var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35092;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35092","0","לזכותו של נדר יפתח","02/06/14 11:59","ד סיון","תשע"ד","11:59","אור חדש","כך לימדנו מו"ר הרב יחיאל צור שליט"א:

הבנת נדרו של יפתח צריכה להעשות מתוך הקבלת סיפור חזרתו מהמלחמה לשובם של שאול ודוד:

"ויהי בבואם בשוב דוד מהכות את הפלשתי ותצאנה הנשים מכל ערי ישראל לשור [לשיר] והמחלות לקראת שאול המלך בתפים בשמחה ובשלשים ותענינה הנשים המשחקות ותאמרן הכה שאול באלפו [באלפיו] ודוד ברבבתיו ויחר לשאול מאד וירע בעיניו הדבר הזה ויאמר נתנו לדוד רבבות ולי נתנו האלפים ועוד לו אך המלוכה ויהי שאול עון [עוין] את דוד מהיום ההוא והלאה"

הנוהל המקובל בשוב הגיבור מהמלחמה הוא לשבחו על גבורתו, דבר זה הביא לקנאה בין שאול לדוד ומתוך כך לרוב הצרות שיש בספר שמואל.
הבעיה נעוצה בייחוס הנצחון לאדם במקום לייחסו לקב"ה.
מה עשה יפתח כדי להנצל מבעיה זו?
"וַיִּדַּר יִפְתָּח נֶדֶר לַיהוָה וַיֹּאמַר אִם-נָתוֹן תִּתֵּן אֶת-בְּנֵי עַמּוֹן בְּיָדִי. וְהָיָה הַיּוֹצֵא אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתִי לִקְרָאתִי בְּשׁוּבִי בְשָׁלוֹם מִבְּנֵי עַמּוֹן וְהָיָה לַיהוָה וְהַעֲלִיתִיהוּ עֹלָה".
"וַיָּבֹא יִפְתָּח הַמִּצְפָּה, אֶל-בֵּיתוֹ, וְהִנֵּה בִתּוֹ יֹצֵאת לִקְרָאתוֹ, בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלוֹת:"
יפתח יודע שהסיבה לירידת מצבם של ישראל הוא שכחת ה' ושנצחונם תלוי בו בלבד, הוא יודע גם שהעם עלול לראות בו גיבור שניצח בחכמתו ובכך להחמיר את מצב הכפירה בהשגחת ה' וממילא ההצלה תהיה קצרת מועד ביותר
הפתרון אם כן הוא להעלות עולה כל מי שיעז לקשר הנצחון לאדם במקום לשבח את ה'. לצערו הרב של יפתח לא שעתה ביתו לאזהרתו החמורה ויצאה לקראתו באותה צורה שיצאו בנות ישראל לקראת דוד ושאול, במצב כזה מישהו היה חייב למות מצד "בקרובי אקדש"...
לו היה נוהג כך דוד (תלמידו של שמואל) הרבה צרות היו נחסכות ממנו ומהעם.
למה אם כן נענש יפתח בסוף ימיו?
על כך שגרם למלחמת אחים ולא ענה בענווה כגדעון לפניו!","458","","3619","True","True","False","","1062","95.86.104.138","0","0","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("35094","35092","מורך ורבך טען שיפתח רצה להעלות אנשים???","02/06/14 12:41","ד סיון","תשע"ד","12:41","Almuaddib","","107","","3619","False","True","False","","152","195.200.205.133","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51350","35092","דברי הבל מטורפים, זה לא הדת","19/07/17 18:46","כה תמוז","תשע"ז","18:46","אליעזר מ ש","לומר שמישהו היה צריך למות כך -בהעלתו לקרבן...