var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48335;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","80"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107145","הגהות הגר"א ב"מ סט","אוריאל שלמוני","07/05/24 10:56","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48335","0","עובר במעי אמו-אדם שבאדם","06/02/17 11:44","י שבט","תשע"ז","11:44","אליעזר מ ש","רבי ישמעאל אומר:אף על העוברין[=בן נח נהרג בבי"ד, אם הרג עובר במעי אמו]מאי טעמא דרבי ישמעאל? דכתיב:(פרשת נח)"שפך דם האדם באדם דמו ישפך כי בצלם אלהים עשה את האדם", איזהו אדם שבאדם ?אלו העוברין . וכן ברמב"ם [הלכות מלכים]שבן נח שהרג את הנפש אפילו הרג עובר במעי אמו נהרג עליו[=בבי"ד] וציין שם ה"כסף משנה" את מקורו מדרשה זו.
ב] ומזה לומדים שגם ישראל אסור לו להרג עובר במעי אמו באסור שפיכות דמים מן התורה, שהרי זו מציאות של אדם בתוך אדם. וכך זה גם מסברא שזו המציאות הביולוגית של העובר. שאין הוא רק כאילו נוסף עוד אבר לאשה, אלא הוא מציאות של יצור חי בפני עצמו, אלא שתלוי לחיותו באמו. וחז"ל אמרו שבארבעים יום להריון נגמרת צורת הולד ,אבל מסתבר שיש איסור חמור להורגו כבר מתחילת ההריון. וכן כתבו חכמים גדולים. ו"נגמרה צורת הולד"- שמכאן ואילך דומה לאדם, ויש פירוש(הרב זמיר כהן)שמסביבות ארבעים יום להריון אפשר למדוד את הפעילות החשמלית במוח העובר. וכן כתוב ב"אגרות משה"שלפי כל הראשונים הפוסקים הפלת עובר היא בכלל איסור שפיכות דמים מן התורה . ושבודאי זה כך מארבעים יום להריון ואילך. ובספר:"נשמת חיים"לרב מנשה בן ישראל הביא עשרה מאמרי חז"ל שמראים על כך שיש לעובר נשמה .
ג] וישראל שהרג עובר במעי אמו פטור ממיתת בית דין וחייב עליו בדיני שמים. והטעם שפטור ממיתת בית דין:1]לפי הרב יוסף רוזין ברמב"ם שהעובר נקרא "נפש",או בגלל שאינו נפש גמור [גדולי החכמים כך כתבו] או שאין כאן התראת ודאי[הרא"ם-מזרחי]2]ויש דעה שאינו נפש ,אף על פי שהוא אדם בתוך אדם[שו"ת יביע"א]אפשר לפרש, שלא נושם בכח עצמו.","610","","2654","True","True","False","","963","147.236.34.10","0","0","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48344","48335","עובר ירך אמו","06/02/17 12:50","י שבט","תשע"ז","12:50","Almuaddib","עיין בכל המקורות, וראה שמה שאתה כותב בנחרצות בפשוט - אינו כן.

משנה, ערכין פ"א מ"ד:

האישה שהיא יוצאה ליהרג, אין ממתינין לה עד שתלד; ישבה על המשבר, ממתינין לה עד שתלד.

אם העובר הוא אדם בפני עצמו, כדבריך, מדוע הורגים אותו? איש בחטאו יומת, לא בחטא אמו!


ועוד למדנו במשנה, במסכת אהלות פ"ז מ"ז, וראה גם את רש"י סנהדרין ע"ב:, שכתב במפורש:

"דכל זמן שלא יצא לאויר העולם לאו נפש הוא וניתן להורגו ולהציל את אמו. אבל יצא ראשו אין נוגעים בו להורגו דהוה ליה כילוד ואין דוחין נפש מפני נפש."


הרי שמה שהוא נושא סבוך ומורכב, באת כאן לחתכו כאילו פשוט הוא, וכאילו לא נחלקו כבר התנאים אם עובר ירך אמו הוא אם לאו. אתה מכריע בין רבי יהושע ורבי אליעזר? הרא"ש פסק כי עובר הוא "ספק נפש" - ואתה מכריע כנגדו שנפש ממש הוא?


אולי מוטב תלמד היטב את הנושא. קרא ולמד את מאמרו של הרב גורן "מעמדו של העובר בהלכה", או את דבריו של הרב סולובייצ'יק, ותרווה נחת.","107","","2654","True","True","False","","204","82.81.160.69","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48370","48335","במחילה מכבודך, אנא, הימנע מלכתוב כך","06/02/17 18:15","י שבט","תשע"ז","18:15","אחיקם קשת","מדובר בנושא שיש לו השלכות הלכתיות למעשה (גם אם לא התכוונת לזה),
השלכות רגישות מאוד, שמפאת רגישות העניין עלולות להיות כאלה שלא יתאפשר להן לברר את ההלכה כדבעי ועלולות בטעות להסתמך על שמועות ועל דברים כמו שכתבת.
מה גם ששמועות כאלה עלולות לגרום להתלבטויות ולצער גדול מנשוא לאלו שהוצרכו והתירו להם ע"פ חכם לעשות הפלה.

לעצם העניין, כפי שקדמוני, דבריך רחוקים מלהיות נכונים. תוכל לקרוא למשל באנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך הפלה.
בוודאי שלצרכים מסוימים רבים התירו הפלה, ולא הגדירו זאת כשפיכות דמים כמו שכתבת. והרבה פוסקים לא סבורים כמו שכתבת. וכמובן שהכל צריך שאלת חכם הבקיא בהלכות אלו, וא"א לפסוק על סמך דברים אלו לכאן או לכאן.

גם דבריך על תוס' שכביכול יש אומרים שהוא אינו מוגה ומשובש, א"א לומר דבר כזה בלי להביא מקורות ברורים. אם יש בידך מקור קדום לדבריך - חובה עליך להביאו. אם לא, הרי זו פגיעה חמורה בבעלי התוס', שעל סמך סברא שלך אתה דוחה את דבריהם בטענה כזו.

אנא ממך, לפני שאתה כותב דברים, וודא שאתה בקיא בסוגיא היטב, שדרכי הלימוד שלך מקובלות בעולם התורה, ושאתה ראוי לכתוב בעניין.","510","","2654","True","True","False","","148","95.86.104.66","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48357","48344","תשובות","06/02/17 15:25","י שבט","תשע"ז","15:25","אליעזר מ ש","א] לגבי השאלה הראשונה, הרי הסביר הרב משה פיינשטיין ז"ל שלכן צריך מקרא מיוחד לחדש לנו שאין ממתינין לה עד שתלד, דאי לאו הכי מסברא היינו ממתינין לה.

ב] לגבי הנושא של: "עובר ירך אמו"-ברור שאין הכוונה דלכל מילי אינו אלא כעוד אבר מאברי האשה ולא יותר, שהרי משנה מפורשת שהמפלת ל41 יום יושבת טמאה לידה כיולדת.

