var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44021;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44021","0","חידה: כמה מצוות עשה שהזמן גרמא יש?","08/04/16 07:49","כט אדר ב","תשע"ו","07:49","לינקוש",""כל מצות עשה שהזמן גרמא אנשים חייבין ונשים פטורות"

כמה מצוות עשה שהזמן גרמא יש - הנוהגות בישראל (ולא בכהן) ובזמן הזה?

מסתבר שכנראה לא מדובר על כל כך הרבה

אשמח לפירוט...","58","","2949","True","True","False","","1527","46.121.40.62","0","0","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44022","44021","אתחיל עבורך ברשימה חלקית, ונראה אם תזהה","08/04/16 08:12","כט אדר ב","תשע"ו","08:12","Almuaddib","מה המכנה המשותף לכולן?


1. אכילת מצה בליל הסדר

2. שמחה במועדים

3. מצות הקהל

4. תפילה

5. מקרא מגילה

6. נר חנוכה

7. שמירת שבת

8. קידוש היום","107","","2949","True","True","False","","170","77.126.92.35","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44023","44021","המצוות בהן נשים פטורות","08/04/16 08:17","כט אדר ב","תשע"ו","08:17","אבי גרינבלט","ציצית,
הנחת תפילין,
קריאת שמע,
שופר,
סוכה ונטילת לולב ,
ספירת העומר
ברית מילה","539","","2949","True","True","False","","126","95.86.70.31","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44025","44021","חידה נוספת","08/04/16 09:16","כט אדר ב","תשע"ו","09:16","אור חדש","האם ברכת המזון שייכת להגדרה?
תשובה לא מנומקת לא תתקבל ","458","","2949","True","True","False","","160","37.26.148.144","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44062","44021","גם ברכת האילנות אינה "שהזמן גרמא"....","10/04/16 12:44","ב ניסן","תשע"ו","12:44","אבי גרינבלט","","539","","2947","False","True","False","","86","81.218.132.64","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44024","44022","מצוות שאף הנשים חייבות בהן על אף","08/04/16 09:02","כט אדר ב","תשע"ו","09:02","אשבח","שהזמן גרמן","507","","2949","True","True","False","","209","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44026","44022"," מעוניין לדעת מכמה מצוות נשים פטורות","08/04/16 09:21","כט אדר ב","תשע"ו","09:21","לינקוש","המשנה אומרת:
"כל מצות עשה שהזמן גרמא אנשים חייבין ונשים פטורות" (למעט מצוות חריגות שלמרות שהן מצוות עשה נשים חייבות).

אז בכמה מצוות מדובר??
מה הרשימה המלאה??

"העולם" חושב שמדובר על הרבה, אבל על כמה באמת מדובר?

ואתם יודעים מה? בא לא נלך רק על ישראל ובזמן הזה... אלא גם על כהנות וגם בזמן המקדש ","58","","2949","True","True","False","","251","46.121.40.62","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44027","44023",""כל אלו שלשים מצות":","08/04/16 09:22","כט אדר ב","תשע"ו","09:22","אשבח","תשובות הגאונים - מוסאפיה (ליק) סימן קכ