מצד "בקרובי אקדש", ולומר, שאם הקריבה ממש כביכול לקרבן, לא נענש על זה .","610","","2476","True","True","False","","193","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("35096","35094","ראה רמב"ן על נדרי חרם מלחמה","02/06/14 12:46","ד סיון","תשע"ד","12:46","אור חדש","כוונתו של יפתח היתה בוודאי שלא יצאו לקראתו בשירים ומחולות, וממילא לא רצה להעלות אנשים, לכן גם הזדעק כ"כ כשראה שביתו לא שמעה לאזהרתו ויצאה לשיר לו שירי הלל.
כמובן שניתן היה להתיר נדר כזה כיוון שלא חשב שאכן יגיע לידי קיום (אך שוב ראה ברמב"ן)","458","","3619","True","True","False","","157","95.86.104.138","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("35100","35096","לא ענית על השאלה שלמעלה","02/06/14 13:10","ד סיון","תשע"ד","13:10","Almuaddib","","107","","3619","False","True","False","","106","195.200.205.133","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("35101","35100","לא","02/06/14 13:31","ד סיון","תשע"ד","13:31","אור חדש","כפי שביארתי כוונת יפתח היתה למנוע מהנשים לצאת לקראתו בתופים ומחולות, הכלי למניעה היה האיום ב"העלאה לעולה".
התוקף שמכוחו נדר כזה יכול לחול מבואר ברמב"ן, שכאשר זה נעשה מתוקף מנהיגות ישראל לשם הצלתם הנדר חל.","458","","3619","True","True","False","","155","95.86.104.138","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("35104","35100","ה-??? שבדבריך מרמזים לדעת אביו של רד"ק","02/06/14 13:42","ד סיון","תשע"ד","13:42","דוד כוכב","אך בחז"ל ברור שלא פירשו כמותו.
וראיה לדבריהם, למה לא פירש כך אברהם את צו ה' שבאותו לשון והיה נמנע מהעקידה.","125","","3619","True","True","False","","129","95.86.70.15","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51349","35101","אלו דברי הבל גמורים, לא שייך שנדר כזה","19/07/17 18:42","כה תמוז","תשע"ז","18:42","אליעזר מ ש","יהיה לו תוקף לפי ההלכה חס ושלום,.ולא לזה כיוון הרמב"ן . ולא שייך ללמד שום זכות על מישהו, יהיה מי שיהיה, ויהיה מצב כלשהו, שכביכול כדי ללמד שנאמין בה', יקריב קרבן אדם. אלו דברי טרוף. והדעת גם נוטה כדברי אבי הרד"ק, שלא הקריבה ממש לקרבן, וגם בחז"ל אפשר וצריך לפרש כן.","610","","2476","True","True","False","","227","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51351","51349","יש דרך כיצד מגיבים","19/07/17 19:13","כה תמוז","תשע"ז","19:13","אור חדש","לגדולי הראשונים שהרמב"ן היה מגדוליהם כמפורסם

