var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42360;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42360","0","הכיבושים שעושה צה"ל מאז קום המדינה","21/12/15 22:05","ט טבת","תשע"ו","22:05","אליצפן","רש"י: "כיבוש יחיד - דדוד שלא היו כל ישראל ביחד כדרך שהיו בכבוש יהושע שהיו כולם וכבשוה לצורך כל ישראל קודם חלוקה אבל דוד לא כבש אלא לצורכו.

תוספות הרא"ש: כיבוש יחיד. פירש"י שלא היו כל ישראל ביחד כדרך שהיו בכיבוש של יהושע שהיו כולם שם וכבשוה לצורך כל ישראל לפני חלוקה אבל דוד לא כיבש אלא לצורכו, אבל בספרי מפרש טעם אחר בסוף פרש' והיה עקב כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם בו אם ללמד על תחומי ארץ ישראל הרי כבר נאמר מן המדבר והלבנון מה ת"ל כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם אמר להם הקב"ה כל מקום שאתם תכבשו חוץ מן המקומות הללו הרי הוא שלכם, או רשות בידם לכבוש חוצה לארץ עד שלא כבשו ארץ ישראל ת"ל וירשתם גוים גדולים ועצומים ואח"כ כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם שלא תהא ארץ ישראל טמאה בגילולים ואתם חוזרים ומכבשים חוצה לארץ, ואם תאמר מפני מה כיבש דוד ארם נהרים וארם צובה הואיל ואין מצות נוהגות שם, אמרו דוד עשה שלא כתורה התורה אמרה משתכבשו הארץ תהיו רשאין לכבוש חוצה לארץ הוא לא עשה כן אלא חזר וכבש ארם נהרים וארם צובה ואת היבוסי סמוך לירושלם לא הוריש, סמוך לפלטרין שלך לא הורשת היאך אתה חוזר ומכבש ארם נהרים וארם צובה.

האם הכיבושים שעושה צה"ל מאז קום המדינה זה "כיבוש רבים" או "כיבוש יחיד"?","502","","3050","True","True","False","","1084","85.64.4.239","0","0","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42363","42360","[ללא נושא]","22/12/15 07:16","י טבת","תשע"ו","07:16","אלף בית רשי","","278","","3049","False","True","False","","197","24.201.226.110","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42367","42360","מצוות כיבוש ארץ ישראל","22/12/15 09:03","י טבת","תשע"ו","09:03","אבי גרינבלט","רמב"ם (הל' תרומות א, ב-ג) כותב:
"ארץ ישראל האמורה בכל מקום היא בארצות שכיבשן מלך ישראל או נביא מדעת רוב ישראל וזהו הנקרא כבוש רבים. אבל יחיד מישראל או משפחה או שבט, שהלכו וכבשו לעצמן מקום ואפילו מן הארץ שניתנה לאברהם אינו נקרא ארץ ישראל כדי שינהגו בו כל המצוות. ומפני זה חלק יהושע ובית דינו כל ארץ ישראל לשבטים, אף על פי שלא נכבשה, כדי שלא יהיה כיבוש יחיד כשיעלה כל שבט ושבט ויכבוש חלקו. הארצות שכיבש דוד חוץ לארץ כנען, כגון ארם נהריים והארץ צובה ואחלב וכיוצא בהן, אף על פי שמלך ישראל הוא ועל פי בית דין הגדול הוא עושה, אינו כארץ ישראל לכל דבר ולא כחוצה לארץ לכל דבר, כגון בבל ומצרים, אלא יצאו מכלל חוצה לארץ ולהיותן כארץ ישראל לא הגיעו. ומפני מה ירדו ממעלת ארץ ישראל, מפני שכבש אותם קודם שיכבוש כל ארץ ישראל, אלא נשאר בה משבעה עממים, ואילו תפס כל ארץ כנען לגבולותיה ואחר כך כבש ארצות אחרות היה כיבושו כולו כארץ ישראל לכל דבר. והארצות שכבש דוד הן הנקראין סוריא".
ומה שנוגע לכיבוש של זמננו, בודאי שנתקיים היום התנאי של הרמב"ם "מדעת רוב ישראל", שהרי מרבית עם ישראל הנמצא בכל תפוצות הגולה עקב בדריכות ובנשימה עצורה אחרי המאבק הגורלי של עם ישראל עם אויביו, וכל ישראל באו לעזרת ישראל במלחמתו לכבוש את הארץ, בבחינת 'בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך'. היו כאלה שעזרו בכסף ובחומרי מלחמה בכל מאודם; היו כאלה שחרפו נפשם והתייצבו במחנות צבא ישראל לבוא לעזרת ה' בגיבורים, בכל נפשם. מלבד אלה, אותם שלא נכללו 'בכל נפשך ובכל מאודך', היו אתנו "בכל לבבך". ולא זו בלבד שהדברים נעשו מדעתם ועל דעתם, אלא גם עזרו לצבא ישראל ולמנהיגיו במאבקם למען רכישת דעת הקהל העולמי, ובהסברה על צדקת מעשה כיבוש הארץ של עם ישראל בארץ האבות. ואין לך "מדעת רוב ישראל" גדול מזה. (מדינת ישראל לאור ההלכה,הרב נתן צבי פרידמן,סיני מג תשי"ח)","539","","3049","True","True","False","","157","81.218.132.64","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42387","42360","אצלנו נהגו להחמיר בכך, ככיבוש רבים.","22/12/15 21:55","י טבת","תשע"ו","21:55","Almuaddib","ויש שפסקו שזה אפילו מדאוריתא.","107","","3049","True","True","False","","125","77.126.167.166","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42368","42367","אז למה דרום הערבה פטור מקדושת שביעית?","22/12/15 09:18","י טבת","תשע"ו","09:18","אליצפן","לפי הרמב"ם שציטטת כיבוש רבים מחיל את קדושת א"י על הקומות הנכבשים. וכל המצוות התלויות בארץ חלים עליהם:

אז למה דרום הערבה פטור מקדושת שביעית?","502","","3049","True","True","False","","173","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42369","42368","גבולות הארץ","22/12/15 09:28","י טבת","תשע"ו","09:28","אבי גרינבלט","קדושת הארץ וכיבוש רבים (גם של ימינו עפ"י ההבנה לעיל) הם ענינים שונים ובתחום בו נתיישבו ישראל בימי ביהמ"ק השני - הנקרא גם "תחום עולי בבל", נוהגים בימינו בכל דיני קדושת שביעית מדרבנן. לעומת זאת ביבול הגדל בשביעית בתחום הרחב של ארץ-ישראל בו נתיישבו רק בימי ביהמ"ק הראשון הנקרא "תחום עולי מצרים", הקלו חכמים בדיני שביעית (עפ"י שביעית פ"ו מ"א).","539","","3049","True","True","False","","133","81.218.132.64","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42370","42369","ולכיבושי הרבים של ימינו אין שום משמעות?","22/12/15 09:54","י טבת","תשע"ו","09:54","אליצפן","האם התלמוד הגביל את כיבושי הרבים רק לימי יהושע או דוד?","502","","3049","True","True","False","","165","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42373","42370","עוד מהרמב"ם באותו הפרק","22/12/15 12:24","י טבת","תשע"ו","12:24","אבי גרינבלט","כך כתב הרמב"ם: "התרומה בזמן הזה, ואפילו במקום שהחזיקו עולי בבל ואפילו בימי עזרא אינה מן התורה אלא מדבריהן. שאין לך תרומה של תורה אלא בא"י בלבד ובזמן שכל ישראל שם שנאמר: 'כי תבואו' ביאת כולכם, כשהיו בירושה ראשונה, וכמו שהן עתידין לחזור בירושה שלישית, לא כשהיו בירושה שנייה שהיתה בימי עזרא שהיתה ביאת מקצתן. ולפיכך לא חייבה אותן מן התורה. וכן יראה לי שהוא הדין במעשרות שאין חייבין בזמן הזה אלא מדבריהם כתרומה" (הלכות תרומות פרק א כו). מכאן אנו לומדים כי כאשר יבואו כולם (או רובם ככולם), יתחייבו מהתורה בכל העניינים.","539","","3049","True","True","False","","121","81.218.132.64","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42375","42373","שמת לב מה כותב הרמב"ם?","22/12/15 14:11","י טבת","תשע"ו","14:11","אליצפן","" וכמו שהן עתידין לחזור בירושה שלישית"

אנחנו לא בירושה שלישית?

הרי הרמב"ם פסק שכיבושי צה"ל הם בדיוק כמו ירושת יהושע. אז מנין "ההיתר" על ערבה דרומית?","502","","3049","True","True","False","","169","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42406","42373","האם לא שמת לב שהרמב"ם לא מדבר על שביעית?","23/12/15 17:38","יא טבת","תשע"ו","17:38","אליצפן","לדעת הרמב"ם שביעית בזמן הזה מדאורייתא והיא קשורה או למקומות שהחזיקו עולי בבל או למקומות שייכבשו בכיבוש רבים.

הרמב"ם מדבר בהלכות תרומה על תרומה ומזכיר כבדרך אגב עם ההקדמה "יראה לי" (שפירושו אין לי מקור בחז"ל) גם לגבי מעשרות. אבל אינו מזכיר ולו ברמז "שביעית".

ולכן חוזרים לשאלה שבראש האשכול: האם כיבושי צה"ל הם "כיבוש רבים" או לא? וההשלכות שיש לכיבושים אלו על קדושת שביעית באותם שטחים.","502","","3048","True","True","False","","179","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42376","42375","כיבוש יחיד ורבים","22/12/15 14:57","י טבת","תשע"ו","14:57","אבי גרינבלט","שאלת המקור היתה ההגדרה של מצבנו ככיבוש יחיד או רבים ועל זה הובאו דברים ראשונים.
לענין מצוות התלויות בארץ וקדושת הארץ , לזה דורש הרמב"ם כל ישראל עליה (או רובם) ולצערנו , עדיין לא הגענו לזה ולכן המצוות עדיין בחיוב דרבנן.","539","","3049","True","True","False","","106","81.218.132.64","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42377","42376","ומה לגבי הערבה הדרומית?","22/12/15 15:08","י טבת","תשע"ו","15:08","אליצפן","היא לא נכבשה בכיבוש רבים?

