var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34159;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34159","0","לכם ולא לכלבים","22/04/14 08:19","כב ניסן","תשע"ד","08:19","daniel","שלום,

ריה"ג סובר לכם ולא לכלבים ור"ע סובר ולא לעכו"ם ( אבל מותר לכלבים).
אבל לפי הגמרא לעיל מותר לבשל לעכו"ם הואיל וזה ראוי להנתן לכלבים,
אז מה המשמעות של לכם ולא לעכו"ם?

תודה ויום טוב.","452","","3664","True","True","False","","963","82.102.141.211","0","0","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34163","34159","מלאכה לצורך גוי אסורה ביום טוב!","22/04/14 11:04","כב ניסן","תשע"ד","11:04","יהודי_קדום","הביטוי שכתבת: "אבל לפי הגמרא לעיל מותר לבשל לעכו"ם הואיל וזה ראוי להנתן לכלבים," צריך הבהרה כי לענ"ד לא עולה בגמרא למסקנה שמותר לבשל לעכו"ם "הואיל וזה ראוי להנתן לכלבים".

ומה שהוקשה "והא חזי לכלבים" - שעשיית העגל לבלשת ראוי למאכל כלבים ולכן מותר - בא לאחר תירוצו של רב יוסף שהעגל טריפה היה ולאחר הטענה על רב הונא המתיר לעשות מלאכת אוכל נפש לצורך גוי - אם ממילא היא מותרת לישראל - ולא כדעת רבי יהודה בן בבא שקבע ששחיטת העגל עבור הבלשת היה בו חילול יו"ט.

ורק אחר כל הדברים אלה... מביאה הגמרא את המחלוקת במשנה האם מותר לעשות מלאכה לצורך בהמה.","233","","3664","True","True","False","","183","79.178.98.113","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34170","34159","תשובה","22/04/14 13:40","כב ניסן","תשע"ד","13:40","דוד כוכב","המשמעות של לכם ולא לעכו"ם תהיה למשל במקום שאין כלבים, ולכן לא קיים ההיתר הואיל וראוי לכלבים.
או במאכל שראוי לאדם אך לא לכלבים (יש דבר כזה?).
או למאן דאמר דלא אמרינן הואיל (רב חסדא לעיל).
או במאכל השייך לעכו"ם או לאדם אחר, והמבשל אינו רשאי לתיתו לכלבים.","125","","3664","True","True","False","","116","95.86.122.53","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34210","34159","תשובה","26/04/14 23:16","כו ניסן","תשע"ד","23:16","הכהן","בגמ' אין מבואר כן לכאו' כלל וכלל, שם היה הסיפור ששחטו עגל לצורך הגויים אך הגויים לא היו מקפידים אם יקחו לעצמם, אכן העגל היה טריפה ומשום כך לא היה ראוי לישראל ומשום כך אין להתיר השחיטה מכח מה שיכולים היהודים ליהנות. ועל זה שואלת הגמ' שעדיין ראוי העגל ששחטו לעמוד להנאת ישראל ע"י שיקחו חלק ממנו לצורך כלביהם [וע"ז מתרצת הגמ' שהאוסר סובר שלצורך כלבים ג"כ אסור]. ונמצא שלשחוט או לעשות כל מלאכה לצורך עכו"ם אסור, ודוקא המלאכה שעושה לגוי מועילה לישראל שיוכל לקחת חלק מהמאכל לעצמו או לכלביו מכחה - מותר לו, משום שבאופן זה לא נחשב שעושה לגוי אלא לעצמו או לכלבו.","453","","3660","True","True","False","","78","95.86.91.141","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34165","34163","השאלה היא לא לעניין הלכה למעשה","22/04/14 11:23","כב ניסן","תשע"ד","11:23","daniel","אני אבהיר,
ע"מ להעמיד את דעת רבי יהודה בן בבא הגמ' אומרת שהוא יסבור כריה"ג שאוסר לבשל לצורך כלבים (ולכן אין היתר לבשל לבולשת), משמע, שאם מותר היה לבשל לכלבים, כדעת ר"ע, אז ניחא שבישלו לצורך הבולשת. א"כ, לפחות לשיטת רבי יהודה בן בבא, יוצא שגם לר"ע אפשר לבשל לעכו"ם, במיגו דלכלבים.","452","","3664","True","True","False","","99","82.102.141.211","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34166","34165","תודה על ההבהרה המעולה באמת! אבל...","22/04/14 11:51","כב ניסן","תשע"ד","11:51","יהודי_קדום","נשים לב שבהבהרה הכניס בדבריו את גורם הבולשת שהוא גורם פיקוח נפש / אונס !!