נקה ידיך המטונפות ובקש מחילה מענק זה","458","","2476","True","True","False","","138","213.151.36.246","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51353","51350","הסיבה לכך שהיה צריך למות","19/07/17 19:41","כה תמוז","תשע"ז","19:41","אור חדש","אינה משום "בקרובי אקדש"
למעשה כתבתי שהיה ראוי לפי חז"ל לנסות להתיר נדר זה

תלמד לקרוא דברי אחרים

ואז אם נראה לך שמשהו לא הגיוני תשאל
אם ברור לך שטעה טעות חמורה ולא מוכן לחזור בו תוכל לצאת בחריפות נגד הטעות","458","","2476","True","True","False","","165","213.151.36.246","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51374","51351","הרי הרמב"ן כותב שיפתח טעה בזה טעות","20/07/17 09:17","כו תמוז","תשע"ז","09:17","אליעזר מ ש","גדולה , ולכן מדבריו לומדים להיפך שהוא היה רוצח בשוגג ולכן נענש במין מיתת ניפול איברים. הרמב"ן הביא דוגמא מהנדר שישראל נדרו :"אם נתון תיתן את העם הזה בידי והחרמתי את עריהם"וגו', מדובר שם על אויבים שיצאו להלחם בנו. וזה היה כנדרי זירוזין להרוג באויב, שגם בלי הנדר, הוא אויב שצריך להלחם בו . כי לא שייך שהתורה תאמר בפסוק:"כל חרם אשר יחרם לה' מן האדם לא יפדה מות יומת", שכאילו הכוונה, שגם אם אותו בן אדם לא חייב מיתה לפי התורה, אתה יכול להחרים ולחייבו מיתה חס ושלום . כי אין שום אדם, בעלים על נפש של אדם אחר שיוכל לעשות כך . לא ישראל לגבי גוי ולא ישראל לגבי עבד כנעני ולא ישראל לגבי הילד הקטן שלו.(והרי הרמב"ן אומר שיפתח טעה בזה טעות גדולה ושזה לא כמו באנשי יבש גלעד)","610","","2475","True","True","False","","219","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51373","51353","כוונתי רק לפירוש הספציפי הזה לא מעבר לכך","20/07/17 09:04","כו תמוז","תשע"ז","09:04","אליעזר מ ש","(כתבת שמישהו היה צריך למות מצד:"בקרובי אקדש") אין ביהדות דבר כזה קרבן אדם . בשום נסיבות. והנשים שיצאו בתופים ובמחולות לקראת שאול ודוד, לא הם גרמו למלחמה בין בית שאול לבין בית דוד, אלא מידותיהם הטועות של חלק מהעם.[לא כיוונתי חלילה לפגוע אישית במישהו, אלא להעיר בצורה כזו על משהו שנראה לי שיכול ללמד מושגים מסולפים.] (יש גם בעיה בפורטל הזה, שלאחר זמן לא רב כבר אין אפשרות לשנות או לתקן הודעה)","610","","2475","True","True","False","","206","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51376","51373","והפירוש הנראה בזה, שיפתח נתן את בתו","20/07/17 09:41","כו תמוז","תשע"ז","09:41","אליעזר מ ש","למשכן ה' לשרת את הכהנים הלויים, ולהיות שם תדיר עד שתגדל -כמו שהיה עם שמואל הנביא . אלא שהוא היה בוגר, ויכול לעמוד בזה, וטוב לו . והיא, על ידי כך, פגע בילדות שלה, ובימי בתוליה. שלא תוכל לטייל עם ריעותיה על ההרים, לראות את השקדיה פורחת, ולשחק שם . וזה נחשב לו- מבחינה מסוימת, כאילו הרג את הנפש , וזה טעם דרשת חז"ל על הפסוק: "אשר לא דברתי, ואשר לא ציויתי, ואשר לא עלתה על ליבי" (שעשו השוואה בין מעשהו של מישע מלך מואב, שהקריב ממש את בנו הבכור לקרבן לעבודה זרה -רחמנא ליצלן, ועקידת יצחק בן אברהם, ומעשה יפתח) שלפעמים חז"ל בדרשות האגדה השוו דברים שאין בהם השוואה גמורה [אלא על צד מסוים] , כגון, מה שמובא בתלמוד שאמר רבי יוחנן שהגוזל מחבירו שווה פרוטה כאילו נטל את נפשו. וכגון מדרש, ש"שלשה בדקן הקב"ה ומצאן עביט של מי רגליים...קין ,בלעם ,וחזקיהו מלך יהודה... וברור שאין שום כוונה להשוות ממש בין חזקיהו מלך יהודה, שכתוב במקרא, וכן בחז"ל, שהיה צדיק גדול, לבין בלעם, שכתוב עליו שהיה רשע גדול וכו'. אלא, כך דרך חז"ל לפעמים במדרש לעשות השוואה 'מבחינה מסוימת'.ומה שכתוב שארבעה ימים בשנה הלכו בנות ישראל לתנות לבת יפתח הגלעדי יש לפרש שהלכו לבקר אותה שם .( ו'לתנות' מלשון סיפור ופירוט דברים ביניהם, כדרך ידידים קרובים.)","610","","2475","True","True","False","","315","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51375","51374","כבר הספקת לזייף כל כתבי הרמב"ן?","20/07/17 09:29","כו תמוז","תשע"ז","09:29","אור חדש","אתה יכול לנסות לשקר בדבר שלא מפורסם אבל לנסות לעוות דברי הרמב"ן כאילו שאני לא יכול להביא את דבריו ולהוכיח טעותך זה כבר מעשה שטות ולא רק רמאות גרידא.

ציטוט הרמב"ן:
ועל דרך הפשט, יאמר הכתוב כי כל המחרים משלו בין אדם בין בהמה ושדה אחוזתו הוא קודש לשם, שהן חרמים לכוהנים ואין להם פדיון, אבל המחרים מן האדם שאינו שלו כגון הנלחמים על אויביהם ונודרים נדר אם נתון תתן את העם הזה בידי והחרמתי את עריהם (במדבר כא ב), ימותו כל האדם הנמצא בהם.
והטעם, שאין דעת הנודר כן לתתו לכוהנים, רק שיהיה הכל אסור בהנאה, כי נתכוון להכרית האויבים ולכלותם.

