var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50420;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","42"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50420","0","שני ימי ראש השנה","15/06/17 05:57","כא סיון","תשע"ז","05:57","galsaba","בזמן שהיו מקדשים על פי ראיה, ולפני שנתקלקלו הלויים בשיר. אם הגיעו העדים לפנות ערב, הרי שאותו היום קודש ולמחרתו חול. אם כך, מתי היו תוקעים בשופר?","191","","2509","True","True","False","","803","142.105.40.162","0","0","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50426","50420","כמה תשובות","15/06/17 11:39","כא סיון","תשע"ז","11:39","אור חדש","א: לא ברור שהב"ד איפשרו אי פעם מציאות כזו (לא מצאנו אלול מעובר..)
ב: יכלו לתקוע מספק בבוקר ונראה שכך אכן היה מסתבר לעשות- מתפללים של ר"ה ותוקעים בבוקר. בניגוד לקרבן שאסור להקריב שלא במועדו בתפילה מספק אין בעיה (כמו תפילות יו"ט שני בגלויות).
ג: יכולים לתקוע מיד בגמר קבלת העדות, זה לוקח כמה דק' (בניגוד לקרבן שזה עסק שדורש הרבה יותר זמן)","458","","2509","True","True","False","","131","213.151.55.19","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50489","50420",""שלא יהו מקבלים את העדים אלא עד המנחה"","18/06/17 18:34","כד סיון","תשע"ז","18:34","Almuaddib","ראה במסכת ביצה:

"התקינו שלא יהו מקבלים את העדים אלא עד המנחה".","107","","2506","True","True","False","","158","82.80.33.78","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50542","50420","משנה ז בפרק ג סותרת שיש תקנת עזרא","20/06/17 05:29","כו סיון","תשע"ז","05:29","הודו_כי_טוב","אם יש תקנה עזרא שקדמה לתנאים אז למה האדם צריך לשוש לעיבור אלול","207","png","2504","True","True","False","","266","109.65.70.25","0","50420","ביצה|ה ע"א","0-png"),new Message("50430","50426","הסתייגות קלה","15/06/17 16:22","כא סיון","תשע"ז","16:22","אביגדור","לשון הגמרא היא "מימות עזרא ואילך לא מצינו אלול מעובר".
משמע שזו תקנה מתקופת עזרא (ואכן מסתבר מאוד שזו מטרתה - למנוע את הבעייתיות בהסתפקויות כאלה), ועד אז היתה אפשרות שאלול יהיה מעובר.
גם במשנה ובגמרא ר"ה ל: דנים על אפשרויות של שינוי באמצע ראש השנה, ושם משמע שגם בימות ריב"ז עדיין יכול היה לקרות מקרה כזה.

(אני לא לגמרי מונח בסוגיא, אז אשמח אם מי שמונח יותר או מעיין שם יתקן אותי אם לא הבנתי משהו נכון)","571","","2509","True","True","False","","180","213.151.62.191","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50431","50430","גם אני לא הסתפקתי רק בא'","15/06/17 16:26","כא סיון","תשע"ז","16:26","אור חדש","כי באמת יש מקורות סותרים ל'עדות' זו","458","","2509","True","True","False","","95","213.151.55.19","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50443","50430","לא מצינו אלול מעובר - זו דעה אחת","15/06/17 21:40","כא סיון","תשע"ז","21:40","דוד כוכב","ויש שם חולקים ומעידים שעיברו אף בתקופות מאוחרות.","125","","2509","True","True","False","","186","212.76.106.88","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50487","50430","הסתייגות מדבריך:","18/06/17 18:25","כד סיון","תשע"ז","18:25","Almuaddib",""לא מצינו" - אין הדבר נובע מתקנת חכמים.

האמירה בגמרא היא אמפירית - מאז התיאור שיש לנו בספר עזרא ונחמיה :
.
"...וביום השני נאספו ראשי האבות" - הרי שיש לנו תיאור של ראש השנה בן שני ימים.

אם היה מדובר בתקנת חכמים, הנוסח לא היה "לא מצינו".

