var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43549;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43549","0","״ע״מ שתעלי לרקיע״ כיום !תנאי שא״א לקיים?","06/03/16 06:14","כו אדר א","תשע"ו","06:14","שמואל נבון","","515","","2974","False","True","False","","1030","2.54.36.242","0","0","גיטין|פד ע"א",""),new Message("43550","43549","אפשר שהתנאי לא יתקיים גם בימינו ואפשר","06/03/16 08:52","כו אדר א","תשע"ו","08:52","אשבח","שכן יתקיים אף בימינו - הדבר תלוי כיצד אתה מפרש 'רקיע'.

לא יתקיים אף בימינו:
- אם תפרש (וכצ"ל) 'רקיע' כמקום שאין אדם-חי יכול להגיע לשם כי שם "... כיתות של מלאכי השרת, שאומרות שירה בלילה וחשות ביום, מפני כבודן של ישראל, ..." (חגיגה דף יב עמוד ב), או כשאר מדרשים כגון גמרא זו - אז פשוט וברור שהתנאי לא יתקיים גם בימינו.
ועוד ראה שם "אמר רבי יהודה: שני רקיעים הן, שנאמר: הן לה' אלהיך השמים ושמי השמים. ריש לקיש אמר: שבעה, ואלו הן: וילון, רקיע, שחקים, זבול, מעון, מכון, ערבות. ..." וכו'.

כן יתקיים בימינו:
- אם תפרש רקיע (שֶׁבַּתְּנַאי) - כשמים, היינו ש'רקיע' הוא כיפת החלל אליה אפשר להגיע כיום בכלי טייס לסוגיהם - אז ברור שתנאי זה כן יכול להתקיים - (...אך ודאי שלפי זה התנאי לא היה נכנס בין התנאים שבגמרא... והשאלה לא הייתה נשאלת...).","507","","2974","True","True","False","","241","79.183.10.17","0","43549","גיטין|פד ע"א",""),new Message("43563","43549","על מדע, אסטרונומיה ורקיע","06/03/16 20:38","כו אדר א","תשע"ו","20:38","אביגדור","כדי לענות מהו "רקיע" בחז"ל, כדאי להקדים הקדמה על מדע ועל אסטרונומיה.

אבל עוד קודם - צריך להיכנס לראש של הקדמונים. או ליתר דיוק - לצאת מהראש שלנו, "לשכוח" כל מה שאנו יודעים בענייני מדע של ימינו.

מדע
מה תפקידו של המדע? להסביר לנו תופעות שאנו רואים.
מבין תחומי המדע השונים, אסטרונומיה הוא מהעתיקים ביותר. למה? כי תופעות בתחומים אחרים "קל" להסביר: סערה בים - בגלל קללה, מחלה - בגלל כישוף, רעידת אדמה - בגלל שדים (בסדר זה היה קצת כללי...). אבל אסטרונומיה מלאה בתופעות מסודרות שחוזרות על עצמן, וזה נדרש למצוא להן "מודל", כלומר הסבר שיסביר מה אנו רואים.

מודלים אסטרונומים
אז מה הקדמונים ראו בחלל? ביום יש שמש עם מסלול מחזורי, בלילה יש ירח עם מסלול מחזורי, יש עוד כאלף כוכבי-שבת שנעים יחד בלי שום שינוי (הנראה לעין), ועוד כמה כוכבי לכת בודדים שנעים במסלולים ייחודיים.
אז איך מסבירים את זה? בהדגשה: כאשר לא ידוע כלום על מרחקם של הכוכבים, החומר מהם הם עשויים, והאם הם בכלל חומריים.

ישנם ארבעה מודלים עיקריים בהיסטוריה:

1. המודל העתיק ביותר הידוע לנו הוא השומרי-בבלי, והוא מדבר על רקיע, כלומר כיפת השמיים התכולה היא אטומה, היא חצי כדור (או כדור - תלוי בפרשנות) המשיק לאוקיינוס שטוח, שבמרכזו ארץ שטוחה.
2. המודל הבא הוא היווני (אריסטו ותלמי) - הארץ היא כדור במרכז היקום. סביבה נעים גלגלים (כדורים שקופים), שבכל אחד מהם תקוע כוכב לכת בודד, ובסוך עוד גלגל עם כל כוכבי השבת.
3. מודל פחות מפורסם, אך היה ידוע בימי הביניים - הארץ כדור. חציו "התחתון" (דהינו אמריקה) שקוע באוקיינוס שטוח עצום, שקצותיו נושקות לכיפת הרקיע.
4. קופרניקוס - השמש במרכז המערכת, אין צורך בגלגלים אלא בכוח המשיכה והכוח הצנטרפוגלי, ויש עוד מערכות רבות, ועוד גלקסיות רבות וכו'.