[עד כאן מה שניסית להסביר בדבריו, אבל יש המשך לדברים:]

ומצינו אנשי יבש גלעד שעברו על שבועת הקהל ולא באו אל המצפה, וכתיב (שופטים כא י): וישלחו שם העדה שנים עשר אלף איש מבני החיל ויצוו אותם לאמר לכו והכיתם את יושבי יבש גלעד לפי חרב, ואין הסברא נותנת שעשו כל העדה רעה כזאת להמית אנשים רבים מישראל שאינם חייבים מיתה, ופנחס היה שם ועל פיו נעשה כל העניין ההוא.

ועוד מצאתי באגדה בילמדנו:
תניא רבי עקיבא אומר החרם הוא השבועה והשבועה הוא החרם, אנשי יבש עברו על החרם ונתחייבו מיתה.

ולכך אני אומר כי מן הכתוב הזה יצא להם הדין הזה שכל מלך בישראל או סנהדרי גדולה במעמד כל ישראל שיש להם רשות במשפטים, אם יחרימו על עיר להלחם עליה, וכן אם יחרימו על דבר, העובר עליו חייב מיתה, והוא חיובן של אנשי יבש גלעד, ושל יהונתן שאמר לו אביו (ש"א יד מד): כה יעשה אלוהים וכה יוסיף כי מות תמות יונתן, ומהיכן נתחייבו אלו מיתה מן הדין חוץ מן המקום הזה.

וזה היה טעותו של יפתח בבתו, כי חשב כאשר חרם נגיד ישראל חל וקיים להמית אנשים או העובר על חרמו חייב מיתה, כן אם נדר בעת מלחמה לעשות מאיש או אנשים זבח יחול הנדר, ולא ידע כי חרם המלך והסנהדרין חל על המורדים לכלותם או על העובר גזירתם ותקנתם, אבל לחול הנדר לעשות עולה מדבר שאין ראוי לה' חס וחלילה.


הרי שפירש הרמב"ן שזו אכן הייתה כוונת יפתח בנדרו
אלא שלרמב"ן טעה בכך שחשב שיש לו הסמכות לנדר כזה (לא שטעה כפי הצעתך לחשוב שיש בכלל דבר כזה נדר חרמי אדם) בעוד שבאמת לא היתה לו.
אומנם בדבר זה ניתן להשיב על דברי הרמב"ן שיפתח בדורו כשמואל בדורו והוא היה שופט דורו ולכן דיני מלכות התקיימו בו וכיוון שנעשה הנדר לתועלת גדולה כפי שביארתי בהחלט מסתבר שצדק בכך שחשב שנדרו חל מהדין שביאר הרמב"ן עצמו ביחס לנדרי המלך והסנהדרין.","458","","2475","True","True","False","","203","84.229.106.82","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51380","51375","הרמב"ן מפרש שרק בן אדם שחייב מיתה","20/07/17 09:57","כו תמוז","תשע"ז","09:57","אליעזר מ ש","כמו אנשי יבש גלעד - שייך כך . אבל הוא אומר שבתו של יפתח לא הייתה חייבת מיתה ולכן לא שייך שיהיה נדר להחרימה, ושיפתח טעה בזה טעות גדולה .(שכאילו שייך להחרימה כמו זבח, כלומר, גם אם לא עברה במזיד) והמעיין היטב יראה שהוא רומז להציע עוד פירוש למעשה יפתח, שאותו כתבתי להלן. ושכל דבריו הם לפי מה שלכאורה נראה שכאילו יפתח ממש העלה אותה לקרבן עולה- רחמנא ליצלן , ועל זה אומר הרמב"ן שלא ייתכן כדבר הזה בשום עניין . (לא ייתכן להצדיק חלילה דבר שכזה בשום מצב)וזה למעשה הנרמז בסיפור על עקידת יצחק ,שה' אמר לאברהם אבינו עליו השלום:"אל תשלח ידך אל הנער ואל תעש לו מאומה"...