ולמי שרוצה להעמיק בכך - שיבדוק בנוסחאות. אמפירית, מצב בו חודש אלול יהיה חודש מלא - מבחינת עדות הראיה - הוא מצב נדיר מאד גם בימינו אלו. לולא קוצר היריעה והזמן, הייתי כותב כאן את ההסבר המלא. מי שמתעניין, יכול להסתפק בבדיקה באלמנכים המתפרסמים באינטרנט, ולראות כי אמפירית - אכן כך הוא, ואלול (כמעט) תמיד יוצא חודש שעל פי הראיה יהיה בן 29 ימים בלבד.","107","","2506","True","True","False","","173","82.80.33.78","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50492","50487","אשמח להסבר","18/06/17 20:23","כד סיון","תשע"ז","20:23","אביגדור","בהנחה שלא מתחשבים בשיקולים אחרים (נניח, גם באד"ו), ומקדשים רק ע"פ הראיה את כל החודשים - מדוע שמבחינת עדות הראיה לא יצא אלול מעובר?
ואשמח גם אם יש לך מראי מקומות בנושא","571","","2506","True","True","False","","171","213.151.56.140","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50523","50487","שלא כדבריך","19/06/17 13:28","כה סיון","תשע"ז","13:28","דוד כוכב","---------- הודעה שהועברה ----------

מאת: א. כ.

שלום רב!
גרסינן: "מימות עזרא ואילך לא מצינו אלול מעובר".
האם הדבר נובע מהמצב במציאות, שמחזור הירח בתקופה זו קצר יותר, או שמא זוהי קביעה שרירותית של חז"ל מטעמים הלכתיים גרידא?
תודה רבה!



מאת: Israeli New Moon Society

שלומות
חבל שלא שמעת את הרצאתי בכנס של הרב שי ואלטר בעניין זה בדיוק.
הדבר לחלוטין לא נובע ממצב במציאות, נהפוך הוא, אפילו סותר אותה במעט.
בעיקר הדבר מראה על כוחם של רבותינו ולהדגיש את סמכות בית הדין, שבידיהם היכולת לשנות לפי הצורך, וכפי סוגיית גמרא שם שהשתדלו לא לעבר (כולל בחישוב מראש בחודשים קודמים), אבל לפעמים לא הייתה ברירה.

גדי","125","","2505","True","True","False","","186","212.76.106.88","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50504","50492","לצערי, כפי שכתבתי, תקצר כאן היריעה","19/06/17 11:07","כה סיון","תשע"ז","11:07","Almuaddib","החישובים האלו מורכבים מאד, משום שמסלול הירח סביב כדור הארץ אליפטי ומשתנה, ומסלול הירח וכדור הארץ, שניהם, סביב השמש, אליפטי גם הוא.

מה שקובע את המועד בו ניתן יהיה לראות את הירח החדש, הוא שילוב של המיקום היחסי של שלושת גרמי השמיים האלו - שמש, ארץ וירח.

שיקולי אד"ו לא רלבנטיים כאשר מקדשים על פי הראיה, אלא רק כאשר מחשבים מראש את הלוח, על פי המולד הממוצע, כפי שעושים כיום - וכמפורט בהלכות קידוש החודש לרמב"ם.

ניתן להבין יותר אם בוחנים את האלגוריתמים האסטרונומיים של האסטרונום הבלגי ז'אן מאוס. הספר לא קל להבנה, אך קל מאד לתפעול תכליתי.","107","","2505","True","True","False","","180","82.81.160.69","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50506","50504","תודה בכל מקרה","19/06/17 11:13","כה סיון","תשע"ז","11:13","אביגדור","לגבי מה שכתבת ששיקולי אד"ו לא רלבנטיים כאשר מקדשים על פי הראיה - לענ"ד בגמרא ר"ה כ. בסוגיא של מאיימים על העדים, כדי להפריד שבת מיום הכיפורים - זה מה שאנחנו קורים (חלק מ) לא אד"ו ראש.
ושוב, אם טעיתי בהבנתי אשמח להסבר","571","","2505","True","True","False","","173","31.44.128.104","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50508","50504","אנא עשה מאמץ","19/06/17 11:17","כה סיון","תשע"ז","11:17","אור חדש","מה ההגיון לטעון שבמסלול אליפטי כאשר היחסים בין שלשת הגורמים משתנים ללא הרף, דווקא במיקום של הארץ יחסית לשמש של חודש אלול לעולם יתאפשר ראיית המולד בזמנו?
הרי מספיק שיהיה עננות וכבר לא ייראה המולד וכ"ש שמסתבר שיחס גרמי השמיים ישתנו משנה לשנה בנק' זו","458","","2505","True","True","False","","133","213.151.55.19","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50514","50508","כשמועה בעלמא","19/06/17 11:59","כה סיון","תשע"ז","11:59","אביגדור","שמעתי הסבר (איני יודע לאשרו או להכחישו) שבימי הקיץ יותר קשה לראות את הירח החדש (בכלל, הרי זמן הראיה מצומצם מאוד, שהרי בתחילת החודש הירח הקטן נמצא במערב ושוקע קצת אחרי השמש, כאשר השמיים עדיין אינם חשוכים לגמרי), ולכן היו פחות עדים מעידים בזמן, והחודשים היו נדחים ל-30 יום, לעומת תשרי, שהוא כבר בסתיו-חורף. לכן אחרי כמה חודשים מלאים של הקיץ, כשיש אפשרות לראות את הירח טוב יותר, מסתבר שאלול לא יהיה מעובר.
שוב, איני בקי מספיק בעניין, וגם אם הנתונים הנ"ל נכונים, זה בנוי על כמה יסודות לא מוחלטים (תמיד בקיץ לא רואים? ובדיוק בתשרי כבר כן?)","571","","2505","True","True","False","","207","31.44.128.104","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50516","50508","לא דיברתי אודות תנאים מטאורולוגיים","19/06/17 12:23","כה סיון","תשע"ז","12:23","Almuaddib","דיברתי על המיקום היחסי - על האפשרות עצמה לראות.

