var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35532;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35532","0","כי משמש בארבע לשונות או בחמש?","20/06/14 14:37","כב סיון","תשע"ד","14:37","לינקוש","כי משמש בארבע לשונות אי דלמא אלא דהא

ראיתי פעם מי שכתב (נדמה לי ב'העמק דבר' - אך אינו ברשותי כעת) שיש גם לשון חמישית, בפסוק כגון זה:
"ולא נחם אלהים דרך ארץ פלשתים כי (=למרות ש) קרוב הוא כי אמר אלהים..."

היתכן?","58","","3601","True","True","False","","1928","77.124.106.14","0","0","תענית|ט ע"א",""),new Message("35535","35532","בדקתי בנצי"ב","20/06/14 15:08","כב סיון","תשע"ד","15:08","david7031","הוא כותב את זה בתור דעת הרמב"ן אבל כותב שהיא לא נכונה כי יש רק 4 לשונות כי","470","","3601","True","True","False","","264","95.86.121.39","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35585","35532","יש גם "כי" לשון כוויה","23/06/14 09:52","כה סיון","תשע"ד","09:52","שלום","תלמוד בבלי מסכת שבת דף סב עמוד ב

(ישעיהו ג' כ"ד) כי תחת יפי, אמר רבא: היינו דאמרי אינשי חלופי שופרא כיבא. וראה ברד"ק ובאבן עזרא על ישעיהו שם.","136","","3598","True","True","False","","197","212.143.134.129","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35685","35532","עיין רש"י בראש השנה ג ע"א","25/06/14 06:17","כז סיון","תשע"ד","06:17","אלף בית רשי","ותראה שגם ברשי עצמו משמע חלוקה נוספת ועיין בתו' ובכן שאר המקומות ותמצא חלוקה ל 6 משמעויות ויותר צירפתי מאמר שמצאתי בגוגל (ומשמש לי כהכנה למאמר מקיף המסביר את רש"י בדרכי את סדר הבאה המקומות ובחירתם בדווקא כארבעה "כי" ראשיים המכוונים בדיוק ואינם יכולים לשמש במובנים משנים מפני שהפסוק עצמו וענינו מוכיח, וכו' ועוד חזון למועד אולי כשנגיע לגיטין דף צ' יהיה לי מאמר מוכן בעז"ה) ובקישור זה","278","rtf","3596","True","True","False","","366","65.93.168.209","0","35532","תענית|ט ע"א","0-rtf"),new Message("35537","35535","ברוך הבא לפורום!","20/06/14 17:33","כב סיון","תשע"ד","17:33","דוד כוכב","","125","","3601","False","True","False","","190","95.86.66.93","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35978","35585","פירוש פסוק","09/07/14 01:42","יא תמוז","תשע"ד","01:42","הכהן","פירוש הפסוק כי תחת יופי הוא שכל העונש האמור בפסוק זה בא להם עבור חוסר הצניעות וההתיפות והשחצנות, כמו שפרש"י שם. ועיין גם אבן עזרא שדחה הפירוש שאתה כתבת ופי' באופן אחר.","453","","3582","True","True","False","","135","31.44.137.47","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35697","35685","יישר כוח! גם על הקובץ המצורף. קניתי את","25/06/14 12:42","כז סיון","תשע"ד","12:42","יהודי_קדום","את הרעיון לכתוב רשי ללא מרכאות שכן אני נסמך על מהר"ץ חיות ועוד שאין מפרש זה, במסכת בתענית , רש"י.","233","","3596","True","True","False","","245","109.64.10.120","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35703","35697","הראית בדף טו?","26/06/14 00:04","כח סיון","תשע"ד","00:04","דוד כוכב","'רש"י' בדף טו ע"א ד"ה ובקבלה מצטט תוספות...","125","","3595","True","True","False","","128","95.86.66.93","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94913","35697","היו מחכמי המזרח שכינוהו רבי שלמה הצרפתי","17/11/21 11:32","יג כסלו","תשפ"ב","11:32","Almuaddib","","107","","894","False","True","False","","53","192.116.53.162","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35705","35703","ודאי. והנה רשימה השמורה אצלי מהפורום","26/06/14 05:46","כח סיון","תשע"ד","05:46","יהודי_קדום","בו היינו שנינו לפני שנים:

מקומות שהביאו הראשונים רש"י בתענית וליתא, או"ז: ריש ה' תעניות, בסי' תג, תו' תי' תנ', ובהגה"מ פ"א אות כ, ובספר הצרורות ג. יז:, ריטב"א יא: יז: יט: תלמיד רמב"ן ה. יא: ההשלמה ו: כו. ר"ן יא.ל. וכד. (עי' רש"ש) מהרי"ק שורש פד' וקעא' תרוה"ד קנג' (הביא היפך משלפנינו) רשב"א ח"א שפז' יד רמה סנהדרין כב: רא"ש סי' י'