2]ועוד כתב מר 'אור חדש' בסוף הודעתו :'שחשב שנדרו חל ,מהדין שביאר הרמב"ן עצמו ביחס לנדרי המלך והסנהדרין' -ובכן, הדין הזה לגבי נדרי המלך והסנהדרין, שיכולים לפעמים להדיר את העם במקרים מאד ספציפיים, ולא שכיחים - והעובר על זה מתחייב מיתה , היינו, מי שבמזיד גמור עבר על זה, והוא בר דעת . כי בכל התורה לא שייך חלילה לחייב מיתת בית דין למי שלא בר דעת או שוגג. וביתו של יפתח הייתה קטנה כמו שפירשו שם, ולא שייך לחייבה . ולסיכום, פירושי המורחב שיפתח טעה במה שעשה [ונפרש כך או כך מה שהוא עשה] תואם לדברי חז"ל בתלמוד, ולדברי הרמב"ן ,ולדברי כל חכמינו מפרשי המקרא. וזה הפירוש הידוע . שהוא טעה.

3](אמנם לענין יבש גלעד הרגו גם הקטנים הזכרים. וקשה, שהרי הם לא בני דעת?וברור לפי כל ספרי ההלכה, שכנראה אין הלכה כזו שבמקרה כזה אפשר יהיה להרוג גם הקטנים שאינם בני דעת . וששם הייתה הוראת שעה על פי נביא . גם זה כתוב ברמב"ן -כמדומני-שהיה שם פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן. ואפשר לדמות את זה למה שהיה במלחמה נגד המדיינים בזמן משה רבינו .שנאמר:"צרור את המדיינים והכיתם אותם כי צוררים הם לכם בנכליהם אשר נכלו לכם"וכו' . וכתוב שם בהמשך:"ועתה הרגו כל זכר בטף, וכל אשה יודעת איש למשכב זכר. והטף בנשים החיו לכם" , ולדורות, לא יש מין הוראה כזו. אלא, במלחמה נגד כנען ועמלק -לאחר שקראנו להם לשלום בכל הפרטים והם סירבו לקבל- הדין להרוג כולם . ובמלחמה נגד שאר אומות הורגים רק הזכרים הגדולים. נמצא שההוראה לגבי שבויי המלחמה נגד המדיינים בזמן משה רבינו , הייתה הוראת שעה . וכך בפשיטות ההוראה להרוג כל יושבי יבש גלעד הזכרים- גם הקטנים. הוראת שעה על פי נביא.ועוד ידוע שמפרשי המקרא פירשו לפעמים בפירושים שאינם הלכה למעשה , ועל דרך:"שבעים פנים לתורה". אני פשוט .","610","","2475","True","True","False","","201","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51377","51376","אין לי כוונה לפגוע אישית במישהו.","20/07/17 09:42","כו תמוז","תשע"ז","09:42","אליעזר מ ש","ורק כתבתי הערה על הנושא הספציפי הזה.","610","","2475","True","True","False","","181","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51381","51376","כ"כ פשוט לך להכריע במחלוקות...אשריך!","20/07/17 10:04","כו תמוז","תשע"ז","10:04","Almuaddib","מדרש תנחומא, למשל, לא סבר כמוך. כמו גם בעל מצודת דוד. אתה בוחר בפירוש הרד"ק ודעימיה - וזכותך לבחור, אבל לטעון שזה ברור שכך הוא? בכזו קלות אתה מבטל את דברי המדרש?

נו. שוין.","107","","2475","True","True","False","","196","209.88.198.77","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51396","51376","גם חנה שעשתה כך לשמואל הרגה?","20/07/17 12:50","כו תמוז","תשע"ז","12:50","דוד כוכב","","125","","2475","False","True","False","","178","213.151.57.176","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51390","51380","אתה חולק על הרמב"ן","20/07/17 11:41","כו תמוז","תשע"ז","11:41","אור חדש","מכחיש אותו מעוות אותו
ממציא פירוש מדעתך
ואז טוען שזה בדיוק דברי הרמב"ן וחז"ל כי זה מה שנראה לך הגיוני והפירוש המקורי של הרמב"ן נראה לא הגיוני בעינך. אותו דבר עשית גם עם חז"ל ודינם ש'בן 8 הריהו כאבן'.