ג]גדולי הרבנים בדורות כתבו מה שכתבתי, ואני רק סיכמתי וערכתי. וכך ברור מאד - לדעתי. וכנראה זו דעת הרוב .[אני רק הוספתי לפרש ,דלא אקרי נפש-שאינו נושם עצמאית, ולכן לא אקרי נפש בפני עצמו, אף על פי שיש בו נשמה. ואיני יודע אם יש מי שכבר פירש כך, כי אינני בקי בכל מה שנכתב בנושא בכל המאמרים והספרים]
ובשו"ת " שבט מיהודה" [הרב אונטרמן-שהיה הרב הראשי לישראל] מצדד שכבר מתחילת ההריון , אסור מן התורה להורגו. (כך כתבו משמו, ועדיין לא ראיתי בפנים)ולדעתי כך מסתבר.

(ד] בשו"ת "יביע אומר" הביא דרשה זו של רבי ישמעאל ללמוד שהעובר אדם שבאדם, וכן מה שהבאת מפ' המיוחס לרש"י שאינו נפש. והסביר, שאף על פי שאינו נפש, הרי זו מציאות של אדם שבאדם, ואסור להורגו מן התורה . )

(ה]יש סתירה בענין בין תוספותים. ויש אומרים ,שהתוספות שמהם משמע לכאורה איסור דרבנן, הוא לא מוגה ומשובש , וידוע שהיו יותר ממאתיים בעלי תוס' )

ו] הסבירו ברמב"ם שסובר שהעובר במעי אמו נקרא נפש. ויתכן, וכך מסתבר, שגם לדעת הרא"ש -שהסתפק בזה לפי הציטוט שלך , נקרא ודאי, אדם שבתוך אדם ,אף על פי שהוא ספק נפש. וכן לפי פרש"י באהלות דלא אקרי נפש, מ"מ אקרי אדם בתוך אדם [כמו שהבאתי לעיל מהיביע"א]והרי אי אפשר להכחיש המוחש שהוא מבחינה ביולוגית יצור חי בפני עצמו.","610","","2654","True","True","False","","226","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48692","48357","הפלה = רצח, האמנם","10/02/17 15:07","יד שבט","תשע"ז","15:07","סיפורים קצרים על הדף","המושג שהפלה זה רצח בא מהנוצרים, לא מהיהודים,
זוג שמחליטים להפסיק הריון צריכים על פי חוק לעבור ועדה רפואית, אשה שמחליטה להפסיק הריון יכולה למצוא סימוכים הלכתיים, אגודת אפרת והרבה אגודות שונות מנסות ללחוץ על נשים או על זוגות לשמור את עובריהן בטענות שזה רצח, וזה ממש חוקות הגויים, עידוד הילודה חשובה לעם ישראל אבל זה לא קשור להחלטה של האימא או של הזוג. יש לעשות שאלת הרב על כל מקרה. זאת צריכה להיות החלטה אך ורק של האמא ושל האבא, ומי שירצה לעשות הפסקה ימצא טיעון הלכתי בעד","599","","2650","True","True","False","","78","176.13.14.134","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48789","48357","לדעת הכל, הפלה איסור חמור ביותר","13/02/17 10:06","יז שבט","תשע"ז","10:06","אליעזר מ ש","","610","","2647","False","True","False","","134","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48371","48370","דבר ידוע הוא שאין לומדים הלכה מהגמרא","06/02/17 18:36","י שבט","תשע"ז","18:36","הודו_כי_טוב","כל שכן לא מהפורום של הגמרא
וכמו שאמר אלוקים למשה בעניין הפסוק הראשון מהתורה :
כל מי שירצה לטעות יטעה","207","","2654","True","True","False","","224","79.180.31.222","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48396","48370","זה ידוע שיש בענין סתירה בין תוספותים","07/02/17 11:54","יא שבט","תשע"ז","11:54","אליעזר מ ש","ולגבי זה שהתוס' שכאילו משתמע מהם שאין איסור מן התורה בהפלת עובר,כבר כתוב בשם הרב אויערבך ועוד שהם שיבוש.","610","","2653","True","True","False","","190","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48372","48371","להטעות ולכתוב דברים שאינם נכונים","06/02/17 18:40","י שבט","תשע"ז","18:40","אחיקם קשת","זה בוודאי אסור.
ולעצם העניין, בנושאים כאלה יש צורך באחריות.
אני מכיר שני סיפורים מכלי ראשון:
אשה שהגיעה למיון עם סכנת נפשות, וסירבה לעבור כריתת רחם בגלל שזה אסור...
אשה בלי רחם שסירבה לטיפולי פוריות כי מישהו הבטיח לה שהיא תהרה בלי רחם...

וא"א לדעת כמה צרות נגרמו בגלל כל מיני סטיקרים בעניין הפלה, שאינם תואמים להלכה...","510","","2654","True","True","False","","122","95.86.104.66","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48399","48372","דברי, דברי אמת. ולענין מעשה..","07/02/17 12:15","יא שבט","תשע"ז","12:15","אליעזר מ ש","הרי ציינתי בקצרה ,שהעובר לא נקרא נפש גמור -לפי הרבה דעות. וציינתי לשו"ת אג"מ ולעוד שו"ת, ואינני סבור שמישהו יטעה מדברי ויעשה למעשה דבר לא נכון. אמנם להבא ,אולי אציין במאמר על הדף שלמעשה יש לשאול מורה להוראה ואני רק כותב פירוש על הגמרא או תוספת הסבר.","610","","2653","True","True","False","","197","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48397","48396","רציתי להעביר מידע בסיסי חשוב מאד","07/02/17 12:03","יא שבט","תשע"ז","12:03","אליעזר מ ש","להעביר את המידע הבסיסי שהעובר במעי אמו הוא בגדר של אדם בתוך אדם . כי ראיתי רבים שאינם יודעים מידע חשוב ובסיסי זה. כמו כן כל מה שכתבתי זה על פי גדולי חכמים . ואין כל ספק שלא ייתכן להתייחס לעובר רק כאילו האיסור להריגתו רק כאיסור חבלה ותו לא, כי לפי גדולי חכמים זה איסור יותר חמור. וגם על פי השכל ברור שזה יותר חמור. וכן רואים שהרמב"ם כתב שבן נח שהרג את הנפש , אפילו הרג עובר במעי אמו חייב עליו [בבית דין] ולא כתב כך על חובל חבלה באדם. והאם עלינו להמנע מלפרסם מודעות בפורום בכל ענין חשוב שנוגע הלכה למעשה? לא כתבתי כלל על המקרים שאתה ציינת , ואדרבא, הרי ציינתי, שהעובר לפי חכמים חשובים, לא נקרא נפש גמור, או לא נקרא נפש בפני עצמו . והרי זה שכל זמן שלא הוציא ראשו, חיי אמו קודמין לחייו, זו מפורש .ולא כתבתי משהו אחר.","610","","2653","True","True","False","","174","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48402","48396","סתירה בין תוספותים שונים","07/02/17 12:29","יא שבט","תשע"ז","12:29","אחיקם קשת","הוא דבר שרגיל בכל הש"ס, ואין בזה שום חידוש.
מה שתוס' (נידה מד: למעלה) כתבו הוא "מותר", ועל כך יש אחרונים שכתבו שלהגיה או להבין אחרת את דברי התוס'. לא מה שאתה כותב בשמם ש"אין איסור מן התורה".

