var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35852;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","54")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35852","0","אפר אדם ??!","01/07/14 22:58","ג תמוז","תשע"ד","22:58","תניא מנחם","טו: תוס' '..'ואותו אפר הוי מעצם אדם..' - שיזכיר עקידת יצחק -וקשה מניין אפק של אדם -וכי שרפו את הגופה/את העצמות ? האם מדובר בעצמות גוי ?

קלושים הסיכויים שהחזירו את האפר ועוד בשלמות -האם אין פגיעה בכבוד המת- או שמא אדרבה יש כאן תקון שאפילו אפרו של אותו אדם גרם לתשובה של אנשים","388","","3593","True","True","False","","933","84.110.213.247","0","0","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35853","35852","ראה דיון באשכול בקישור הבא:","01/07/14 23:04","ג תמוז","תשע"ד","23:04","יהודי_קדום","אפר מקלה","233","","3593","True","True","False","","239","79.176.25.223","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35876","35852","אנסה לברר שאלותיך","02/07/14 10:06","ד תמוז","תשע"ד","10:06","אור חדש","קשה מניין אפק (אפר) של אדם -וכי שרפו את הגופה/את העצמות? תשובה: ייתכן שנשרפה במקרה/ אסון/ מעשה גויים (ואז אין שאלה). ייתכן גם שאכן שרפו במכוון כדי שיהיה להם אפר זה, מהבנה זו באה שאלתך הבאה:
האם מדובר בעצמות גוי?
תשובות: ייתכן שכן (ועדיין היכן מצאת שיש נ"מ בין ביזוי מת גוי לביזוי גופת ישראל?) אך ייתכן שמותר לשרוף אם שומרים את כל האפר במקום אחד בלי לפזרו (כמנהג הקדום של היפנים ) נראה שכך הכרעת וממילא שאלת שאלתך הבאה:
קלושים הסיכויים שהחזירו את האפר ועוד בשלמות -האם אין פגיעה בכבוד המת?
כיוון שהנחת היסוד שלך היא שמותר לעשות שימושים בגופת אדם או באפרו בתנאי ש"מחזירים הכל למקום" מהנחה זו יוצאת שאלתך "האם לא חששו שלא יחזירוהו בשלמות?" אומנם הנחת שייתכן גם שכלל אין מקום לא לשאלה זו ולא לקודמתה כיוון שיש איסור "ביזוי המת" בלא קשר לשאלה אם "הכל חוזר למקום".
צדקת בהנחה זו!
אם כן חוזרות השאלות "מניין יש אפר אדם?" ו"כיצד ניתן לעשות בו שימוש?"
הצעתך שזה מותר כיוון שנצרך "לעשיית תשובה של אנשים" כנראה לא הניחה דעתך אומנם ייתכן ויש להצעתך ביסוס רציני למדי וממילא ייתכן ומצאת תשובה לשאלה חמורה זו שהטרידה רבים כ"כ שלמדו את שני התוס' דנן:
מס' מקורות הקשורים בשאלה זו (בלא מסקנה רק מקורות לדיון וברור)
דין פינוי קברים לצורך רבים
שימוש במתים לצורך רפואה
עצמות גויים האם מותרים בהנאה ללימוד רפואה וכדומה
על ניתוחי מתים
במקורות הנ"ל מדובר בצורך גשמי של רבים ומסתבר שלצורך רוחני הדין לא יהיה חמור יותר וכמבואר בקידושין שצריך לכבד רבו שלימדו תורה ומביאו לחיי העוה"ב יותר מאביו שהביאו לחיי העוה"ז בלבד.","458","","3592","True","True","False","","132","212.76.96.46","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35883","35852","כן, של נכרי","02/07/14 14:00","ד תמוז","תשע"ד","14:00","דוד כוכב","כך כתב בכורו של הנציב בשו"ת נשמת חיים סימן קכב.","125","","3592","True","True","False","","85","95.86.64.221","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35885","35852","תקרא שוב","02/07/14 15:12","ד תמוז","תשע"ד","15:12","בתר ממוצע","היעב״ץ הקשה היכן ימצאו עצמות אדם ועוד בעקדת יצחק לא היה אפר עצמות אדם הרי יצחק לא נשרף ורק העצים שהביא אברהם והאיל הם שנשרפו ואם כן די לקחת אפר עצים כזכר לעקירה.

ובספר אוצר החיים ( ח״ט סי׳ יא) כתב שיתכן שהיה כתוב בדברי התוספות ״עצם א׳״

וכוונתם היא לעצם איל!!!

והמדפיסים שגגו וכתבו עצם אדם במקום עצם איל!!!

או שהיה כתוב עצם סתם והמדפיסים הוסיפו מעצמם!","138","","3592","True","True","False","","211","94.188.248.67","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35856","35853","מחילה. אבל לא מצאתי שם הסברמניח את הדעת","01/07/14 23:27","ג תמוז","תשע"ד","23:27","תניא מנחם","","388","","3593","False","True","False","","71","84.110.213.247","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35857","35853","מחילה. אבל לא מצאתי שם הסברמניח את הדעת","01/07/14 23:27","ג תמוז","תשע"ד","23:27","תניא מנחם","","388","","3593","False","True","False","","73","84.110.213.247","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35858","35856","לא היה אפר אדם! אלא כליו של האדם:","02/07/14 00:01","ד תמוז","תשע"ד","00:01","יהודי_קדום","הצעתי:
התוס' קורא לכל מה שנקבר עם המת "עצמות" וכשהוא אומר "עצמות אדם" הוא אומר "חפציו של האדם".

