var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47217;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47217","0","מדוע פסק הרמב"ם לא כמו הקב"ה?","21/12/16 09:45","כא כסלו","תשע"ז","09:45","אוריאל שלמוני","הרמב"ם (טומאת צרעת ב, ט) פסק: "ספק שיער לבן קדם ספק הבהרת קדמה הרי זו טמא, ויראה לי שטומאתו בספק". ואילו בסוגייתנו מבואר שבנידון זה: "הקב"ה אומר טהור". הרי שהרמב"ם לא פסק כמו הקב"ה...
והתרוץ פשוט, בדבר זה כבר נחלקו חכמים ורבי יהושע במשנה (נגעים ד, יא): "מפני שאמרו אם בהרת קדמה לשער לבן טמא ואם שער לבן קדם לבהרת טהור ואם ספק טמא ורבי יהושע קיהה". והרמב"ם פסק כפי הכלל: "יחיד ורבים הלכה כרבים", ולכן פסק שטמא.
ומה שהקב"ה אומר טהור הרי "לא בשמיים היא", וגם מה שאמרו בשמיים שרבה בר נחמ שהוא יחיד בנגעים יוכיח והוא אמר טהור, אמירתו הייתה לאחר שיצאה נשמתו וממילא גם עליו יש את הכלל "לא בשמיים היא".
כל הנ"ל מבואר בדברי הכסף משנה (שם): "ואף על גב דבפרק הפועלים (דף פ"ו) אמרינן דקב"ה אמר טהור לא בשמים היא ואף על גב דאמרינן מאן נוכח רבה בר נחמני ואיהו אמר טהור ויצתה נשמתו בטהרה י"ל דכיון דבשעת יציאת נשמה הוא דאמר הכי הוי בכלל לא בשמים היא ואינו כדאי להוציא מכלל שבידינו דהלכה כת"ק ועוד שבתחילת פרק ה' דנגעים סתם לן תנא הכי"","605","","2684","True","True","False","","881","213.151.49.163","0","0","בבא מציעא|פו ע"א",""),new Message("47226","47217","ירושלמי: אין מורין מן האגדות","21/12/16 13:35","כא כסלו","תשע"ז","13:35","דוד כוכב","ירושלמי חגיגה פ"א ה"ח: "רבי זעורה בשם שמואל אין מורין לא מן ההלכות ולא מן האגדות".","125","","2684","True","True","False","","185","95.86.112.37","0","47217","בבא מציעא|פו ע"א",""),new Message("47229","47217","אשכול קודם בענין","21/12/16 14:13","כא כסלו","תשע"ז","14:13","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","2684","True","True","False","","120","95.86.112.37","0","47217","בבא מציעא|פו ע"א",""),new Message("47244","47217","עוד י"ל בזה","21/12/16 21:56","כא כסלו","תשע"ז","21:56","דוד כוכב","שהמחלוקת בין הקב"ה למתיבתא דרקיעא היא ענין לדיני דשמיא. והמחלוקת במשנה היא לדינא דארעא ולמעשה.

ואפשר שזו כוונת רש"י.
שהרי על דברי הגמרא: "ספק, הקדוש ברוך הוא אומר: טהור", פירש רש"י: "טהור - לפי מה שכתוב בתורה". וצריך לבאר מה כוונתו בזה.

אפשר לבאר, שלכאורה קשה הרי ה' הוא בעל התורה ונותנה והוא רשאי להכריע בה כחפצו וכיצד זה שייך לחלוק עליו? על כך משיב רש"י שכוונת הקב"ה היתה רק לפסוק ע"פ התורה, ולכן יש מקום לחלוק כי לא בשמים היא.

אך גם אפשר לבאר את דברי רש"י "לפי מה שכתוב בתורה", שהקב"ה פסק על פי דין תורה, וכך בהכרח היה לו לפסוק שהרי ספיקא דאורייתא לקולא מדאורייתא. וכולהו מתיבתא דרקיעא אמרי טמא שכן ספיקא דאורייתא לחומרא מדרבנן, ומתיבתא דרקיעא גרירי בתר מתיבתא דלתתא. ומה שהכריע רבה טהור הוא משום שנכנס לכלל (תהלים פח, ו) בַּמֵּתִים חָפְשִׁי - מחומרות דרבנן, ואוקמא אדאורייתא. אך הלכה למעשה לדידן חייבינן בלא תסור.","125","","2684","True","True","False","","171","212.76.100.144","0","47217","בבא מציעא|פו ע"א",""),new Message("47231","47229","אגב, פירוש נפלא לאגדה על רבה ב"נ מלבי"ם","21/12/16 14:41","כא כסלו","תשע"ז","14:41","אוריאל שלמוני","מלבי"ם חוקת יט","605","","2684","True","True","False","","94","213.151.49.163","0","47217","בבא מציעא|פו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);