var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37800;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37800","0","מי הם הנערים של אברהם שנשארו עם החמור?","05/12/14 15:25","יג כסלו","תשע"ה","15:25","אלף בית רשי","רש"י
שבו לכם פה. אליעזר עבד אברהם הוה:
זהו רק אחד והשני מי היה ? ישמעאל? והוא הרי לא עבד ומה הוא כן נחשב עובד כוכבים?","278","","3452","True","True","False","","1135","76.68.227.16","0","0","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37804","37800","גם ישמעאל הוא עבד - יליד בית, בן של שפחה","06/12/14 21:04","יד כסלו","תשע"ה","21:04","דוד כוכב","","125","","3451","False","True","False","","156","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37821","37800","באור החיים על התורה","07/12/14 01:04","טו כסלו","תשע"ה","01:04","המכריע","מאריך מאד לקבוע שישמעאל דינו כעבד.","199","","3450","True","True","False","","271","95.86.84.80","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37824","37800","לאחר עיון נוסף, הנה ההסבר","07/12/14 04:23","טו כסלו","תשע"ה","04:23","אלף בית רשי","הנה לימוד זה עם הדומה לחמור מופיע כמה וכמה פעמים בש"ס ורש"י לא פירש שם כלום,
וברש"י על התורה מביא המדרש על הפסוק הקודם שני נעריו שהם ישמעאל ואליעזר וע"כ קצת תימא על לשון רש"י אליעזר עבד אברהם הוה ויתר מדויק לומר ואחד מהם היה אליעזר ומה צריך להוסיף עבד אברהם הרי פשוט שעבד אברהם הוא (פסוקים אלו אומרים כל יום בבוקר בפרשת העקידה וכל אחד יודע שמדובר בנערי אברהם) עוד יש להקשות מדוע רש"י מזדקק כאן לעניני המדרש ולא פירש נעריו עבדיו בסתם,
על כן נראה לומר שרק כאן בגמרתינו שמדובר בעניני יחוס של "עבד" להבדיל אפילו מסתם גוי כי הרי ישמעאל מיוחס לאברהם ישמעאל בן אברהם, אבל על אליעזר אנחנו רואים שקרא לעצמו "עבד אברהם אנכי" ולכך רש"י כיוון: אליעזר = עבד אברהם הוה, אליעזר שאמר על עצמו עבד אברהם אנכי וזה נחשב לגנאי כדאמרינן בגמ' בבא קמא צב: א''ל רבא לרבה בר מרי מנא הא מילתא דאמור רבנן חברך קרייך חמרא אוכפא לגביך מוש א''ל דכתיב {בראשית טז-ח} ויאמר הגר שפחת שרי אי מזה באת ואנה תלכי ותאמר מפני שרי גברתי אנכי בורחת אמר ליה רבא לרבה בר מרי מנא הא מילתא דאמרי אינשי מילתא גנאה דאית ביך קדים אמרה א''ל דכתיב {בראשית כד-לד} ויאמר עבד אברהם אנכי ע"כ , ומכאן ש"עבד" הופך להיות למושג בפני עצמו שבטל ומבוטל ישותו לגמרי כנאמר שם על "הגר" (אם ישמעאל)ועל כן אין לו ייחוס ,","278","","3450","True","True","False","","371","76.68.227.16","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37809","37804","נחשב בנו של אברהם אבינו","06/12/14 22:26","יד כסלו","תשע"ה","22:26","אור חדש","בלי להכנס לחקירה אם היה לאבות דין בני נח (ומיוחסים בניהם אחריהם) או ישראל (ואין ייחוס מ שפחה) פשוט וברור שישמעאל היה בן לא"א עד שנזקק הקב"ה לפרט לו "בנך יחידך אשר אהבת את יצחק" כדי שידע במי מדובר.","458","","3451","True","True","False","","108","77.125.124.0","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37811","37804","ישמעאל והגר גורשו לפני זה הלא כן?","06/12/14 23:03","יד כסלו","תשע"ה","23:03","הודו_כי_טוב","","207","","3451","False","True","False","","166","46.19.85.136","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37818","37811","יתכן","07/12/14 00:47","טו כסלו","תשע"ה","00:47","דוד כוכב","","125","","3450","False","True","False","","86","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37857","37811","אכן, וע"כ השתחררו בגירושם","08/12/14 10:13","טז כסלו","תשע"ה","10:13","אור חדש","ואין להם עוד דין עבדים (בייאוש גמור לא צריך גט שחרור) גם אם נאמר שכן היה להם דין זה קודם לגירוש","458","","3449","True","True","False","","119","95.86.119.103","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37822","37818","נו אז איך הוא היה שם ?","07/12/14 01:49","טו כסלו","תשע"ה","01:49","הודו_כי_טוב","","207","","3450","False","True","False","","149","46.19.85.136","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37827","37818","מה 'יתכן'? בן כמה שנים היה יצחק בעקדה?","07/12/14 10:53","טו כסלו","תשע"ה","10:53","Almuaddib","באיזה גיל גורש ישמעאל?","107","","3450","True","True","False","","147","195.200.205.133","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37836","37821","אמנם","07/12/14 13:56","טו כסלו","תשע"ה","13:56","דוד כוכב","אמנם צריך ביאור לשיטה זו למה ישמעאל מיוחס אחר אברהם לכמה עניינים.
