var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35781;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35781","0","הפגנות עוזרות?","29/06/14 10:26","א תמוז","תשע"ד","10:26","אור חדש","פעם אחת נגזרה גזירה על ישראל שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו את בניהם ושיחללו שבתות מה עשה יהודה בן שמוע וחביריו הלכו ונטלו עצה ממטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרה להם עמדו והפגינו בלילה הלכו והפגינו בלילה אמרו אי שמים לא אחים אנחנו לא בני אב אחד אנחנו לא בני אם אחת אנחנו מה נשתנינו מכל אומה ולשון שאתם גוזרין עלינו גזירות רעות ובטלום ואותו היום עשאוהו יו''ט

השאלות:
א: מיהו יהודה בן שמוע (וחבריו)?
ב: מיהי אותה מטרוניתא?
ג: למה היו גדולי רומי מצויין אצלה?
ד: למה להפגין דווקא בלילה?
ה: מתי הפגנות מועילות?

תשובות:
א:יהודי "פשוט" ובקיא במנהגי אותה מטרונא. (לאחר קבלת הערתו של "יהודי קדום") ת"ח שקיבל תורה מר"מ וכנראה והשפיע מתורתו ברומי (ייתכן שאותה מטרונא הושפעה מתורתו ואישיותו כרבים מחשובי רומי באותו הדור), העובדה שלא קיבל תואר "רב" או רבי צריכה ברור.
ב: אשה חשובה מצד הייחוס או מצד מעשיה ומקומה בחצר הקיסר
ג: באמת למה (ועוד בלילה)
ד: כי אז היו גדולי רומי מצויין אצלה ויהיה לה נוח לדבר על ליבם לטובת היהודים למשמע ה"הפגנה"
ה: כשיש אדם/ גברת בעלי השפעה שנוטים חסד כלפי המפגינים ומכירים נקודות חולשה של מקבלי ההחלטות שניתן לנצלן לטובת המפגינים.

רמז/ תקדים לדבר: מרגלי יהושע שנטלו עצה מרחב שבסוף עלתה לגדולה בעמ"י.","458","","3592","True","True","False","","1615","212.76.96.46","0","0","תענית|יח ע"א",""),new Message("35782","35781","יהודה בן שמוע - לא "סתם" יהודי אלא תנא:","29/06/14 10:32","א תמוז","תשע"ד","10:32","יהודי_קדום","תולדותיו של יהודה בן שמוע (מתוך פרוייקט השו"ת)

יהודה בן שמוע -
תנא בדור הרביעי - החמישי. תלמידו של רבי מאיר (ר"ה י"ט ע"א). רשב"ג (אבי רבי) מסר הלכה אחת בענייני טומאה, שיהודה בן שמוע אמר בשם ר"מ (שם). פעם גזרה המלכות ביום כ"ח באדר שלא יעסקו בתורה ושלא ימולו את בניהם ושיחללו את השבת, והלך יהודה בן שמוע וחבריו, ונטל עצה ממטרונית אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה וביטל הגזרה (שם).

אם כן אין זה כפי שכתב ר' אור חדש:
"א: "סתם יהודי"- לא ת"ח- חסר תואר רב\\רבי, (בקיא במנהגי המטרונא ואורחיה) וממילא כך גם 'חבריו'.","233","","3592","True","True","False","","401","109.67.111.162","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35784","35781","תנועת ההתגיירות הגדולה בתקופת הבית השני","29/06/14 11:23","א תמוז","תשע"ד","11:23","אור חדש","ראו כאן מאמר חשוב להבנת התקופה","458","","3592","True","True","False","","191","212.76.96.46","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35801","35781","למה בלילה","29/06/14 14:23","א תמוז","תשע"ד","14:23","בתר ממוצע","המהרש״א ביאר שבלילה קול הצעקה והבכי נשמע יותר ומעורר יותר לרחם.

נראה לי להוסיף בסייעתא דשמייא כי מאחר שלמדנו שלא נשמע קול ההמולה של רומי בלילה לכן טוב יותר לצעוק בלילה

כמו שגם מצינו גם בברכות שהקב״ה שואג האשמורות הלילה.


-///","138","","3592","True","True","False","","216","2.54.4.201","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35812","35781","חדל להטעות ולהלאות הקוראים! ","29/06/14 19:25","א תמוז","תשע"ד","19:25","יהודי_קדום","לא כך תיקנתי אותך!
התיקון שלי הרי הוא רשום בפירוש "יהודה בן שמוע - לא "סתם" יהודי אלא תנא:"

מה שכתבתי בשום אופן אינו מתקרב למה שאתה כותב עכשיו, ('עכשיו' כי החלפת הגרסא כבר כמה פעמים!!!).