האם תעמוד ההבהרה בגוי הבא בשלום?

וגם הדעה בהתרת הקמח הייתה תחת גויים / אונס / הכרח ...

עכ"פ אני לא רואה כיצד אפשר לראות "מיגו" בדברי ר"ע משום שלדעת ר"ע כל מלאכה הנעשית לצורך האכלת בהמותיו של האדם ממילא נעשית גם לצורך עצמו וזה בהחלט בכלל "לכם" - ואין כן לגוי שהמלאכה נעשית רק לצורכו של הגוי.","233","","3664","True","True","False","","167","79.178.98.113","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34168","34166","תודה על התשובה. ובכ"ז..","22/04/14 12:34","כב ניסן","תשע"ד","12:34","daniel","אם מדובר בפיקו"נ הרי שאין בכלל מקום לכל הדיון בגמרא!
רש"י מסביר שהם נשתכרו ע"ז בממון.
אמנם אין הכרח שר"ע יסבור מיגו כזה (אפילו אפשר לומר שברור שלא), אבל לדעת רבי יהודה בן בבא, יוצא שכך היא דעת ר"ע, וזה האבסורד.","452","","3664","True","True","False","","100","82.102.141.211","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34169","34168","אני כנראה מפספס משהו (אולי בגלל המילה","22/04/14 13:18","כב ניסן","תשע"ד","13:18","יהודי_קדום",""מיגו" שבדבריו ושאיננה משתלבת בנושא הסוגיא ? )

למה "לדעת רבי יהודה בן בבא, יוצא שכך היא דעת ר"ע"?

הרי רבי יהודה בן בבא אסר את שחיטת עגל הטריפה למרות שהיה ראוי למאכל כלבים - וזה מתאים לדעת ריה"ג שאוסר מלאכה לצורך בהמה ולא לדעת ר"ע האומר "אפילו נפש בהמה במשמע" ...

אלא אם... דבריך נאמרים לצורך חקירת הדעות בסוגיא ולצורך כך אתה מעמיד סיטואציה מיוחדת ואחרת (שהיא בעצם כטענת ה-"מיגו" בדבריך):
"נניח שמותר היה לבשל לכלבים, האם במקרה זה ר"ע יתיר לבשל לגוי?"
וברור שבהנחה זו אנו מתעלמים מהמחלוקת במשנה ונשארים רק עם השאלה האם ר"ע מתיר מלאכה לצורך גוי?
התשובה ניתנת ע"י ר"ע "...ומוציא אני את הגויים...".
.","233","","3664","True","True","False","","148","79.178.98.113","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34171","34170","וכי לדעתו ההלכה תשתנה במקום שאין כלבים?","22/04/14 13:47","כב ניסן","תשע"ד","13:47","יהודי_קדום","המשמעות והדעה של לכם ולא לעכו"ם לא הוגבלה לבעלי כלבים בפועל... והכלב שהוא באמת ידידו הטוב ביותר של האדם הוא רק קריטוריון !!","233","","3664","True","True","False","","171","79.178.98.113","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34172","34171","ראה דוגמא דומה","22/04/14 13:56","כב ניסן","תשע"ד","13:56","דוד כוכב","בשולחן ערוך הרב או"ח סימן שח, סח; וערוך השולחן שם סע' נד:
"ולכן אסור לטלטל העצמות במקום שאין כלבים מצויים".

