var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47417;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47417","0","ב"ה כוכב שביט","03/01/17 09:50","ה טבת","תשע"ז","09:50","אליעזר מ ש","במשנה: על הזיקין והזוועות מברך עושה מעשה בראשית. ובגמרא: מאי זיקין? כוכבא דשביט, ואמר שמואל נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא לבר מכוכבא דשביט דלא ידענא מאי ניהו - נהירין לי מסלולי כוכבי הלכת, וכן כוכבי השבת שנראה כל הסבוב שלהם ברקיע, אבל כוכב שביט נראה מגיע אלינו מרחוק ומתקרב לארץ ולכוכבי הלכת ולשמש מקיף אותם וחוזר ומתרחק לאי שם, ואין אני יודע מה שם מסלולו המרוחק . ודבר זה לא היה ידוע במשך שנים רבות, עד שלפני דור גילו שיש שם במרחק, בחלק החיצוני מאד למערכת השמש, ענן שביטים של מליוני כאלה שמקיף סביב את מערכת השמש. ונקרא ענן אורט. וגמירי דלא עבר כסלא - יש קבלה בתלמוד,[שקבלו במסורת] שבמסלול המרוחק הבלתי נראה של השביטים הם לא מגיעים עד לכוכבי השבת המרוחקים כגון מזל כסיל , ונקטו אותו לדוגמא, על שם לשון המקרא באיוב: "עושה עש כסיל וכימה". ועש וכימה נראים קטנים יחסית, אבל כסיל נראה מזל גדול וניכר. [וגם כסלא מלשון קרוב כמו כסלות תבור -יישוב הקרוב להר תבור]דאי עבר כסלא חרב עלמא - שאם כל ענן השביטים הזה וכל מערכת השמש תתקרב למערכת כוכבי השבת המרוחקים או לאחד מהם, ייחרב העולם. כי כח המשיכה של המערכת ההיא ימשוך את הכל מפה, ויתבלבל תליית המאורות סביב לארץ. או שיתפרק הכל, ויתפוצץ כדור הארץ. ואת זה לא יכלו לשער אז לפי ההתקדמות המדעית שהייתה אז, אלא קבלו במסורת, [אולי מהנביאים ]שכוכבי השביט במסלולם המרוחק לא מגיעים שם עד למזלות של הכוכבים המרוחקים- כוכבי השבת. ובהמשך שם בתלמוד: והא קחזינן דעבר- בתצפית הידועה[עי' פסחים צ"ד- רבי נתן אומר: כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד- מדידת זוית ושינוי (פרילקסה)לכוכבים שהייתה ידועה אז לכל התוכנים] שאדם עומד בבבל רואה אותו מעל ראשו, ואדם עומד בארץ ישראל, רואה אותו מעל ראשו - באותה זוית. משמע, שגם במסלולו הנראה אלינו הוא מסתמא רחוק מאד , וכל שכן כשהוא מתרחק מאד מאתנו לשם לעומקי המרחב. זיויה הוא דעבר ומחזי כדעבר איהו- מיירי בשביט מרוחק עם זיו שובל מאיר ("זנב") קטן, וזה הזיו- השובל המאיר,עובר ממקום למקום ברקיע, וגרם לטעות במדידה כאילו הכוכב מרוחק מאד . ואין לפרש שהכוונה היא שזיוו ממש עבר והגיע עד למזל כסיל והוא לא, או שהקושיא דקחזינן דעבר בגלל הגודל של הזיו השובל המאיר הנראה,כי לא היו טועים בזה לחשוב ממש שהגיע לשם בגלל גודלו,כי הגודל לא קובע, ולא בבורים בתכונה עסקינן בקושיית התלמוד. והגודל כלל לא קובע המרחק, שהרי כוכב נגה גדול נראה והיה ידוע דקרוב הרבה לארץ ולשמש[על פי מדידה] וכן שאר כוכבי הלכת. וגם אין לפרש שהכוונה כאן שזיוו ממש מגיע עד מזל כסיל וכדומה המרוחקים, והוא עצמו לא, כי אין לזה שחר, גם לפי מדידה שהייתה ידועה לכל אז. ו"תקופות וגימטריות- פרפראות לחכמה"- בפרקי אבות מאמר רבי אלעזר חיסמא.]וכמובן יש כאן גם מסר, שיש השגחה שהשביט לא יתקרב לכסלא כדי לשמור על העולם שלא ייחרב.","610","","2678","True","True","False","","1212","147.236.34.10","0","0","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47420","47417","מעשה שהיה בעירנו","03/01/17 12:20","ה טבת","תשע"ז","12:20","Almuaddib","כד הוינא טליא היה המעשה, ובעיצומו של יום הכיפורים היה.