ולשון פירוש הרא"ש בבראשית כב, ה:
"שבו לכם פה עם החמור. מכאן ארז"ל עם הדומה לחמור שנמשלים האומות לחמורים וא"ת תינח אליעזר שהוא כנעני אבל ישמעאל למה נמשל לחמור והלא זרע קדש מצבתו זרע אברהם קדוש ה', וי"ל דהכי קא' שאל להם אברהם כשנשא את עיניו וראה את המקום אמר להם רואים אתם המקו' השיבו שניהם לא ראינו מאומה אמר להם שבו לכם פה עם החמור כיון שאין אתם רואים מקום שכינה שורה הרי אתם נחשבים כבהמה שאינה רואה ואינה מרגשת בקדושה וזהו עם הדומה לחמור לענין ראייה והשגחה ולא לענין הזרע שיהא מתדמה זרעם לזרע בהמה שהרי אחד מיהא היה זרע קדש כדפירשנו".

וא"ת הרי אליעזר ודאי נשא שפחה, ולמה בתו של מיוחסת אחריו בכלל קללת כנען? וי"ל שנולדה לפני שנעשה עבד אברהם.","125","","3450","True","True","False","","144","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37833","37822","הוא לא יכול לבקר? יש מה לקבל אצל אברהם","07/12/14 13:48","טו כסלו","תשע"ה","13:48","דוד כוכב","","125","","3450","False","True","False","","97","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37830","37827","ושגורש האם יצא מדין עבד ?","07/12/14 12:27","טו כסלו","תשע"ה","12:27","הודו_כי_טוב","אם שרה אימנו תפסה את ישמעאל מצחק בהיגמל יצחק אז בגירושו היה ישמעאל מתחת לעשרים
על פי חז"ל יצחק היה בין 37 אבל אבן עזרה קובע שהיה בן 13","207","","3450","True","True","False","","231","79.178.176.16","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37831","37830","באיזה גיל נגמל יצחק?","07/12/14 13:35","טו כסלו","תשע"ה","13:35","Almuaddib","ולגבי גילו של יצחק בזמן העקדה, רק לפני כמה דפים ראינו בתוספות את האיזכור על גיל רבקה בעת נישואיה - ושני מדרשים סותרים הם; לא ראב"ע כנגד חז"ל.","107","","3450","True","True","False","","262","195.200.205.133","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37834","37831","אין הכרח","07/12/14 13:52","טו כסלו","תשע"ה","13:52","דוד כוכב","מסמיכות הפסוקים ניתן להסיק שהגירוש לא היה זמן רב לאחר שנגמל כבן שנתיים. אך אינו מוכרח, אפשר שהגמילה הוזכרה רק לענין המשתה, וחלף אחר כך זמן ניכר.
יצחק בעקידה היה בן 26, ע"פ הגמרא והמדרשים הקדומים יותר.","125","","3450","True","True","False","","116","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37853","37834","ועדיין לא הבנתי מהיכן אתה מביא את ישמעאל","08/12/14 09:37","טז כסלו","תשע"ה","09:37","Almuaddib","כדי ללוות את אברהם לעקדה, אחרי שכבר גורש עם אמו.","107","","3449","True","True","False","","127","195.200.205.133","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37861","37853","מהמדרשים","08/12/14 11:55","טז כסלו","תשע"ה","11:55","דוד כוכב","פרקי דרבי אליעזר (פרק ל / לא); תרגום "יונתן"; מדרש אגדה; שכל טוב; מדרש ויושע; רש"י על התורה.
אפשר אכן לפרש את הגמרא בפשטות שמדובר בנערים דעלמא ופליגא על מדרשים אלו.","125","","3449","True","True","False","","110","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37862","37857","שום יאוש","08/12/14 12:03","טז כסלו","תשע"ה","12:03","דוד כוכב","אור החיים בראשית טז, ה: "ישמעאל וזרעו קנויים לנו קנין גמור... נתן אברהם את כל אשר לו ליצחק, וישמעאל בכלל, ולנו הוא".
