var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44151;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44151","0","מה ההבדל בין תער לרהיטני?","15/04/16 16:15","ז ניסן","תשע"ו","16:15","אליצפן","","502","","2936","False","True","False","","969","85.64.155.28","0","0","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44152","44151","משאלותיך תמיד אני לומד הרבה, מעניין","15/04/16 17:39","ז ניסן","תשע"ו","17:39","אשבח","מה בשאלה זו... (כי אינה שואלת מה ההבדל בין גילוח בתער לגילוח ברהיטני וכדו', אלא רק "מה ההבדל בין תער לרהיטני", ואני הרי יודע ששאלותיך מדוייקות תמיד...

תַּעַר
התער הוא סכין חדה מאוד המיועדת לגילוח באופן המשחית ואסור ללא פקפוק.

רהיטני
רהיטני הוא כלי עבודה של הנגר בעברית שמו מַקְצוּעָה‎ ,‎או מַעֲצָד, הרהיטני ‎המורכב מלהב סכין המוכנסת "לתוך דפוס של עץ" בעל ידיות בשני הקצוות , משמש להקצעה והחלקה של משטחי ‏עץ.‎
רש"י מסכת שבת דף מח עמוד ב: איזמל של רהיטני שממחקים בה את התריסין, ונותנין הברזל לתוך דפוס של עץ המתוקן לו, ולאחר מלאכתו נוטלו הימנו. ע"כ.
"ורהיטני, ברזל שאינו משרש את השער וכורתו מעיקרו" (פירוש המשנה לרמב"ם מסכת מכות פרק ג משנה ה).","507","","2936","True","True","False","","544","79.182.39.231","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44163","44152","במסכת מכות דף כ-כא מוסבר","17/04/16 05:43","ט ניסן","תשע"ו","05:43","הודו_כי_טוב","ברהוטני זה שלא כדרכו ,בשינוי
מישהוא ניסה לגלח ברהיטני/מקצועה?

יותר נכון לשאול מה ההבדל בין סכין גילוח לרהיטני כי הלהב יושבת באותו סגנון","207","","2934","True","True","False","","217","109.64.208.10","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44164","44163","זו בדיוק השאלה שלי למה רהיטני כן ותער לא","17/04/16 07:11","ט ניסן","תשע"ו","07:11","אליצפן","הנה תמונה של מקוצע. מה ההבדל בין הסכין של המקצוע לתער? שניהם מחליקים על העור/עץ ומסירים.

למה תער אסור ורהיטני מותר?","502","","2934","True","True","False","","255","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44166","44164","התשובה כבר הובאה לעיל. אביאה שוב:","17/04/16 07:55","ט ניסן","תשע"ו","07:55","אשבח","התער הוא סכין חדה מאוד המיועדת לגילוח באופן המשחית

"ורהיטני, ברזל שאינו משרש את השער ו[אינו] כורתו מעיקרו" (פירוש המשנה לרמב"ם מסכת מכות פרק ג משנה ה), הרהיטני הוא כלי לנגר ואינו מיועד לגילוח, והכוונה שגם הלהב שלו לא יוצר ולא נועד למטרות גילוח פנים.

הוסף את תשובת הודו-כי-טוב ולענ"ד אנחנו מסודרים עם תשובה.","507","","2934","True","True","False","","262","79.182.39.231","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44167","44166","אז לפי הרמב"ם זה איננו מקצוע הנגרים","17/04/16 08:02","ט ניסן","תשע"ו","08:02","אליצפן","אלא כלי אחר.","502","","2934","True","True","False","","153","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44168","44167","לפי רש"י כן","17/04/16 08:14","ט ניסן","תשע"ו","08:14","הודו_כי_טוב","","207","","2934","False","True","False","","187","46.19.86.91","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44170","44167","בהגדרת רהיטני אין הבדל בין רש"י לרמב"ם","17/04/16 08:16","ט ניסן","תשע"ו","08:16","אשבח","הגדרותיהם למלקט שונות.","507","","2934","True","True","False","","209","79.182.39.231","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44169","44168","אם כן למה רהיטני מותר ותער אסור לפי רש"י","17/04/16 08:15","ט ניסן","תשע"ו","08:15","אליצפן","","502","","2934","False","True","False","","144","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44171","44169","רהיטני אין דרכו לגלח בו אף שיכול להשחית:","17/04/16 08:42","ט ניסן","תשע"ו","08:42","אשבח","רש"י מסכת מכות דף כא עמוד א

