var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47550;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","60"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47550","0","קללת רבה בר רב הונא?","12/01/17 12:11","יד טבת","תשע"ז","12:11","דוד כוכב","בגיליון מהדורת שטיינזלץ נתקשו הכיצד הקפיד כל כך רבה בר רב הונא הידוע בענוותנותו (מסכת מועד קטן דף כח ע"א: "אמר רבא: הני תלת מילי בעאי קמי שמיא, תרתי יהבו לי, חדא לא יהבו לי... ענותנותיה דרבה בר רב הונא - לא יהבו לי").
לפני מספר שנים התקשתי בכך, בדקתי מעט בנוסח כתה"י ונראה היה שהנוסח העיקרי שלא היה זה רבה בר רב הונא.


ראה גם בקישור זה.","125","","2665","True","True","False","","811","213.151.59.241","0","0","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47553","47550","מההקשר נראה שהיה גביר גדול","12/01/17 14:31","יד טבת","תשע"ז","14:31","אור חדש","ומתאים להיות *ממשפחתו של ראש הגולה, ע"כ הזיהוי נראה מתאים.
לגבי ההקפדה אינני רואה כאן מקום לקושיה, אין לנו גדול ממשה רבנו בענווה (כך העיד בוראו) ובכ"ז הקפיד וכעס מס' פעמים (בודדות) בחייו.


*"רב הונא נודע בזכות ידיעותיו המקיפות במשפט העברי ובהלכה, ובזכות בית הדין שעמד בראשו, שהוסמך על ידי ראש הגולה. הוא היה צאצא למשפחת ראש הגולה, ובזכות זאת אף היה מקורב לבית ראש הגולה בדורו." (וויקיפדיה)

ועוד פרט מעניין בהקשר שלנו:
"אשת רב הונא, חובּה, ילדה לו כמה בנים ובנות. כל בניו נפטרו, לפי הסבר התלמוד, בעקבות אמירה של רב אדא בר אהבה , ובמשך כל שנות חייו של רב אדא בר אהבה לא נולדו לרב הונא בנים נוספים. לאחר מות רב אדא בר אהבה נולד לרב הונא בן שהיה לאמורא מפורסם - רבה בר רב הונא, שלימים (בשנת 309, לאחר פטירת רב חסדא) עמד גם הוא בראש ישיבת סורא. נאמר על רב הונא כי חינך את בנו, רבה בר רב הונא, למידות טובות, ופעם אחת אף קרע בפניו בגד יקר שרב הונא הוריש לבנו כדי לנסות האם יכעס על אביו ויחרפו."","458","","2665","True","True","False","","122","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47555","47553","זה רב הונא אחר","12/01/17 15:03","יד טבת","תשע"ז","15:03","דוד כוכב","","125","","2665","False","True","False","","116","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47556","47555","מי זה האחר?","12/01/17 15:09","יד טבת","תשע"ז","15:09","אור חדש","סיפורנו על רבה ברב הונא בן דורו של רבה ברנחמן
מכאן שמתאים שהוא הינו בנו של רב הונא המפורסם כך מובא גם בוויקי על סמך "הרב אהרן היימאן, "רבה בר רב הונא", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק ג, עמודים 1071-1074, באתר HebrewBooks"","458","","2665","True","True","False","","109","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47561","47556","הראשון - ראש הגולה, השני - המפורסם","12/01/17 19:41","יד טבת","תשע"ז","19:41","דוד כוכב","תנאים ואמוראים - ביוגרפיות: תולדותיו של רב הונא (4)

1. רב הונא - תנא בבלי בדור החמישי. ריש גלותא דבבל, בזמנו של רבי. רבי אמר לרבי חייא שאם יעלה ר"ה לא"י, יושיבו למעלה ממנו, כי ר"ה משבט יהודה מצד האב, ורבי רק מצד האם [כלומר מיוחס יותר מרבי]. ר"ה מת בחיי רבי והביאוהו לא"י לביתו של רבי (ירו', כלאים פ"ט ה"ג). נראה, שתוספות מתכוון לרב הונא זה, ששמואל שאל ממנו (חולין י"ג ע"א תד"ה: בעא).