כתב רבנו סעדיה גאון ז"ל שלשים מצות הן שהאנשים חייבים והנשים פטורות ולא פירש אותן. והרב ר' יצחק בן גיאת כתב פירושן ואלו הן. מילה. והראיה. ויוצא צבא כל זכר. ושקלים כל העובר על הפקודים. פדיון בכור. ואיש כי תצא ממנו שכבת זרע. והכהן שלא יטמא לקרובו בני אהרן ולא בנות אהרן. וחייב האב למול את בנו לפדותו וללמדו תורה אבל לא האם. סוכה. לולב. שופר. ציצית. ק"ש תפילין. ותלמוד תורה. פריה ורביה. מורא אב ואם וכבוד אב ואם שכיון שנשאת רשות אחרים עליה. הקפת הראש. השחתת זקן. הסמיכות והתנופות וההגשות והקמיצות וההקטרות והמליקות והקבלות וההזאות נוהגות באנשים ולא בנשים. כל אלו שלשים מצות.","507","","2949","True","True","False","","292","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44031","44025","ראה ברכות דף כ","08/04/16 09:33","כט אדר ב","תשע"ו","09:33","אבי גרינבלט",""מהו דתימא : הואיל וכתיב בספר שמות [ט"ז, ח']: "בתת ה' לכם בערב בשר לאכל ולחם בבקר לשבע", כמצות עשה שהזמן גרמא דמי . קמשמע לן (שאין הדבר כך ונשים חייבות בברכת המזון מפני שהפסוק הזה הוא לא פסוק שדן בכלל בענייני המצווה והוא פסוק פרטני).","539","","2949","True","True","False","","143","95.86.70.31","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44032","44025","שו"ע או"ח ס' קפו","08/04/16 09:38","כט אדר ב","תשע"ו","09:38","אשבח","א נָשִׁים חַיָּבוֹת בְּבִרְכַּת הַמָּזוֹן, וְסָפֵק הוּא אִם הֵן חַיָּבוֹת מִדְּאוֹרַיְיתָא וּמוֹצִיאוֹת אֶת הָאֲנָשִׁים, אוֹ אִם אֵינָן חַיָּבוֹת אֶלָּא מִדְּרַבָּנָן וְאֵינָן מוֹצִיאוֹת אֶלָּא לְמִי שֶׁאֵין חִיּוּבוֹ אֶלָּא מִדְּרַבָּנָן

נימוק (??): לא, כי הן גם אומרות בברכת המזון "ועל תורתך שלמדתנו".","507","","2949","True","True","False","","216","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44028","44026","קישור ל'אביר הקישורים': שלושים מצוות","08/04/16 09:25","כט אדר ב","תשע"ו","09:25","אשבח","עפ"י המובא כאן","507","","2949","True","True","False","","366","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44030","44027","שהזמן גרמן היתה ההגדרה...","08/04/16 09:30","כט אדר ב","תשע"ו","09:30","אבי גרינבלט","האם לא היתה הכוונה לאלו שהנשים פטורות בהן ?","539","","2949","True","True","False","","132","95.86.70.31","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44029","44028"," אוייש, למה הרסת... ","08/04/16 09:26","כט אדר ב","תשע"ו","09:26","לינקוש","מאמר מעולה!

הנה גם פה

ושים לב שחלק מהמצוות הן מצוות לא תעשה.","58","","2949","True","True","False","","315","46.121.40.62","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44040","44028","נשים לא פטורות מכיבוד הורים!","08/04/16 13:17","כט אדר ב","תשע"ו","13:17","Almuaddib","לנשים נשואות, יש פטור מסויים, בתלות בתנאים הקיימים.

זו טעות ראשונה שקפצה לעיני מהרשימה ששם, וחבל.

אחת משלושים המצוות שנשים פטורות מהן, היא לצאת בצבא. שמוע שמעתי שיש גברים שניכסו לעצמם פטור זה.","107","","2949","True","True","False","","166","77.126.92.35","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44034","44030","כך הבנתי ממה שכתב "הנוהגות בישראל"","08/04/16 09:55","כט אדר ב","תשע"ו","09:55","אשבח","ולאו דוקא לאלו שהנשים פטורות בהן","507","","2949","True","True","False","","190","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44039","44031","יישר כוח ועוד: כדאי רש"י ותוס' שם:","08/04/16 12:39","כט אדר ב","תשע"ו","12:39","אשבח","רש"י שם:
נשים בברכת המזון דאורייתא. דכתיב ואכלת ושבעת (דברים ח) והוה ליה מצות עשה שאין הזמן גרמא: או דרבנן. דכתיב על הארץ הטובה אשר נתן לך והארץ לא נתנה לנקבות להתחלק ואי משום בנות צלפחד חלק אביהם הם דנטלו שהיה מיוצאי מצרים

