var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34478;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34478","0","רש"י הרי זה צדיק גמור אם רגיל בכך","12/05/14 07:33","יב אייר","תשע"ד","07:33","אלף בית רשי","לכאורה כאן מסביר רש"י שמדובר בצדיק גמור ממש מפני שרגיל במצוות הצדקה ואף אם אומר את מה שאומר זה לא מוריד מערכו אבל בפסחים רש"י מדייק שהוא צדיק גמור בדבר זה, והסיבה לשינוי זה היא מוסר השכל לעומק הקפדתו של רש"י כשמשווים מעשה של יהודי הנותן צדקה מול גוי הרי שרש"י לא רוצה להקטין בשום צורה את מעשהו של היהודי משא"כ בפסחים ששם זה השוואה בין יהודי הבודק חמץ ומחפש את מחטו ליהודי הנותן צדקהי ומתכווין לתועלת עצמו הרי שרש"י מצמצם את זה לפעם אחת שעשה כך","278","","3638","True","True","False","","1053","70.55.65.138","0","0","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34488","34478","לא זאת כוונת רש"י","12/05/14 10:49","יב אייר","תשע"ד","10:49","קותי","רש"י מרחיק את הדבר מהשגת בני אדם
כדי שלא יבוא לטעון הרי נתתי ולא חי בני
יאמרו לו לא היית רגיל במצוות צדקה כנדרש
בעקרון יש כאן לאו של לא תנסו את ה' אלוקיכם
רש"י עוקף את המכשול באלגנטיות","217","","3638","True","True","False","","250","79.179.171.162","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34551","34478","ביאור ברש"י","13/05/14 13:54","יג אייר","תשע"ד","13:54","ינון קליין","כשלמדתי לראשונה את דברי רש"י הקדוש תמהתי מניין לו שגם יהודי שבאופן קבוע נותן צדקה עם אינטרסים הוא צדיק גמור? חיפשתי מקור בחז"ל ולא מצאתי. עד שהבנתי שרש"י הוכרח לזה מהסוגיה.
שהרי הגמרא מוכיחה שארתחשסתא סרח מהפסוק המוכיח ששלח נדבות לבית המקדש על מנת שיתפללו לחייו ולחיי בנו, ועל זה מקשה הגמרא שמי שעושה כן הרי הוא צדיק גמור. ועתה, אילו ביהודי זה 'הרי הוא צדיק גמור' רק כשעשה כן באופן חד פעמי, אבל בדרך כלל הוא נותן בלב שלם, מה הקושיה? הרי ארתחשסתא נדב למקדש באופן קבוע ובזה אינו צדיק. אלא מוכרחים לפרש שאפילו מי שעושה כך באופן קבוע הוא צדיק גמור, והחילוק הוא בין יהודי לגוי.
זה נראה לי הפשט ברש"י 'אם רגיל בכך'.","322","","3637","True","True","False","","125","31.44.137.125","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34502","34488","ראה בתגובה","12/05/14 13:55","יב אייר","תשע"ד","13:55","דוד כוכב","מספר 34501","125","","3638","True","True","False","","87","95.86.123.16","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34507","34488","סליחה אבל לא הבנתי את כבודו","12/05/14 14:13","יב אייר","תשע"ד","14:13","אלף בית רשי","אני לא התייחסתי לסוגית מעלה הצדקה בדרך זו, אני התייחסתי לשינוי בדברי רש"י שלא הדגיש כאן " בדבר זה בלבד" כשם שהדגיש בפסחים וכאן משמע מלשונו שהוא צדיק גמור ולא רק בדבר זה , ושים לב לשינוי נוסף בבתא בתרא ששם כתוב לשון שונה שגם כן יותר מתאים עם נוסח הגמרה שם שמתייחסת למעשה הצדקה בלבד","278","","3638","True","True","False","","209","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34550","34488","ראה מהרש"א על צדקה ועל "לא תנסו...","13/05/14 13:03","יג אייר","תשע"ד","13:03","יהודי_קדום","מהרש"א חידושי אגדות מסכת פסחים דף ח עמוד א