"גילוח שיש בו השחתה - דרך לגלח בו ומשחית והיינו תער אבל רהיטני משחית ואין דרך לגלח בו ומספרים מגלחין ואין משחיתים".","507","","2934","True","True","False","","235","79.182.39.231","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("71815","44170","אינך צודק. לרש"י המקצוע חותך ולא עוקר","03/05/20 11:05","ט אייר","תש"פ","11:05","אבצן","ולעומת זאת לרמב"ם הוא עוקר מעיקרו.","785","","1457","True","True","False","","65","109.226.59.2","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44173","44171","מה ההגדרה של גילוח ומה של השחתה?","17/04/16 09:25","ט ניסן","תשע"ו","09:25","אליצפן","בשני הכלים/מכשירים האלו הסכין מחליקה ומקצצת כל מה שנקרה בדרכה. תראה בתמונה של המקצוע. אז למה אם קוראים לזה תער זה אסור ואם זה בתוך מבנה של מקצוע זה מותר?","502","","2934","True","True","False","","255","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44175","44173","אין דרכו בכך","17/04/16 10:07","ט ניסן","תשע"ו","10:07","אבי גרינבלט","וגם אם יהיה מי שיחליט להתגלח במקצוע , בטלה דעתו אצל כל אדם.
ושואל הערל"נ שהרי במלקט ורהיטני התוצאה הינה כתוצאת התער ולכן פירש כנמו"י שהם עושים השחתה ולא גילוח שמלקטים השער משורשם וכ"כ הרמב"ם בפירושו למשנה "רהיטני כלי ברזל משרש השער ותולש אותו מעיקרו ומלקט כעין מלקחיים" .
בנוסף , הציווי שנאמר לכהנים אינו אלא בדרך גילוח והשחתה(מלקט ורהיטני אינם בדרך גילוח אלא לקיטה והשחתה) בניגוד לתער שעושה פעולות גילוח והשחתה ורק את זה אסרה התורה.","539","","2934","True","True","False","","152","81.218.132.64","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44176","44173","שיש בכלל גילוח השחתה ואין בכלל השחתה","17/04/16 10:11","ט ניסן","תשע"ו","10:11","אשבח","גילוח.

אין בכלל השחתה גילוח:
כמו בהסרת השער במלקט וברהיטני שאינה גילוח אבל יש בה השחתה הנגרמת ע"י כלי שאינו משמש לגילוח (שלא כדעת ר' אליעזר, שלא נפסקה הלכה כמותו) וע"כ מותר בהם.

הגדרת 'גילוח':

פעולה להסרת השיער, בעיקר של הזקן, הנעשית ע"י סכין גילוח (אצל הלא יהודים) או במכונת גילוח, או באמצעי אחר.

הגדרת 'השחתה':
השחתה: היא גילוח המסיר את שער הזקן במקומות האסורים - עד לשורשיו. (אגב, לכן יש המקפידים שלא ללחוץ את מכונת הגילוח חזק).","507","","2934","True","True","False","","238","79.182.39.231","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44178","44175","מה ההבדל בין גילוח להשחתה?","17/04/16 10:18","ט ניסן","תשע"ו","10:18","אליצפן","מה עושים מספרים אנו יודעים. מקצצים. מה עושה מלקט יודעים - תולש
אולם מה עושה התער שמשחית ולא עושה הרהיטני שרק מגלח?","502","","2934","True","True","False","","153","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44177","44176","אני מחפש הגדרות חז"ליות ולא של אבן שושן"","17/04/16 10:14","ט ניסן","תשע"ו","10:14","אליצפן","","502","","2934","False","True","False","","147","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44179","44177","את החזליו"ת הבאתי בתגובה הראשונה!!","17/04/16 10:20","ט ניסן","תשע"ו","10:20","אשבח","קרא שם שוב אם לא קראת.

