var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=44806;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("44806","0","אתמול, בשעור האונליין, נשאלה השאלה:","26/05/16 09:03","יח אייר","תשע"ו","09:03","אשבח","מדוע הכותי לא יכול לשאת אפילו לא אשה ‏כותית (בנימוק שייתכן שרק אחד מהם פסול?) הרי כל הכותים גרים הם – וגר מותר בממזרת ולכן - כן צריך להתיר נישואין כאלה !
(תירוצי המהרש"א והרמב"ן בסוף)

שאלת השואל היא על הסברא השלישית בעניין איסור הכותים לבוא בקהל, וכדלהלן:

"...ויש אומרים: לפי שאין בקיאין בדקדוקי מצות. מאן יש אומרים? אמר רב אידי בר אבין: רבי ‏אליעזר היא, דתניא: מצת כותי מותרת, ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח; ורבי אליעזר אוסר, לפי ‏שאין בקיאים בדקדוקי מצות; רבן שמעון בן גמליאל אומר: כל מצוה שהחזיקו בה כותים, הרבה ‏מדקדקים בה יותר מישראל. ואלא הכי מאי אין בקיאין? לפי שאין בקיאין בתורת קידושין וגירושין".‏


על "...ורבי אליעזר [="יש אומרים"] אוסר, לפי שאין בקיאים בדקדוקי מצות" – ‏
שואלת הגמרא: "ואלא הכי מאי אין בקיאין"? = באיזה דקדוקי מצוות הכותים לא בקיאים שבכך הם ‏פסולים מלבוא בקהל ? (שאלת הגמרא היא על דעת רבי אליעזר ="יש אומרים").‏
ומשיבה הגמרא: "לפי שאין בקיאין בתורת קידושין וגירושין" = לדעת רבי אליעזר כותי לא יכול ‏לשאת אף לא אשה כותית משום שייתכן שרק אחד מהם פסול, וחוסר בקיאותם של הכותים בתורת ‏קידושין וגירושין הביאה לכך ש'נשאו' אשת איש שילדם הוא ממזר, כך יכול להיות שכותי זה, ‏הממזר, הוא העומד לשאת את הכותית. ‏

וכאן באה שאלת השואל בשעור האונליין ששאל:
מדוע הכותי לא יכול לשאת אפילו לא אשה ‏כותית בנימוק שייתכן שרק אחד מהם פסול? הרי כל הכותים גרים הם – וגר מותר בממזרת וכן צריך להתיר נישואין כאלה !

ומתרצים:
המהרש"א בחידושי הלכות מעלה קושיא זו, ומתרץ שממזרים אלה שנטמעו בקהל הכותיים – גורמים שאסור ‏לכותים לבוא בקהל ישראל, ובלשונו של המהרש"א "...דר"א ס"ל גירי אמת נינהו ולכך משום הך ‏ספיקא שייך בהו ממזר ומיהו צ"ל נמי שישראל נטמעו בהם ולכך כותי לא ישא כותית...".

גם הרמב"ן מעלה קושיא זו ומתרץ שרבי אלעזר סובר כרבי יהודה האומר בדף עב עמוד ב: "ת"ר: גר נושא ממזרת, דברי ‏ר' יוסי, ר' יהודה אומר: גר לא ישא ממזרת...". ‏

ובשני תירוצים אלה מיושבת השאלה מדוע הכותי לא יכול לשאת אפילו לא אשה כותית.‏


‏","507","","2898","True","True","False","","1184","109.65.138.243","0","0","קידושין|עו ע"א",""),new Message("44807","44806","את ההערה הבאה קיבלתי באישי:","26/05/16 15:06","יח אייר","תשע"ו","15:06","אשבח","ישר כח

הכל טוב ויפה מה שכתבת,

למעט העובדה שהשאלה לא היתה על הסברה השלישית..אלא על הסברה החמישית (ממזר מאחותו וכו').

אמנם, לאחר השיעור נגענו בכך שלפי הרש"ש אין לגרוס "אמר" ולכן זו סברה חמישית, אך אם כן גורסים "אמר" נראה שזו לא סברה חמישית אלא סברה שמגיבה על הרביעית","507","","2898","True","True","False","","227","37.26.148.202","0","44806","קידושין|עו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);