var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36194;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36194","0","מדוע התיר רבי יצחק לעצמו לשנות בדיבורו?","22/07/14 00:10","כד תמוז","תשע"ד","00:10","אלעד סטופל","בגמרא מובא כי רבי יצחק שמע מרבותיו שמקריבין קורבנות בבית חוניו בזמן הזה, לאחר חורבן בית המקדש, ומכאן מסיקה הגמרא שרבי יצחק סבר שקדושה ראשונה קידשה לשעתה ולא קידשה לעתיד לבוא, ולכן משחרב הבית פקעה מהמקום קדושת המקדש ולפיכך פקע האיסור להקריב בבמות.

כאשר נשאל רבי יצחק האם אמר דבר זה, השיב שלא, ואכן לאחר מכן אומרת הגמרא שרבי יצחק חזר בו מדבריו, וזאת לאור הסתירה ממשנתנו.

וצ"ע מדוע היה מותר לרבי יצחק לשנות בדיבורו ולומר היפך האמת?

הדברים קשים אף מחמת שבגמרא במסכת ב"מ, כ"ג. ב, נאמר שלצורבא מרבנן מותר לשנות בדיבורו בג' דברים - מסכת, פוריא ואושפיזא (וראה ברש"י ובתוספות שם) - כך שהמקרה דנן אינו נמנה בין המקרים בהם מותר לת"ח לשנות בדיבורו.

עוד נאמר במשנה במסכת אבות (ה, ט), ".שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם...ועל מה ששמע אומר לא שמעתי ומודה על האמת, וחילופיהן בגולם".

הערוך לנר נדרש לדברים (ראה בפירושו על הגמרא במסכת מכות ט"ו, א, שם הפנה גם לגמרתנו), והסביר כי רבי יצחק נהג כן על-מנת שלא ילעגו לרבותיו, שכן לא אמר הדברים משמו אלא משם רבותיו.

רואים אפוא, כי אחד המקרים בהם מותר לאדם לשנות בדיבורו הינו גם במקרה שאם יאמר דבר ההלכה בשם רבו, יזלזלו ברבו, כך שמותר לאדם שיחזיקו אנשים אותו לשקרן ובלבד שלא ייפגע כבוד רבו.

יהיו הדברים לעילוי נשמת הרוגי מלכות שנפלו היום על קידוש ה', ומהרה בס"ד יתקיימו בנו דברי הנביא ישעיהו "לא יישמע עוד חמס בארצך, שוד ושבר בגבולייך; וקראת ישועה חומותייך, ושערייך תהילה". אכי"ר.","282","","3573","True","True","False","","1311","95.86.108.203","0","0","מגילה|י ע"א",""),new Message("36195","36194","וזה בכלל "מותר לו לאדם לשנות בדבר השלום"","22/07/14 00:53","כד תמוז","תשע"ד","00:53","דוד כוכב","(מסכת יבמות דף סה ע"ב).

אך באמת אין זה הטעם, שהרי כלשון סוגייתנו ממש יש בדף יד ע"ב, גם דמסכת עירובין וגם דמסכת מכות, ושם אי אפשר לפרש משום כבוד רבותיו.
וראה בקישור זה.","125","","3573","True","True","False","","115","95.86.109.128","0","36194","מגילה|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);