עכ"פ, על כל חידוש כזה, עליך להביא מקורות מדויקים. יש כאלה שעלולים לסמוך על דבריך (גם אם לא למעשה)","510","","2653","True","True","False","","94","213.151.41.217","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48398","48397","מה שכתבתי על הזהירות בנושא זה","07/02/17 12:15","יא שבט","תשע"ז","12:15","אחיקם קשת","זה עניין אחד, חשוב כשלעצמו, ופתחתי בו משום הזהירות בכבודך.
עיקר העניין הוא מה שכתבתי בהמשך, וכבר העירו על זה לפני, שאתה כותב דברים כאילו הם פשוטים, בזמן שיש הרבה שחולקים עליהם.
לא ראיתי צורך להיכנס לכל הדעות בסוגיא, אבל הפניתי אותך למשל לאנציקלופדיה הלכתית רפואית שמסכם אותן בקלות, ואתה יכול להגיע לזה גם דרך האינטרנט.

אתה לא יכול לכתוב משפטים בשם "גדולי החכמים", כמו שכתבת כרגע, בלי לדעת כמה גדולים יש שכתבו אחרת מדבריך ואתה לא טורח להזכירם.
כתבת "ראיתי רבים שאינם יודעים מידע חשוב ובסיסי זה". טוב שכך, כי ה"מידע החשוב והבסיסי" שהבאת פשוט לא מקובל כלל על כל הדעות, ובוודאי שלצורך גדול רבים המתירים, לעיתים בתנאים מסוימים, והכל ע"פ שאלת חכם (הרי אף אחד לא יתיר להרוג "אדם" לשום צורך כזה).

אתה יכול לכתוב בפורום כל מה שאתה רוצה - בתור שאלה. בתור ידיעה עליך לכתוב רק מה שנכון, אחרי שלמדת את הסוגיא היטב, ואתה מכיר בה את הדעות השונות. עאכו"כ, במה שאתה עצמך מגדיר "דבר חשוב שנוגע הלכה למעשה".

ולא הייתי מאריך בזה אילולי שזו לא הפעם הראשונה.","510","","2653","True","True","False","","105","213.151.41.217","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48400","48397","אכן, אינך פוסק הלכות. רק פושק שפתיים","07/02/17 12:20","יא שבט","תשע"ז","12:20","Almuaddib","ותמהני אם לא על שכמותך גזרו הגדולים איסור על שימוש באינטרנט.","107","","2653","True","True","False","","189","82.81.160.69","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48405","48397","בכל שאלה למעשה, ברור שלא מספיק לעיין כאן","07/02/17 12:48","יא שבט","תשע"ז","12:48","אליעזר מ ש","הרי ברור, שבכל שאלה למעשה, בכל ענין, שאלים ספציפית רב. ושאין זה פורום פסקי הלכות למעשה . והאם עלינו להמנע מלפרסם מודעות בכל דבר שנוגע להלכה ויכול להיות אקטואלי למעשה בימינו?","610","","2653","True","True","False","","173","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48403","48398","הרב פיינשטיין הרי כתב שכך זה לפי","07/02/17 12:40","יא שבט","תשע"ז","12:40","אליעזר מ ש","כל הראשונים. שהריגת עובר במעי אמו אסורה באיסור שפיכות דמים מן התורה. וכך זה מתקבל על הדעת . ולדעתי הברורה מי שסובר שהריגת עובר במעי אמו [עד שהוציא את ראשו] היא כאילו רק איסור דרבנן, או רק איסור חבלה , [או רק כאילו לא בן אדם עדיין אלא (אסור מן התורה) על שם שעתיד להתפתח ממנו אדם]הרי שטעה מאד בהבנת המקורות, ואומר דברים נגד השכל, ויש להעמידו על טעותו. וזו לא רק דעתי אלא יש הרבה שסבורים כך. מבחינה ביולוגית העובר מתחילתו הוא יצור נפרד בפני עצמו ויש לו ד. נ. א. משלו ייחודי ולא משל אמו. ואם שומרים עוברים במעבדה, זה לא רק כאילו עוד חתיכת בשר שצריך לשמור בהקפאה רגילה, אלא צריך תנאים מיוחדים שלא ימותו. אמנם זה סוג מסוים של חיות, ולאחר מכן יש סוג יותר מפותח . וכבר משלב מוקדם להריון, יש מדידת פעילות המח והלב של העובר וכו' . ובגמרא:[ע"ז} "דבר זה למדני אנטונינוס ומקרא מסייעו" -שנשמה נתנה באדם-מתחילת ההריון , רק שעדיין לא נשלם התהליך, ובארבעים יום נוצרה הנשמה בשלימות בקשר לגוף.[כך מובן היטב במקורות] אבל לפי חכמים ידועים עדיין לא נפש גמור, אבל כבר נקרא אדם בתוך אדם, כך זה גם על פי המדע והשכל.[ולפי הגאון י. רוזין ברמבם הוא אקרי נפש וכן משמע בבירור בתלמוד ירושלמי] ומה פירוש:"זהירות בנושא", להשאיר רבים מעמינו מוטעים ביחס לאיסור החמור הזה, זה זהירות כביכול? אני כתבתי דברי אמת לאמיתו . זה בושה וחרפה שחלק גדול מעם ישראל מיקל בדבר החמור הזה,ואילו באומות העולם יש רבים שמבינים שזה אסור. אני חש קשה מזה שרבים בעמינו עושים הפלות מסיבות סוציאליות או אחרות , שאסורות על פי ההלכה והמצפון .","610","","2653","True","True","False","","175","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48410","48399","מהי אמת?","07/02/17 13:09","יא שבט","תשע"ז","13:09","אור חדש","זה האיזון הנכון בין כל הדעות המופיעות בתושב"ע ביחס לשאלה מסויימת כאשר לוקחים בחשבון את המקרה הספציפי שבו דנים.
הלכה שתהיה 'אמת' לפלונית תהיה 'שקר' לאלמונית ואף לאותה פלונית עצמה אם מצבה ישתנה.
לכן דבריך שנכתבו ב'סתמא' בוודאי יש בהם גם שקר שהרי יש הרבה 'פלוניות' שלדידן דבריך הם שקר מוחלט שהרי אינם להלכה כלל לכו"ע","458","","2653","True","True","False","","115","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48436","48402","למעשה ציטטתי את האג"מ והיביע"א ויש עוד","07/02/17 16:21","יא שבט","תשע"ז","16:21","אליעזר מ ש","שהביאו הסתירה בין התוס' האלה. ובכל אופן יש שאולי הבינו בתוס' כך או כך,והתוס' הזה סותר תוס' אחרים, וכתבו להגיהו -כמה גדולים ..והתכוונתי שאם נבין מדברי התוס' שכאילו אין איסור להורגו מן התורה , הרי זו דעה משובשת. במאמר שכתבתי בחלון כתבתי דברים ברורים וידועים וגם ציטטתי חכמים ידועים .","610","","2653","True","True","False","","187","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48790","48402","יש שני הסברים לתוס'","13/02/17 10:23","יז שבט","תשע"ז","10:23","אליעזר מ ש","ומה שכתבתי שהיו יותר מ200 בעלי תוס' - הכוונה, שבדרך כלל בסתירה מתוס' לתוס' אומרים שזה לא סתירה אלא שכאן זה לפי אחד מבעלי התוס', ושם זה לפי מאן דאמר אחר מבעלי התוס' . אבל בסתירה של התוספותים האלה, לא אומרים כך - הרבה רבנים שהסבירו את זה. כי בודאי לא יכול להיות שמישהו יאמר שמותר להרוג עובר . אלא יש פירוש מקובל, שמה שכתבו שם התוספות לשון: "מותר"- זה בהקשר הנושא של הריגת העובר להצלת חיי אמו [אם היא מקשה בלידתה, והעובר מסכן בפועל את חייה, ועדיין לא הוציא את ראשו -כידוע מהמשנה וספרי ההלכה.]שמותר להורגו להציל חיי אמו . ופירוש נוסף, שזה לשון לא מדוקדק, והכוונה :"פטור" , או שיש להגיה שם - במקום:"מותר"לכתוב:"פטור".ובכל מקרה התוס' הזה לא מוגה . ובכל מקרה הרי בתוס' השני כתוב שיש איסור מן התורה להרוג העובר, ובתוס' הזה אין סתירה לכך. [ולכן כתבתי -וכך הסבירו, שאם יש מי שהסיק מדברי התוס' האלה שהריגת עובר אסורה מדרבנן - הרי שזו פרשנות מוטעית .] (ולמעשה הרי גם לפי הדעה שזה מדרבנן, או שבשלב מוקדם להריון זה אסור מדרבנן, הרי זה נכלל באיסור חמור מאד של שפיכות דמים מדרבנן [כך כתוב בשו"ת])","610","","2647","True","True","False","","222","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48407","48403","למען יראו ויראו מדבריך - תראה מה כתבת:","07/02/17 12:52","יא שבט","תשע"ז","12:52","אחיקם קשת","בעצם כתבת, ואני משתמש בלשונך,
שלדעתך הברורה, הרמב"ן, הרמ"ה, שו"ת הרדב"ז הר"ן (ובנוסף אחרונים רבים)
"טעו מאוד בהבנת המקורות, ואמרו דברים נגד השכל, ויש להעמידם על האמת".