אין לי כ"כ בעיה שתחלוק על כל הקדמונים, אם יש לך טעם ראוי לדחות דבריהם וסברה נכונה נשלך

הבעיה שאתה חולק עליהם בלי ממש לנסות לקרוא דבריהם ולהבינם עד הסוף ואז מנסה לזייף דבריהם כדי שיתאימו לדעתך
זה לא תורה ולא ישרות
זה סתם טרחנות","458","","2475","True","True","False","","112","84.229.106.82","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51384","51381","דעתי מאד נוטה לדעת אביו של הרד"ק ..","20/07/17 10:27","כו תמוז","תשע"ז","10:27","אליעזר מ ש",". ולעניין זה, שאני מסביר שיפתח טעה בזה, ולא אומר שצדק , הרי אני הולך בדרך המקובלת ,שכך אמרו חז"ל, וכך הסבירו כל מפרשי המקרא.
ב](ולגבי השאלה מה בדיוק יפתח עשה לפני יותר מ3000 שנה, זה לא שאלה למעשה ,אלא פרשנות במקרא של מה היה המעשה שהיה. ודעתי מאד נוטה לדעת אביו של הרד"ק, ודעת עוד גדולי חכמים כגון הראב"ע והרלב"ג , שלא מסתבר כלל שאדם כזה גדול שכתוב עליו שהייתה עליו רוח ה' וזו דרגה ראשונה או שניה בנבואה . ושזכה להושיע את ישראל, מיד אחר כך, יטעה כך, להרוג ולרצוח בשוגג... זו כנראה סברת אביו של הרד"ק, וכך מאד מסתבר . ובמדרש תנחומא , גם אולי אפשר לפרש כך )","610","","2475","True","True","False","","190","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51388","51384","אתה מכריע בשכלך מי לא נחשב חז"ל???","20/07/17 10:57","כו תמוז","תשע"ז","10:57","Almuaddib","את מדרש תנחומא אתה מוחק, או משנה. את מצודת דוד אתה מוחק מהחומש שלך, כדי ש"כל מפרשי המקרא" לא יכללו אלא את רד"ק...","107","","2475","True","True","False","","207","82.81.160.69","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51412","51396","הרי הסברתי לעיל ששמואל הנביא היה","20/07/17 16:34","כו תמוז","תשע"ז","16:34","אליעזר מ ש","מותאם להיות במשכן מילדותו .","610","","2475","True","True","False","","221","213.8.10.19","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51414","51412","היה מותאם להריגתו?","20/07/17 16:42","כו תמוז","תשע"ז","16:42","אור חדש","ומניין לך להמציא גדר שיש רשות לאב למנוע מביתו להנשא לראוי בעיניה ובטח שלאחר שעוברת גיל בגרות (12.5) שאין לו שום רשות עליה עוד?","458","","2475","True","True","False","","115","213.151.55.19","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51419","51412","אבל היא נדרה "להורגו" לפני שנולד","20/07/17 17:05","כו תמוז","תשע"ז","17:05","דוד כוכב","","125","","2475","False","True","False","","184","213.151.57.176","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51416","51414","היה מותאם להיות במשכן בילדותו לפי אופיו","20/07/17 16:48","כו תמוז","תשע"ז","16:48","אליעזר מ ש","ולגבי בת יפתח, בגיל7 - נניח - הייתה במשכן -עד גיל 12, ואז יצאה משם .והייתה כמו כל מישהו אחר .הנדר של יפתח התקיים בזה שהייתה במשכן מגיל 6 או 7 ועד גיל 12.