בחז"ל ובראשונים
ארבעת המודלים הנ"ל נמצאים בחזל ובמפרשים.
על רגל אחת:
1. בגמרא נמצא המודל הבבלי (בעיקרון) - כמו הרבה יסודות מדעיים בגמרא שהם בבליים,
2. ברמב"ם ובהרבה מפרשים אחריו - היווני - כמו הרבה יסודות מדעיים ברמב"ם שהם יווניים,
3. בחלק מהראשונים, זוהר, רזיאל המלאך - המודל של ימי הביניים,
4. בחלק מהאחרונים - המודל של קופרניקוס.

ואיך זה בסוגיות?
יש להבחין בין סתם "רקיע" לבין "רקיעים". סתם רקיע הוא כיפת השמיים התכולה, כאשר הם סברו שהיא חצי כדור אטום, ופשטן של הרבה גמרות וירושלמי שבלילה החמה מאחורי הרקיע (על אף שהודו לחכמי או"ה וכו'), ובזריחה ובשקיעה היא עוברת דרך חלוני הרקיע. הזמן שהחמה בחלונות הוא בין השמשות ובין עלוה"ש להנץ. כמו"כ מוזכר על כך שהרקיע (מים עליונים) קרוב מאוד בשפתו למים התחתונים (אוקיינוס).
נ.ב. יש מדרשים שקרו לרקיע "אוהל" או "נרתיק".
רקיעים זה כבר יותר מורכב בגלל שילוב של חומריות ורוחניות... (אבל... גם אצל חלק מהבבלים היו שבעה רקיעים).

נו אז מה התשובה
להבנתם, הרקיע הוא קצה היקום. ולזה אי אפשר להגיע היום.
אך להבנתנו בהבנתם (...), אותו חצי כדור תכול שהם ראו, הוא בסה"כ האטמוספרה של כדור הארץ, ומבחינה מסוימת אפשר לומר שאפילו במטוס נוסעים נמצאים בתוך הרקיע.","571","","2974","True","True","False","","454","95.86.118.125","0","43549","גיטין|פד ע"א",""),new Message("54977","43563","אתה מפרש לא נכון את מקורות חז"ל והתלמוד","15/02/18 17:51","ל שבט","תשע"ח","17:51","אליעזר מ ש","במסכת פסחים דף צ"ד יש ארבעה מאמרים קצרים , "כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד" וכו',ומי שיודע באסטרונומיה עתיקה ,ברור לו ,שכאן הביאו בקצרה כמה כללים שהיו ידועים אז באסטרונומיה,ושלפיהם ידעו שכדור הארץ קטן ביחס למרחק שבינו לכוכבים ולשמש ולגודל היקום בכללותו .
2]גם העניין שכשהשמש שוקעת היא מאירה את הצד השני של כדור הארץ ,ומשם מאירה לירח ,היה ידוע כבר מימי קדם לכל המשכילים בראיות גמורות . וכן כתבו הרמ"א והמהר"ל, שכל החכמים ,כל חכמי ישראל ,וכל חכמי האומות ,ידעו את זה. [ונראה ברור שזה נמסר בהלכה למשה מסיני ,כחלק מהפירוש למצוה של:"החודש הזה לכם". וכך מובן מפירוש המשניות לרמב"ם מסכת ראש השנה ,שכתב ,שיש מידע מדויק בעניין קשת הראיה של הירח החדש שנמסר בהלכה למשה מסיני] . וגם זה כתוב בתרגום יונתן בן עוזיאל על קהלת על הפסוק וזרח השמש וכו'. ולכן גם מכאן ברור שכדור הארץ תלוי באויר העולם . גם הראב"ע מפרש את הפסוק [ישעיהו מ']"היושב על חוג הארץ" שכאן מוזכר במקרא שהארץ כדור הגם שאין צורך שזה יוזכר במקרא כי כבר נודע בראיות גמורות . וזה מוזכר בדברי נבואה של ישעיהו הנביא לשפר דרכינו , וכדרך אגב, שמדבר בלשון מליצית על השגחת הבורא על כל היצורים שבחללו של עולם, שנמצאים על כדור הארץ .
3] ולעניין המושג :"חלון ברקיע" יש כמה פירושים , רבינו יעקב בר יקר על אור השחר הבוקע בעבים ונראה כאילו דרך חלון. וכן כתוב בפירוש רש"י על הפסוק:"אז יבקע כשחר אורך", אור השחר הבוקע בעבים . זה גם מושג תצפיתי באסטרונומיה שבא לציין את העניין שכל יום אנו רואים את השמש זורחת במקום אחר במזרח ושוקעת במקום אחר במערב .","610","","2263","True","True","False","","209","62.219.62.182","0","43549","גיטין|פד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);