אכן לצערינו רבים מבני עמינו חוטאים, אבל לפני שאתה בא להחזירם בתשובה, לך ובקש רחמים על נפשך על ביזיון תלמידי החכמים שאתה עושה כאן. כיצד אתה מעז לדבר כך על גדולי הראשונים.","510","","2653","True","True","False","","179","213.151.41.217","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48408","48405","הסבר","07/02/17 13:00","יא שבט","תשע"ז","13:00","אור חדש","מה שמפריע כאן לקוראי הפורום זה שיטתך לבטל לחלוטין את הדעות שלא מסתדרות עם מה שהגדרת כ'אמת'.
זה שמצאת ראיות לשיטה מסויימת זה עדיין לא סיבה מבחינתנו למחוק כל מי שחשב אחרת ויש בכך סטייה מדרך התורה ובוודאי שזה גם לא מאפשר לקבל דבריך להלכה ולמעשה (הזכר בסיבה שבגללה קיבלנו הוראת ב"ה).
זה שאתה חוזר על הראיות לשיטתך בכל הודעה מחדש רק מראה עד כמה אתה לא מבין מה שואלים אותך.
הרי לא טענו נגדך שכלל אין מקור לדבריך (שלטענה כזו שייך להביא מקורות) אלא הטענה הינה "היכן העלמת כל הסוברים אחרת ממך?" ועל שאלה זו לא ענית מעולם.","458","","2653","True","True","False","","120","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48411","48407","לא הבנתם אותי, לא כוונתי לחכמינו אלה","07/02/17 13:18","יא שבט","תשע"ז","13:18","אליעזר מ ש","כל הראשונים שהבאת ,אף אחד מהם לא סבר שהעובר כאילו לא אדם שבאדם. (רק שדרגת קיומו למטה ממי שנולד.) [או עוד הסבר, ואכמ"ל - בחלק מהמקורות שהבאת] וזה מה שהסבירו בדבריהם חכמים אחרונים. והתכוונתי שיש רבנים בדורינו או בדורות אחרונים שהבינו לא נכון את המקורות . ולא רק אני סבור כך. רק איני יודע אם הפורום כאן זה המקום להאריך בכל הענין הזה.-[הרי הבאתי חכמים שכתבו שגם אם נאמר שהעובר אינו נפש, או אינו נפש גמור, או אינו נפש בפני עצמו , מכל מקום אקרי אדם בתוך אדם ויש בו נשמה.] (ויש לציין שגם הרב פיינשטיין ז"ל התייחס לכל המקורות האלה.)ואני התכוונתי שאלה שפירשו שכאילו האיסור להרוג עובר במעי אמו לא חמור כאילו, או רק בגלל מה שעתיד להיות ותו לא , אלה טעו בהבנה. [כך גם כתבו בזה חכמים גדולים]ובכל המקורות שהבאת אין משהו שסותר את דברי.","610","","2653","True","True","False","","191","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48412","48407","[ללא נושא]","07/02/17 13:24","יא שבט","תשע"ז","13:24","אליעזר מ ש","","610","","2653","False","True","False","","137","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48419","48408","כתבתי את דעתי","07/02/17 13:43","יא שבט","תשע"ז","13:43","אליעזר מ ש","וכתבתי שהרב פיינשטיין כתב באגרות משה שלפי כל הראשונים הפוסקים הפלת עובר במעי אמו אסורה באיסור שפיכות דמים מן התורה. וכתבתי שעוד רבים סוברים כך, והסברתי הטעם . ולא העלמתי שיש גם דעת מיעוט שקצת סוברת אחרת. [לא הייתה לי כוונה לכתוב מאמר מפורט עם כל המראי מקומות והדעות השונות ולהסביר. ומוסכם שהפורום לא בנוי לזה .] ובכלל הרי זה פורטל להוסיף הסברים בתלמוד על הדף ולא לפסקי הלכות. ]","610","","2653","True","True","False","","195","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48415","48410","האמת היא שהעובר במעי אמו","07/02/17 13:31","יא שבט","תשע"ז","13:31","אליעזר מ ש","מציאות ביולוגית בפני עצמה, [כבר מתחילת הריון]אלא שתלוי לחיותו באמו. והאמת היא שכבר משלב מוקדם להריון אפשר למדוד פעילות מוחו וליבו. והאמת היא, שהיה מי שצילם את העובר המסכן נאבק עם מכשיר שהכניסו לרחם כדי לחתוך אותו, ומאז אותו הרופא הפסיק לעשות הפלות מלאכותיות. והאמת היא, שלפי כל הדעות אסור להפיל מסיבות סוציאליות. ושלפי כל הדעות זה עוון נורא ואיום.[יש גם להוסיף שלכל הדעות אם מסכן את חיי אמו ואין דרך להצילה אלא בהריגתו ,הורגין אותו כדי להצילה,וזה כל זמן שלא הוציא את ראשו ,אבל אם הוציא את ראשו אין נוגעין בו-וזה ידוע.]","610","","2653","True","True","False","","201","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48521","48410","כתבתי הסבר נכון מאד בתלמוד.","08/02/17 09:41","יב שבט","תשע"ז","09:41","אליעזר מ ש","","610","","2652","False","True","False","","138","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48424","48412","בוא נבדוק ביחד האם דבריך מתאימים לאמת...","07/02/17 15:30","יא שבט","תשע"ז","15:30","אחיקם קשת","כתבת בהודעת הראשונה "ומזה לומדים שגם ישראל אסור לו להרג עובר במעי אמו באסור שפיכות דמים מן התורה, שהרי זו מציאות של אדם בתוך אדם". בהודעה הנ"ל לא סייגת זאת כלל.
הבאתי לך מקור שסיכם יפה את כל הסוגיא, כנראה היה לך קשה לעיין בו...
הזכרתי לך שמות ראשונים, כתבת שאף אחד מהם לא סותר את דבריך...