יסוד להצעה:
א.
תוספתא מסכת שבת (ליברמן) פרק ז הלכה יח
"שורפין את המלכים ולא מדרכי האמרי שנ' בשלום תמות ובמשרפות [צ"ל "וכמשרפות" ראה להלן. י.ק] וגו' כשם ששורפין על המלכים כך שורפין על הנשיאים אבל לא על הדיוטות ומה הן שורפין עליו מטתו וכלי תשמישו מעשה שמת רבן גמליאל הזקן ושרף עליו אנקלוס הגר יתר משבעים מנה"

ב.
הגרסא של התוספתא (וגם במקומות אחרים) את הפסוק בירמיה לד, ה אומר: "בְּשָׁל֣וֹם תָּמ֗וּת וּֽכְמִשְׂרְפ֣וֹת אֲ֠בוֹתֶיךָ הַמְּלָכִ֨ים הָרִֽאשֹׁנִ֜ים אֲשֶׁר-הָי֣וּ לְפָנֶ֗יךָ כֵּ֚ן יִשְׂרְפוּ-לָ֔ךְ וְה֥וֹי אָד֖וֹן יִסְפְּדוּ-לָ֑ךְ..." משנה את המילה " וּֽכְמִשְׂרְפ֣וֹת " ל- "ובמשרפות" שלא כבפסוק (בגרסת "כתר" ועוד, וכן הגרסא במפרשים).

ג.
בדיקה לשונית:
את=עם
על, עליו= ליד, בסמוך ל..., בקרבת מקום ל...( דוגמא ביומיום: אני גר על שפת הים פירושו אני גר ליד שפת הים, בסמוך לשפת הים. ולא נפרש כאן על=את כמילית המציינת מושא ישיר).

ד.
מקורות
תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת סנהדרין פרק ב [דף יט טור ד]
מלך ישראל אין רוכבי' על סוסו ואין יושבין על ניסלו ואין משתמשין לא בכתרו ולא בשרביטו ולא באחד מכל משמשיו וכשמת כולן נשרפין לפניו שנ' בשלום תמות ובמשרפות אבותיך ישרפו עליך

רמב"ם אבל יד, כו
מלך או נשיא שמת יש להן לשרוף מטתו וכל כלי תשמישו, ואין בזה דרך האמורי, ולא משום השחתה שנאמר בשלום תמות ובמשרפות אבותיך הראשונים ישרפו לך. סליקו להו הלכות אבל בס"ד.

רמב"ם מלכים ב, א
בוד גדול נוהגין במלך, ומשימין לו אימה ויראה בלב כל אדם, שנאמר שום תשים שתהא אימתו עליך, אין רוכבין על סוסו, ואין יושבין על כסאו, ואין משתמשין בשרביטו, ולא בכתרו, ולא באחד מכל כלי תשמישיו, וכשהוא מת כולן נשרפין לפניו, וכן לא ישתמש בעבדיו ושפחותיו ושמשיו אלא מלך אחר, לפיכך אבישג היתה מותרת לשלמה ואסורה לאדוניה.

שו"ע יו"ד שמח, א
שורפין על המלכים (או על הנשיאים) (טור בשם תוספתא), מטתן וכלי תשמישן, אבל על ההדיוטות אסור.
=====================","233","","3592","True","True","False","","261","79.176.25.223","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35872","35858","הסברך זה עדיין פורח באויר ומתנדנד מעדנות","02/07/14 09:20","ד תמוז","תשע"ד","09:20","Almuaddib","אין לו לא עוגן, לא אסמכתא, לא בסיס ולא חיזוק כלשהו.


זו השערה, שאתה מקבלה רק משום שמה שכתוב קשה.

אכן, מה שכתוב קשה מאד, אולם השערתך קשה לא פחות, ובינתיים - לא מבוססת.","107","","3592","True","True","False","","210","195.200.205.133","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35884","35883","ופשוט לך שמותר להנות מאפר נכרי?","02/07/14 14:41","ד תמוז","תשע"ד","14:41","אור חדש","","458","","3592","False","True","False","","75","87.68.118.95","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35886","35884","זה לא נקרא הנאה !","02/07/14 15:17","ד תמוז","תשע"ד","15:17","אלף בית רשי","אגב לאחר עיון נוסף אני חושב שמילותיו של תוס' עצמו מצביעים על כך שמדובר באפר שנוצר כתאונה ולא שיצרו אותו לשם כך, וז"ל מדבר הנשרף מעצמות אדם, ולא כתבו שורפים עצמות לעשות אפר וכד'
וגם אפר של עצמות יהודי פחות מכזית אינו ברור שחייב קבורה וישנם הרבה דיונים בפוסקים על כך","278","","3592","True","True","False","","169","65.93.170.220","0","35852","תענית|טו ע"ב",""),new Message("35887","35885","הגה"ת האוצר חיים תמוהה קצת","02/07/14 15:20","ד תמוז","תשע"ד","15:20","אלף בית רשי","וכי הם המדפיסים חזרו על עצמם באותה טעות פעמיים? בדף ט"ו: ובט"ז. , עוד אין סברה שכתבו זאת בר"ת","278","","3592","True","True","False","","221","65.93.170.220","0","35852","תענית|טו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);