והנה, בעצם היום הקדוש, כשהקהל כולו אחוז ברטט ובאימה, באמצע חזרת הש"ץ של מוסף היום, נעצרה בחריקה מכונית מפוארת על המדרכה, על יד בית הכנסת.

עצם הרעש של נסיעת מכונית דיו היה כדי להתמיה, אולם ב"ה יש יולדות גם ביוה"כ, ולפעמים נאלצים אנשי רפואה לאוץ לטפל באחד מן הצמים שנזקק לפינוי לבית חולים, ועדיין - ראשי כולם הופנו לעבר הכניסה.

והנה, מהמכונית המפוארת שאינה אמבולנס, יצא גבר לבוץ בחליפה יקרה, תוך שהוא משליך מפיו סיגריה בוערת ומקיים בה את מאמר הכתוב - ישופך עקב.

שתיים-שתיים דילג על מדרגות בית הכנסת, נכנס אל האולם, חצה את כל אולם התפילה לאורכו, ועלה במדרגות אל ארון הקודש.
כשהגיע אל ההיכל, הסיט את הפרוכת, תחב קמעא את ראשו פנימה, וצעק:

"תודה!"

סב על עקביו, ופנה לצאת מבית הכנסת.

הקהל היה המום כולו. הראשון להתעשת היה רב הקהילה, הרב קראצמעך, שמיהר לרדוף אחרי הגבר. זה נכנס למכוניתו וכמעט והתחיל לנהוג כשראה א הרב, על טליתו המשתרכת מאחוריו ונשימתו הקצרה.

- ? פניו של הגבר אמרו שהוא אינו מבין מדוע בא הרב אחריו.

- מה זה היה? שאל הרב.

- המממ אמר הגבר. מכיר את הקניון עם הגשר, בכניסה לעיר?

- כן.

- מכיר את פרוייקט המגורים הגדול עם שלושת המגדלים, על יד הכיכר?

- אהה

- ובכן, אלו, כמו גם עסקים רבים נוספים - שלי.

- ו...? שאל הרב

- צריך להגיד תודה, זה הכל ממנו - אמר הגבר והפנה את אצבעו למעלה - אז באתי להגיד תודה. פעם בשנה אני בא להגיד תודה.

- אין צדק בעולם, מלמל הרב. אני קם בחצות לתיקון, משכים לטבול לפני וותיקין, בי"ת-ה"א-בי"ת, ומה אני? גורנישט עם קצת משכורת של מורה בת"ת. וזה? נו ריבוינעשעלעוילעם, זה מה? שלוש פעמים ביום במניין, והוא - פעם בשנה...

- ראה, אמר לו הגבר כשהוא מכניס את המכונית להילוך, אתה פשוט מנג'ז!