אז אעתיק לך קצת ואולי ייפתחו עיניך
שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תרצה: "אבל אין בדבר לא משום רציחה ולא משום שבת... כיון שעדיין לא יצא לאויר העולם ולא היה לו חזקת חיות ההורגו לא פגע בספק נפשות..."
וכמובן שלדינא יש לשאול שאלת חכם בכל מקרה

במצב העכשווי, לאחר שנראה מדבריך כי אתה חוזר ומתעקש לכתוב בלשון מוחלטת בנושא שאינך בקיא בו, אתה ממשיך להחסיר מהאמת ולעיתים יותר מכך, איני רואה צורך ותועלת להמשיך את הדיון. אני מקווה שקוראי דבריך יכירו את האיש ואת שיחו.","510","","2653","True","True","False","","167","164.138.123.161","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48417","48415","מה דינו של 'עציץ לא מנוקב'?","07/02/17 13:37","יא שבט","תשע"ז","13:37","אור חדש","האם העובדה האמיתית שהינו 'מציאות בוטנית בפני עצמה' תחייב סקילה לתולשו בשבת מהעציץ? האם זה מחייב בתרו"מ מדאוריתא?

מניין לך העוז להכריע בדיני התורה רק בגלל שראית סרטון במחשב? ועוד לבטל ע"ס הסרטון דברי רבים מגדולי ישראל?","458","","2653","True","True","False","","92","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48427","48417","כדברי דברו הרבה גדולי ישראל","07/02/17 15:44","יא שבט","תשע"ז","15:44","אליעזר מ ש","ולענין השאלה מהעציץ- כמה תשובות:
א] הרי כאן יש מקורות מפורשים שהעובר יש בו נשמה וכו' ושאסור להורגו מן התורה.
ב] יש הבדל בין מצוות שבין אדם לחבירו - שגדרם גם שהאדם יכול להבין מאובנתא דליבא שזה אסור, וגם מסברא מיהו חי, וכמו שמצינו בדיון בענין: "נשמה מאימתי נתנה באדם" - דיון בין רבי לאנטונינוס וכו' ,[וכן כתוב בהקדמת רב ניסים גאון לתלמוד שכל מצוות בני נח האדם יכול להבין מדעתו באובנתא דליבא, [וראה עוד בפ' הרמב"ן לוירא-בראשית [בענין סדום]] לבין מצוות שבין אדם למקום, שיש להם גדרים שנתנו , כגון גדר מלאכת מחשבת בשבת שהיא מלאכה החשובה שהייתה במשכן ומכאן לומדים לכל מלאכה שחשובה כמוה שאסור מן התורה והעושה חייב חטאת [ואגב אני לפי טבעי, נרתע מהשימוש במילה סקילה] ויש להאיר לנו ולו בנחת על כך.. והתולש מעציץ שאינו נקוב זו לא מלאכה החשובה כמו מי שמנתק מן הקרקע. ולגופו של הנושא שלנו כאן , ראה עוד בספר:"משך חכמה"על התורה פרשת משפטים שכתב שההורג עובר חייב מיתה בידי שמיים. כמו עוד מקרים של איסורי שפיכות דמים, כגון ,הורג על ידי גרמא ועוד. אחרוני אחרונים חשובים כתבו כך, והם ראו כל דברי הראשונים והאחרונים שלפניהם, וידעו למה הם כתבו כך. גם במהרי"ט [וכנראה עוד מקורות יותר קדומים] יש כך.","610","","2653","True","True","False","","234","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48420","48419","הבעיה במה שכתבת","07/02/17 13:50","יא שבט","תשע"ז","13:50","אור חדש",""ולא העלמתי שיש גם דעת מיעוט שקצת סוברת אחרת"

כיוון שבמקרים רבים הנוגעים הלכה למעשה גדולי ישראל מקלים לנשים בדין זה נוצר מצב שבו אתה מכנה את פוסקי הדור 'מיעוט קטן הטועה בהבנת הדין"
אמירה כזו הנאמרת על גדולי הדור העוסקים בדיני נפשות ממש מפי 'גיבור מקלדת בפורום הדף היומי' יש בה רמה מסויימת של ביזוי ראשי הדור שאת כולם(?) עשית קטנים וטועים.
על אמירה כזו ברור שקמה כאן מחאה נמרצת","458","","2653","True","True","False","","117","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48423","48419","רק להעמידך על האמת...","07/02/17 15:08","יא שבט","תשע"ז","15:08","אחיקם קשת","בהודעה שבה פתחת את השרשור, לא ראיתי שום אזכור לזה שיש "דעת מיעוט שקצת סוברת אחרת".
איני מבין מה התועלת לפתוח שרשור בפורום הדף היומי, בנושא שלא קשור לדף היומי, להאריך בראיות לדעה מסוימת, להתעלם מדעות אחרות, לא לדייק מקורות...
בשביל מה כל זה טוב?","510","","2653","True","True","False","","169","164.138.123.161","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48428","48420","כדברי כתוב בשותי"ם לא המצאתי כמעט כלום","07/02/17 15:46","יא שבט","תשע"ז","15:46","אליעזר מ ש","","610","","2653","False","True","False","","129","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48430","48420","הבאתי גם הדעות שהעובר לא נפש גמור","07/02/17 15:54","יא שבט","תשע"ז","15:54","אליעזר מ ש","","610","","2653","False","True","False","","130","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48433","48420","צטטתי את הרב פיינשטיין והיביע אומר","07/02/17 15:59","יא שבט","תשע"ז","15:59","אליעזר מ ש","וברור שמי שנזקק למעשה הרי יעיין שם וגם ישאל רב . אני בסך הכל התכוונתי להוסיף להסביר בגמרא שגם לישראל אסור להורגו מן התורה כיון שזו מציאות של אדם שבאדם. וזה ידוע על פי הרבה חכמים.","610","","2653","True","True","False","","141","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48520","48420","פירשת לא נכון את דברי","08/02/17 09:40","יב שבט","תשע"ז","09:40","אליעזר מ ש","והרי ציינתי לגדולים מפורסמים וכו'.","610","","2652","True","True","False","","143","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48810","48420","הרי מה שכתבתי הוא מדברי גדולי הדורות","13/02/17 14:53","יז שבט","תשע"ז","14:53","אליעזר מ ש","","610","","2647","False","True","False","","138","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48429","48423","להסביר בגמרא שגם לגבי ישראל זו","07/02/17 15:48","יא שבט","תשע"ז","15:48","אליעזר מ ש","מציאות של אדם שבאדם . זה נפתח כתוספת הסבר בגמרא . ואתם נרעשתם . ידוע שיש חומר רב בשותי"ם וראשונים ואחרונים .","610","","2653","True","True","False","","165","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48432","48424","הרב פיינשטיין כתב שתשובה זו זיוף.","07/02/17 15:57","יא שבט","תשע"ז","15:57","אליעזר מ ש","","610","","2653","False","True","False","","134","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48431","48429","אנא ממך","07/02/17 15:55","יא שבט","תשע"ז","15:55","אור חדש","בהנחה שאינך 'טרול', עשה מאמץ להבין למה הודעותיך יוצרות תגובות שליליות כ"כ מחברי הפורום, אולי תגלה שיש כמה טעויות ייסודיות בצורת/מקום/סגנון/הקשר הכתיבה שלך ואז אולי נוכל להנות מדבריך.
במידה ולא תצליח לגלות לבד מה בדבריך מעורר אנטגוניזם רב כ"כ תנסה לקרוא שוב את תגובות הגולשים להודעותיך ואולי תמצא בהם רמזים מועילים.","458","","2653","True","True","False","","153","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48434","48430","למי דבריך מועילים?","07/02/17 16:01","יא שבט","תשע"ז","16:01","אור חדש","האם לפוסקי הדור שהם שדנים בעניינים אלו (ואותם אתה מנסה להציל מטעותם)? אם כן גש אליהם והוכח להם את טעותם, בהצלחה...