תוס' שם:
נשים בברכת המזון דאורייתא או דרבנן. פי' הקונטרס דסלקא דעתך דלא מחייבי מדאורייתא משום דכתיב על הארץ הטובה ונשים לא נטלו חלק בארץ ומה שנטלו בנות צלפחד חלק אביהם נטלו. ותימה כהנים ולוים נמי תבעי שהרי לא נטלו חלק בארץ וא"כ לא יוציאו אחרים ידי חובתן בברכת המזון אלא י"ל דטעמא משום דכתיב על בריתך שחתמת בבשרנו ועל תורתך שלמדתנו ונשים ליתנהו לא בברית ולא בתורה ואמרינן לקמן (דף מט.) מי שלא אמר ברית ותורה בברכת המזון לא יצא ידי חובתו והשתא קא מבעיא ליה כיון דלא מצו למימר ברית ותורה לא הוו אלא מדרבנן או דלמא כיון דלא שייך בהו הוי שפיר דאורייתא והא דלקמן מיירי באנשים דשייכי בברית ותורה:","507","","2949","True","True","False","","259","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44035","44032","המשנ"ב במקום","08/04/16 09:57","כט אדר ב","תשע"ו","09:57","אבי גרינבלט",""אלא מדרבנן - מדכתיב על הארץ הטובה ונשים אין להם חלק בארץ מצד עצמן (א"ל בבת יורשת) משא"כ כהנים ולוים אע"פ שאין להם חלק מ"מ יש להם ערי מגרש וי"א משום שלא ניתן להם ברית ותורה":
ומרחיב בביאור הלכה
"עיין במ"ב לענין אשה שנסתפקה אם בירכה ודע דאף דמשו"ע משמע שהחזיק בדעת הרמב"ם והרא"ש והמאור והריא"ז וסייעתם דנשים בבהמ"ז ספק הוא אם חייבות מדאורייתא ומשום דהוי בעיא ולא אפשיטא בש"ס מ"מ לא ברירא כולי האי ויש הרבה מגדולי הראשונים הראשונים דס"ל דהם חייבות ודאי מדאורייתא עיין בבה"ג שהשמיט כל הסוגיא ולא העתיק אלא מה דקאמר בראש הסוגיא פשיטא מ"ד קמ"ל ע"ש אלמא דס"ל דהוא דאורייתא וכן מוכח ברי"ף עי"ש היטב וכמו שהעיר כבר הרמב"ן במלחמות וכן הוא דעת רב האי גאון מובא שם במלחמות וכן הביא שם משום יש גאונים עי"ש וכן הסכים שם הרמב"ן בעצמו וכן הוא דעת הראב"ד והסכים ג"כ הרשב"א לזה וכן הוא דעת הריטב"א [המכונה להרשב"א] סוכה ל"ח וכן הוא ג"כ דעת הר"ן שם וע"כ נלענ"ד דהסומך ע"ד השערי אפרים ושארי אחרונים המצריכין להאשה לחזור ולברך לא הפסיד דבלא"ה דעת הראשונים הנ"ל דחייבת בודאי מדאורייתא"","539","","2949","True","True","False","","117","95.86.70.31","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44036","44034","ראה כותרתו השניה...","08/04/16 09:58","כט אדר ב","תשע"ו","09:58","אבי גרינבלט","","539","","2949","False","True","False","","106","95.86.70.31","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44042","44035","לכאורה מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי","08/04/16 15:20","כט אדר ב","תשע"ו","15:20","דוד כוכב","לשון הרמב"ם הלכות ברכות ה, א: "נשים ועבדים חייבין בברכת המזון, וספק יש בדבר אם הן חייבין מן התורה לפי שאין קבוע לה זמן או אינם חייבין מן התורה, לפיכך אין מוציאין את הגדולים ידי חובתן".
וכן העתיק השו"ע או"ח קפ"ו, א.
כלומר שהספק הוא בענין הוצאת האנשים ידי חובה.

ואילו הביאור הלכה עוסק בחובת האשה לחזור ולברך כשהיא מסופקת אם בירכה.

בברכת המזון יש שני חלקים:
א. החובה המפורשת בתורה: ואכלת ושבעת וברכת. בזה אין סיבה לחלק בין איש לאשה. לכן בספק חייבת לברך.
ב. במסכת ברכות דף מח ע"ב: "תניא, רבי אליעזר אומר: כל שלא אמר ארץ חמדה טובה ורחבה, בברכת הארץ ומלכות בית דוד בבונה ירושלים - לא יצא ידי חובתו; נחום הזקן אומר: צריך שיזכור בה ברית. רבי יוסי אומר: צריך שיזכור בה תורה".
תוספות אלו שייכות במיוחד בגברים, ואם אשה אינה מחוייבת בתוספות אלו, היא לא מוציאה את האנשים ידי כל חובתם.","125","","2949","True","True","False","","148","212.76.123.9","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44037","44036","ענית לא' אני לב'...","08/04/16 10:00","כט אדר ב","תשע"ו","10:00","אשבח","","507","","2949","False","True","False","","191","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44038","44037",""מינך ומיני תסתיים.... "","08/04/16 10:01","כט אדר ב","תשע"ו","10:01","אבי גרינבלט","","539","","2949","False","True","False","","91","95.86.70.31","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44044","44040","ואכן בקישור הם דנים בזה. למה לקרוא לזה","08/04/16 16:23","כט אדר ב","תשע"ו","16:23","maruvka","טעות?

