var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40040;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40040","0","2 שאלות בגמ'","17/06/15 20:50","ל סיון","תשע"ה","20:50","שרגא","1
דברים כד-ו
לֹא יַחֲבֹל רֵחַיִם וָרָכֶב כִּי נֶפֶשׁ הוּא חֹבֵל

ב"מ קטו.
אמר רב הונא...חובל ריחים ורכב לוקה שלש משום "ריחים" ו"רכב" ומשום "כי נפש הוא חובל"

האם נתינת טעם ד'כי נפש הוא חובל' יכולה להיחשב כלאו, היש עוד דוגמאות כאלו?

2
שמות יב-ט
אַל-תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ נָא, וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם: כִּי אִם-צְלִי-אֵשׁ, רֹאשׁוֹ עַל-כְּרָעָיו וְעַל-קִרְבּוֹ.

ב"מ קטו:
נא ומבושל לוקה שלש: משום "נא" ומשום "מבושל" ומשום "לא תאכלנו כי אם צלי אש", אביי אמר: "אין לוקין על לאו שבכללות".

מדוע נחשב ה'כי אם צלי אש' ללא תעשה כפי שהרי לוקים על זה ואף אומר אביי שהוא לאו שבכללות, הרי אין זה שלילה אלא לחיובי 'כי אם צלי אש' ומדוע האוכל נא ומבושל יעבור בלאו גם על ה'כי אם צלי אש' ולא רק על ה'אל תאכלו ממנו נא ובשל מבושל...?","526","","3240","True","True","False","","711","195.60.232.66","0","0","בבא מציעא|קטו ע"א",""),new Message("40042","40040",""מושך עצמו ואחר עמו".","17/06/15 22:00","ל סיון","תשע"ה","22:00","דוד כוכב","הביטוי "מושך עצמו וְאַחֵר עמו" שגור בלשון האבן עזרא. ומשמעו שבפסוקים מצוי שמילה בחלק הראשון של הפסוק, מופנית גם לחלק השני.
דוגמה, בפסוק זה:
לֹא יַחֲבֹל רֵחַיִם וָרָכֶב, כִּי נֶפֶשׁ הוּא חֹבֵל.
אפשר לפרש שהחלק השני: כִּי נֶפֶשׁ הוּא חֹבֵל - הוא רק נתינת טעם לחלק הראשון.
אבל אפשר גם להבין שיש פה פרט שלישי לאיסור האמור ברישא: "לא יחבול" - 1) רחים, 2) רכב, 3) נפש, כלומר כל דבר של אוכל נפש.
במילים אחרות, בפסוק מבואר שכשחובלים רחים ורכב - נפש הוא חובל, כלומר שמונע ממנו אפשרות להכנת אכילה. מנימוק זה מבואר שכוונת התורה לאסור לחבול כל דבר של אוכל נפש. משום כך מתבאר שהלאו "לא יחבול" אמור גם על כל דבר של "נפש". ועל לאו לוקים.

על דרך זה מבואר גם הלאו: אַל-תֹּאכְלוּ מִמֶּנּוּ 1)נָא, 2)וּבָשֵׁל מְבֻשָּׁל בַּמָּיִם: 3)כִּי אִם-צְלִי-אֵשׁ.
"מושך עצמו ואחר עמו".","125","","3240","True","True","False","","805","95.86.72.173","0","40040","בבא מציעא|קטו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);