סתירות: בדף כ. סותר פי' ביבמות סד. בענין עתר (החלוק בזה עי' תו' סוכה יד.), ובדף כה סותר מ"ש כתובות קג: (מסה"ש) ואלו המקומות שהקשו עוד סתירות מדבריו במק"א: מהרש"א ז. יא. טז. טז: מסה"ש ו: יז: כז. לא. רש"ש יד: מהרי"ץ חיות טו. שפ"א ד. כד: כז: גבו"א ב: ג: ה: י: יא: כא. כג. כג: כד. כד: כט: פתח עינים כד: חדושי אנשי שם ח: הפר"ח בהגהותיו ב. חו"י על הרי"ף ז: מג"א תקנז' מלא"ש ב יסל"מ פ"ד מ"ד מצפ"א ג: יג: פור"י ד. חי' שו"ת חת"ס או"ח ר' ערל"נ יבמות קא חו"ב סוף זבחים ובמקדש דוד, עי' בספר מגדי חיים אות נ, בס' חיי שלמה נא: נצי"ב על ספרי לו, גהש"ס יא: כט. אמרי צבי סנהדרין טו: ילקוט ישעי' יב: מהרי"ץ חיות ב. בן יהוידע ד. הגהות הב"ח כז.

ויש להוסיף עוד סתירות, במגלה ג. גירסתו בתענית כז. לא כדגרס שם בתענית, יט. גירסתו לנדות ובברכות יט. י"ל גי' אחרת, טו ד"ה אפר כ' הפך מרש"י ברכות כח. ובדף כט. כ' הפך פרושו בחולין וא"צ להגהת מסוהש"ס, ל. ד"ה אין בו, מרתיחתו, משמע לא כדפירש פסחים עד. יז: ד"ה אתוקם גרס דלא למספד ובמנחות סה. גרס דלא להתענאה יט. פי' מתחטא (עי' תרגום) לא כמו"ש בבכורות נז: ובדף יא. מיתי להא דמנחות ושם גרס בה גי' אחרת, טו: גבי מג"ת זכרון דברים וכו' ולא כדבריו ערובין סג:, כח. ד"ה לפי פירש דלא כדפי' דיוק הגמ' במגלה ד. ובדף י. הביא הגמ' ב"ק עט: ושם לא גרס כן ובפסחים נא: גירסתו אין חומר תע"צ בבבל לא ככאן יא: ובדף כא: גבי קדושת הר סיני הוא הפך שיטתו ביצה ה: ע"ש תוס', ט. גבי באר מרים כ' דלא כדעתו במדבר כב יא אם היה סלע אחר, דף ח. פגעתי וכו' ובישעיה פרשו הפוך, ובמגלה ה: פירש אבוורנקי לא ככאן יד: ובדף יז סותר פרושו ר"ה כז.

עוד בנוגע לסתירות:
הפירוש המקובל ל"צורבא מרבנן" דהיינו ת"ח צעיר וחריף, נובע מן המיוחס לרש"י תענית ד א, וזה דלא כפירושו בכל הש"ס שמשמע שמפרש ת"ח מובחר או ת"ח סתם.

