var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37402;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","35")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37402","0","קדושין – מדעתה","29/10/14 08:51","ה חשון","תשע"ה","08:51","דוד כוכב","מניין נלמד שאין אשה מתקדשת אלא מרצונה? מדוע הגמרא לא עסקה בשאלה זו?

על כך כאן.","125","","3486","True","True","False","","856","31.44.139.249","0","0","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37406","37402","מדעתה בלבד - מפרש בקידושין ב:","29/10/14 11:52","ה חשון","תשע"ה","11:52","Almuaddib",""תנא האשה נקנית דמדעתה אין שלא מדעתה לא"


אין צורך בכל ההתפתלות וההתפלפלות, כאשר זה נכתב ונדון במפורש שם בגמרא, בדיון מדוע אמר התנא כי האשה נקנית ולא אמר כי האיש קונה.

והאשה אינה רכוש. רכוש - נקנה שלא מדעתו. אף אחד לא שואל את הסוס אם הוא רוצה להימכר. הבעל - אינו בעלים של אשתו, ואינו יכול למכרה, כפי שגם לקנותה לו לאשה אינו יכול שלא בהסכמתה.


ועל "ויצאה והיתה" - הלא היה מצווח כל אותו היום רבי שמעון בן לקיש ככרוכיא, והלכה נפסקה שלא כמוהו (קידושין מד.).","107","","3486","True","True","False","","168","195.200.205.133","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37407","37402","למה רש"י למד מוהיתה.","29/10/14 18:05","ה חשון","תשע"ה","18:05","אור חדש","בשוטנשטיין הביאו שאלתך ותרוצו של ר' שמואל עיין שם הערה 18","458","","3486","True","True","False","","126","37.26.146.192","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37432","37402","תגובת מאירקה15 ברוטר אברכים","30/10/14 15:48","ו חשון","תשע"ה","15:48","דוד כוכב","אין לנו אלא דברי רש''י

הלימוד של והלכה והייתה מבוסס בפשטות על לשון הפסוק שלא נקט בקיצור 'ולקחה איש אחר לאשה' ומשמע שהקניין תלוי בה

בשום מקום לא מצינו מקנה בעל כורכו והקניין של מר זוטרא בעבד דווקא ברגע שפוקעת ממנו רשות הגר וטרם הספיק לזכות בעצמו רק מוכיח זאת
בעבד ניתן אולי לזכות מההפקר (וכדברי אבא שאול בגיטין שקטנים כל הקודם זכה בהם) להבדיל מאשה שגם בקטנותה אינה הפקר
וכי קניין יכול להתיר גזל??

(וכבר בארו האחרונים שדברי רש"י משלימים אלו את אלו ועוסקים הן ברצון להתקדש והן ברצון לקניין מסוים וכגון שרוצה להתקדש דווקא בסכום מסוים או בכסף ולא בשטר ואכמ"ל)

והפסוקים העוסקים בבנות צלופחד רק מוכיחים את דברי הרשב"א שאין הוא אמינא לקדושין בלי רצון והאפשרות היחידה היא רק בתליוה והסכימה להתקדש

וכמבואר בספר 'אילת השחר' על התורה שהקשה מדוע לא הסתפקה התורה בציווי לבנות צלופחד שתהיינה לנשים למטה משפחת אביהם (או אפילו 'לטוב בעיניהם ממטה משפחת אביהם')
ובאר שהתורה ציוותה (או הציעה לדעת שמואל בבא בתרא ק"כ ע"א,שכשלעצמה לא מאפשרת ללמוד מבנות צלופחד את הצורך ברצון) עליהן להתחתן עם בני שבטן אלא שהקדימה שכל זה דווקא כשנישאות ברצונן ולא כשתליוה ונתקדשה. ודברי פי חכם חן


תגובתי:

על המשפט הראשון כבר השבתי לעיל, שאפשר לפרש את לשון הפסוק גם באופן אחר.

מקנה על כורכו יש בכובש לעצמו עכו"ם לעבד במלחמה, ונחוץ לימוד שבאשה אינו כן. למרות מקרא מפורש לכאורה בשופטים כא: וַיֹּאמְרוּ זִקְנֵי הָעֵדָה... וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ... וַיַּעֲשׂוּ כֵן בְּנֵי בִנְיָמִן וַיִּשְׂאוּ נָשִׁים לְמִסְפָּרָם מִן הַמְּחֹלְלוֹת אֲשֶׁר גָּזָלוּ. גזלו - משמע שלא לרצונה. וגם מצינו ביבמה אף בוגרת שהופכת מפנויה לאשתו של היבם על כרחה. וגם עבד עברי נמכר ע"י בית דין על כרחו (למרות שלאביי אין גופו קנוי - כשם שאשה אין גופה קנוי).

