var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36730;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36730","0","כומתא וסודרא","27/08/14 23:03","א אלול","תשע"ד","23:03","דוד כוכב","האם ראשו של המצורע צריך להיות מגולה או מכוסה?

על כך כאן.","125","","3532","True","True","False","","832","212.76.99.188","0","0","מועד קטן|טו ע"א",""),new Message("36733","36730","יישר כח","28/08/14 11:18","ב אלול","תשע"ד","11:18","אור חדש","ואור"ח צדיקים כאור נוגה הולך ואור עד נכון","458","","3531","True","True","False","","111","31.44.140.213","0","36730","מועד קטן|טו ע"א",""),new Message("36735","36730","תגובת מאירקה15 ברוטר אברכים","28/08/14 11:54","ב אלול","תשע"ד","11:54","דוד כוכב","כנראה שסודר הוא בגד פשוט וכפי שמצינו שהיו צוררים בו מעות ומכסים בו אוכלים ומשקים

וכבר באר האבן עזרא (ויקרא יג מה) שעל שפם יעטה היינו שיכסה את בגדיו למעלה מהשפה כדי שלא יזיק ברוח פיו

ומשמע מדבריו שהעיטוף במצורע היינו הרמת הבגדים מלמטה עד מעבר לפה

וכך למד גם רב פפא ולכן אין הצורך בעיטוף סותר את דבריו שראשו של המצורע צריך להיות מגולה

והם הם דברי התוס' שכתבו שהגמ' ורב יוסף שזיהו את העיטוף כעטיפת הראש (מלמעלה כלפי מטה) עד לשפה ולפה הם דלא כרב פפא


תגובתי:

א. סודר יכול להיות בגד פשוט, אך עשוי הוא להיות בהצנפתו בגד מכובד מאוד, כמבואר במסכת שבת דף עז ע"ב: "סודרא - סוד ה' ליראיו", ופירש רש"י: "סודרא - דרך תלמידי חכמים לעטוף סודר". ובמסכת קידושין דף כט ע"ב: "משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא, א"ל: כשיבא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, א"ל: מאי טעמא לא פריסת סודרא? א"ל: דלא נסיבנא". ובמסכת קידושין דף ל ע"א: "רבי חייא בר אבא אשכחיה לריב"ל, דשדי דיסנא ארישיה וקא ממטי ליה לינוקא לבי כנישתא, א"ל: מאי כולי האי? א"ל: מי זוטר מאי דכתיב והודעתם לבניך, וסמיך ליה יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב?", ופירש רש"י: "דשדי דיסנא ארישיה - סדין שאינו ראוי לעטיפת הראש אלא כסוי בעלמא שם על ראשו שלא לילך בגילוי ראשו ולא הספיק להתעטף בסודרו".

ב. הריטב"א האריך לקמן וביאר שעיקר עיטוף בעלמא אינו כולל את עיטוף הפה, וקי"ל כרב דלא כשמואל שבדיעבד עיטוף כזה מועיל גם באבל. אלא שבעטיפת הראש של אבל ניתוסף ענין של ועל שפם יעטה - של עטיפת הפה ושתיקה, כמבואר בירושלמי.

ג. לא הבנתי איך פירשת את התוספות. אם רב פפא אינו סותר לעצמו, למה רב יוסף סותר לרב פפא.","125","","3531","True","True","False","","199","212.76.99.188","0","36730","מועד קטן|טו ע"א",""),new Message("36743","36735","המשך","28/08/14 18:35","ב אלול","תשע"ד","18:35","דוד כוכב","מאירקה15

העובדה שת''ח נהגו להתעטף בסודר עוד לא הופכת אותו לבגד מכובד

ב.בפשטות מחלוקת רב ושמואל (או לכל הפחות דעת רב)הם לפי פשט הגמ' וכדברי רב יוסף ודלא כרב פפא
ג.רב יוסף והגמרא שדברו על עיטוף הראש (וממנו כלפי מטה) הם דלא כרב פפא שלשיטתו עיקר החיוב במצורע הוא לכסות את פיו(והכיסוי הוא כלפי מעלה) ואדרבא כיסוי הראש אסור


תגובתי:

מקור נוסף

במסכת קידושין דף ח ע"א:
"כי הא דרב כהנא שקיל סודרא מבי פדיון הבן, אמר ליה: לדידי חזי לי חמש סלעים. אמר רב אשי: לא אמרן אלא כגון רב כהנא, דגברא רבה הוא ומבעי ליה סודרא ארישיה, אבל כולי עלמא לא; כי הא דמר בר רב אשי זבן סודרא מאימיה דרבה מקובי, שוי עשרה בתליסר".
גם אם לא היה שוה 5 סלעים, הערך היה בסדר גדול דומה, וזה היה ערך עצום.
רב פפא אינו חולק על המפורסם שאבל מצורע ודומיהם מתעטפים, ועיקר עיטוף אינו הפה בלבד, ראה בירושלמי מסכת ברכות סוף פרק ז: "אכל מיסב מתעטף ומברך. אם עשה כן הרי הוא כמלאכי השרת. מה טעמא (ישעי' ו, ב) בשתים יכסה פניו".
וראה עוד ראיות רבות בקישורים שהפניתי אליהם.
באבילות רק נוסף ענין נוסף של עיטוף הישמעאלים שמכסה גם את פיו, וכדברי הריטב"א.
את הסודר ניתן לגלגל באופן מסודר כמו בתמונה של הרמב"ם והבן איש חי, זהו סודרא המכובד, אותו רב פפא אוסר. וניתן גם להתעטף בו כבכפייה, וזו חובה לכו"ע.

ואגב, כידוע עיטוף הפה איננו הראש וממנו ומטה כמנהג אשכנז וכבר אחיכו עלה בפוסקים, אלא רצועה יוצאת ומכסה את הפה בלבד.","125","","3531","True","True","False","","137","212.76.99.188","0","36730","מועד קטן|טו ע"א",""),new Message("36760","36743","המשך","29/08/14 17:01","ג אלול","תשע"ד","17:01","דוד כוכב","מאירקה15

בימי חז''ל היו הבגדים מצרך יקר(ולא בכדי דנה הגמ' לעיל במי שאין לו אלא חלוק אחד)
סודרו של רב אשי שהיה שווה עשרה דינרים היה שקול אומנם לעשרה ימי עבודה של פועל פשוט(ע"פ ע"ז ס"ב ע"א "הילך דינר זה לקוט לי בו ירק") אבל צריך להביא בחשבון שבעשרת הדינרים הללו היה גלום שכרם של רועה הצאן מנפץ הצמר הטווה האורג והצובע
אם נשווה את מחירו למחיר כובע (או בגד) יקר שהוזכר בברכות כ ע"א והיה שווה ארבע מאות דינרים ניתן אולי לעמוד האם באמת היה כל כך יקר וחשוב


ייתכן שגם רב פפא מודה שהעיטוף כולל חלק מהראש אבל הוא אוסר לכסות את כל הראש וכפשט לשון הערוך שכומתא היא כמלא הראש","125","","3530","True","True","False","","117","212.76.99.188","0","36730","מועד קטן|טו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);