האם שביעית דורשת "כל ישראל עליה" או רק כיבוש?","502","","3049","True","True","False","","124","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42378","42377","שביעית תלויה ביובל","22/12/15 15:38","י טבת","תשע"ו","15:38","אבי גרינבלט","בשם החזון איש - גם אם יעלו כל השבטים לארץ ישראל, כל עוד לא יגור כל שבט בחלקו, לא ינהג יובל כי נזקקת נבואה גם כדי לייחס כל אדם לשבטו, וגם כדי לבצע חלוקה חדשה של הארץ לשבטים לפי האנשים שיהיו באותה העת, משתי סיבות אלו, לא ינהג יובל מהתורה, גם כשיימצאו השבטים האבודים .
הערבה הדרומית אינה בנחלת השבטים .","539","","3049","True","True","False","","124","81.218.132.64","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42379","42378","הרמב"ם פסק ההפך מהחזו"א","22/12/15 18:06","י טבת","תשע"ו","18:06","אליצפן","רמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק י

ובזמן שהיובל נוהג
נוהג דין עבד עברי,
ודין בתי ערי חומה,
ודין שדה חרמים ודין שדה אחוזה,
ומקבלין גר תושב
ונוהגת שביעית בארץ והשמטת כספים בכל מקום מן התורה,

ובזמן שאין היובל [נוהג] אינו נוהג אחד מכל אלו
חוץ משביעית בארץ, והשמטת כספים בכל מקום
מדבריהם כמו שביארנו.

ומעיר על כך הכ"מ

ומה שכתב חוץ משביעית בארץ וכו'. לא קאי אלא לשמטת כספים דאילו שביעית בארץ אף בזמן הזה הוא מה"ת...:

הרי שהרמב"ם פוסק ששביעית נוהגת מן התורה בזמן הזה, והיא צריכה לכלול גם את כל השטחים שנכבשים בכיבוש רבים.

הערבה הדרומית נכבשה בכיבוש רבים.","502","","3049","True","True","False","","197","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42386","42379","בענין שאלתך, ראה כאן -","22/12/15 21:21","י טבת","תשע"ו","21:21","דוד כוכב","בקישור זה.

אולם יש הסוברים שכל שטח שבריבונות ישראל יש בו קדושת ארץ ישראל.","125","","3049","True","True","False","","148","95.86.92.222","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42391","42386","אני מסיק מתשובת הרב ערוסי","22/12/15 22:17","י טבת","תשע"ו","22:17","אליצפן","אני מסיק מתשובת הרב ערוסי שרק מלך צדיק כדוד המלך, אזי הכיבושים שלו הם כיבושי רבים המחילים את הקדושה על ארץ ישראל.

אולם מה הוא יגיד על פסוק מן התנ"ך, על ירובעם השני:

מלכים ב פרק יד

(כג) בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַאֲמַצְיָהוּ בֶן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יְהוּדָה מָלַךְ יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה:
(כד) וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה' לֹא סָר מִכָּל חַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל:
(כה) הוּא הֵשִׁיב אֶת גְּבוּל יִשְׂרָאֵל מִלְּבוֹא חֲמָת עַד יָם הָעֲרָבָה כִּדְבַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד עַבְדּוֹ יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי הַנָּבִיא אֲשֶׁר מִגַּת הַחֵפֶר:
(כו) כִּי רָאָה ה' אֶת עֳנִי יִשְׂרָאֵל מֹרֶה מְאֹד וְאֶפֶס עָצוּר וְאֶפֶס עָזוּב וְאֵין עֹזֵר לְיִשְׂרָאֵל:
(כז) וְלֹא דִבֶּר ה' לִמְחוֹת אֶת שֵׁם יִשְׂרָאֵל מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם וַיּוֹשִׁיעֵם בְּיַד יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ:
(כח) וְיֶתֶר דִּבְרֵי יָרָבְעָם וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּגְבוּרָתוֹ אֲשֶׁר נִלְחָם וַאֲשֶׁר הֵשִׁיב אֶת דַּמֶּשֶׂק וְאֶת חֲמָת לִיהוּדָה בְּיִשְׂרָאֵל הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל:

האם כל הכיבושים שלו לא היו כיבושים שהקנו למקומות הכבושים קדושת ארץ ישראל, למרות שהוא לא היה שומר מצוות כפי שהרב ערוסי דורש?

הרמב"ם לא התנה את זה שהמלך שכובש צריך להיות שומר מצוות!!!","502","","3049","True","True","False","","160","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב",""),new Message("42388","42387","מי זה "אצלנו"?","22/12/15 21:58","י טבת","תשע"ו","21:58","אליצפן","","502","","3049","False","True","False","","128","85.64.4.239","0","42360","גיטין|ח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);