אם הכתובת הינה אנשים רגילים שנכנסים לפורום זה כדי לקרוא הערות בנושאי הדף היומי אז אנא הקפד לדון בנושאים שיש להם שייכות לדף הנלמד באותו שבוע.
בנוסף אם אתה פונה לאנשים שאינם מומחים לדבר אתה מחוייב לפני הצגת דעתך האישית להציג את הדעה הרווחת בין פוסקי הדור או לפחות לצרף לינק למקום בו ניתן לקבל דעה זו. לאחר הקדמה כזו דבריך יובנו כהלכה אם אכן ייכתבו בדרך הראויה והמקובלת.","458","","2653","True","True","False","","128","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48635","48436","רשימה של גדולי חכמים בדורת אחרונים","09/02/17 11:35","יג שבט","תשע"ז","11:35","אליעזר מ ש","שכתבו שיש איסור מהתורה לישראל להרוג עובר במעי אמו,
1]הרב מנשה בן ישראל 2]ה"חקרי לב" 3] ה"נודע ביהודה"4] ה"חת"ם סופר" 5]אריה דבי עלאי 6] המלבי"ם 7] המהר"ם שיק 8]שדי חמד -פאת השדה 9]בנין דוד 10]זכותיה דאברהם 11]בית יצחק 12]שו"ת "דברי יששכר" 13]הרב יוסף מדוינסק[הגאון מרוגוצו'ב]14]הרב מאיר שמחה הכהן מדוינסק[ה"אור שמח"-בספרו:"משך חכמה" על התורה פרשת משפטים ד"ה :"ובמכילתא".15] ה"דובב מישרים" 16] בספר "חידושי מרן רי"ז הלוי" על הרמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש בהתחלתם -(בהסבר ארוך)17]הרב איסר יהודה אונטרמן- [שו"ת "שבט מיהודה"]18]הרב משה פיינשטיין - - [שו"ת "אגרות משה"] 19] הרב עובדיה יוסף - בשו"ת :"יביע אומר".","610","","2651","True","True","False","","216","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48637","48635","הסברתי על פי רבים מחכמינו. ואם מישהו","09/02/17 11:54","יג שבט","תשע"ז","11:54","אליעזר מ ש","רוצה להסביר אחרת בפורטל, מי עוצר אותו?","610","","2651","True","True","False","","149","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48644","48635","ומנגד, בעל השרידי אש, הראשל"צ עוזיאל...","09/02/17 14:34","יג שבט","תשע"ז","14:34","Almuaddib","הרי אתה ממשיך בשיטתך, להביא "חצי אמת", ולהיתמם.

תמהני, היאך אתה גולש באינטרנט, למרות האיסור של גדולי ישראל על כך.

==========

ראה, למשל, תשובת החוות יאיר על המעוברת היוצאת ליהרג, ואת תשובת הראש"צ עוזיאל על הפלה במקרה שהאם עלולה לאבד את שמיעתה, ואת תשובת השרידי אש על אשה הרה שחלתה באדמת, ואת פסיקתו המפליגה של הציץ אליעזר לגבי הפלה לצורך האשה ההרה, ובכלל - את כל אלו שהאגרות משה טרח לכתוב כנגדם את פסקו - שהרי על כל אלו הוא חלק - שהם התירו את מה שהוא אסר.

מעניין שהרב פיינשטיין גם התעקש לטעון כי אחת הפסיקות הידועות - של המהרי"ט - מזוייפת היא. יש לזכור, אגב, כי גם לתשובת הרב פיינשטיין - השיבו החולקים עליו, ויעויין היטב בתשובת הציץ אליעזר, ואכמ"ל.","107","","2651","True","True","False","","153","209.88.198.77","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48646","48637","שיתוף בהרהורים","09/02/17 15:19","יג שבט","תשע"ז","15:19","אחיקם קשת","ר' אליעזר, אין לי עניין להמשיך לדון איתך, ואינני רוצה חלילה לפגוע בכבודך.
אני רוצה לשתף אותך בהרהורים שלי, וכנראה לא רק שלי.
אני מנסה להבין מי עומד מאחורי ההודעות ששמך חתום עליהן, ומה מניע אותו.
אינני דן עליך אישית, אלא מנסה להבהיר לך איזו תמונה אנחנו מקבלים על סמך הודעותיך.

אתה כותב בכרטיס האישי שלך שאתה לומד דף יומי לעיתים רחוקות, ושאתה יליד שנת תשי"ח, דהיינו בן 59.
אתה חוזר על אותן טענות עם אותה בעייתיות שוב ושוב. דן בדברים שלא קשורים לדף יומי, ומתעקש לא להבין את כל הפניות אליך, מחברים שונים, בכמה וכמה שרשורים.
בהנחה שאתה לא סובל מבעיית תקשורת חריפה חלילה, ואני מאמין ומקווה שלא,

תסכים איתי שסגנונך גורם להניח באופן טבעי שלא מדובר באדם בן 59, אלא במשהו שקרוב יותר לנער שיש לו שיעור חופשי בישיבה התיכונית והוא קורא לחברה' ואומר להם "תראו איזה קטע אני עושה פה".