- כנראה זה הפירוש .","610","","2475","True","True","False","","246","213.8.10.19","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51417","51416","ועל זה בכו וספדו לה כל הבנות?","20/07/17 16:50","כו תמוז","תשע"ז","16:50","אור חדש","אתה מודע לכך שפירושך הנראה בעיניך לא היה נראה לאומרו לאף אחד מחז"ל ראשונים ואחרונים?","458","","2475","True","True","False","","121","213.151.55.19","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51439","51417","'לתנות' - מלשון פירוט דברים בשיחה כמו..","21/07/17 10:12","כז תמוז","תשע"ז","10:12","אליעזר מ ש","'ונתנה תוקף קדושת היום ' וכו' [ פיוט שאומרים בתפילת ראש השנה ויום הכיפורים] שברור שאין הכוונה שם במילה:"ונתנה" מלשון תאניה ואניה" מלשון מספד, כי צריך לשמוח ביום ראש השנה, כי זה יום טוב . אלא שם הכוונה לפירוט דברים . וכך גם יש לפרש לפי הראב"ע ועוד גדולי חכמים. ופירושי קרוב מאד לפירוש הראב"ע, שהוא שם אותה בחדר לעבודת ה' , אלא שאני מוסיף שייתכן וזה היה במתחם של משכן ה', וגם שזה היה עד שבגרה והגיעה לגיל 12 וחצי שנים, ואז חזרה למסלול חיים רגיל . גם לפי הרב הגדול הראב"ע, נראה, שהרי הוא שפט את ישראל 6 שנים ואחר כך נפטר , ונמצא שאם רצתה הייתה יכולה אז לצאת מהחדר ולהתחתן , כי לא היה מי שיאמר לה מה לעשות. [וגם מה שכתבתי שכאילו כביכול הרג נפש, התכוונתי רק מבחינה מסויימת, לא שזה יובן קשה מידי. ולפי פ' הראב"ע, וגם לפי הפי' שהצעתי, אפשר לפרש שהוא בכלל לא חטא, אלא רק ברמה מסוימת.]ומלבד זאת, אין לקבל מה שמשתמע מההודעה שלך, שכאילו יש בעיה אם מישהו מציע פירוש חדש במקרא . [כמובן, אם זה לא גורם לשיבוש במעשה או במידות הנכונות או במחשבה הראויה]","610","","2474","True","True","False","","255","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51438","51419","היא אמרה: "ונתת לאמתך זרע אנשים", וגם..","21/07/17 10:01","כז תמוז","תשע"ז","10:01","אליעזר מ ש","'זרע אנשים'- פי' גבר שיכול לבוא בין אנשים. וגם היא נדרה להשאילו לבית ה' כל ימי חייו, ולאו דוקא מגיל 3 שנים. אבל אחר כך ראו שהוא מבוגר מאד מכפי גילו ,ונושא ונותן בתור 'פספוס' בן 3 שנים עם עלי הכהן ראש החכמים... ואף מתווכח איתו וחולק עליו. והוא נקרא כבר 'נער' בגיל כזה, ולכן לפי אופיו היה יכול להשאר כך לגור באיזור המשכן עם הכהנים והלויים. ומידי פעם האמא הייתה באה לבקר אותו. אבל בתו של יפתח ,לפי הפירוש הזה ,שנניח שהייתה בת 6 או 7 שנים. לא התאים לה לגור שם בחדר במתחם המקדש, ולעסוק בעבודת ה', ושהחברות יבואו לבקר אותה 4 ימים בשנה . אמנם כשהגיעה לגיל 12 וחצי כבר יצאה וחזרה למסלול חיים רגיל. כי כבר הייתה בוגרת . אני הצעתי פי' שכמו וקרוב לפי' הראב"ע. ולא התכוונתי שזה יובן קשה מידי , זה רק 'מבחינה מסוימת' כביכול כאילו הרג נפש . ואולי לפי הפי' הזה לא חטא יפתח כלל .
והרמב"ן מפרש:"לתנות לבת יפתח הגלעדי" -'לתנות' - מלשון 'תאניה ואניה' , ולכן הוא לא מקבל פי' הרב הראב"ע. אבל אפשר לפרש 'לתנות' מלשון שיחה בין ידידים שפורסים זה בפני זה עניינים שלהם ומפרטים .","610","","2474","True","True","False","","252","147.236.34.10","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51442","51438","אמרה:וּנְתַתִּיו לַה' כָּל יְמֵי חַיָּיו","21/07/17 13:44","כז תמוז","תשע"ז","13:44","דוד כוכב","זרע אנשים - איש רגיל.
זרע אנשים - רבנן אמרי: זרע שמובלע בין אנשים. לא ארוך ולא גוץ, ולא קטן ולא אלם, ולא צחור ולא גיחור, ולא חכם ולא טפש. מסכת ברכות דף לא ע"ב.

