var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=42986;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("42986","0","האם אשה אכן פסולה לכתוב סת"ם?","02/02/16 11:31","כג שבט","תשע"ו","11:31","אור חדש","מחזיר אתכם לדף מה:
האם אשה אכן פסולה לכתוב סת"ם?

לכאו' פשט הברייתא שאכן פסולה מגזה"כ כמו גוי או מומר שהרי כולם "אינם בקשירה"
אומנם יש קושי גדול בהבנה הפשטנית של הבריתא שהרי
א: אשה כן שייכת למצוות עשה שהזמן גרמן ותפילין בכללן (לתוס' אף יכולה לברך) רק שאינה מצווה- חייבת בהן, אך בכ"ז יש לה שכר רק שהוא פחות משכר האיש המצווה ועושה.
ב: למה יהודי מומר או מוסר נחשב כ"לא שייך לתפילין"? וכי מחלל שבת נפטר מחיוב שאר מצוות??!
עוד שאלה- אם המדד האמיתי לעניין כתיבת סת"ם זה החיוב במצוות תפילין וזה קובע אם הכתיבה כשרה או פסולה למצווה למה יש דיונים על כתיבת נכרי והו"א שיהיה כשר וכן מניין הגדר ששורפים כתב של ע"ז הרי לכאו' דינו של נכרי אחד הוא- פסול! ?
בגלל השאלות הנ"ל יש לדעתי להבין הבריתא אחרת:
המדד אינו השייכות לחיוב בתפילין אלא השייכות ל"מדרגה המיוחדת" של המצווה, בתפילין בשונה מכל המצוות של התורה צריך מדרגה מיוחדת כדי לקיימה, בלש' חז"ל- "גוף נקי כאלישע בעל כנפיים" מהסיבה הזו מספרים התוס' שרוב בני דורם כלל לא הניחו תפילין!!! כי לא היו מספיק "נקיים".
אם כן השייכות לאותה מדרגה אכן יכולה להתחלק ל3 רמות-
שייכים- גברים יהודים לומדי תורה
מתנגדים- ע"ז ששורפים כתביהם
לא מבוררים- כמו נשים, קטנים, עבדים, עוברי עברה שכולם (לפחות בזמן חז"ל) מסתמא לא היו במדרגה הראויה ולכן כתביהם היו פסולים (בלבד) אך אם היינו יודעים בוודאות שאכן בזמן הכתיבה היו במדרגה הראויה היה הכתב כשר","458","","3009","True","True","False","","939","37.26.148.132","0","0","גיטין|מה ע"ב",""),new Message("43023","42986","אכן נשים פסולות","05/02/16 01:16","כו שבט","תשע"ו","01:16","איתן","לשאלותיך:

א. הגמרא הרי אמרה שיש שלוש דיעות, שלוש ברייתות, האחת - ר' אליעזר שלדעתו ס"ת שכתבו גוי - יישרף, השלישית - רשב"ג שמכשיר, השניה - הברייתא שמכשירה רק את מי ששיך במצווה.

ב. ההגדרה לפי ברייתא זו היא שמי שרשאי לכתוב תפילין הוא רק מי שמצווה בכך וגם מבצע בפועל. וכך ההלכה.
ולכן -
נשים פסולות היות ואינם מצוות, אע"פ שרשאיות;
מוסר ומומר חייבים במצוה אך פסולים לכתוב כל עוד הם במריים;
גוי פסול היות ואינו מצווה.","123","","3006","True","True","False","","251","31.44.135.147","0","42986","גיטין|מה ע"ב",""),new Message("43024","43023","מגילת אסתר יכולות לכאורה לכתוב","05/02/16 07:52","כו שבט","תשע"ו","07:52","אלף בית רשי","לעצמן וככל הנראה יוצאת י"ח ' וישנם מדייקים מהפסוק ותכתוב אסתר","278","","3006","True","True","False","","180","24.201.226.110","0","42986","גיטין|מה ע"ב",""),new Message("43027","43023","שכויח","05/02/16 12:46","כו שבט","תשע"ו","12:46","אור חדש","כדבריך אכן מקובל היה להבין הסוגיה אלא ש:
א: להרבה ראשונים הדרשה של " קשירה= כתיבה" נאמרה לכו"ע
ב: אם הכל שאלה של כשר\\ פסול מניין הגדר לשרוף?
ג: כיצד ניתן ללמוד מ"וקשרתם וכתבתם" שמוסר חברו לעכ"ם פסול לסת"ם????
ד: האם אדם שכואבת לו היד ומנוע מלהניח תפילין פסול באותו זמן לסת"ם?
ה: כיצד ייתכן שמאותה דרשה עצמה ילמדו דינים שונים שהרי לדבריך למדנו מכאן פסול מוחלט לגבי עכו"ם ואשה ואילו לגבי מומר זה רק פסול זמני התלוי בו וברצונו
ו: השאג"א פסק שאשה חייבת בכתיבת ס"ת שהרי זו מ"ע שלא תלויה בזמן
המנ"ח הקשה שזה לא ייתכן שהרי "מבואר בגיטין שפסולה לכתיבת סת"ם" ולכן נאלץ לבאר שכל מצוות כתיבת הס"ת זה רק כהכשר למצוות ת"ת שחייבים בה רק הגברים

אומנם דברי המנ"ח קשים ביותר שהרי להרבה ראשונים הכשר מצווה לא יכול להיות מצווה עצמאית ואילו כתיבת ס"ת הינה המצווה האחרונה מתרי"ג מצוות וכן חידוש גדול הוא לעקור מצווה מדאו' ולטעון שרק מי שמתכוון ללמוד בספרו יקיים המצווה.
וכן לפי דבריו כלל לא היה צורך שאצלינו יתמעטו נשים וכו' מכתיבת הס"ת מצד וקשרתם אלא רק מצד ש"אינם בת"ת", הגם שבת"ת חייבות מצד מה.

מכל הנ"ל נראה שהיותר פשוט לקבל דברי השאג"א שאכן חייבת בכתיבת ס"ת אלא שחידשה גמרתנו שכדי לקיים הכתיבה צריך שייכות למדרגה העליונה של "קשרתם" וממילא עפ"י רוב הרבה מבנ"י יימנעו מכתיבה זו ונשים בכללם.

אנא שים לב שאינני מכריע בפסקנות שהסברי הוא המדוייק ואני מודע לכך שניתן לדחוק ולהסביר כמקובל אלא שאני מציג דרך שמתיישבת בקלות עם כל הקשיים שקיימים בהסבר הרגיל.
לדעתי זה המדד העיקרי לקביעת ה"אמת" אך אני מקבל גם שייתכן והמדד הוא "מה שרגילים כולם לחשוב"
שבת שלום","458","","3006","True","True","False","","194","77.125.91.6","0","42986","גיטין|מה ע"ב",""),new Message("43028","43023","נוסיף מס' תמיהות על "שיטתך"","05/02/16 13:04","כו שבט","תשע"ו","13:04","אור חדש","למה נשים כשרות להכנת ציצית סוכה וכד'?
למה כשרות למגילה?
למה לא יוכשרו למזוזה?

אני יודע שיש תשובות לכל הנ"ל בתוס' וראשונים אלא שצירוף השאלות מראה שהדרך הסלולה כלל לא פשוטה ונאלצת לעבור מהמורות שלשיטתי כלל לא נתקלים בהן","458","","3006","True","True","False","","131","77.125.91.6","0","42986","גיטין|מה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);