2. רב הונא - גדול אמוראי בבל בדור השני. חי למעלה משמונים שנה (מו"ק כ"ח ע"א). נפטר בשנת ד' נ"ו (296) ("אגרת רב שרירא גאון"). תלמידו המובהק של רב (שבת קכ"ח ע"א). לאחר פטירת רב נתמנה לראש ישיבת סורא ומלך 40 שנה ("אגרת רב שרירא גאון"). היה הראש בבבל. רבים מתלמידי רב באו לפניו אחרי פטירת רב, כגון: רב חלבו (יבמות ס"ד ע"ב), ר' חייא בר אבין (קידושין נ"ח ע"א) ורב גידל בר בנימין (ב"ב ל"ט ע"ב). אחר פטירת ר' יוחנן בשנת ד' ל"ט (279) היו גם ראשי ארץ ישראל כפופים לו: "רבי אמי ורבי אסי כהני חשובי דא"י מיכף הוו כייפי ליה" (גיטין נ"ט ע"ב). רבי אלעזר בן פדת החשיב עצמו קטן מרב הונא (ב"ב קכ"ה ע"א). היו לו 800 תלמידים, ו - 13 אמוראים היו משמיעים את דבריו לתלמידים הרבים שהיו סביבו (כתובות ק"ו ע"א). ר' יוסף היה תלמידו המובהק (סוכה י"א ע"א), וכן רבה (עירובין י"ז ע"א) ורב ששת (כתובות ס"ד ע"ב) ובנו רבה בר רב הונא (ברכות נ"ג ע"ב). רב חסדא היה תלמיד חבר שלו (יבמות פ"ג ע"ב ד"ה: אמרי). היה חכם גדול, ורבא ביקש שיזכה לחכמתו של ר"ה (מו"ק כ"ח ע"א). היה חסיד גדול, ופעם אחת כאשר נהפכו לו רצועות התפילין, צם 40 תעניות (מו"ק כ"ה ע"א). בתחילה היה עני מרוד, ורב בירכו והעשיר (מגילה כ"ז ע"ב). כשנפטר העלו את ארונו לא"י, וקברוהו במערת קברו של רבי חייא ובניו (מו"ק שם). את מקומו מילא רב חסדא ("אגרת רב שרירא גאון").","125","","2665","True","True","False","","156","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47564","47561","שים לב להבדל שבין","12/01/17 19:53","יד טבת","תשע"ז","19:53","אור חדש","רב הונא שהיה ממשפחתו של ראש הגולה (והעשיר מאד אחרי שהיה עני בתחילת ימיו) עליו מסופר אצלנו לבין רב הונא שהיה בעצמו ראש הגולה שעליו הבאת את הערך של 'תולדות' אבל לא הזכרתי אותו כלל","458","","2665","True","True","False","","119","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47566","47564","ההשערה בויקי אינה מבוססת","12/01/17 20:20","יד טבת","תשע"ז","20:20","דוד כוכב","לרב הונא המפורסם שאצלנו לא היו קשרים לראש הגולה. אדרבה, ר"ה הדגיש שר"נ עדיף ממנו כי ר"נ הוא שהיה מקושר לר"ג. ראה בהמשך הוויקיפדיה את הסימוכין של בעל ההשערה, אין בהם ממש.
אבל אכן נאמר באיגרת רב שרירא גאון צא: "ובתר שמואל מלך רב הונא דהוה מן בני נשיאה". ושם צג: "ואגבר רב הונא טובא דהוה מבי נשיאה".","125","","2665","True","True","False","","145","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47568","47566","עדיין לכו"ע היה עשיר מאד במהלך חייו","12/01/17 20:29","יד טבת","תשע"ז","20:29","אור חדש","וזה העיקר, לא הייחוס לר"ג. כיוון שמצד זה ומצד חיותו בדורו של בר ר"נ מתאים להיות בעל המעשה שלנו ובהיות הקושיה לא קושיה כלל, כפי שהוכחתי (השווה לקללתו של משרע"ה לקרח עדתו ובניהם), אין צורך לשבש הגרסא וניתן לקבל שאכן הסיפור הוא על רבה בר ר"ה המפורסם","458","","2665","True","True","False","","106","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47569","47568","אין קשר לעשירות","12/01/17 20:48","יד טבת","תשע"ז","20:48","דוד כוכב","משה דוקא היה תקיף מאוד ובהרבה מקומות. מהש"ס עולה שנכון להשוות את רבה בר רב הונא דוקא לאהרן הכהן שהיה רך תמיד.
כפי שכתבתי לעיל, לא מדובר בשיבוש או שינוי גירסה, אלא במציאת הגירסה העולה מתוך כתה"י.","125","","2665","True","True","False","","114","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47571","47569","הקשר לעשירות הינו בעלות על יער","12/01/17 20:54","יד טבת","תשע"ז","20:54","אור חדש","סביר להניח שמבין מאות האמוראים רק בודדים היו ברמה כזו של עושר (שני הר' הונא מתאימים לתנאי זה אך הראשון לא מתאים להיות בדורו של בן ר"נ)