מקורות: וכבר נזכר במהרי"ץ חיות ובחשק שלמה ו. ובמראה כהן ב. שאין הפרוש מרש"י ויעוין בפתח עינים להר' חיד"א יז: "דברים אלו תלמיד טועה אמרם ולא יצאו מפה קדוש" ועי' רש"י דף טו שהביא "הקשה תוספות מאן דהוא" ומוכח שהוא מאוחר, כעת עינתי ברשימת הכתבי יד של רש"י לתלמוד וראיתי כי לא נמצא בא' מן הספריות כת"י פירש"י תענית או נזיר.","233","","3595","True","True","False","","300","109.64.10.120","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35706","35703","הראית בע"ז לד. תוס' ד"ה ר"ע ?","26/06/14 06:21","כח סיון","תשע"ד","06:21","יהודי_קדום","תוס': "ר''ע איקלע לגינזק. פרש''י בפרק קמא דתענית (דף יא:) דגרס מר עוקבא דחס ושלום שר''ע לא היה מסתפק ועוד כי היה לו לתלמוד להביאה בלשון ברייתא מיהו הא לא קשיא דהרבה מקומות מצינו שמזכיר מעשה בר''ע וכיוצא בו:"","233","","3595","True","True","False","","200","109.64.10.120","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35707","35706","אמנם זה ראוי לדיון בפני עצמו כלומר אשכול","26/06/14 06:58","כח סיון","תשע"ד","06:58","אלף בית רשי","נפרד אבל נמשיך מנקודה זו ולא לחינם השחלתי את ה"כלומר" בכותרת כי ברשי בתענית כמות הכלומר היא כפולה ויותר מכל מסכתות הש"ס בבדיקה אקראית שעשיתי בתענית (ל"א דפים) יש כ85 פעמים כלומר ובמגילה (ל"ב דפים) כ35 פעמים בגדול נראה לי הממוצע הש"סי הוא 1.2 לדף","278","","3595","True","True","False","","213","65.93.170.220","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35708","35707","יפה! נראה שזו צריכה להיות משימה שלו למען","26/06/14 07:28","כח סיון","תשע"ד","07:28","יהודי_קדום","כולם!","233","","3595","True","True","False","","178","109.64.10.120","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94927","35707","אתה בטוח שהפירוש בתענית הוא של רשי?","17/11/21 17:10","יג כסלו","תשפ"ב","17:10","Almuaddib","יש מי שמסבירים שלא כך הדבר.","107","","894","True","True","False","","91","77.127.6.61","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("35709","35708","תודה! אני מצרף מאמר מעניין שמצאתי","26/06/14 07:53","כח סיון","תשע"ד","07:53","אלף בית רשי","מובא בו דעתו של חוקר בשם פרנקל שאמנם שמו הוא כשמי אבל לא ידוע לי על קרבה משפחתית, אני גם מסכים בהרבה דברים לדעתו למרות שאין לי ככל הנראה יכולת מחקרית אלא כהנחה גרידה, ראה קישור כאן באדיבות גוגל","278","","3595","True","True","False","","305","65.93.170.220","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94908","35708","מה שמצאתי היום לשון לא שגרתית בעל הגמרא","17/11/21 07:22","יג כסלו","תשפ"ב","07:22","אלף בית רשי","תענית ג ע"א(רשי)דמפיק ראשון ומעייל שמיני. משיב בעל הגמרא מי מצי אמר רבי יהודה דבשמיני מנסך:
בבא בתרא פז ע"ב(רשב"ם) ואינו לשון משנה וגם כשבעל הגמרא תמיה
בבא בתרא קמה ע"ב(רשב"ם)זו אינו יכול לתרץ וטוב לב זה בעל הגמרא
פסחים לג ע"א(תוספות)מתתן נפקא ואם תאמר ובעל הגמרא דבעי מנהני
יומא מ ע"ב (תוספות)דתנא ביה קרא אין זה מדבריו אלא בעל הגמרא קא
סוטה יט ע"ב(תוספות) פירוש של בעל הגמרא הוא שוהשקה
סוטה ל ע"א(תוספות)וכי בזה היה טועה בעל הגמרא שהם דאורייתא

פעמיים ברשב"ם בב"ב, (אלא שבדף קמ"ה זה נמשך אחר לשון הגמרא עצמה "בעל גמרא"), וכן פעמיים בתוספות בסוטה, אחד בפסחים אחד ביומא, וכמובן ברש"י אף לא פעם אחת אלא כאן בתענית וזו הוכחה נוספת שאינו מרש"י

בנדרים (לח ע"ב) שגם שם זה לא רש"י נמצא לשון דומה אלא בשנכסי חתן אסורין אצל אבי הכלה. ואע''פ שהחתן מהנהו שזן את בתו אפי' הכי משיא לו את בתו ומשיב הש''ס משום הא לא צריך למימר דמותר להשיא את בתו:","278","","894","True","True","False","","59","96.20.220.141","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94931","94927","אני בטוח שזה לא רש"י","17/11/21 19:27","יג כסלו","תשפ"ב","19:27","אלף בית רשי","","278","","894","False","True","False","","54","96.20.220.141","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94937","94931","מדוע אתה מכנהו "רשי תענית" אם כך?","17/11/21 20:24","יג כסלו","תשפ"ב","20:24","Almuaddib","","107","","894","False","True","False","","75","77.127.6.61","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94938","94937","תציע שם, אני מכנהו רשי להבדיל מרש"י","17/11/21 20:44","יג כסלו","תשפ"ב","20:44","אלף בית רשי","","278","","894","False","True","False","","53","96.20.220.141","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94944","94938","בשיעורים שלי, אני מכנהו "המפרש"","17/11/21 22:24","יג כסלו","תשפ"ב","22:24","Almuaddib","שאין מפורש לי שמו.","107","","894","True","True","False","","62","77.127.6.61","0","35532","תענית|ט ע"א",""),new Message("94947","94944","התקבל","17/11/21 22:33","יג כסלו","תשפ"ב","22:33","אלף בית רשי","אגב היכן אפשר לשמוע את השיעורים של כבודו?","278","","894","True","True","False","","53","96.20.220.141","0","35532","תענית|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);