ע"מ שיחיו בני הרי זה צדיק גמור. עיין בתוספות וליכא למימר בעיקר קושייתם דלק"מ [ דלא קשיא מידי י.ק.] דשאני צדקה דמותר לנסות בה הקדוש ברוך הוא כדאמרינן פ"ק דתענית (ט.) דאסור לנסות הקדוש ברוך הוא חוץ מזו שנאמר ובחנוני נא בזאת וגו' דא"כ מאי פריך אהך דהכא וכה"ג לאו מצוה היא אלא ע"כ דלא אמרו שאני צדקה אלא לענין נסיון דשרי ביה (קידושין פ"ק וע"ש ר"ה פ"א וב"ב פ"א):","233","","3637","True","True","False","","178","79.180.185.196","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34505","34502","זה ממש לא אותו הדבר","12/05/14 14:08","יב אייר","תשע"ד","14:08","קותי","מעבר לעובדה שאין תפילה בעל מנת
זה מטבע של תפילה יזכה ויוושע תפילתו תפילה ואם להיפך גם תפילתו תפילה
כי האדם מתפלל על העתיד מבלי לדעת אם יזכה ולא היה צריך לחדש דבר
בצדקה צריך לחדש שזאת צדקה","217","","3638","True","True","False","","211","109.67.138.212","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34509","34507","הנה שלושת המקומות.","12/05/14 14:42","יב אייר","תשע"ד","14:42","קותי","רש"י מסכת פסחים דף ח עמוד ב

הרי זה צדיק גמור - בדבר זה, ולא אמרינן שלא לשמה עושה, אלא קיים מצות בוראו שצוהו לעשות צדקה, ומתכוין אף להנאת עצמו שיזכה בה לעולם הבא או שיחיו בניו.
רש"י מסכת ראש השנה דף ד עמוד א

הרי זה צדיק גמור - אם רגיל בכך.

רש"י מסכת בבא בתרא דף י עמוד ב

ה"ז צדיק גמור - על דבר זה ומחשבה זו.

ברור שרש"י מצמצם את הצדיקות לתחום צר שאינו מחייב שום תוצאה מעשית של הצלחה וכדומה. כי לך תדע איזה קופת שרצים מאחורי הצדיק הזה .
עשו קיים מצוות כבוד אב ואם יותר מכל אחד ורש"י קוראו רשע ללא היסוס

רש"י אינו משנה את הפירוש הוא קושר את הנקודה בברייתא לסוגיה
לטעמי ללא כל הקשר פוליטי או אידאולוגי.

ההגיון המקראי מחייב בדיוק ההיפך מסוגיות הגמרא שהרי שלמה המלך כבר התפלל שתתקבל תפילת הנוכרי שלא יצא ויבעט ומה שונה צדקה מתפילה לעניין זה

