var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35840;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35840","0","מעשה ברבי אליעזר בן רבי שמעון","01/07/14 14:21","ג תמוז","תשע"ד","14:21","אחר","המעשה ברבי אליעזר בן רבי שמעון והמכוער מעורר מספר שאלות -
א. בסוף המעשה מתרצה המכוער בפני בני העיר ואומר - "ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן", לכאורה מובן שכן שייך מעשה זה באופן נדיר!
ב. הקשר בין הסיפור למוסר - "לעולם יהא אדם רך כקנה.." לכאורה בכלל מלמד על ביקורת כלפי המכוער שהתעקש לא לקבל את בקשת הסליחה, כשהמסר העולה מתוך הסיפור עצמו הוא דווקא הפוך (בעיני) - רבי אליעזר הוא זה שאכן צריך לעשות תשובה!
ג. מהיה המשמעות שדעתו היתה גסה עליו "מפני שלמד תורה הרבה"?","464","","3588","True","True","False","","902","95.86.124.164","0","0","תענית|כ ע"א",""),new Message("35847","35840","ל-א.: כוונת המילה "רגיל" באמירה זו היא","01/07/14 21:32","ג תמוז","תשע"ד","21:32","יהודי_קדום","שלא ירגיל (=יתנהג) עצמו באופן כללי בחיי היומיום בגסות רוח כדי שלא יבוא לפגוע בבני אדם.
כך עפ"י המהרש"א:

מהרש"א חידושי אגדות מסכת תענית דף כ עמוד ב

ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כו'. לכאורה דהכי הל"ל ובלבד שלא יעשה עוד כן אבל מלשון שלא יהא רגיל כו' משמע דלפעמים יעשה כן י"ל דה"ק ובלבד שלא יהא עושה דבר המרגיל אותו לעשות כן דהיינו שלא יהא דעתו גסה שהוא מרגילו לעשות כן לספר בגנות בני אדם כמו שעשה ואמר כמה מכוער כו' וק"ל:","233","","3588","True","True","False","","302","79.176.25.223","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("35848","35840","לא אליעזר אלא אלעזר וגם ראה","01/07/14 21:37","ג תמוז","תשע"ד","21:37","יהודי_קדום","כאן שצ"ל רבי שמעון בן אלעזר ולא רבי אלעזר בן רבי שמעון.","233","","3588","True","True","False","","147","79.176.25.223","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("35849","35840","ל-ב.: אכן רבי שמעון מלמד מוסר לעצמו!","01/07/14 21:59","ג תמוז","תשע"ד","21:59","יהודי_קדום","כשהוא אומר "לעולם יהא אדם רך כקנה.." - כוונתו שעל האדם לקבל את השונה (בכל מובן) עד שאינו מבחין שיש לפניו אדם "שונה" - כמו שהרוח מניעה את הקנים כולם ללא הבדל ביניהם.

אגב, רבו של רבי שמעון בן אלעזר היה "שונה" במובן זה שהיה יהודי ללא ייחוס הוא היה בן לגר:
אביו של רבי מאיר, רבו של רבי שמעון בן אלעזר, היה שר צבא רומאי שהתגייר.

וגם עפ"י עירובין יג: רבי מאיר, בן הגר, היה "שונה" , שכך נאמר עליו שם:

"גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שאין בדורו של רבי מאיר כמותו".

ואה"נ: המוסר בהחלט יכול להיות מופנה גם לנפגע - אלא שודאי התרצותו מעלה גדולה הייתה, לא כל אחד יכול להגיע אליה ואפשר שהוא הקנה הרך עליו דיבר רבי שמעון בן אלעזר.

(למי שלא ראה את הקישור מדוע אני כותב רבי שמעון בן אלעזר ולא כפי הגמרות בידינו יעיין כאן)","233","","3588","True","True","False","","201","79.176.25.223","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("35851","35840","ל-ג.: יש תלמידים המתמלאים גאווה, יוהרה","01/07/14 22:32","ג תמוז","תשע"ד","22:32","יהודי_קדום","כאשר הם מרגישים שלמדו הרבה ומחצינים זאת באופן שלילי, זה יכול ליהיות בהתפארות ישירה "אני יודע יותר ממך", לבוש מיוחד וכו'.

הרגשה אישית של התלמיד שהוא יודע - היא דעה גסה!
הרי מודגש בברייתא שבא "מבית רבו" !

הגמרא בברייתא זו מתארת את "דעתו הגסה" של אותו רבי שמעון בן אלעזר עצמו שאמר בברייתא המובאת בתענית י: "... לא כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה תלמיד עושה דברי רבי שמעון בן אלעזר... ".
ואולי כך "מבקרת" הגמרא את ההתנהגות החומרית כאן (ראיתי פירוש 'שאם לא כן מדוע כתוב "רכוב על חמור") ולבוש התלמיד בדף י:.","233","","3588","True","True","False","","210","79.176.25.223","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("36237","35840","מדוע דרש דרשתו?","23/07/14 18:43","כה תמוז","תשע"ד","18:43","אור חדש","חשבתי לאחרונה שת"ח שלומד הרבה הינו עסוק ב"הגדרת המציאות" וקביעת ההלכה המתאימה לה.
ממילא כאשר אדם יוצא מהב"מ בראש כזה של "הגדרות שכליות קרות" ונתקל במציאות משונה מייד מתחיל מוחו ה"מגדיר" לעבוד ויוצר פלט של הגדרה ברורה, למשל בראותו אדם מכוער השכל פולט "כמה מכוער אתה"! (ייתכן שבא לומר שניתן לברך עליו "משנה הבריות).
אומנם מגלה במהרה ר"א שבחיים האמיתיים יש צורך גם לרגישות ה"רכה" שתאזן את ה"שכל" ה"קשה" והקר.
ע"כ נכנס הוא לביה"מ ומזהיר התלמידים ששם, שגם בעת לימודם המצריך עבודה שכלית רבה לא יזנחו את הרגישות הרכה לזולת.
נראה שתופעת "הקנאות לאמת" מופיעה לעיתים גם בפורום זה ועל כך נשוב ונזכיר:
"לעולם (ואפילו בבית המדרש) יהיה אדם רך כקנה ואל יהיה קשה כארז"","458","","3566","True","True","False","","283","95.86.122.16","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("35873","35851","עוד על כך","02/07/14 09:24","ד תמוז","תשע"ד","09:24","דוד כוכב","בקישור כאן.","125","","3587","True","True","False","","112","95.86.64.221","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("36243","36237","אהבתי","24/07/14 00:14","כו תמוז","תשע"ד","00:14","דוד כוכב","","125","","3565","False","True","False","","78","95.86.109.128","0","35840","תענית|כ ע"א",""),new Message("36254","36243","","24/07/14 08:42","כו תמוז","תשע"ד","08:42","אור חדש","","458","","3565","True","True","False","","84","77.125.154.54","0","35840","תענית|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);