var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34813;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34813","0","דרוש הסבר ברש"י","23/05/14 05:58","כג אייר","תשע"ד","05:58","אלף בית רשי","שתי בריכות ס''ד. אין לשון זה נופל אלא בעופות כדתנן (ב''ב דף פ.) הלוקח פירות שובך מפריח הבריכה ראשונה: כעין שתי בריכות. שאין פירותיו נגמרין כאחת כגון תאנים כדאמרן (לעיל דף יג:) גבי קטניות מתוך שעשויין פרכין: דף י"ג ע"ב רש"י פרכין פרכין. לשון זה נופל בקטניות כדאמרי' במסכת ביצה (דף יב:) מוללין מלילות ומפרכין קטניות בי''ט: עיין גם בתוס' כאן שמביאים דברי רש"י ואני קצת תמה מה רש"י רצה להסביר כדאמרן גבי קטניות וכו' וכן מה הוא כל המהלך שבסוגיה על פי הסברו של רש"י קושית הגמרא שתי בריכות ס"ד ותירוצה כעין שתי בריכות","278","","3628","True","True","False","","1051","65.93.169.185","0","0","ראש השנה|טו ע"ב",""),new Message("34817","34813","אז ככה:","23/05/14 08:11","כג אייר","תשע"ד","08:11","Almuaddib","רש"י, "כדאמרן גבי קטניות":

אחרי שהסביר רש"י כי "שתי בריכות" זה סוג של משל, היית יכול לחשוב כי מדובר בעץ שיש לו שתי עונות פריחה בשנה, ושתי עונות לקיטה. שעושה פירות פעמיים בשנה, כפי שניתן לזרוע את החיטה פעמיים ולקצור פעמיים.

ואכן, היה מי שפירש כך.

אלא שאין אנחנו מכירים עצים כאלו, ועל כן הסביר רש"י שהכוונה היא להבחין בין עצים שנותנים את פירותיהם בבת-אחת (זיתים למשל, או שסק, שבתוך זמן קצר מאד נמסקים או נלקטים); לבין עצים שפירותיהם מבשילים קמעא קמעא, לאורך זמן - כמו בתאנים.
והוא משווה זאת למה שלמדנו לגבי הקטניות, שהוזכר שם שאין נכנסים לגורן בבת אחת, אלא פרכין פרכין - בכל פעם נלקטת כמו אחרת, שלא כל השדה נלקט בבת אחת.
אם כן, המטרה העיקרית שבאזכור הקטניות היא ההשוואה מבחינת זמני האיסוף, שלא בבת-אחת אלא לאורך זמן.

עד כאן, לגבי אזכור הקטניות.


לגבי המהלך של רש"י בסוגיא כולה, רק אומר כי מעבר להיותו מורכב, הרי שכדי להעמיד יפה יפה את המיתיבי על התנאי, למעשה הופך הוא את המשמעות של הדברים. והמאירי לא כמוהו פירש, אלא אחרת, ויעויין שם.","107","","3628","True","True","False","","132","87.68.242.182","0","34813","ראש השנה|טו ע"ב",""),new Message("34818","34817","פירות התאנה שבחצרי מבשילות "מהר מהר"","23/05/14 08:30","כג אייר","תשע"ד","08:30","יהודי_קדום","ולא "קמעא קמעא" - וככוונת רש"י להבהיר את המציאות שגם התאנים על אותו עץ לא מבשילות בבת אחת - אלא מצוי שתאנה שהייתה בוסר בבוקר לעת ערב היא בשלה ומתוקה.

מההסבר שלו אפשר להבין (1) שההבדל בין שאר האילנות לתאנה הוא משך זמן הבשלת הפרי ובכל מקרה נאסף כולו בבת אחת.

אנו יודעים גם שמפאת זאת, שאין הלקיטה בתאנה מתבצעת בבת אחת, אין בה דין פאה.

(1)
"...למשל, או שסק, שבתוך זמן קצר מאד נמסקים או נלקטים); לבין עצים שפירותיהם מבשילים קמעא קמעא, לאורך זמן - כמו בתאנים."
המילים לאורך זמן אינן מדגישות להבנתי את הלקיטה לסירוגין, גמר ההבשלה הבלתי אחיד של הפירות שעל העץ לאורך זמן והן כאילו מקושרות בהבנה למילים שבתוך זמן קצר מאד .

(ל-4 הצופים הראשונים: שיניתי ניסוח).

.","233","","3628","True","True","False","","221","79.180.185.196","0","34813","ראש השנה|טו ע"ב",""),new Message("34831","34818","עץ התאנה שבחצרי - שונה","23/05/14 11:15","כג אייר","תשע"ד","11:15","Almuaddib","ואנחנו אוכלים ממנו במהלך כשלושה שבועות. בכל בוקר - כמה.","107","","3628","True","True","False","","157","77.126.248.197","0","34813","ראש השנה|טו ע"ב",""),new Message("34839","34818","למחבבי התורה אולי לזאת הכוונה","25/05/14 11:10","כה אייר","תשע"ד","11:10","קותי","תלמוד בבלי מסכת עירובין דף נד עמוד א

אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב נצר תאנה יאכל פריה, למה נמשלו דברי תורה כתאנה - מה תאנה זו כל זמן שאדם ממשמש בה מוצא בה תאנים אף דברי תורה: כל זמן שאדם הוגה בהן - מוצא בהן טעם.

אמרתי את המדרש הזה למישהו שיש בגינתו תאנה והוא אמר לי שאכן כן הדבר
הוא שולח את הילדים לחפש ותמיד מוצאים עוד תאנים.","217","","3626","True","True","False","","251","79.176.52.34","0","34813","ראש השנה|טו ע"ב",""),new Message("34840","34839","בדיוק כך! תמיד ד"ת מתחדשים כ-פ"ת.","25/05/14 11:19","כה אייר","תשע"ד","11:19","יהודי_קדום","כ-פ"ת = כפרי תאנה. ","233","","3626","True","True","False","","165","109.65.38.176","0","34813","ראש השנה|טו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);