אנחנו רואים שהגויים מחלקים את ממונם לקרנות צדקה בחייהם ומורישים רוב ממונם לרווחת הציבור המסכן והעני. ראית גם נגידים שנוהגים כך? האם ראית נגידים שתורמים ושמם אינו מתנוסס על כל בניין קטן כגדול כדיוק כפי שהגמרא מגנה את הגויים שעושים להגדיל שמם.","217","","3638","True","True","False","","233","109.67.138.212","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34510","34509","אבל משמעות רש"י כאן אינה מצמצמת לפרט זה","12/05/14 14:51","יב אייר","תשע"ד","14:51","אלף בית רשי","או שיש לך הסבר ברור יותר למילים "אם רגיל בכך" ואם לא רגיל מה זה משנה","278","","3638","True","True","False","","161","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34511","34510","כמובן מצמצמת כי לא נתן לכך שיעור!","12/05/14 15:05","יב אייר","תשע"ד","15:05","קותי","האם זה שבוע ? שנה? שבע שנים? ואולי כל ימיו?
משלא ניתן שיעור אז כל כמות אינה רלוונטית ומימילא
כל אחד הוא מתחת לרף הנדרש שאין אנו יודעים אותו","217","","3638","True","True","False","","183","109.67.138.212","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34513","34511","שוב לא הבנתי את עומק החתירה","12/05/14 15:22","יב אייר","תשע"ד","15:22","אלף בית רשי","תן הסבר קצר ופשוט לדברי רש"י "אם רגיל בכך" ותן הסבר לכל המקומות שכתוב בש"ס "הרגיל ב....." יום שבוע שבע שנים? או שגם פה יש לך הצעת הגהה מחיקה","278","","3638","True","True","False","","185","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34530","34513","אין חתירה לא לעומק ולא לרוחב","12/05/14 21:38","יב אייר","תשע"ד","21:38","קותי",""הרי זה צדיק גמור" מאי אהני לן?
האם זאת ידיעה כללית לגבי חשבונות שמיים?
"אם רגיל בכך" זאת אמירה בלתי ממוקדת
שצריכה להשאר כך בלתי ממוקדת וכל אחד ינסה להפיק מאמירה זו את המירב.
ראה בכל 29 מופעים של "הרגיל" ברש"י ותמצא שאכן מדובר באומדן ולא בשיעור מדויק
כמה זה רגילות לצדקה? לא ברור. וכמה זה רגילות לצדקה כדי שיחיה בני? גם לא ברור","217","","3638","True","True","False","","209","109.67.138.212","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34534","34513","לגבי המחיקה או ההגהה הריני בחברה טובה","12/05/14 22:49","יב אייר","תשע"ד","22:49","קותי","רבינו חננאל מסכת ראש השנה דף ד עמוד א

והתניא האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה לעוה"ב הרי זה צדיק גמור. ויש שמפרשין הרי זו צדקה גמורה

וקרובים דברי המאירי גם כן שאינו מזכיר צדיק כלל","217","","3638","True","True","False","","224","109.67.138.212","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34539","34534","אף האילן שהינך נתלה ענפו שביר","13/05/14 03:50","יג אייר","תשע"ד","03:50","אלף בית רשי","דוק בלשונו של ר"ח שכתב ויש שמפרשים וכו' ולא מחק את הנכתב, ואכן אם הוא היה מוחק הייתי מניח את ידי מהמקמקלדת ומקבל דבריך אבל מה אעשה שהוא לא מחק ורש"י וודאי לא מחק ןתילי תילים של התפלספות על הרגיל שברגילות כולל חיפוש בגוגל וכד' לא משנים את העובדה שרש"י כאן לכאורה למד אחרת מהמופעים הנוספים של אימרה זו","278","","3637","True","True","False","","223","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34541","34539","רש"י לא למד אחרת!","13/05/14 07:02","יג אייר","תשע"ד","07:02","קותי","שאר המופעים מצביעים נגדך
ומניין יבוא עזרך?","217","","3637","True","True","False","","176","109.67.138.212","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34544","34541","לא נגדי נגד רש"י עצמו כאן","13/05/14 08:07","יג אייר","תשע"ד","08:07","אלף בית רשי","ועל כן ענה איה פתרונך, עוד עצם העובדה שר"ח מקיים את שני הפירושים זאת אומרת שיש הסבר מסוים לפירוש הראשון אף אם לך באופן אישי נוח בפירוש השני","278","","3637","True","True","False","","198","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34547","34544","סיפור על רש"י ואחר כך תשובה","13/05/14 11:12","יג אייר","תשע"ד","11:12","קותי","המחנך שלי ביסודי, נכון ממלכתי דתי ר"ל, היה מיוצאי אשכנז שעלה בשנות השלושים ארצה והוא סיפר שכאשר הוא למד בבית הספר לקחו אותם לטיול בעיר וורמס כדי להראות להם את בית מדרשו של רש"י והם ראו את הכיסא עליו ישב רש"י וכתב את הפירוש לתורה (יתכן וזאת אגדה אבל הטיול היה אמיתי) ואמרו להם שכל מי שיושב על כיסאו של רש"י יוצאת יד וסותרת לו על פניו. אני ממשיך את מסורת הסיפור ולוקח את הילדים נכדים לבית התפוצות מראה להם את בית המדרש המשוחזר ומספר את הסיפור החל מהמורה שלי שנסע וכו'

מאז אני אף פעם לא נגד רש"י.

