var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33838;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","72"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33838","0","אם איני כאן - מי כאן","28/03/14 00:34","כו אדר ב","תשע"ד","00:34","דוד כוכב",""אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן: אם אני כאן - הכל כאן, ואם איני כאן - מי כאן".

פירש רש"י שדברי הלל נאמרו בשמו של הקדוש ברוך הוא. וכך משמע מהמשך דברי הלל: "אם תבא אל ביתי - אני אבא אל ביתך, אם אתה לא תבא אל ביתי - אני לא אבא אל ביתך, שנאמר: (שמות כ, כא) בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ".
לכן המשפט "אם איני כאן - מי כאן" משמעו: כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ (דברים ד, לה), שאין שום מקור נוסף לשום כח ויכולת.
ועדין צריך לדקדק, שכן מלשון "אם איני כאן - מי כאן" משמע שעדין קיימת מציאות של "כאן" ומציאות אחרת של "אני", והמשפט מגדיר מציאות דמיונית של "כאן" בלא אותו "אני" בקרבו. על כך קשה, שאמרו בבראשית רבה פרשת ויצא פרשה סח (ט/יא) ובעוד מדרשים: "הקדוש ברוך הוא מקום עולמו ואין עולמו מקומו", ולמדו זאת מהפסוק (שמות לג, כא) הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי. כלומר שגם חלל ומקום ריק אינם קיימים מכח עצמם אלא מושתתים מכוחו של הקדוש ברוך הוא, שכן (דברים ד, לה) אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ – כלום!

אלא שאמרו בהקדמת זוהר דף א ע"ב: "בראשית [ברא אלהים], רבי אלעזר פתח (ישעיהו מ, כו) שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה... ברא אלה, ומאן איהו, מ"י, ההוא (שמות ק"מ א) דאקרי מקצה השמים לעילא, דכלא קיימא ברשותיה".
וכן בזוהר חדש תיקונים כרך ב דף נח ע"א: "בראשית ברא אלהים. תא חזי תרין תיבין אלין אתפלגו לתרין סטרין כל חד. בראשי"ת ברא שי"ת. אלהי"ם מ"י אל"ה... ודא הוא מי אלה הה"ד (ישעיהו מ, כו) שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה".
פירוש הדברים, אותיות השם אלהי"ם מרמזות לחמישה עולמות, חמש ספירות. אותיות מ"י הן העליונות ואותיות אל"ה מושפעות ומשתלשלות מהן, ועשויות להפרד מהן ולרדת מדרגה. "ברא" מלשון חוץ בארמית.
וכך אמרו בזוהר פרשת בראשית דף ל ע"א: "מִי בָרָא אֵלֶּה והיינו רזא דקאמרן (איוב לח, כט) מִבֶּטֶן מִי יָצָא הַקָּרַח, מבטן מי ודאי". ודומה לזה במקומות נוספים.

מעתה מבואר שכך מרומז גם בדברי הלל: "אם איני כאן - מי כאן". גם במקום פנוי מגילוי השכינה המגולה, עדין "לֵית אֲתַר פָּנוּי מִנֵּיהּ" וְשׁוֹרוֹת עליו מדרגות האלהות התמירות והעליונות המקיימות אותו.","125","","3688","True","True","False","","902","95.86.68.120","0","0","סוכה|נג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);