כתבת: "הפסוקים העוסקים בבנות צלופחד רק מוכיחים את דברי הרשב"א שאין הוא אמינא לקדושין בלי רצון". אם כן אתה מסכים שבפסוקים אלו מבואר שנחוץ רצונה, וזו טענתי. באשר אם היתה הוה אמינא אחרת, זה לא מבואר בפסוקים, ונוסף על מה שכבר כתבתי, הרי כבר רש"י טרח להראות מקור, הרי שנצרך לכך.","125","","3485","True","True","False","","230","31.44.139.249","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37411","37406","מה בכך שמפורש בגמרא","29/10/14 20:28","ה חשון","תשע"ה","20:28","דוד כוכב","כמובן שזה נכתב ונדון במפורש שם בגמרא, וגם מפורש בסוגייתנו. השאלה שכבר רש"י עסק בה היא: מניין הגמרא עצמה למדה זאת. ובלשון הגמרא: "מנא הני מילי"?

ומה שכתבת שהוא פשוט, אינו פשוט כלל, ואילולא גילתה זאת התורה לא היינו יודעים זאת לבד. הרי אדם יכול למכור את בתו הקטנה לשפחה על כרחה, ויכול הוא גם להשיאה על כרחה, והיא נותרת נשואה גם בבגרותה. וגם יבמה בוגרת הופכת מפנויה לאשתו של היבם על כרחה. ובאותה סוגיה בקידושין השוו קנין אשה לקנין שדה לענין שנקנית בכסף. וגם מצינו בעבד עברי שנמכר הוא ע"י בית דין על כרחו, למרות שלאביי אין גופו קנוי - כשם שאשה אין גופה קנוי.","125","","3486","True","True","False","","130","31.44.139.249","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37412","37407","היכן","29/10/14 20:32","ה חשון","תשע"ה","20:32","דוד כוכב","הכיצד כתבת "עיין שם" ללא קישור וללא העתקה?","125","","3486","True","True","False","","94","31.44.139.249","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37420","37411","בתו קטנה מקדש בעל כורחה, לא בתו הבוגרת","30/10/14 07:09","ו חשון","תשע"ה","07:09","Almuaddib","ומכאן חזרנו להתחלה - אין המדובר כאן בקניין רגיל, ומה שהבאת כדוגמא, הרי אלו החריגות המאששות את הרגיל. בתו קטנה - גם על כורחה - שקטנה אינה ישות משפטית-הלכתית ואין לה רצון משלה. יבמה - גזירת הכתוב.

אך בוגרת - אי אפשר לקדשה שלא מדעתה: "בגרה הבת, אין לאביה בה רשות; והרי היא כשאר כל הנשים, שאין מתקדשת אלא לדעתה."","107","","3485","True","True","False","","152","77.125.247.153","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37413","37412","מהדורת ארטסקרול","29/10/14 20:52","ה חשון","תשע"ה","20:52","אור חדש","ידועה בכינוי "שוטנשטיין" (כוונתי לספרים הכחולים- בעברית) לדף יט: הערה 18, הבנתי שיש לספר ת"יך כך שלא טרחתי להעתיק","458","","3486","True","True","False","","93","77.125.145.5","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37421","37413","כמובן, אבל הספר אינו מצוי","30/10/14 08:11","ו חשון","תשע"ה","08:11","דוד כוכב","השבוע נכנסתי לאחד מבתי הכנסת והצצתי בספר אולי לראשונה, לצורך הענין הקודם שהוא הוזכר.","125","","3485","True","True","False","","111","31.44.139.249","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37424","37421","המקור","30/10/14 09:27","ו חשון","תשע"ה","09:27","אור חדש","הפניית הפירוש היא לשיעורי ר' שמואל לקידושין כג.
מקווה שהספר נמצא ב"ארץ חמדה".","458","","3485","True","True","False","","94","213.151.47.154","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37428","37424","אני לא שם","30/10/14 14:54","ו חשון","תשע"ה","14:54","דוד כוכב","רק מבקר פעם בשבוע.
בהברובוקס יש רק על ב"מ בכת"י.","125","","3485","True","True","False","","114","31.44.139.249","0","37402","יבמות|יט ע"ב",""),new Message("37430","37428","צילום הספר","30/10/14 15:02","ו חשון","תשע"ה","15:02","אור חדש","סיכום דבריו:
בד"כ פשיטא שצריך דעת מקנה וכלל לא צריך לזה לימוד אלא שלמדנו מ"והיתה" שיש הקפדה מיוחדת על רצונה בקידושין מעבר ל"דעת מקנה בעלמא" ולמ"ד שנלמד מאמר מקידושין י"ל שנלמד גם הקפדה מיוחדת זו אע"פ שמתייבמת בע"כ","458","jpg","3485","True","True","False","","104","77.125.145.5","0","37402","יבמות|יט ע"ב","0-jpg")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);