ברור כי אם יש עננות - לא רואים.","107","","2505","True","True","False","","183","209.88.198.77","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50515","50514","הגיוני עד 3 חודשים ברצף מקס'","19/06/17 12:18","כה סיון","תשע"ז","12:18","אור חדש","החל בסיוון זמן השקיעה דומה לאורך חודשי הקיץ וכמובן לא ייתכן לקבוע תוספת של 6 ימים על המולד מחמת קושי קטן של צמצום של מס' דק' בכל שקיעה","458","","2505","True","True","False","","133","213.151.55.19","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50525","50516","זה היה רק תוספת","19/06/17 13:37","כה סיון","תשע"ז","13:37","אור חדש","עיקר השאלה היא כמובן על הטענה, לקיומו של הסידור הקבוע באלול, של גרמים בעלי התפלגות משתנה של יחסיהם","458","","2505","True","True","False","","95","213.151.55.19","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50524","50523","אני מוכן להוכיח את צדקת טענתי","19/06/17 13:36","כה סיון","תשע"ז","13:36","Almuaddib","אך לא כעת.

ההוכחה ברורה, ומישחולק על כך, מוזמן לבדוק את האלגוריתמים בעצמו.

האלגוריתמים מבוססים - אתה יכול למסור לו - על אלו של Jean Meeus.
\\","107","","2505","True","True","False","","176","209.88.198.77","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50527","50524","אשלח לשליח המקשר","19/06/17 13:45","כה סיון","תשע"ז","13:45","דוד כוכב","רצוי ליצור איתם קשר וללבן את הסוגיה.","125","","2505","True","True","False","","155","212.76.106.88","0","50420","ביצה|ה ע"א",""),new Message("50568","50527","תגובת moonsocil","20/06/17 16:40","כו סיון","תשע"ז","16:40","דוד כוכב","במציאות כל החודשים יכולים להיות ארוכים או קצרים מהממוצע. אבל חודשים קצרים וארוכים בקיצוניות מהממוצע מתחלקים לשני תחומים.
החודשים הקצרים במיוחד הם יוני/יולי. הארוכים במיוחד דצמבר/ינואר.

ראש השנה שהוא לרוב ספטמבר/אוקטובר - נופל באמצע לכן לפעמים יהיה קצר מהממוצע ולפעמים ארוך מהממוצע. בהיתנן עובדה זו, גם ראייה מחויבת להיות בליל 30 או 31 בצורה שווה פחות או יותר (מנקודה מסוימת על פני הגלובוס כמובן!).

ובכל מקרה בוודאי שאינו חודש קצר בצורה משמעותית כל כך שעליו אפשר להגיד לפעמים בא בקצרה.
בכל אופן הסוגיות שם פחות אסטרונומיות ויותר באות להדגיש את סמכות בית הדין לקדש החודש, לפי הצורך. וממילא אם קובעים את תמוז ואב כחודשים של שלושים, הסיכוי של אלול להיות מעובר פוחת והחישבה על כך נעשתה חודשים רבים מראש.

את ההרצאה אפשר לראות ולשמוע (בקושי רב, הקלטה לא משהו) כאן.

http://beinenu.com/lessons/%D7%A4%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%90-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%9B%D7%94-%D7%95%D7%A4%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%90-%D7%91%D7%A7%D7%A6%D7%A8%D7%94-%D7%AA%D7%97%D7%96%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA","125","","2504","True","True","False","","312","212.76.106.88","0","50420","ביצה|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);