אומרים "הואיל" רק כאשר קיימת אפשרות שזה יקרה. ראה בתוספות בדף כא ע"א בסוף ד"ה הואיל, שלא אומרים "הואיל" סמוך לחשכה כשאין שהות לאכול אפילו אם יבואו אורחים.","125","","3664","True","True","False","","133","95.86.122.53","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34173","34172","דומה!? מה עניין מוקצה לכאן? הכלבים?","22/04/14 14:47","כב ניסן","תשע"ד","14:47","יהודי_קדום","הנה הלכה שאין אני חייב להיות בעל הכלב כדי לטלטל העצמות:
קיצור ש''ע ילקוט יוסף-הלכות שבת-סימן שח סעיף ו' - מוקצה מחמת גופו

מז עצמות רכות שאינן ראויות למאכל אדם, אבל ראויות לכלבים או לחתולים, מותר לטלטלן בשבת אף בידים. בין אם העצמות נתפרקו מערב שבת, בין אם נתפרקו בשבת. ואף במקומות שאין רגילות ליתן עצמות לכלבים, מותר לטלטלן, שהרי מצויים במקומותינו כלבים וחתולים. [ילקו''י שבת כרך ב עמוד שנח]. ואף אם הכלבים מצויים בקצה העיר שאין דרך ללכת לשם ברגל, מותר לטלטלן בשבת. [ילקוט יוסף שבת כרך ב' מהדורת תשס''ד עמוד תרסב].

ויש עדיין לבדוק ולחקור ולהביא אסמכתא/סתירה שבמקום שאין בו כלבים לא יהא ההיתר הואיל וראוי לכלבים.

בינתיים אני אומר שלפנינו צוויי דינים:
1. המשמעות והדעה של לכם ולא לעכו"ם.
2. אסור לטלטל העצמות במקום שאין כלבים מצויים.

לגבי שאלתו אם יש דבר כזה מאכל הראוי לאדם ולא לכלב, ודאי שיש: כלב לא יאכל את המטבוחה החריפה שאני מכין.

לגבי "הואיל" כדין בפני עצמו, וכפי שהביא, איני רואה שום קושי ולא הגבתי בנושא. שכבר ראינו שהאופה מיו"ט לחול אינו לוקה הואיל ויש אפשרות שיבואו אליו אורחים ונמצא שאפייתו נצרכת להם והרי זה כ-"אוכל נפש".
(ואמנם נכון שאין זה כדעת רב חסדא)
וגם פשוט ש"סמוך לחשכה כשאין שהות לאכול אפילו אם יבואו אורחים" שלא אמרינן הואיל כפי שהביא את התוס'.

וכן משמע, וכידוע, 'הואיל' הוא דין הקיים גם כאשר בפועל המקרה לא יקרה אלא הוא רק עומד בפוטנציה.
.","233","","3664","True","True","False","","160","79.178.98.113","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34174","34173","כפי שכתבת","22/04/14 15:15","כב ניסן","תשע"ד","15:15","דוד כוכב","צריך שתהיה אפשרות פוטנציאלית שהמקרה אכן יקרה.
ולכן, סמוך לחשיכה לא אמרינן הואיל.
ולכן, מספיק ש"הכלבים מצויים בקצה העיר שאין דרך ללכת לשם ברגל", מכאן מובן שאם "הכלבים מצויים בקצה העיר שאין אפשרות ללכת לשם ברגל", נחשב הדבר שאינו ראוי לאכילת כלבים, כי אין שום כלב שיכול לאכול את זה.
ופשוט שאין המבשל צריך להיות בעל הכלב, רק שתהיה לו הרשות וגם האפשרות להאכילו. (וגם בדין חיית מחמד, לדעת המיקל שאינה מוקצה, אין מדובר רק בבעל החיה).

לגבי שאלתך שבכותרת - הדמיון הוא ששני הדינים תלויים בהגדרה: "ראוי לאכילת כלבים".","125","","3664","True","True","False","","102","95.86.122.53","0","34159","ביצה|כא ע"ב",""),new Message("34212","34210","יישר כוח וברוך המצטרף ל- ","27/04/14 07:11","כז ניסן","תשע"ד","07:11","יהודי_קדום","","233","","3659","False","True","False","","106","79.180.177.109","0","34159","ביצה|כא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);