אור החיים בראשית כה, ו: "כי ישמעאל משפט קנייה יש בו ליצחק, משולח ועומד הוא. ויש יום לאל איום משפט יעשה ויכיר נקנה לקוניו".","125","","3449","True","True","False","","153","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37863","37861","הבאה ממדרש","08/12/14 12:09","טז כסלו","תשע"ה","12:09","אור חדש","ידוע שדרשו חז"ל שהיתה לאברהם אבינו בת ו"בכל" שמה.
ושואלים מדוע נזקק לשלוח את אליעזר לארץ מרחקים כדי למצוא אשה ליצחק הרי יכול להשיא לו בתו וכמו שנשאו השבטים אחיותיהם?
ומתרצים שזה נחמד שיש בת במדרש אבל להתחתן צריך עם אשה ממשית.","458","","3449","True","True","False","","109","37.26.147.161","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37865","37862","נתן בקניין גם מה שגירש / הפקיר ?","08/12/14 12:24","טז כסלו","תשע"ה","12:24","הודו_כי_טוב","","207","","3449","False","True","False","","148","79.178.186.21","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37869","37862","המפקיר עבדו יצא לחרות","08/12/14 12:55","טז כסלו","תשע"ה","12:55","אור חדש","מופיע אצלינו בדף מח ע"א וש"נ וכן היא ההלכה.
בוודאי שגם אני מצפה לגילוי העובדה שבסוף ימיו חזר ישמעאל בתשובה כמו שלמדו חז"ל מכך שכתוב שקברו את אברהם יצחק וישמעאל בניו והקדים את יצחק.","458","","3449","True","True","False","","94","37.26.146.136","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37872","37863","לא מובן","08/12/14 14:23","טז כסלו","תשע"ה","14:23","דוד כוכב","וכי אחיותיהם של השבטים מוזכרות במקרא ואינם רק במדרש כבתו של אברהם?!
קיימת סיבה אחרת, השבטים נשאו את אחיותיהם מהאמהות הקדושות, ואילו אמו של 'בכל' לא היתה ממשפחתו ומבית אביו של אברהם.
בר מן דין, לדעת רבי מאיר אברהם נתברך דוקא בכך שלא היתה לו בת, ואיך יכול יצחק לישא אשה שאפילו רבי מאיר דחייש למיעוטא מכחיש את עצם קיומה?!","125","","3449","True","True","False","","120","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37873","37865","גירש מלגור יחד, אך לא הפקיר","08/12/14 14:26","טז כסלו","תשע"ה","14:26","דוד כוכב","","125","","3449","False","True","False","","77","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37874","37869","גירש מלגור יחד, אך לא הפקיר","08/12/14 14:26","טז כסלו","תשע"ה","14:26","דוד כוכב","","125","","3449","False","True","False","","104","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37876","37872","","08/12/14 14:34","טז כסלו","תשע"ה","14:34","אור חדש","אני שמח שעזרת לי להוכיח שא"א באמת להסתמך באופן חד משמעי על המדרשים לברור מציאות הגם שוודאי שיש בהם תועלת גדולה לברור דעת תורה","458","","3449","True","True","False","","134","77.125.124.0","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37875","37874","במה בדיוק שונה המצב מהפקר?!?","08/12/14 14:30","טז כסלו","תשע"ה","14:30","אור חדש","הגר ובנה כמעט מתו בדרכם, לו היו מתים (ה' לא רצה במותם זה...) הרי שאברהם ה"אדון" כלל לא היה מודע לגורלם ומצבם, אין לך ייאוש והפקר גדולים מזה במציאות.
דברי האו"ח הק' יזדקקו לסינגור יותר מוצלח ממה שסיפקת בינתיים.","458","","3449","True","True","False","","87","77.125.124.0","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37877","37875","המלאך בבאר לחי ראי ציוה אותה: שובי!","08/12/14 15:02","טז כסלו","תשע"ה","15:02","דוד כוכב","וכל חייה המשיכה לשבת בבאר לחי רואי והמתינה לשובו של המלאך, עד שבא יצחק וקרא לה: שובי!
ואף בנה שב באחרית ימיו.
ומעשה אבות סימן לעתיד זרעם.","125","","3449","True","True","False","","116","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37883","37876","?! זה לא מה שאמרתי","08/12/14 15:54","טז כסלו","תשע"ה","15:54","דוד כוכב","","125","","3449","False","True","False","","79","212.76.100.87","0","37800","יבמות|סב ע"א",""),new Message("37879","37877","אהההמ","08/12/14 15:07","טז כסלו","תשע"ה","15:07","אור חדש","בילבלת בין שתי פרשיות
כמובן שכבר כתבתי שאנו מצפים שהבן הלא נבחר יודה בקדמותו ועילויו של יצחק וזרעו וזכותו על הארץ","458","","3449","True","True","False","","117","77.125.124.0","0","37800","יבמות|סב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);