כבר רמזו לך את זה לפני כמה ימים.
אני לא יודע אם זו המציאות, אני רק מבקש שתבין שזה מה שהודעותיך משדרות.
אתה מוזמן לשנות את סגנונך ולקבל התייחסות רצינית יותר, בהתאם. כמו שאר חברי הפורום שנכנסים לכאן כדי לדון בענייני הדף היומי שואלים מקשים ומתרצים איש ע"פ דרכו, בכפוף לכללי התורה החברה וההיגיון הישר.","510","","2651","True","True","False","","181","95.86.122.43","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48651","48644","לגבי תשובת מהרי"ט","09/02/17 17:29","יג שבט","תשע"ז","17:29","אליעזר מ ש","יש גם את "יביע אומר" שכתב ששתי התשובות מחוברות, ותשובה צז היא המשך של תשובה צט (שכאילו נפסקת באמצע)ושלמסקנה הוא אוסר . וכן כתב הגאון הגדול רבינו יוסף שאול נתזון [בעל ה"שואל ומשיב"] (עי' בשו"ת "יביע אומר"חלק ד'- אבן העזר )

אני איני "מתמם" אלא כותב דברים נכונים וערוכים היטב לתועלת הצבור.

(וכן בשום מקום לא נכנסתי לשאלות מעשיות מהסוג שפירט)

ויהי רצון שכולנו נקיים מה שאמר רבי אליעזר לתלמידיו:"צאו והזהרו איש בכבוד חבירו".","610","","2651","True","True","False","","206","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48650","48646","ב"ה תשובה לאחיקם קשת","09/02/17 17:13","יג שבט","תשע"ז","17:13","אליעזר מ ש","שלום רב ,
.



גם הדעות שמפרשות -בטעות-שלפי חלק מהראשונים זה איסור דרבנן - הרי זה איסור רציחה מדרבנן, וגם לפי זה, הפלה אסורה באיסור חמור. [כך גם כתב בשו"ת ]

הודעותי הם, בתודה לרבונו של עולם - הודעות טובות והשקעתי בעריכתן.","610","","2651","True","True","False","","188","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48693","48692","אין לירות את החץ ואח"כ לסמן את המטרה","10/02/17 15:31","יד שבט","תשע"ז","15:31","דוד כוכב","לא לקבל החלטה של האמא ושל האבא, ואח"כ למצא טיעון הלכתי בעד.
אלא להיפך, לקבל חוות דעת הלכתית אם הנסיבות מחייבות הפלה, ובהתאם לכך לקבל את החלטה.","125","","2650","True","True","False","","163","95.86.115.84","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48726","48692","הפלה נכללת באסור: "לא תרצח". כך כתבו:","12/02/17 13:04","טז שבט","תשע"ז","13:04","אליעזר מ ש","א]ה"אגרות משה "[הרב משה פיינשטיין שהיה ראש מועצת גדולי התורה בארצות הברית. וידוע כאחד מגדולי התורה, שהרבנים האחרים הפליגו בשבחו]
ב]הרב יצחק זאב סולובייצי'ק[(ידוע בכינוי :"הרב מבריסק" ואחר כך עלה לירושלים, נחשב לאחד מגדולי חכמי התורה בדורות האחרונים)בספר חידושי מרן רי"ז הלוי על הרמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש] וגם כתב שישראל שהרג עובר חייב מיתה בידי שמיים, כמו הורג על ידי גרמא ועוד ,האם אלה לא מייצגים את היהדות?
ג]וכך גם כתב הרוגוצו'בר [ הרב יוסף רוזי'ן מדוינסק, שנודע כאחד מגדולי חכמי ישראל ]
ד]וכך גם כתב ה"אור שמח"-זכרו לברכה [הביאו ה"יביע אומר"] בספרו: "משך חכמה" על התורה פרשת משפטים דבור המתחיל :"ובמכילתא"-עיין שם. וגם הוא כתב שישראל ההורגו חייב מיתה בידי שמיים כמו ישראל שהרג על ידי גרמא .והוא ידוע כאחד מגדולי חכמי ישראל בדורות האחרונים.
ה]וכך מבואר בשו"ת:"נודע ביהודה", שהשווה הורג עובר להורג את הטריפה [אדם שלפי מחלה או שבר אמדוהו שלא יוכל לחיות יותר משנה] וביאר שלכן הצריכו הרמב"ם וה"שולחן ערוך" לטעם :"דין רודף", להתיר להרוג העובר שבמקשה לילד להציל את חיי אמו, ולא מספיק הטעם של: "וחי בהם", שממנו לומדים שכל איסורי תורה נדחים מפני פיקוח נפש , כי העובר הוא יש בו נשמה, ובגדר אדם שבאדם (הגם שאינו נפש גמור)ולכן אלמלי טעם רודף, לא היו חייו נדחין מפני חיי אמו. ויש עוד הרבה להאריך בזה.
ו]ובאופן כללי, לפי כל הדעות, הפלה היא אחד מהאיסורים החמורים ביותר. .ואיך אתה מדבר נגד אגודת :"אפרת",שהרב מרדכי אליהו ז"ל -הראשון לציון והרב הראשי לישראל- עודד מאד את פעילותה ?והבאתי רשימה ארוכה של חכמי ישראל בדורות האחרונים שכתבו שהפלה אסורה מהתורה . ויש לדעת, שגם לפי הסוברים שאסורה מדרבנן -זה איסור שפיכות דמים מדרבנן, שנחשב לאיסור חמור. [כך כתוב מפורש בשו"ת]
ז]באופן כללי ,אכן יש מקרים קשים מאד רפואיים, שמתירים הפלה. או לפני ארבעים יום להריון. או אפילו אחרי, אם זה פיקוח נפש האשה, [או לפי כמה דעות-אם המצב בקרוב לכך -וכמובן שכאן אין המקום לפרט כל זה. וכידוע זה לא פורום של פסקי הלכות למעשה, אלא להסביר לפעמים עניינים בלימוד התלמוד] ובזה, אכן ייתכן שאנו לא כמו חלק מהנוצרים שאולי גם במקום סכנת חיים לאשה לא מתירים הפלה [אינני בקי בכל ענייניהם לכל כתותיהם. אבל כעקרון, אדרבא, יש להעריך שחלק ניכר מאומות העולם, וכולל מאמינים באל אחד, ומוסלמים ונוצרים מבינים שחמור מאד לעשות הפלה. וזה צד חיובי, שאכן יש גם בהם]
ח] גם ה"חת"ם סופר" כתב שהפלה אסורה מהתורה גם לישראל .וכתב, שאפילו למאן דסבירא ליה דאיכא מידי שלבן נח אסור מהתורה ולישראל מותר , באיסורי שפיכות דמים, לכולי עלמא , מה שאסור לבן נח מהתורה, ודאי אסור לישראל מהתורה. וטעמו של דבר-נראה- מבואר על פי שורש הטעם שהובא במכילתא שהובאה ב"כסף משנה" על הרמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק ב' הלכה י"א, שמשם המקור שאסור לנו גם להרוג גויים. [שאין לנו מלחמה איתם] ששם מובא, שתמה איסי בן עקיבא,וכי ייתכן שקודם מתן תורה היינו מוזהרים שלא להרוג שום בן אדם -שזה בכלל איסור רציחה משבע מצוות בני נח ,ואילו עתה לאחר מתן תורה:"משהוחמרו הוקלו?"וכי בשביל זה ניתנה התורה לישראל שמה שאסור לכל בני האדם בעולם באיסור החמור ביותר של רציחה יהיה מותר להם?והרי ישראל במתן תורה נבחרו להתקדש וגם להיות ל"אור לגויים"?ועל זה ענו לו:"באמת אמרו, פטור עליהם מדיני בשר ודם, ודינו מסור לשמיים".ומשורש ההסבר הזה נלמד בפשיטות, שכל מה שאסור לבני נח באיסור שפיכות דמים מן התורה, ודאי אסור לבני ישראל מן התורה . אלא שעל חלק מהמקרים בני ישראל פטורים מעונש בבית דין של מטה ודינו מסור לשמיים. [בגלל מעלתם של ישראל לאחר מתן תורה]","610","","2648","True","True","False","","262","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48727","48726","ענש יענש","12/02/17 13:48","טז שבט","תשע"ז","13:48","סיפורים קצרים על הדף","אתה מבלבל בין שני מצבים, ברור שבן בליעל שהולך ברחוב ובועט לאשה בבטן ובעקבות זה היא מפילה, שהוא ענוש יענש, שמות מג כא כב,