העובדה שאין מניעה להיות ענו מצד אחד ומקפיד ותקיף מאידך היא תורף טענתי, בכך דחיתי את היסוד לשאלה שפתחה את האשכול, אם אין שאלה אין צורך לחפש תשובה. או כלשון ראה"מ 'החקירה לא תוביל לכלום כי אין כלום כי לא היה כלום".","458","","2665","True","True","False","","111","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47572","47571","אין קשר כי לא ידוע מה גודל היער","12/01/17 21:08","יד טבת","תשע"ז","21:08","דוד כוכב","רבה בר רב הונא היה כהלל, ענוותנותו היתה שהוא לא היה מעלה שום כעס גם כשדורכים עליו. הוא לא עסק בתקיפות. "מחיל ליה ליקריה" (קידושין דף לב ע"א). ראה דוגמות בקישור זה.","125","","2665","True","True","False","","146","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47573","47572","יש קשר כי לרוב האנשים בזמנם לא היה כלל","12/01/17 21:16","יד טבת","תשע"ז","21:16","אור חדש","שום יער, בתקופה ההיא פער המעמדות היה קיצוני ולא היה מושג של "מעמד הביניים" שהומצא בתקופה מאוחרת יותר, הפועלים היו משתכרים שכר אוכל יומי ואילו העשירים צברו הון רב מיום ליום (בתר עניים הלך העוני ולהפך להפך)

לכן העובדה שהיה בבעלותו יער מכניסה אותו למועדון אקסקלוסיבי מאד שמעטים הת"ח שהיו בו.

הנסיון שלך להוכיח ממקרים בודדים על כך שענוותנותו של רבה בר רב הונא גדולה או עדיפה משל משרע"ה, שבוראו העיד עליו שאין כמוהו בכל הארץ בענווה, לא מתקבלת כלל על הדעת (היזכר בהקשר שבו נאמר השבח הזה על משה).","458","","2665","True","True","False","","116","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47578","47573","מנין הנחות אלו? ואכמ"ל","12/01/17 21:33","יד טבת","תשע"ז","21:33","דוד כוכב","","125","","2665","False","True","False","","107","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47581","47578","כיוון ששאלת אענה אך בקצרה","12/01/17 22:29","יד טבת","תשע"ז","22:29","אור חדש","ראה כאן ההגדרה למה יקרה לעני ברגע שהחל כעני בדרך הטבע בזמן חז"ל , לגבי השכר היומי של הפועל בזמן המקרא ראה בתורה- אליו הוא נושא נפשו
לא חלו שינויים מהותיים בטכנולוגיה וכד' בין ימי המקרא וימי חז"ל

מקור נוסף הינו ידע הסטורי אישי והבנה של תהליכים כלכליים וההבדל בתנאי החיים שבין החברות השונות

נשמח לקבל מקורך לייתרונו של רבה על משה רבינו","458","","2665","True","True","False","","112","213.151.53.59","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47582","47581","[ללא נושא]","12/01/17 22:41","יד טבת","תשע"ז","22:41","דוד כוכב","ראה מסכת כתובות דף צא ע"ב: "קטינא דארעא דהוה שויא חמשין זוזי" - שבועים עבודה של פועל שאינו בעל בית. לא צריך להיות עשיר גדול כדי להחזיק חלקת יער קטנה.

השוה בין כל התנהלויותיהם של משה, אהרן, הלל, ורבה בר רב הונא (כגון בקישור לעיל).","125","","2665","True","True","False","","146","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א",""),new Message("47584","47581","קצת פירוט","12/01/17 22:57","יד טבת","תשע"ז","22:57","דוד כוכב","משה היה תקיף באירועים רבים. באחת הפעמים הוא הנחה להוציא להורג אלפי יהודים. לא משום פגיעה בו אלא בה'.
בסוגיתנו תגובת המקלל היא על פגיעה אישית בו. ובשונה ממשה הוא איננו המנהיג, בנו של ר"נ הוא שהמשיך בתואר הדיין הראשי.
אגב, אין בדברי טענה שלו היה מתברר שהנוסח המדויק הוא רבה בר ר"ה זה היה מן הנמנע. אלא שגירסה זו מעלה תמיהה רבתי ומכאן הבדיקה.","125","","2665","True","True","False","","142","213.151.59.241","0","47550","בבא מציעא|קח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);