var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34980;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34980","0","לרש"י ד"ה "מלוי בריבית"","29/05/14 12:35","כט אייר","תשע"ד","12:35","אור חדש","רש"י אצלינו בר"ה:
ומלוי ברבית. לא גזלן דאורייתא הוא למפסליה משום אל תשת עד חמס (שמות כג) דהא מנפשיה יהיב ליה:

רש"י בסנהדרין כה ע"א:
לוה בריבית פסול לעדות - דקיי"ל (ב"מ דף עה:) המלוה והלוה עוברין בלא תעשה וכיון דחימוד ממון מעבירו על דת הוה לי' כרשע דחמס דעובר נמי על לא תעשה מפני חימוד ממון:

אצלינו פסולם רק מדרבנן ואילו בסנהדרין דינם כחמסנים דאו'?

לבאר החילוק צריך לדעת שנחלקו בסנהדרין כז אביי ורבא בשאלה אם פסול עדים זה דווקא בעבירה שיש בה חמס- כך דעת רבא וכך מבאר סוגייתנו רש"י, או שמא בכל רשעות של עבירה על לאו מדאו' נחשב "רשע" ונפסל, כך מבאר שם אביי.
להלכה קיי"ל בנושא זה כאביי וע"כ ההסבר הנכון להלכה הוא מה שהבאתי מסנהדרין לעיל ולא כפי שמבאר רש"י כאן.
אומנם רש"י העדיף להסביר כרבא כיוון שזה מסתדר יותר עם דברי רב אשי כאן שלמד ש"גזלן דדבריהם כשר".
וכדרכו של רש"י לבאר לפי פשט הסוגיה ולא כפי ההלכה בדווקא
תוס' לעומתו דרכם יותר להסביר הכל כהלכה וע"כ פירשו שמדובר כאן ב"ריבית שאינה קצוצה" א"נ ששגג המלוה וסבר שזה מותר.","458","","3623","True","True","False","","994","213.151.51.67","0","0","ראש השנה|כב ע"א",""),new Message("34996","34980","יישר כוח על העריכה מחדש של הסוגיא","30/05/14 08:51","א סיון","תשע"ד","08:51","יהודי_קדום","יישר כוח על העריכה של סוגיית מלוי בריבית, בעיקר על החלוקה המתבקשת בדברי רש"י במדרבנן ואורייתא (שלא נאמרה קודם באמירה מפורשת ובשל כך יצרה כאילו קושיא על רש"י - מה שאין) וכן ההוספה שהתוס' דנים בכך.","233","","3622","True","True","False","","157","79.179.63.184","0","34980","ראש השנה|כב ע"א",""),new Message("35037","34980","אגב שיטפיה...","01/06/14 10:48","ג סיון","תשע"ד","10:48","אור חדש","נראה שרצונם של התוס' להפוך את המלוה בריבית לכשר מדאו' גרם להם בתרוץ השני לתרץ שלא כהלכה בסוגיה שהרי "אומר מותר" לא רק שלא נפסל מדאו' אלא אף כשר מדרבנן וממילא לא עליו דיברה המשנה (שו"ע חו"מ לד' יב')","458","","3620","True","True","False","","238","95.86.104.138","0","34980","ראש השנה|כב ע"א",""),new Message("35006","34996","תודה רבה","30/05/14 12:48","א סיון","תשע"ד","12:48","אור חדש","השתדלתי לדייק ככל יכולתי","458","","3622","True","True","False","","97","87.68.35.163","0","34980","ראש השנה|כב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);