ונסע.","107","","2678","True","True","False","","259","82.81.160.69","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47430","47417","היה ידוע שכוכבי הלכת קרובים יחסית","03/01/17 17:30","ה טבת","תשע"ז","17:30","אליעזר מ ש","מכוכבי השבת -קרוב הרבה -יחסית (הסבר למה שנאמר בהודעה הקודמת בענין)","610","","2678","True","True","False","","184","147.236.34.10","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47447","47417","ב"ה הבהרות בקשר למאמרי","04/01/17 10:54","ו טבת","תשע"ז","10:54","אליעזר מ ש","א. הידע של חכמינו בתכונה,היה כידע שהיה לחכמי אומות העולם שבימיהם[ובכמה דברים ידעו יותר] והיו גדולים בחכמת התכונה. כי יש מצוה לחשב תקופות ומזלות, למי שיכול, להתבונן בפועל ה' ולהרחיב דעת וגם שיהיה לתפארת לעם ישראל.
ב. כשכתבתי שלא בבורים בתכונה עסקינן - התכוונתי למי שהתלמוד התכוון לשאול לפי דעתו: "והא קחזינן דעבר".לא לחכמי ישראל , שזה למטה מכבודם שאצטרך אפילו לציין כזה דבר, כי פשוט שהיו -לפחות רובם הגדול- גדולים בחכמת התכונה .
ג. את הדברים שכתבתי בסעיף א. אני יכול להוכיח בהוכחות מפורטות.
ד. אין מסורת מה הפירוש למאמר חז"ל זה, ולכן פתוחים שערי החדוש והפירוש .
ה. פירושי מתבסס על האסטרונומיה שהייתה בימיהם[ושאותו ידע בסיסי נכון גם בימינו] ועל המדידה בזוית הידועה לחכמי ישראל וחכמי יון כמפורש בתלמוד במאמר: "כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד".והחידוש הוא, שעל פי הגמירי ידעו שהשביט גם במסלולו המרוחק והבלתי נראה לא מגיע עד כוכבי השבת שהם מאד מרוחקים.ואת זה לא יכלו לדעת לפי חכמת התכונה כפי שהייתה בימיהם ,ולכן זה נמסר להם במסורת .לגבי ענן השביטים - זה תוספת הסבר שלי לגמירי לפי המדע בימינו.[הצעתי פירוש מסתבר, ואם יש למישהו פירוש אחר טוב מוכן לשמוע.]
ו.אין לפרש בשאלה [והא קחזינן דעבר ] או בתשובה עליה לגבי הכוכב או זיויה שהכוונה שסברו שעובר ומגיע עד מזל כסיל. כי כאמור, כל המדידה שהייתה ידועה בימיהם הייתה למינימום. כלומר, שכיון שבתצפית איננו רואים שינוי בין המתבונן בארץ ישראל לבבל הרי סימן שרחוק מאד, לפחות מינימום מליוני ק"מ [ כמבואר גם ב"אלמגסט" לתלמי קלאודיוס פטולימאוס- (מגדולי חכמי אומות העולם בזמן רבי עקיבא ורבי ישמעאל ועוד,ושכידוע עסקו גם בדבריו חכמי ישראל כפי שכבר ציין זאת הרמ"א, וכן הרב היש"ר, שהיה גם רב גדול, וגם גדול במדעים, מתלמידיו של גלילאו גליליי). ובעוד ספרים] וכאמור היא היא המדידה הכתובה בתלמוד במאמר: "כל היישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד". ולכן גם כשראו בשני כוכבים כך, אין זה סימן שבהכרח שניהם באותו מרחק מן הארץ, אלא שהם בודאי מאד רחוק.
ז. לא טענתי שיש לעסוק בעיקר בזה, והרי זה נקרא: "פרפראות לחכמה",ודברים נאים וטובים ונכונים . ומצוה לעסוק גם בהם. יש עוד דברים חשובים,.. ואפילו יותר חשובים... - ...ח. כיון שחכמי האומות - ברובם כנראה - הניחו שיש גלגלים מחומר זך וחזק הרי היה קשה להם לקבל ששביט הוא כוכב שלפי זה הוא נראה ברור מגיע מרחוק וכו' וחוזר לשם וכו' וכאילו מבקע דרך ה"גלגלים" ההם, ולכן אריסטו סבר שזה תופעה בגבהי הרקיע הראשון המקיף את הארץ . אמנם בתלמוד מצוין שזה כוכב ,וגם שמואל לא הסתפק בזה רק בנתיבו כמו שמתבאר למעיין בלשונו. (ולגבי הידע שכוכבי הלכת קרובים יותר יחסית לארץ וכוכבי השבת רחוקים הרבה יותר זה היה ידוע ומפורסם כבר אז)","610","","2677","True","True","False","","200","147.236.34.10","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47479","47417","ועי' בישעיהו יג "כוכבי השמים וכסיליהם"","06/01/17 10:12","ח טבת","תשע"ז","10:12","אליעזר מ ש","ושם בפי' רש"י :"כסיליהם" -מזלותיהם, ולפי זה אפשר לפרש ש"כסלא" האמור כאן בש"ס הכוונה למזלות השמים.[של כל כוכבי השבת המרוחקים]","610","","2675","True","True","False","","203","147.236.34.10","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47446","47420","חוש הומור מבורך ","04/01/17 07:47","ו טבת","תשע"ז","07:47","אלף בית רשי","למהאיאאפשרלעשותלךלייק