להשלמת התמונה הערת באחת התרשומות לגבי כולל אז אני בוגר כולל טכניון.

נכון ר"ח מביא את שני הפירושים היות ואחד עלום מידי בשבילי ואיני מבין תכליתו אני נהנה מאוד מהפירוש השני כי הוא תכליתי וברור.

היות ואתה מצאצאי רש"י אז אם קוראים את השם "רש"י" משמאל לימין זה ישר
ותמיד ההבנה של רש"י היא ישרה וכך צריכה להיות הבנתנו ברש"י ואם זה לא ישר ופשוט זה כבר לא רש"י","217","","3637","True","True","False","","533","79.182.162.118","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34553","34547","בנקודה זו שהינך נותן ציון לרש"י מסוים","13/05/14 15:22","יג אייר","תשע"ד","15:22","אלף בית רשי","שזה לא ישר ומכך אתה מסיק מסקנא מרחיקת לכת שאם זה לא ישר להבנתך אז זה לא רש"י אני פורש מהדיון כי קורטוב אם לא יותר של עזות משתרבב לענין ויכוח תורני , אני פורש כדי לא לגרום למכשול","278","","3637","True","True","False","","194","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34562","34550","מהרש"א האיר את עינינו בהבנת התוספות","13/05/14 16:25","יג אייר","תשע"ד","16:25","קותי","שכנראה מבינים שפרס זאת מתנת חינם
כדברי רמב"ם על משנה מסכת אבות פרק א משנה ג

פרס ייקרא הגמול אשר יגמול האדם מי שאינו חייב לו בדין, אלא יעשה זה על דרך החסד וההטבה, כמי שיאמר לעבדו, או לבנו הקטן, או לאשתו: עשה כך, ואתן לך דינר או שנים. וזה הוא ההבדל בין פרס ושכר,

ניסיון הוא כאשר יש דרישה לשכר מסויים שכביכול הקב"ה חייב לתת .

עלה בידנו שאם יהודי אומר לקב"ה "על מנת" זה שונה מאשר מתנה "על מנת" בדיני התנאים שזה מחייב .

יישר כוח שהערת את עיני","217","","3637","True","True","False","","234","79.182.0.99","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34554","34551","כעין זה כתבתי גם בדיון הנוסף המתנהל כאן","13/05/14 15:24","יג אייר","תשע"ד","15:24","אלף בית רשי","","278","","3637","False","True","False","","183","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34556","34553","ממש ממש הגזמת.","13/05/14 15:30","יג אייר","תשע"ד","15:30","קותי","","217","","3637","False","True","False","","165","79.182.0.99","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34559","34553","מחילה מכבודו: הבנתו את דברי ר' קותי","13/05/14 16:06","יג אייר","תשע"ד","16:06","יהודי_קדום","שיש בהם ח"ו עזות - מוטעית!

ר' קותי ודאי הזכיר לזכות גדולה את שרשרת היוחסין לרש"י שהוא נזר הבריאה, הענק שבענקים מאז משה רבנו שפרשנותו ישרה ופשוטה/מסורה לכל - וכל אחד מוצא בפירוש רש"י את הישר והטוב לפי גודל שכלו שנתן לו הקב"ה.","233","","3637","True","True","False","","176","79.180.185.196","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34558","34554","שכויח. אשריי שכיוונתי","13/05/14 15:48","יג אייר","תשע"ד","15:48","ינון קליין","","322","","3637","False","True","False","","136","31.44.137.125","0","34478","ראש השנה|ד ע"א",""),new Message("34582","34559","אם לא התכווין בעזות אז סליחה","14/05/14 03:56","יד אייר","תשע"ד","03:56","אלף בית רשי","וכדרכי אני מוכן תמיד לשמוע פשט נוסף לפני " מחיקה " ובפרט זה אני לא אשנה שמחיקה היא רספקט מסוים של אומץ אולי פסול","278","","3636","True","True","False","","184","70.55.65.138","0","34478","ראש השנה|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);