var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47415;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47415","0","בבא מציעא צד צז","03/01/17 08:57","ה טבת","תשע"ז","08:57","שמואל דוד","א) בבא מציעא צד: ארבעה שומרים הם שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר שומר חנם נשבע על הכל והשואל משלם את הכל נושא שכר והשוכר נשבעין על השבורה ועל השבויה ועל המתה ומשלמים את האבידה ואת הגניבה
וברש"י נשבעין - שכן הוא שלא פשעו בה ושלא שלחו בה יד:
יש לעיין אם פי' רש"י קאי על ש"ח או ש"ש ולכאורה נראה פשוט שרש"י קאי על שומר חנם אולם א"כ צ"ע לשון "נשבעין" בדיבור המתחיל וגם הלשון "פשעו" ו"שלחו" קשה דהו"ל "נשבע... שלא פשע... שלא שלח"
וצ"ע בזה

ב) מתני' השואל את הפרה שאלה חצי יום ושכרה חצי יום שאלה היום ושכרה למחר שכר אחת ושאל אחת ומתה המשאיל אומר שאולה מתה ביום שהיתה שאולה מתה
בשעה שהיתה שאולה מתה והלה אומר איני יודע חייב השוכר אומר שכורה מתה ביום שהיתה שכורה מתה בשעה שהיתה שכורה מתה והלה אומר איני יודע פטור

וברש"י מתני' המשאיל אומר שאולה מתה - אשאל אחת ושכר אחת קאי:
ביום שהיתה שאולה מתה - קאי אשאלה היום ושכרה למחר
בשעה שהיתה שאולה מתה - קאי אשאלה חצי היום ושכרה חצי יום

ויש לי כמה הערות במשנה ורש"י,

א) מדוע שינה התנא סדר המשנה דברישא קתני שעה, יום, ושאולה,
ובסיפא קתני שאולה, יום, שעה.

ב) מדוע אצל "שכר אחת ושאל אחת" הקדים שכירות לשאלה ובשאר הקדים שאלה לשכירות.

ג) מה כוונת רש"י בכל האריכות שלכאורה אין לה צורך ומובן מאיליו.

ד) מדוע שינה רש"י בלשונו דבתחילה כתב אשאל אחת ושכר אחת "קאי" ואח"כ כתב "קאי" אשאלה היום, "קאי" אשאלה חצי היום.

החותם בכבוד רב,","595","","2677","True","True","False","","792","174.200.3.125","0","0","בבא מציעא|צד ע"א",""),new Message("47418","47415","לשאלה א","03/01/17 10:53","ה טבת","תשע"ז","10:53","אור חדש","כמובן שהד"ה מוסב על ש"ש והשוכר ולכן הכל בלשון רבים
אומנם על זה היה לך לשאול "למה המתין רש"י לפרש השבועה ולא פרשה מיד בש"ח?"
והתשובה היא שבכך שהמתין למציעתא פירש השבועה של כל המשנה שהרי גם הש"ח נשבע כשבועת הש"ש והשוכר ולכן לשון הרבים שברש"י כולל גם אותו, בכך חסך רש"י הצורך לבאר השבועה פעמיים (בש"ח ואח"כ בש"ש)","458","","2677","True","True","False","","109","213.151.53.59","0","47415","בבא מציעא|צד ע"א",""),new Message("47429","47415","אפשר לומר","03/01/17 17:29","ה טבת","תשע"ז","17:29","אלף בית רשי","א. ההסבר של רשי הוא לא על ש"ח דכתוב בברייתא בלשון יחיד (ושבועתו מפורשת בתורה לא הוצרך רש"י להסבירה)אלא על נ"ש ושוכר הכתובים בלשון רבים וכל שבועת שומרים היא בלשון זה נשבעים שלא פשעו ולא שלחו יד אלא נשברה אלא וכו. עיין בשו"ע חו"מ סי, רצה
ב. עיין תוס' ד"ה שאלה היום, ונראה שכל שינויי הלשון והסדר במשנה וכך גם רש"י שמשנה בלשונו וכן מראה רש"י בכך שהמשנה מהפכת הסדר לומר שאין נפק"מ בין הדוגמאות וזה או לא זו אף זו או כדברי תוס' ויש מן הראשונים שלמדו צריכותא בחלק מן הדברים אבל לכאורה מרש"י משמע (שנוקט גם בדרך של שינוי כמו שציינת קאי וקאי) שאין צריכותא ממש אלא זה לא זו אף זו","278","","2677","True","True","False","","250","24.201.88.142","0","47415","בבא מציעא|צד ע"א",""),new Message("47432","47429","כמה הערות","03/01/17 19:39","ה טבת","תשע"ז","19:39","שמואל דוד","אולם צע"ק מדוע לא פירש כן אצל שומר חנם

הערתי היתה מדוע בתחילה כתב קאי לבסוף ואח"כ כתב קאי בתחילה (וצ"ע אם יש לדייק כ"כ)","595","","2677","True","True","False","","143","174.200.3.125","0","47415","בבא מציעא|צד ע"א",""),new Message("47434","47429","לא הבנתי","03/01/17 19:53","ה טבת","תשע"ז","19:53","שמואל דוד","גם בשומר חנם כתוב מפורש בתורה

ראיתי מש"כ בסוגריים אבל לא אבין","595","","2677","True","True","False","","102","174.200.3.125","0","47415","בבא מציעא|צד ע"א",""),new Message("47433","47432","התייחסתי בסוגריים לב' נקודות אלו","03/01/17 19:51","ה טבת","תשע"ז","19:51","אלף בית רשי","","278","","2677","False","True","False","","249","24.201.88.142","0","47415","בבא מציעא|צד ע"א",""),new Message("47435","47434","עיין שוב בדברי","03/01/17 20:14","ה טבת","תשע"ז","20:14","אלף בית רשי","נו"ש ושוכר אין שבועתן מפורשת ועל פי הברייתא נראה שנשבעין שנשברה או .... אבל בשו"ע איתא ששבועתן היא בלשון זה שלא פשע ולא שלח יד אלא נשברה ולזה לכאורא כיוון רש"י
ולעניין הב' כמו שהתנא מהפך בלשונו כי הכל שווה ולא משנה יום זמן ופרה כך רש"י. משנה בלשונו קאי וקאי לחזק עניין זה שאין הבדל ביניהם","278","","2677","True","True","False","","260","24.201.88.142","0","47415","בבא מציעא|צד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);