אבל אשה או זוג שמחליטים לעשות הפסקת היריון מיוזמתם בגלל סיבות מסויימות, צריכים ללכת לרב ולקבל היתר בלי להיקרא רוצחים, יש לרבנים היתרים, כגון רודף כמו שציתת,

המושג שהפלה = רצח לא בא מהתורה, בתורה מי שעושה כך, "ענוש יענש" - לשלם דמי ולדות לבעל שמין אותה כמה היתה ראויה להמכר בשוק להעלות בדמיה בשביל הריונה, ז''א, זה לא אותו דין כמו רוצח שסוקלים אותו.

אצל בן נוח הפלה היא רצח ולכן הוא מתחייב על זה, אבל זה דין אחר לגמרי.

אפשר לעודד את פעילות אגודת אפרת שמעודדים ילודה בישראל, זה לא אומר שהם צודקים בנושא הפסקת הריון,

לגבי הנשמה, אין לי מושג איפה הנשמה נמצאת בגוף ומתי היא נכנסת לגוף, פעם אמר לי חסיד שהנשמה יורדת לאדם בברית מילה, אני לא יודע איפה הנשמה נמצאת בגוף האדם, אני גם לא יודע אם אתה יודע, אולי הנשמה נמצאת בכל תא ותא, אם כך אסור גם למחוא כפיים, כי בכל מחיאת כף מתים מספר של תאים....

לגבי ארבעים יום להיריון, אין לי מושג איך סופרים את זה, קשה מאוד לדעת את זמן ההיריון המדוייק,

לסיכום, נראה לי שיש גם הרבה צדק בדבריך, יש הרבה שחושבים שזה אסור והרבה אחרים שמוצאים היתרים, וזה לא מוכרע לא לכאן ולא לכאן.
ולכן בכל מקרה עדיף לשאול רב ולקבל ממנו ברכה","599","","2648","True","True","False","","106","79.176.66.79","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48730","48727","עיין בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא:","12/02/17 14:30","טז שבט","תשע"ז","14:30","אליעזר מ ש","אמר אנטונינוס לרבי : נשמה מאימתי ניתנה באדם וכו' ושם במהרש"א .
כמו כן, בהודעה הראשונה בחלון ,- הבאתי, שבספר: "נשמת חיים" לרבי מנשה בן ישראל, הביא עשרה מאמרי חז"ל שלעובר יש נשמה .וכן הרב פיינשטיין והרוגוצו'בר ועוד הרבה רבנים הגדירו במפורש הפלה כרצח.","610","","2648","True","True","False","","172","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48735","48727","האם בעל הסיפורים חולק על הגדולים שהבאתי?","12/02/17 14:41","טז שבט","תשע"ז","14:41","אליעזר מ ש","","610","","2648","False","True","False","","118","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48733","48730","ועוד, הרי הפלה מסיבות סוציאליות או גם","12/02/17 14:34","טז שבט","תשע"ז","14:34","אליעזר מ ש","מסיבות רפואיות לא קשות במיוחד, הרי ודאי אסורה לפי כל הדעות.","610","","2648","True","True","False","","135","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("49245","48790","העובר חי ולכן יש בהריגתו איסור רציחה","26/03/17 12:24","כח אדר","תשע"ז","12:24","אליעזר מ ש","זה ברור לפי השכל ומקורות . וברמב"ם הלכות טומאת מת התחלת פרק ב' כתוב מפורש שהעובר מארבעים יום נקרא נפש. וכן יש עוד מקורות. וגם לפי הדעות הנוספות ברור שיש איסור מהתורה להורגו לפי כל הראשונים כמו שכתב הרב פיינשטיין, ובשו"ת: "נודע ביהודה" ועוד רבים. וגם לפי הדעות שלא מחללין יו"כ על העובר היינו משום שעדיין לא אדם גמור בפני עצמו, אבל גם לפי דעות אלו יש איסור רציחה להורגו שהרי הוא חי . וזה שלפי דעות אלו אין מחללין עליו השבת זה לא אומר שאין איסור רציחה בהריגתו ,וכמו יולדת גר תושב שאף על פי שאין מחללין עליה השבת במלאכות מן התורה לפי הרמב"ם, מכל מקום יש איסור רציחה בהריגתה.","610","","2606","True","True","False","","210","147.236.34.10","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48811","48810","לכן דבריך מיותרים ולא מוסיפים שום","13/02/17 14:59","יז שבט","תשע"ז","14:59","אור חדש","תועלת לאף אחד
אנא ממך חדל להציק עם אותה ההודעה
כולם ראו והבינו מה שיש לך לומר
כל אחד החליט לעצמו אם אתה גדול הדור וראוי לפסוק בדיני נפשות או שמא הינך ליצן טרדן בלבד. בטוחני שכל הודעה נוספת שלך באשכול תמעט את הקבוצה הראשונה ותגדיל את השניה.
למשל אני אחרי הודעתך זו חדלתי מלכבד אותך וכנראה שלא אטרח עוד לקרוא את ההודעות שתכתוב
יום טוב","458","","2647","True","True","False","","141","213.151.53.59","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב",""),new Message("48872","48811","תשובה","15/02/17 14:31","יט שבט","תשע"ז","14:31","אליעזר מ ש","ב"ה

אני איני חלילה ליצן טרדן אלא כוונתי לזכות את הרבים מידי פעם בפירוש נכון לתלמוד. ויש רבים שאכן מעריכים זאת . ומצד שני גם לא הצגתי עצמי כגדול הדור ופוסק בדיני נפשות אלא כתבתי פירוש נכון לדברי הגמרא שם . שמתאים לרוב חכמי ישראל הגדולים שהבאתי את שמותיהם. לא הצלחתי להבין מדוע יש כלפי יחס עוין כזה מצד חלק קטן מאד מחברי הפורום . ומכל מקום אני קבלתי תגובה חיובית מאד, ועוד תגובות טובות ,ואמשיך לפרסם-בעזר ה' , מידי פעם מודעות לטובת הציבור . אני קורא לך לחזור בך מהכינוי המעליב הזה של ליצן טרדן, כי זה ביזוי דברי החכמה והאמת . כי בין אם אתה מסכים ובין אם אינך מסכים אסור לך לבזות את החכמה ואת התורה כך .","610","","2645","True","True","False","","216","132.74.58.78","0","48335","סנהדרין|נז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);