מורא וכיבוד אב ואם

מצוות אלו הן אולי המפתיעות ביותר בתוך הרשימה של הרי"ץ גיאת. לכאורה המשנה בקידושין כט ע"א כתבה במפורש ש'כל מצות האב על הבן אחד אנשים ואחד נשים חייבין' והגמרא (ל ע"ב) ביארה שמדובר על מצוות כיבוד ומורא אב ואם ולמדה מן הפסוקים שגם האיש וגם האשה חייבים במצוות אלו, וכך כתוב שם:
"...אמר רב יהודה, הכי קאמר: כל מצות האב המוטלת על הבן לעשות לאביו - אחד אנשים ואחד נשים חייבין. תנינא להא דת"ר: איש - אין לי אלא איש, אשה מנין? כשהוא אומר: תיראו - הרי כאן שנים; א"כ, מה ת"ל איש? איש סיפק בידו לעשות, אשה אין סיפק בידה לעשות, מפני שרשות אחרים עליה. אמר רב אידי בר אבין אמר רב: נתגרשה, שניהם שוים."

עולה מכאן שלגבי החובה העקרונית של כיבוד ומורא איש ואשה שווים, אלא שלאשה נשואה יש בעיה טכנית 'שאין סיפק בידיה לעשות'. אם כן, צריך לבאר מדוע הרי"ץ גיאת הביא מצוות אלו בתוך רשימת המצוות שנשים פטורות מהן.
בפירוש קרבן אהרן[21] (תורת כהנים קדושים פרשה א אות ג) הביא שני פירושים לדין זה: הראשון ש"אין סיפק בידה לעשות מפני שמעשיה ידיה לבעלה... ואינה מצויה אצל הוריה כדי לכבדם[22]". השני "...שאינה ברשותה לעשות כשתרצה שבעלה מוחה בידה לפיכך לא חייבה הכתוב ואמר איש, ואף על פי כן חזר לומר תיראו וחייב את האשה לזמן אשר תהיה ברשותה". נראה לומר שיש הבדל בין שני ההסברים בהבנת מהות הפטור. לפי הפירוש הראשון סיבת הפטור היא צדדית - משום שמעשי ידיה לבעלה או משום שאינה מצויה בבית הוריה כדי לכבדם. התורה לא פטרה אשה נשואה מכיבוד אב ואם, אלא אמרה שכאשר יש התנגשות בין שתי חובות, החובות כלפי הבעל קודמות. לפי הפירוש השני נראה שהתורה באמת פטרה אשה נשואה מחובת הכיבוד ורק כאשר אין רשות אחרים עליה חייבה אותה התורה[23].
לפי ההסבר הראשון קשה מאוד להבין מדוע למנות פטור כזה בתוך רשימה של שלושים מצוות שנשים פטורות מהן. אבל, לפי ההסבר השני אפשר לומר שבאמת התורה פטרה את האשה במצב מסויים, ולכן יש מקום לפטוֹר זה בתוך רשימת המצוות שנשים פטורות מהן.
כדי לסכם את קבוצת המצוות הבן על האב נעיר שהמאפיין המובהק של כל המצוות האלו הוא שהן נעשות כלפי אדם אחר ולא חובת האדם לעצמו[24]. אולי יש לאפיון זה משמעות לעניין פטור נשים, כפי שנראה בהמשך","93","","2949","True","True","False","","246","74.71.29.84","0","44021","קידושין|כט ע"א",""),new Message("44063","44062","הנה מה שכתבתי בברכה לבת המצווה","10/04/16 13:05","ב ניסן","תשע"ו","13:05","אשבח","של אחייניתי....","507","pdf","2947","True","True","False","","282","79.182.39.231","0","44021","קידושין|כט ע"א","0-pdf")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);