קראתי שלוש פעמים את הסיפור וחוששני שעברתי על הנאמר בגמרא (ברכות לא) אסור לאדם למלאות שחוק פיו בעולם הזה וכו'
טוב אני מפסיק מיד לנג'ז עוד יחשדו שאני מתחנף אליך כדי שלא תתקיף אותי בהזדמנות הקרובה","278","","2677","True","True","False","","301","74.56.144.55","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47431","47430","המממ כמה שאלות לכבודו:","03/01/17 18:28","ה טבת","תשע"ז","18:28","Almuaddib","1.
האם יואיל כבודו לכתוב עם חלוקת שורות כמקובל אצל בי האדם, כדי שאפשר יהיה לקרוא את מה שהוא כותב?

2.
מהיכן אתה שואב את הטענה כי שמואל, או חז"ל בכלל, ידע להבחין בין כוכבי לכת לכוכבי שבת?
שמואל אמר "הירין לי שבילי דשמיא". למתבונן מהארץ, גם השמש נראית כאילו היא במסלול. כך גם כל שאר גרמי השמים.

3.
על סמך מה אתה טוען כי כוכב השביט "נראה מגיע אלינו מרחוק ומתקרב לארץ ולכוכבי הלכת ולשמש מקיף אותם וחוזר ומתרחק לאי שם"?
דבר זה לא היה ידוע לא לשמואל ולא לאף אחד מבני דורו. אם יש לך מקור לטענך זו, אנא, אל תהסס להביאו לכאן.

4.
"יש קבלה בתלמוד,[שקבלו במסורת] שבמסלול המרוחק הבלתי נראה של השביטים הם לא מגיעים עד לכוכבי השבת המרוחקים כגון מזל כסיל "

מה המקור שלך לקבלה זו?

5.
"... לכוכבי השבת המרוחקים כגון מזל כסיל "

מהו המרחק של הכוכבים שבמזל כסיל? האם אתה מודע לכך שמדובר בכוכבים שנמצאים במרחקים שונים עד מאד, כך שלא ניתן לדבר עליהם ועל מרחק באותו המשפט?

6.
"...דאי עבר כסלא חרב עלמא - שאם כל ענן השביטים הזה וכל מערכת השמש תתקרב למערכת כוכבי השבת המרוחקים או לאחד מהם, ייחרב העולם. כי כח המשיכה של המערכת ההיא ימשוך את הכל מפה, ויתבלבל תליית המאורות סביב לארץ..."

האם כבודו מוכן לציין בבקשה את המקור שלו לשלל הטענות המובאות כאן?

למשל, היכן חז"ל מזכירים קיומו של "ענן שביטים"?


