var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33879;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","45"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33879","0","הדרן עלך מסכת סוכה והדרך עלן","01/04/14 00:32","א ניסן","תשע"ד","00:32","amdavid","ברוך ה' הטוב והמטיב

ודבר קטן לסיום המסכת:
משמרת בלגה נקנסה כולה, אם משום שזלזלו בעבודה אם משום אוי לרשע ואוי לשכנו. ולכאורה למה הניחו להם להמשיך לעבוד כלל ולא סילקום מבית המקדש?
על זה משיבה הגמ' טוב לצדיק וטוב לשכנו, שאדרבא, יהיו סמוכים לישבב, וע"י שילמדו ממעשיהם של השכנים הטובים ישובו בנים השובבים בזכות הצדיק המשיב רבים מעוון.","175","","3681","True","True","False","","1404","109.65.114.203","0","0","סוכה|נו ע"ב",""),new Message("33886","33879","עוד להדרן","01/04/14 11:33","א ניסן","תשע"ד","11:33","עלי","לכאורה, ההדרן בא לקשר סופה של המסכת לתחילתה כדי לחזור עליה, ותחילת מסכת חדשה לסוף קודמתה.
היש בכלל קשר בין תחילת מסכת סוכה לסופה ובין סופב לתחילת מסכת ביצה ? אם כן מה הקשר ?
ונראה לענ"ד :
א. מסכת סוכה בכללותה באה להורות על ארעיות חיי האדם והצורך באמונה ובטחון בה', וכי האדם כעצי השדה (ארבעת המינים ) לסוגיהם. על כן עיקר חייו ושמחתו בקרבת ה' בהיותו במקדש בשמחת הראותו ברגל.
ב. לכאורה, צדקה מרים בת בילגא בכל דבריה ורק אמת אמרה : עלות הקרבנות ושאר הוצאות המקדש היתה ודאי גדולה מאד, ואף כי התורה חסה על ממונם של ישראל, אבל במקום עשירות אין נוהגת עניות. ברור גם שכאשר חטא העם, הוא גם נענש על חטאיו, ואז, חלק מהעונש היה הסתר הפנים, שהקב"ה לא עמד לישראל בשעת דחקם.
'תלונות' כאלה של אנשים מישראל היו מאז ומעולם, החל במרגלים ובדור המדבר וכלה בדור יוצאי השואה. לא תמיד ניתן לתת תשובה ברורה לכל צרה שמתרחשת עלינו, מדוע וכיצד נעשה חשבון שמים.
אלא שאם כזו 'צדקת' ודוברת אמת היתה מרים זו, ואם רבים טעו כמוה, מה יצא הקצף דווקא עליה ועוד, שמי ש'נענשו' באמת היו בני משפחת בית האב אליו היתה שייכת, ולדורות, והיא כלל לא נענשה !? מדוע ?
ג. הבעיה החינוכית עליה עמדו חז"ל היא, שהגם שמבחינת המציאות כל מה שאמרה נכון, הרי בדיוק זאת באה מסכת סוכה לחנך ולשנות את תודעת האדם, שחיי האדם רוחניים הם ולא חומריים, שאין חשיבות וערך עצמי לכסף ועושר ולהוצאות כספיות,אלא יש להשתמש בהם לעניינים רוחניים, לתיקון נפש האדם. וכן להורות שאין קיום האדם בעוה"ז מובטח וקבוע, אלא ארעי ותלוי, בעיקר תלוי במעשיו ובהתנהגותו, ירצה יהיה צדיק, אתרוג, ירצה יהיה כערבה,או לולב והדס, ויכול הוא להתנועע מזה לזה, וכדו'.
מרים ראתה - כרבים אחרים - בהוצאות הכספיות ה'דתיות' רק עניין של סחר מכר :
מקיימים מצוות ומביאים קרבנות כאנוסים, כי הקב"ה דורש ומצוה, אבל הקב"ה 'נדרש' לקיים את חלקו בעסקה, ולדאוג לעושר ורווחה ולהגנה מאויב, ואולם גם אם יחטא העם, הוא את חלקו חייב לקיים...
משהו רקוב היה בחינוך שלה, שלא למדה שהמרכז הוא חיי הרוח ורק שם האדם קבוע, והקב"ה - לא אדם הוא שישחדו אותו בקרבנות, שמטרתם האמיתית היא תיקון האדם.
ד. על כן משמרת בילגא מקבלת חלקה תמיד בדרום, כאילו מסיימת היא כבר את תפקידה, מיד עם כניסתה, כדי שתדע ונדע שאין זמן רב לעבודה וצריך בחיים הארעיים והקצרים להספיק לעבוד ולהכין לתיקון חיי רוח האדם, ואין עוד 'חלון' הזדמנויות ( ולכן אין מקום לסכיניהם בחלון ).
ה. וסימן זה נמשך גם לתחילתה של מסכת ביצה שנולדה ביום טוב, כי ביצה 'מסכנה' זו, שאך זה נולדה, כבר רוצה בעליה לסלקה מהעולם ולאוכלה להנאתו, וארעיים וקצרים מאד חייה, ומה תעשה בינתיים ? - יום טוב, ושמחה רבה מחד, ואל תשכח יום המיתה והאבל (=ביצה ) ! שהרי גם היא סימן ורמז מחנך לאדם, לשנות תודעתו, להקצות מעט תחילה את חייו מאכילה ושתיה של העוה"ז לטובת שמחת חיי הרוח בקרבת ה' ועבודתו.","209","","3681","True","True","False","","225","194.114.146.227","0","33879","סוכה|נו ע"ב",""),new Message("33895","33886","יישר כח","01/04/14 15:49","א ניסן","תשע"ד","15:49","דוד כוכב","בעקבות מה שכתבת בתחילת אות ד', כתבתי עכשיו דומה לזה בסוף קישור זה.","125","","3681","True","True","False","","110","95.86.68.120","0","33879","סוכה|נו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);