var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=46584;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","75"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("46584","0","שליחות יד במחשבה","09/11/16 06:59","ח חשון","תשע"ז","06:59","שמואל דוד","מנהני מילי דתנו רבנן (שמות כב, ח) על כל דבר פשע בית שמאי אומרים מלמד שחייב על המחשבה כמעשה ובית הלל אומרים אינו חייב עד שישלח בו יד שנאמר (שמות כב, ז) אם לא שלח ידו במלאכת רעהו אמרו להן ב"ש לב"ה והלא כבר נאמר על כל דבר פשע אמרו להן ב"ה לב"ש והלא כבר נאמר אם לא שלח ידו במלאכת רעהו א"כ מה תלמוד לומר על כל דבר פשע שיכול אין לי אלא הוא אמר לעבדו ולשלוחו מנין תלמוד לומר על כל דבר פשע:
וברש"י אמר לעבדו שישלח בה יד וכן עשה.

ויש להעיר ,
א)מה עונים ב"ש לטענת ב"ה, דבגמרא הביא רק תירוץ לטענת ב"ש על ב"ה וצ"ע
ב)מנ"ל לבית שמאי הא דאמר בגמרא דשליחות יד הוא גם אצל עבדו
ג) מה כוון רש"י במה שכתב "וכן עשה" לכאורה זה דבר פשוט .","595","","2734","True","True","False","","822","174.200.6.22","0","0","בבא מציעא|מד ע"א",""),new Message("46585","46584","יש שליחות לדבר עבירה","09/11/16 09:32","ח חשון","תשע"ז","09:32","אשרי האיש","באשר לשאלה הראשונה, הם יכולים לענות, שמהפס' "אם לא שלח ידו" לומדים על המעשה (שליחת היד) אבל על מחשבה מהיכן לומדים ולכן הם הביאו את הפס' "על כל דבר פשע" ומכיון שיש לכל פסוק לימוד אחר, אז לא קשה עליהם ולכן לא צריך תירוץ לשיטתם. אך קשה על בית הלל, שלא מחייבים על שליחת יד במחשבה, שאם כן, הפס' "על כל דבר פשע" מיותר ולכן הביאה הגמ' את התירוץ לכך בענין שליח או עבד.
באשר לשאלה השניה, לבית שמאי אין שליחות יד באמצעות עבד או שלוח, כפי שאין שליחות לדבר עבירה באופן כללי (דברי הרב דברי התלמיד וכו') וכפי שהביאה הגמ' בדף הקודם, שהרי לשיטתם שואל שלא מדעת הוא גזלן, כלומר מי ששלח יד ללא רשות הבעלים הוא גזלן ופה החידוש של בית הלל שבשליחות מעין זו, כן ישנה שליחות ובזה תתורץ גם השאלה השלישית, שמדגיש רש"י "וכן עשה", שהרי יכול השומר (השולח) לומר להלין על כך שמחייבים אותו, שכן אין שליח לדבר עבירה. על כך ייאמרו בית הלל משנאמר "על כל דבר פשע" גם אם עשה השליח את מעשה העבירה שנשלח לבצעו, זה יחייב את השולח.","358","","2734","True","True","False","","71","147.237.70.108","0","46584","בבא מציעא|מד ע"א",""),new Message("46586","46584","תשובות","09/11/16 10:02","ח חשון","תשע"ז","10:02","דוד כוכב","א) הגמרא לא אמרה מה ישיבו בית שמאי כי זה פשוט: וכי יעלה על דעתך שאם השתמש בפיקדון בעזרת רגלו או ראשו אין זו שליחות יד משום שנאמר אם לא שלח ידו - ידו ולא רגלו?! אלא מה יש לך לומר, שלבית הלל פירוש "ידו" - כל מעשה. כמו כן סוברים בית שמאי שכל מעילה בכלל שלח ידו, וגם מחשבה בכלל זה.

ב) זה בכלל כל מחשבה ודיבור, ונוסף בזה גם ציווי.

ג) רש"י מדגיש שלבית הילל לא די בדיבור שיש בו ציווי, אלא צריך שגם יתבצע הציווי.","125","","2734","True","True","False","","165","213.151.58.84","0","46584","בבא מציעא|מד ע"א",""),new Message("46587","46584","תשובות","09/11/16 10:21","ח חשון","תשע"ז","10:21","אבי גרינבלט","א. עין יוסף מבאר שדברי הפסוק "אם לא שלח" עפ"י העיקרון של ב"ש , ג"כ עוסק במחשבה ולא במעשה ממש ולכן לא קשה לשיטת ב"ש מהפסוק. עוד ניתן להוסיף כי החידוש של ב"ש הוא בעצם החיוב רק על המחשבה היות ואינו גזלן רגיל אלא מי שהפקידו אצלו ומתחיל לחשוב על הפיקדון לגוזלו ומכאן נובעת חומרתו ביחס לגזלן שאינו שומר המתחייב רק על מעשה ולא על המחשבה.
ב. הקצות מביא בשם מהרי"ט (קידושין מב) שהחידוש כאן אינו מתייחס לדין השליחות אלא דין פשיעת השומר שאומר לשליח לשלוח יד וחידשה התורה שגם במקרה כזה , יתחייב באונסין.","539","","2734","True","True","False","","134","81.218.132.64","0","46584","בבא מציעא|מד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);