מובאים שם רש"י והרמב"ם.","507","","2934","True","True","False","","203","79.182.39.231","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44181","44178","גילוח והשחתה קשורים זה בזה","17/04/16 10:44","ט ניסן","תשע"ו","10:44","אבי גרינבלט","התער מבצע גילוח בדרך השחתה ולכן אסרה התורה.
רהיטני ומלקט מבצעים תלישה והשחתה ואינם בדרך של גילוח אותו אסרה התורה.","539","","2934","True","True","False","","134","46.19.86.223","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44180","44179","להלן הציטוט ממסכת מכות כ"א א","17/04/16 10:28","ט ניסן","תשע"ו","10:28","הודו_כי_טוב","ואינו חייב עד שיטלנו בתער: ת''ר {ויקרא כא-ה} ופאת זקנם לא יגלחו יכול אפי' גלחו במספרים יהא חייב ת''ל {ויקרא יט-כז} לא תשחית אי לא תשחית יכול אם לקטו במלקט ורהיטני יהא חייב תלמוד לומר לא יגלחו הא כיצד גילוח שיש בו השחתה הוי אומר זה תער: רבי אליעזר אומר אפילו לקטו במלקט ורהיטני (יהא) חייב: מה נפשך אי גמיר גזירה שוה ליבעי תער אי לא גמיר ג''ש מספרים נמי [לא] לעולם גמיר ג''ש וקסבר הני נמי גילוח עבדי:


ומפרש שם ריב"ן
דרך לגלח בו ומשחית והיינו תער אבל רהיטני משחית ואין דרך לגלח בו ומספרים מגלחין ואין משחיתים
","207","","2934","True","True","False","","248","109.64.208.10","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44182","44181","רהיטני עושה את אותה פעולה שעושה התער","17/04/16 10:55","ט ניסן","תשע"ו","10:55","אליצפן","אם רהיטני זה מקצוע של נגרים, אזי הסכין שלו מחליקה על העור בדיוק כמו התער. אז למה בתער זו השחתה וברהיטני זה גילוח?","502","","2934","True","True","False","","280","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44184","44182","עפ"י הנמו"י שהבאתי לעיל,","17/04/16 11:21","ט ניסן","תשע"ו","11:21","אבי גרינבלט","אינם מבצעים אותה פעולה (מובא בנמו"י במכות) וכפי שהבאתי לעיל גם בדברי הרמב"ם בפיה"מ (בדפוס וילנא)","539","","2934","True","True","False","","126","46.19.86.223","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44185","44184","אז כנראה שרהיטני זה לא מקצוע של נגרים","17/04/16 12:42","ט ניסן","תשע"ו","12:42","אליצפן","אלא משהו דומה למלקט - ושניהם סוגי פינצטות שונים

הוכחה לדבר:
בית הבחירה למאירי מסכת קידושין דף לה עמוד ב

השחתת זקן אין בה חיוב אלא בגלוח שיש בו השחתה הא כל שגלח במספרים אין כאן חיוב שאין זה השחתה ואם לקטו במלקט וברהיטני ובכיוצא באלו מכלים שמלקטין בהם את השער דרך ליקוט ועוקרין אותו משרש פטור שאין זה גלוח ואי זה הוא גלוח שיש בו השחתה הוי אומר זה תער:

בית הבחירה למאירי מסכת מכות דף יג עמוד א

ורהיטני כלי ברזל משרש השער ותולש אותו מעקרו ומלקט כעין מלקחיים ","502","","2934","True","True","False","","269","85.64.155.28","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("44186","44185","עפ"י לעזי רש"י - מקצועה...","17/04/16 12:49","ט ניסן","תשע"ו","12:49","אבי גרינבלט",""פליינא" (צרפתית עתיקה) - מקצועה.
planing - הַקצָעָה
(אני קשור בענף העץ....)","539","","2934","True","True","False","","163","81.218.132.64","0","44151","קידושין|לה ע"ב",""),new Message("71814","44185","מה שציטטת מהמאירי - זה פירוש הרמב"ם","03/05/20 11:03","ט אייר","תש"פ","11:03","אבצן","והרמב"ם מפרש דלא כרש"י
רהיטני מפרש הרמב"ם: כלי ברזל משרש השער ותולש אותו מעקרו. "מלקט"- כעין מלקחיים (רמב"ם מכות פרק ג משנה ה).","785","","1457","True","True","False","","55","109.226.59.2","0","44151","קידושין|לה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);