"א:יהודי "פשוט" ובקיא במנהגי אותה מטרונא. (לאחר קבלת הערתו של "יהודי קדום") ת"ח שקיבל תורה מר"מ "


איך אפשר שכך קיבלת את הערתי המפורשת האומרת:
"יהודה בן שמוע - תנא בדור הרביעי - החמישי. תלמידו של רבי מאיר (ר"ה י"ט ע"א). רשב"ג (אבי רבי) מסר הלכה אחת בענייני טומאה,..."???

חדל להטעות ולהלאות הקוראים!","233","","3592","True","True","False","","214","109.67.111.162","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35783","35782","מהגמרא בר"ה אפשר ללמוד להפך","29/06/14 10:58","א תמוז","תשע"ד","10:58","אור חדש","העובדה שיהודה בן שמוע (תלמיד של ר"מ) והצלתו מופיעים ב"מגילת תענית" לא הסתברה כאפשרית לכו"ע בר"ה שהרי מקומה ההסטורי של מגילה זו הוא לפני החורבן ואילו ר"מ וכ"ש תלמידו לאחר החורבן הוו.
ע"כ נראה סביר להציע שלדעת ר' יוסי שני "יהודה בן שמוע" הוו- אחד קדום לפני החורבן (ולא ברור שהיה ת"ח) והוא בעל ההפגנה ואחד מאוחר- תלמידו של ר' מאיר ומוסר שמועתו.
הגמ' בר"ה לא הביאה הסבר זה כיוון שנושא הדיון שם הוא אם מגילת תענית בטלה או לא, ממילא כיוון שלדעת ר"מ "לא בטלה" ניתן להסביר שיהודה זה תלמיד ר"מ היה לשיטתו אך פשוט שלר' יוסי הסבר זה לא מקובל.","458","","3592","True","True","False","","168","212.76.96.46","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35785","35783","ראה במסכת ראש השנה דף יט ע"א","29/06/14 11:27","א תמוז","תשע"ד","11:27","דוד כוכב","הגמרא קבעה שאין שני יהודה בן שמוע.
האירועים השונים במגילת תענית אירעו במשך תקופות שונות.","125","","3592","True","True","False","","139","95.86.66.93","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35788","35785","לא בהכרח","29/06/14 11:41","א תמוז","תשע"ד","11:41","אור חדש","הגמרא יישבה דעתו של ר"מ שלא בטלה המגילה וממילא מובן איך ייתכן שיהודה זה המאוחר קובע יום באיסור הספד ותענית.
לר' יוסי שסובר שמגילת תענית בטלה עם חורבן הבית חייבים לומר שאם 'יהודה בן שמוע' זה אכן הופיע באותה מגילה זה רק בגלל שקדם לחורבן.
כיוון שההלכה כר' יוסי (מלבד ביחס לחנוכה ופורים) ממילא גם יהודה בן שמוע זה לא יכול להלכה להיות תלמידו של ר"מ וגם להופיע במגילת תענית כאחת.","458","","3592","True","True","False","","139","212.76.96.46","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35789","35788","ראה היטב בגמרא","29/06/14 12:04","א תמוז","תשע"ד","12:04","דוד כוכב","הגמרא קבעה בקושיה שקיים רק רבי יהודה בן שמוע אחד, והגמרא לאורך כל הסוגיה לא תירצה שהיו שנים בשם זה.

באשר לקושיה שאתה מרמז עליה הכיצד יתכן המעשה ברבי יהודה בן שמוע לרבי יוסי המובא לבסוף, כבר תירץ רבינו חננאל שם במסכת ראש השנה דף יט ע"ב: "רבי יהודה בן שמוע כר"מ רביה הוא דעבד". כלומר שמגילת תענית שם אכן שנויה אליבא דרבי מאיר בלבד.","125","","3592","True","True","False","","432","95.86.66.93","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35793","35789","אני שמח שהבנת כוונתי בכללות","29/06/14 12:15","א תמוז","תשע"ד","12:15","אור חדש","אכן הסברתי שהסוגיה שם אזלא בשיטת ר"מ בלבד.
ציינתי שאם המעשה הופיע גם במגילת תענית של ר"י הרי שבהכרח היה יהודה בן שמוע קדום לחורבן, כפי שכבר כתבתי אין ראיה מגמרא שדנה בדעת ר"מ למהי דעתו של ר' יוסי!
כתבתי כמה פעמים "אם מופיע" ביחס ליב"ש כציון האפשרות שר"י אכן לא הכירו כלל ושהוא לא הופיע במגילתו אלא במגילות של בית מדרשו של ר"מ בלבד.
כדבריך בגמרא פשוט שאכן מעשהו של יב"ש הופיע בהכרח במגילת תענית ואין הצעה שלדעת ר"י לא התקיים כלל אותו מעשה, לפ"ז איך יסביר ר"י את הופעת תלמיד ר"מ במגילה זו? רק בכך שידחה הצעת הגמרא ליצור זהות בין יב"ש לריב"ש תלמיד ר"מ!

