var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39597;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39597","0","על פירוש המילה "תכסיף" ועל סדר הדברים","07/05/15 14:12","יח אייר","תשע"ה","14:12","הראל","בסוגייתנו מובא:

במאי קמיפלגי?

אמר שמואל:
כגון שנמצאת אחת מהן שדה שאינה שלו ובבעל חוב מאוחר שקדם וגבה קמיפלגי -
ת''ק סבר מה שגבה לא גבה, ובן ננס סבר מה שגבה גבה.

(אמר) ר''נ אמר רבה בר אבוה:
דכולי עלמא מה שגבה לא גבה,
והכא בחיישינן שמא תכסיף קמיפלגי -
מר סבר חיישינן שמא תכסיף, ומר סבר לא חיישינן שמא תכסיף.

אביי אמר:
דאביי קשישא איכא בינייהו,
דתני אביי קשישא: יתומים שאמרו גדולים ואין צ''ל קטנים -
ת''ק לית ליה דאביי קשישא, ובן ננס אית ליה דאביי קשישא.

התקשיתי בשני דברים:
1 - מה פירוש המילה "תכסיף"? לא מצאתי פירוש למילה זו במילון של ע"צ מלמד [והסיבה לכך, כפי שנמסר לי מר' עזריאל לוי: "הכרטיסיה של המילה נשכחה בזמן ההעתקה"], אך מצאתי שם הטיות אחרות של שורש זה (לדוגמא: איכסיף), ומכולם עולה שהפירוש הוא מלשון "בושה". אך מרש"י בסוגייתנו עולה שאולי פירוש המילה אחרת לחלוטין (שכתב: שמא תכסיף הרביעית הזאת את השדה שהיא גובה דכי חזיא דלא משבעינן לה ידעא דהדרא שלישית עילוה כשיטלו מה שבידה ולא חיישא הך רביעית לאשבוחי לארעא).
2 - מדוע ר"נ בשם רבה בר אבוה היפך והקדים קודם את ביאור דעת בן ננס לפני ביאור דעת ת"ק?

לאחר זמן מצאתי בשולי גליון הגמרא שלי שהבאתי את דברי אוצה"ג שכתבו כדלהלן, ובכך הקושיה הראשונה מתיישבת:
חיישינן דילמא מיכספן אלמנות ראשונות ומיפחתן כיון דאינין משתבען בב"ד ומתגנין והיא אחרונה לא מתגניא ולא מיתכספא...

---------------

ובענין לשוני אחר - שגם בו התקשיתי - מצאתי בשולי גליון הגמרא שלי הערה זו:
בהמשך הסוגיה על הביטוי "לאו בעל דברים דידי את", כתב הריטב"א [בנוגע לפירוש רש"י על הסוגיה]: לשון לאו בעל דברים דידי את אינו מתפרש כאן כמו בשאר מקומות שבתלמוד, אבל יש לשונות הרבה שפירושן מתחלף. [אך ראו בר"ן על הרי"ף שביאר אחרת מרש"י ואז אין צורך בדברי הריטב"א]","46","","3285","True","True","False","","1786","84.94.81.172","0","0","כתובות|צד ע"א",""),new Message("39600","39597","ישר כוח","07/05/15 18:03","יח אייר","תשע"ה","18:03","גיל ושמחה","","363","","3285","False","True","False","","170","94.159.160.92","0","39597","כתובות|צד ע"א",""),new Message("39653","39597","שרש כסף","13/05/15 02:15","כד אייר","תשע"ה","02:15","המכריע","ראה נא בערוך

א. לשון הלבנה וחיוורון. כמה דוגמאות.

ב. לשון בושה.

ג. לענייננו. לשון השחתה וקלקול. יש עוד מקורות מלבד סוגייתינו.

ד. מתכת כסף ומטבעותיה.

יש בארמית עוד קרובים, כלי המכיל תמרים, וגם גפת.

לענין הראשונים מסתבר שכולם על שם לובן הכסף, לכן הלבנה, ולכן בושה, אזיל סומקא ואתי חיוורא, ואולי גם שדה מוזנחת מאבדת את צבעה הירוק הטרי ונראית יבישה לבנה וחיוורת.","199","","3279","True","True","False","","486","164.138.122.207","0","39597","כתובות|צד ע"א",""),new Message("39660","39653","לגבי הערך השלישי בערוך","13/05/15 13:22","כד אייר","תשע"ה","13:22","הראל","כפי המובא כאן:

הערוך רק כתב: שמא תכסיף פירוש שמא יפסיד הלוקח קרקע

ולא ביאר ענין השחתה וקלקול,

אם כי כאמור בדברי לעיל - זו המשמעות העולה בסוגייתנו בנוגע לביאור המילה "תכסיף", וכפי שכתבת.


אמנם, בהחלט סביר מאוד שגם אצלנו זה נובע מהמילה "בושה" [ויש פירוש מילולי אחד בלבד לשורש "כסף"],
כי הרי מי הוא זה שמבייש את הקרקע? זה שמקלקל אותה ולא משביח אותה.","46","","3279","True","True","False","","369","84.94.81.172","0","39597","כתובות|צד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);