var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42211;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42211","0","נחל איתן - קשה.","11/12/15 01:18","כט כסלו","תשע"ו","01:18","איתן","כבר כתבתי על זה בעבר, בפסחים נ"ג ע"א, ראו כאן.","123","","3060","True","True","False","","947","95.86.109.109","0","0","סוטה|מו ע"ב",""),new Message("42213","42211","האם","11/12/15 08:38","כט כסלו","תשע"ו","08:38","עלי","אין לרמב"ם בפה"מ הסבר נוסף ? קצר זמני ברגע זה, התוכל להזכירני ? מה טיבו של פירוש זה ?","209","","3060","True","True","False","","129","194.114.146.227","0","42211","סוטה|מו ע"ב",""),new Message("42217","42213","אנסה להרחיב","13/12/15 01:04","א טבת","תשע"ו","01:04","איתן","לבקשת עלי אנסה להרחיב על מה שכבר כתבתי, ואין בית המדרש בלא חידוש.
לפנינו שתי ברייתות, שתיהן בתוספתא שביעית.
האחת בפרק ג, משנה ח ...נמצאת אומר שלש בתולות הן: בתולת אדם, בתולת אדמה, בתולת אילן. בתולת אדם - כל שלא נבעלה מימיה, בתולת אדמה - כל שלא נעבדה מימיה, רבן שמעון בן גמליאל אומר - כל שאין בה חרס, בתולת אילן - כל שלא נקצצה מימיה.
והאחרת בפרק שביעי, משנה ט' רשב"ג אומר סימן להרים מילין סימן לעמקים דקלים סימן לנחלים קנים סימן לשפלים שקמים

הגמרא מביאה את הברייתות האלו בש"ס לפי ההקשר המתאים:
הברייתא בפרק שביעי היא בהקשר שנוגע בימים אלו ממש - זמן הביעור באיזורים שונים בארץ. וזו גם הסוגיא בפסחים פרק רביעי, ע"ש. והגמרא מסבירא את הברייתא "סימן לנחלים קנים - נפקא מינא לנחל איתן"
ואילו בנידה מוזכרת בתולת דמים, האם מטמאה למפרע או רק מכאן ולהבא, וזה ההקשר להביא את הברייתא מפרק שלישי על שלוש בתולות. (בלי לצטט את רשב"ג, אגב). והגמרא מסבירה "בתולת אדמה כל שלא נעבדה מימיה - נפקא מינא לנחל איתן א"נ למקח ולממכר"

ומכאן קישרתי לפירוש רש"י בפרשת שופטים, וכאן, כי נחל איתן פירושו קשה, ופירושו סלע - זאת ע"פ הגמרא בנידה, לעומת הרמב"ם בפיהמ"ש ובמשנה תורה שכתב "איתן - שוטף בחזקה" נלע"ד שזה ע"פ הגמרא בפסחים.

אגב, נראה שמחלוקת הזו היא גם בפאה: בפרק שני בפאה שנינו שהנחל מפסיק לפאה, ואם יש לאדם שדה משני עברי הנחל - צריך להניח פאה בכל שדה.
ופירש הרשב"ם (בבא בתרא נ"ה סוף ע"א) כי "כמו נחל איתן אשר לא יעבד בו ולא ייזרע, על קרקע קשה, מלאה צרורות ואבנים, שאינה ראויה לזריעה", ואילו מהרמב"ם (פ"ג ממתנות עניים ה"ב) משמע שמדבר על נחל של מים.

וע' בנושאי כלי הרמב"ם ועוד.","123","","3058","True","True","False","","328","213.151.62.134","0","42211","סוטה|מו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);