למסקנה: התסכים איתי שזיהויו של יב"ש בעל ההפגנה כריב"ש תלמיד ר"מ כלל לא מסתברת לדעת ר' יוסי וההלכה?","458","","3592","True","True","False","","158","212.76.96.46","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35794","35793","קרא שוב היטב את הודעותיי","29/06/14 12:24","א תמוז","תשע"ד","12:24","דוד כוכב","","125","","3592","False","True","False","","122","95.86.66.93","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35796","35793","ר"ח והערל"נ לא מסכימים איתך","29/06/14 12:35","א תמוז","תשע"ד","12:35","דוד כוכב","הוסיף הערוך לנר שם במסכת ראש השנה דף יט ע"ב: "לרבי יוסי באמת לא תיקנו יום טוב זה".
אי אפשר לפרש את הגמרא כמוך.","125","","3592","True","True","False","","118","95.86.66.93","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35797","35796","נ"ל שבמקרה זכיתי לכוון לדעתו","29/06/14 12:46","א תמוז","תשע"ד","12:46","אור חדש","גם אני הקטן סובר שלא ייתכן שר"י יסבור שאכן התקיים אותו מאורע וגם נעשה ע"י תלמיד ר"מ.
אולם כיוון שפשט הגמרא הוא שהמעשה ארע בוודאות (אין כאן מחלוקת במציאות) ממילא מסתבר שלו הגמרא היתה דנה בדעת ר' יוסי כלל לא היה עולה בדעתה להציע זהות בין יב"ש לריב"ש, דבר שמסתבר רק לדעת ר"מ שבדעתו דנו בגמרא.","458","","3592","True","True","False","","130","212.76.96.46","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35800","35797","לא, אסביר שוב","29/06/14 13:13","א תמוז","תשע"ד","13:13","דוד כוכב","המקרה בהחלט התקיים, ובידי תלמידו של רבי מאיר, ומשום שהוא פסק כרבו.
רבי יוסי לא הכחיש שאירוע קרה, הוא רק סבר שאותו תלמיד לא היה צריך לנהוג כך. כך פירשו ר"ח והערל"נ.

הגמרא כן דנה מי הוא אותו תנא - ואליבא דכו"ע, וקבעה שמדובר בתלמידו של ר"מ בלבד. הדבר ברור בגמרא וכך פירשו ר"ח והערל"נ.","125","","3592","True","True","False","","137","95.86.66.93","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35803","35801","דרישה להעמקה","29/06/14 14:37","א תמוז","תשע"ד","14:37","אור חדש","האם יב"ש וחביריו לא ידעו שלא יישמע קולם ברומי בשעות היום?!? והלא קול זה גובר על קולה של גלגל חמה (וממילא פשוט כמהרש"א וכדבריך שאין תועלת להפגין ברומי ביום) השאלה היא מי אמר שיהיה תועלת בלילה?
אלא שרצתה לרמוז להם שיהיה תועלת מיוחדת להפגנה בלילה כיוון שאז יהיו גדולי רומי מצויין אצלה ויהיו בעמדת נחיתות כלפיה וע"כ יהיה תועלת מיוחדת בהפגנה במקום זה ובשעה זו.","458","","3592","True","True","False","","194","212.76.96.46","0","35781","תענית|יח ע"א",""),new Message("35804","35803","פשוט","29/06/14 15:05","א תמוז","תשע"ד","15:05","בתר ממוצע","פשוט שהקול בלילה נשמע יותר טוב ״קומי רוני בלילה לסוף אשמורות״

כמו כן כמו שביארנו מקודם.

לגבי שאלתך לא כתוב במהרש״א שאין תועלת להפגין ברומי ביום (מצד גלגל חמה) אלא לגבי העדיפות שברור שבלילה יש מעלה יתרה על היום.

הפשט שיפגינו בלילה כדי שישמעו השרים וירחמו עליכם - לא ברור לי המקור לדבריך לגבי ״עמדת נחיתות״ שכתבתה.","138","","3592","True","True","False","","213","2.54.4.201","0","35781","תענית|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);