת"י שהיה שייך להחיד"א, שבו להדיא כהגהת האחרונים.

3עי' מפרשי התוס' דזו כונתם, דכיון דבלא"ה שמעתא דהתם צ"ב, ועכצ"ל לאתויי היכא שרבנן מחמירין באופן קיום מצוה, העובר על דבריהם - לא זו בלבד שעבר על דרבנן - אלא מדרבנן לא קיים המצוה (לשון תוס' מדאורייתא לכ' לאו דוקא). וממילא א"צ לחלק בין סוכה קטנה לבין שולחנו בבית. וכ"פ הרי"ף והר"י מטראני. אמנם הרא"ש בתחילת דבריו (שהם ע"פ רוב העתקת התוס') לא העתיק התי' השני, וכן הבין בעל פסקי תוס'. וכ"ה בתורא"ש ובתור"פ. וכך פוסק הרא"ש כב"ה לגבי שולחנו בבית. ומביא כן בשם הרי"צ גיאות ורז"ה ובעל העיטור (ולגירסת ק"נ גם בשם הר"י מטראני ויל"ע בפסקי הרי"ד).","199","","3734","True","True","False","","293","95.86.122.76","0","33178","סוכה|ג ע"א",""),new Message("33180","33179","המשך (כולל ההערות)","07/02/14 08:02","ז אדר א","תשע"ד","08:02","המכריע","4 ולשונם בסוה"ד צ"ב, דמש"כ ולא גזרינן וכו' לכ' צ"ל דגזרינן. או לפרש דסד"א דלא גזרינן וכו' וקמ"ל דגזרינן לגמרי. עי' תוס' ברכות יא. בשם ה"ר שמעיה.

5 עי"ש דלרש"י הענף ד' ולפ"ז הגדיל ב'. ולתוס' הגדיל ד' ולפ"ז הענף ח'. ולענין סדין בציצית הנ"ל, עי"ש דלרש"י ב"ש פוטרין מה"ת ולא דרשי סמוכין, ולתוס' פוטרין משום גזירה דרבנן.

6 אלא בפתח שער העיר כדאיתא בכתובות מה:. ועי' בשם הגרא"מ הורויץ שהק' מיפ"ת לענין וישבה בביתך, ולענין נתינת דם דפסח מצרים. ולכ' יל"ע גם לענין אכילת הפסח לדורות (אם יש חיוב לאכול במקום מוקף מחיצות מדין בבית אחד ייאכל. ואפשר דקרא בא רק לאפוקי דלא ייאכל בב' בתים, עי' ערול"נ).

7 וצ"ע מלשון הגמ' דאחוי ליה מתוותא דמיבלען בע' אמה ושיריים, הא סגי דמיבלען בקמ"א אמה ושליש.

8 כך סתימת התוס' לפני ר"ת, וכ"ה בתוס' עירובין בשם ר"י.



[1] עי' רש"י ד"ה ורבי יהודה. ועי' ברא"ש. ובק"נ ציין לרי"ף פרק שני ולרש"י ז:. ובאמת המקור מדף טז סוף עמוד ב' (כמו שציינו הבאה"ג והגר"א ר"ס תרל"ד, וברש"ש כאן). וע"ע ברש"ש דלמ"ד ראשו ורובו לכ' היינו ו"ט על ז"ט (עי' רש"י ב: ד"ה ראשו ורובו), דראשו ורובו הוא אורך ז"ט, רוחב גופו ו"ט, וטפח יתירא לשולחנו כדאיתא בירושלמי. ולפ"ז תמה על הרע"ב שכ' להאי מ"ד ו"ט על ו"ט.

[2] ועי' מסוה"ש להגרי"פ שציין שכן הגיהו הט"ז והמג"א בתוס' וכ"ה בתורא"ש. ובשע"ת מביא דהברכ"י (להחיד"א) כותב שמצא בתוס' ישן על קלף כתוס' שלפנינו. וכפי הנראה אי"ז הנדפס מחדש על שם תור"פ, והוא מכת"י שהיה שייך להחיד"א, שבו להדיא כהגהת האחרונים.

[3] עי' מפרשי התוס' דזו כונתם, דכיון דבלא"ה שמעתא דהתם צ"ב, ועכצ"ל לאתויי היכא שרבנן מחמירין באופן קיום מצוה, העובר על דבריהם - לא זו בלבד שעבר על דרבנן - אלא מדרבנן לא קיים המצוה (לשון תוס' מדאורייתא לכ' לאו דוקא). וממילא א"צ לחלק בין סוכה קטנה לבין שולחנו בבית. וכ"פ הרי"ף והר"י מטראני. אמנם הרא"ש בתחילת דבריו (שהם ע"פ רוב העתקת התוס') לא העתיק התי' השני, וכן הבין בעל פסקי תוס'. וכ"ה בתורא"ש ובתור"פ. וכך פוסק הרא"ש כב"ה לגבי שולחנו בבית. ומביא כן בשם הרי"צ גיאות ורז"ה ובעל העיטור (ולגירסת ק"נ גם בשם הר"י מטראני ויל"ע בפסקי הרי"ד).

[4] ולשונם בסוה"ד צ"ב, דמש"כ ולא גזרינן וכו' לכ' צ"ל דגזרינן. או לפרש דסד"א דלא גזרינן וכו' וקמ"ל דגזרינן לגמרי. עי' תוס' ברכות יא. בשם ה"ר שמעיה.

[5] עי"ש דלרש"י הענף ד' ולפ"ז הגדיל ב'. ולתוס' הגדיל ד' ולפ"ז הענף ח'. ולענין סדין בציצית הנ"ל, עי"ש דלרש"י ב"ש פוטרין מה"ת ולא דרשי סמוכין, ולתוס' פוטרין משום גזירה דרבנן.

[6] אלא בפתח שער העיר כדאיתא בכתובות מה:. ועי' בשם הגרא"מ הורויץ שהק' מיפ"ת לענין וישבה בביתך, ולענין נתינת דם דפסח מצרים. ולכ' יל"ע גם לענין אכילת הפסח לדורות (אם יש חיוב לאכול במקום מוקף מחיצות מדין בבית אחד ייאכל. ואפשר דקרא בא רק לאפוקי דלא ייאכל בב' בתים, עי' ערול"נ).

[7] וצ"ע מלשון הגמ' דאחוי ליה מתוותא דמיבלען בע' אמה ושיריים, הא סגי דמיבלען בקמ"א אמה ושליש.

[8] כך סתימת התוס' לפני ר"ת, וכ"ה בתוס' עירובין בשם ר"י.","199","","3734","True","True","False","","299","95.86.122.76","0","33178","סוכה|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);