7.
אודה עד מאד למעכת"ר אם יואיל לציין היכן המקור שלו לכך שחז"ל יודעים שיש לכוכבים כוח משיכה?","107","","2678","True","True","False","","207","82.80.33.78","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47437","47431","כמה חבל...","03/01/17 20:40","ה טבת","תשע"ז","20:40","שמעיה","כבר חשבתי שהרב אלדומואיב החליט למחות על מתקפת החוצנים בדרך מקורית משלו, אך לשמור על הגבולות ולא להסחב לעבר דיון נוסף רווי השערות פורחות באוויר וקלוטות ממנו.
הדעת נותנת שלא יראה תועלת בכתיבה בלא תגובה.","593","","2678","True","True","False","","101","195.60.235.5","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47452","47447","לא ענית על אף אחת משאלותי.","04/01/17 15:18","ו טבת","תשע"ז","15:18","Almuaddib","","107","","2677","False","True","False","","160","82.81.160.69","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47484","47479","("פעמים שאל תען לכוכבי השמים")","07/01/17 20:38","ט טבת","תשע"ז","20:38","Almuaddib","","107","","2674","False","True","False","","128","84.229.13.183","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47492","47479","בגימטריאות תוכל להוכיח כל שתרצה","08/01/17 10:41","י טבת","תשע"ז","10:41","אור חדש","אבל מה התכלית?
אם אתה מסוגל להגיע לאמת מהמקורות רק אחרי שהאמת ידוע לך מהמדע אז למעשה כל המקורות שתביא לא מוכיחים כלום.
נראה אותך מביא פעם הוכחה מהפסוקים לשאלה בפיזיקה המודרנית שטרם גילינו את תשובתה.
אם תוכיח מהפסוקים את האמת אז זה אכן יהיה חידוש נפלא וקידוש ה' גדול וכמובן כולנו נשמח לקרוא עליו כאן.
בינתיים כל הנסיונות שלך להוכיח שוב ושוב ש "2+2= חז"ל ידעו את כל המדע" לא מעניינים כ"כ ולמעשה מטרידים במידה מסוימת את חברי הפורום שמצפים למצוא כאן חידושים בענייני הדף היומי ולא בהוכחות מיותרות ולא נכונות לשאלות שלא מטרידות אף אחד.","458","","2673","True","True","False","","155","213.151.53.59","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47506","47492","ב"ה כתבתי פירוש נאה שמסתבר","09/01/17 10:41","יא טבת","תשע"ז","10:41","אליעזר מ ש","לא כתבתי שחז"ל "ידעו את כל המדע"-אף אחד בעצם לא יודע את כל המדע -... יש את הרבונו של עולם ....לא נסיתי להוכיח משהו במיוחד .אלא רק לכתוב פירוש נאה ומעניין שמסתבר . אם כל חברי הפורום יודיעו שאין הם מעוניינים בהודעות שלי לפעמים בנושאי פירושים למאמרי חז"ל בתכונה לא אכפה עליהם דבר. בינתיים זה אתה ועוד שנים או שלשה מחברי הפורום כפי הנראה.","610","","2672","True","True","False","","228","147.236.34.10","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("47508","47506","בפעם הראשונה קראנו דבריך בעניין","09/01/17 12:37","יא טבת","תשע"ז","12:37","אור חדש","וכל אחד סיכם לעצמו אם אכן הדברים הם "פירוש נאה ומעניין שמסתבר", זה כמובן תלוי בכ"א ונטיית ליבו ובקיאותו בדרכי הראיות והלוגיקה של ההוכחות.

בפעם השניה שהבאת את הדברים הגבנו בתמיהה
בפעם השלישית זה כבר התחיל להטריד כמה מבאי הפורום

בפעם הרביעית כבר עלתה בקשה שתחדול לפתוח אשכולות חדשים ולהציף מחדש את אותו נושא שכולנו כבר מכירים את דעתך לגביו.

בקשה זו נראת לי הגיונית בהחלט, כמובן שאם נראה לך שמצאת עוד ביסוס חדש לדברים שכתבת תוכל להוסיף אותם כהמשך לשכול הראשון שבו הדברים הופיעו ואז כל מי שמתעניין בנושא זה יוכל להכנס ולברר הדברים כפי דעתך.

רק הערה-
הייתרון הגדול בפרסום של החידושים שלך באתר זה הינו ביכולת לקבל משוב על הדברים וכך לבחון אם הם אכן מבוססים או שמא היה פגם בדרך שבה הסקת את מסקנותיך.
אני למשל שיניתי את דעתי בכמה סוגיות לאחר ליבון הסוגיה עם חברים בפורום.

התחושה היא שאתה לא מנסה להבין באמת מה השאלות ששואלים אותך חברי הפורום ולא מוכן לקבל שום דעה ששונה מדעתך, כך נראה מכך שאתה עונה תשובות שנראות חסרות הקשר לשאלה הנשאלת. תשובה כזו לא רק שלא מועילה אלא אף מטרידה במידה מסויימת, במיוחד אם זה חוזר על עצמו שוב ושוב.","458","","2672","True","True","False","","116","213.151.53.59","0","47417","ברכות|נח ע"ב",""),new Message("49012","47508","ב"ה טוב מאד ומעניין לפרסם כאן מידי פעם","24/02/17 12:49","כח שבט","תשע"ז","12:49","אליעזר מ ש","מודעות שמסבירות מאמרי חז"ל במדעים, ויש כנראה הרבה גולשים שזה מעניין אותם. מי שזה לא מעניין אותו, אף אחד לא מכריח אותו ללמוד בזה .","610","","2626","True","True","False","","197","147.236.34.10","0","47417","ברכות|נח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);