היא נדרה בטרם הכירה כיצד יהיה.
גם לא יתכן שאצל אחד זה יחשב לשופרא דשופרא, ואצל אחר לרצח.

ואי אפשר לפרש שרק "מבחינה מסויימת", כאילו היה זה וורט של דרוש בעלמא.
וכי על כך: (שופטים יא, מ) מִיָּמִים יָמִימָה תֵּלַכְנָה בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל לְתַנּוֹת לְבַת יִפְתָּח הַגִּלְעָדִי אַרְבַּעַת יָמִים בַּשָּׁנָה?!","125","","2474","True","True","False","","203","213.151.57.176","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51550","51442","תשובות:","25/07/17 11:27","ב אב","תשע"ז","11:27","אליעזר מ ש","1]הרי ברור שכשהיא אמרה, 'ונתתיהו לה' כל ימי חייו' היא לא התכוונה שממתי שהוא ילד כזה קטן ,האמא שלו לא תהיה איתו ,והוא יגדל שם בפנימיה בלי שאמו איתו, ורק באה לבקר אותו לפעמים . הרי כל אחד מבין שלא ייתכן לעשות כך, ושכוונתה הייתה שכאשר הוא יגדל, היא תשלח אותו להיות כל ימי חייו במשכן . אבל לאחר שראו שהוא מאד מפותח מכפי גילו ,אז כבר בגיל שלש שנים נשאר במשכן לגור שם עם עלי הכהן ועוד .
2] גם השאלה אם יפתח חטא או לא תלויה בפרשנות מה הוא עשה , לפי הפירוש שהוא ממש הרג את בתו ,ודאי שחטא חטא החמור ביותר של רציחה, וזה לפי דעת הכל, חז"ל וראשונים ואחרונים. עד שבדור הזה באו כמה והמציאו דבר תמוה ,שלא חטא שהרג את בתו [ממש] ושזה מוצדק , וזה פירוש שיגעוני מחודש ומומצא ,שמסלף את הדת . אמנם לפי הפירוש שרוב המפרשים אומרים , שהוא הקדיש אותה לעבודת ה', אז יש דעה שהוא לא חטא. ויש הצעת פירוש, שמבחינה מסויימת זה כאילו הרג נפש. כי לקח ממנה את הילדות הטבעית שלה. וכמו שיש דרשת רבי יוחנן שמי שגזל מחבירו שווה פרוטה כאילו נטל את נפשו , וברור שזה רק כדרך דברי אגדה להשוות מבחינה מסוימת ו'בדרך הערה' . והצעת הפירוש הזו באה כדי לפרש שגם חז"ל בתלמוד התכוונו לזה, ושלא נסיק מדבריהם שהם פירשו שהוא ממש הרג אותה . 3]ולגבי פרשנויות מוזרות ומחודשות בדת, כבר ראיתי פירוש באיזה ספר [תורתו של משיח..] שיפתח עשה 'תיקון' ...וגם מפרש שאותו כובס שהפיל עצמו מהגג לאחר שלא היה בהלויית רבי ,שמע מה'יחידה' שבנפש, לעשות כך... ולכן זה כמו נבואה לעצמו... ב'הוראת שעה' להתאבד כך ... וראיתי בן אדם ושמעתי שאמר שהוא שומע קול שעליו לקפוץ מהגג למטה על קידוש ה'... וזה צריך טיפול פסיכיאטרי... ומזה תבין לאיזה בלבול יכולים להוביל הפירושים המסולפים והשגעוניים המחודשים הללו בדת...","610","","2470","True","True","False","","228","199.203.37.197","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51559","51550","הערה קטנה","25/07/17 13:17","ב אב","תשע"ז","13:17","אור חדש","'רוב' זה כאשר יש סך מסויים ומחלקים הסך הכולל לכמה חלקים (לפחות שניים) ורואים שבחלק אחד יש יותר מאשר בכל שאר החלקים גם יחד.

האם תוכל להראות איך הגעת למסקנתך שרוב המפרשים סבורים שנתן ביתו להיות משמשת במשכן?

את מי ספרת כמפרשים, כיצד חילקת בינהם וכמה היו בכל קבוצה","458","","2470","True","True","False","","154","213.151.55.19","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב",""),new Message("51589","51559","תגובה","26/07/17 10:30","ג אב","תשע"ז","10:30","אליעזר מ ש","מפרשים על הדף","610","","2469","True","True","False","","189","199.203.37.197","0","35092","ראש השנה|כה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);