var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34190;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","52"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","43")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34190","0","הוינן קמיה דרבי","23/04/14 13:42","כג ניסן","תשע"ד","13:42","דוד כוכב",""אמר רב: לעולם אל ימנע אדם עצמו מבית המדרש אפילו שעה אחת. דאנא ולוי הוינן קמיה דרבי כי אמרה להא שמעתא. באורתא אמר: מותרין באכילה, בצפרא אמר: מותרין לקבל. אנא דהואי בי מדרשא - הדרי בי, לוי דלא הוה בי מדרשא - לא הדר ביה".

וקשה,
א. למה דברי רבי לא נשנו במשנה או בברייתא?
ב. למה דברי רב נאמרו כמימרא: "אמר רב" ולא כברייתא, והלא רב תנא הוא, והוא שנה פה את דברי התנא רבי?
ג. למה דברי רב ולוי נאמרו בשם עצמם: "רב אמר: מותרין לקבל, ולוי אמר: מותרין באכילה", במקום: "רב משמיה דרבי אמר" וכו'?
ד. למה לא חזר בו לוי לאחר שהעידו בפניו שרבי חזר בו, וכי לא האמינם?!
ה. מדוע התנסח רב: "הדרי בי", הרי לא הוא שחזר בו אלא רבי, והוא הלא רק העיד מה היתה מסקנתו לבסוף של רבי?

אלא שדברי רבי בבית המדרש לא נאמרו כהלכה פסוקה. רבי רק הרצה את הסברות לכאן ולכאן, בערב – להיתר אכילה, ובבוקר – להיתר קבלה בלבד. והתלמידים הם ששוכנעו מדבריו וקבעום הלכה כאמוראים.","125","","3661","True","True","False","","854","95.86.122.53","0","0","ביצה|כד ע"ב",""),new Message("34194","34190","יפה!","24/04/14 03:12","כד ניסן","תשע"ד","03:12","קותי","","217","","3660","False","True","False","","169","79.179.5.164","0","34190","ביצה|כד ע"ב",""),new Message("34211","34190","אולי זה בניין אב לא לסמוך על כל הספרים","27/04/14 00:08","כז ניסן","תשע"ד","00:08","קותי",""שמועות רבנו " למיניהם שאין יודעים מה נאמר באיזה הקשר וכמה ידיים בחשו בעניין
עד שהגיע אלינו
אם לא שמעת בעצמך והדברים לא נכתבו במפורש בידיהמחבר ונומקו כהלכה ולא פורסמו לביקורת הרבים והרבנים הרי אין הם מקור הלכתי לדון ממנו כלל.","217","","3657","True","True","False","","198","79.179.5.164","0","34190","ביצה|כד ע"ב",""),new Message("34196","34194","אני דווקא לא הבנתי","24/04/14 10:52","כד ניסן","תשע"ד","10:52","עלי","סליחה על היותי קשה הבנה ורפה שכל :
א. הרי רבי נהג כפסק ההלכה שלו. אם לאחר אותו בקר הוא פסק והתנהג כפי שאמר רב, כיצד זה שלוי לא שמע על כך יותר עד סוף ימיו ? אם נאמר שהוא לא פסק הלכה בעניין, האם המשמעות היא שהוא התנהג 'איך שהתחשק לו' ?
ב. אם הוא פסק לעצמו אך לא פסק לאחרים סופית, מדוע פסקו התלמידים פסק סופי ולחומרה במקום שרבם לא עשה כן ?
ג. רק אם נאמר שהיה זה בסוף ימי רבי, והוא פסק סופית אבל שינה פסקו מהערב לבקר,
הרי שהאמוראים לא פסקו פסק בעניין אלא רק העבירו את מסורת הפסק השונה מרבי, ואזי מובן מדוע לא הספיק האמורא לוי 'להתעדכן', אם כי גם זה מוזר, וכי רק רב ולוי למדו אצל רבי, וכי לא יכול היה לוי להתעדכן בפסקי רבי מאמוראים אחרים שהיו בשיעור ?
על כן אשמח לקרוא הסבר נוסף מהרב כוכב או קותי.","209","","3660","True","True","False","","164","194.114.146.227","0","34190","ביצה|כד ע"ב",""),new Message("34197","34196","תשובות לטענות","24/04/14 13:14","כד ניסן","תשע"ד","13:14","דוד כוכב","רבי לא נהג לא כך ולא כך, הרי כל המחלוקת היא אליבא דרשב"ג, ואין הלכה כמותו. גם מדובר במקרה רחוק שלא קרה לפני רבי בהכרח.
ומה שכתבת בסוף: "שהאמוראים לא פסקו פסק בעניין אלא רק העבירו את מסורת הפסק השונה מרבי... וכי לא יכול היה לוי להתעדכן?..." - מניין לך שהם רק העבירו פסק של רבי? כך בדיוק הקשתי (ד.) למה לוי לא התעדכן, ועניתי שאכן רבי לא פסק ולא הכריע במפורש מאומה.","125","","3660","True","True","False","","126","95.86.122.53","0","34190","ביצה|כד ע"ב",""),new Message("34198","34196","דבר ראשון למה "יפה"?","24/04/14 15:17","כד ניסן","תשע"ד","15:17","קותי","אני אוהב להכנס למעבדה וזאת דוגמא כיצד התנהלה המעבדה.
גם בפרק הזהב מצאנו ששנה בזקנותו אחרת ממה ששנה בילדותו.
יתירה מזאת גם רבי עצמו שמע והביא דעות קודמות לו והוסיף את דעתו "ואני אומר" לעצמו פסק כדעתו ואחרים פסקו לפי כללי הפסיקה גם בניגוד לדעתו.
עם כל הפורמליות שאנחנו רגילים בהלכה אסור לשכוח שההלכה היא מערכת פתוחה ונועדה לשרת את החיים ווריאציה כזו או אחרת אינה חריגה מן ההלכה הכל כלול בפנים

לגופו של עניין רבי לימד לתלמידים ולא רק פסק באופן סיטונאי. בבוקר נראה לו כך ומי שהשתכנע נשאר עם פסק זה ולא החליפו ולמה יחליף? וכי שמע משהו יותר משכנע?
וכי עדותו של אמורא אחר יותר חזקה ממה שהוא שמע? אם היה שם היה מקשה ורבי היה פוסק אחרת.
חוץ מזה רבי לאחר חתימת המשנה היה לו סטטוס של אמורא בלבד!

אומרים לנו שההלכה קבועה ואינה משתנית והתרגלנו לזה אבל הנכון הוא שהפסיקה משתנה באופן תמידי בתוך מסגרת ההלכה
יצאנו מפסח פעם לפני 50 שנה תרופה בפסח היתה הס מלהזכיר רק אם פרחה נשמתך. היה לנו רוקח שהכין כדורים נגד כאב ראש לאימי שתחי' . היום הכל מותר פרט לחמץ גמור שאם אין תחילף אפשר להשיג היתר גם לזה. וכי ראית כלב אוכל אנטיביוטיקה לתיאבון.
לעניין "פסק קבוע" אין דבר כזה! זה מרחיב וזה מקצר זאת דרכה של תורה!","217","","3660","True","True","False","","245","79.179.5.164","0","34190","ביצה|כד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);