var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52005;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","48"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","29"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","20")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52005","0","גדר גדול גדרה תמר","07/08/17 07:51","טו אב","תשע"ז","07:51","הודו_כי_טוב","אם לצנועות כך לפרוצות על אחת כמה וכמה
עולם הפוך ראיתי בצנועות מסרבות מעצמן והפרוצות לא מתייחסות

ומה בקשר שאין גוזרים גזרה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה ?

הרי רצו לגזור על פריה ורביה כדי שזרעו של אברהם אבינו לא יהיה לו המשך ובשל כך לא גזרו

מסופר בגמרא שבתקופתו של אביי אפילו ביום כיפור חטאו כי הרס"ר/הגננת בחופש
(אין רשות לקטרג ביוןם כיפור)","207","","2474","True","True","False","","906","109.64.98.112","0","0","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52007","52005","תמר לא גדרה שלא להנשא","07/08/17 07:54","טו אב","תשע"ז","07:54","דוד כוכב","היא גדרה שצריך להזדעק ולהתביש ולהצטנע לאחר מקרה כזה.","125","","2474","True","True","False","","226","95.86.114.164","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52011","52005","לא עולם הפוך ראית, אלא הפוכה הבנתך","07/08/17 08:53","טו אב","תשע"ז","08:53","Almuaddib","הקו"ח שנשאו נשים בעצמן, הוא בפשטות - בדיוק כפי שכתב רש"י:
אם כך קרה לבתו של המלך, שלא היסס אדם לאונסה, מה עלול לקרות ל"סתם אחת", שאין מאחוריה גיבוי של משפחת המלוכה?
אם כך יכול לקרות למי שאינה מתרועעת בחברת גברים, שהיא מהצנועות, מה עלול לקרות למי שהיא מתרועעת ומסתובבת בחברת גברים?
והרי זו לא רק שסירבה, אלא אף ניסתה לדבר על ליבו שיש לו דרך היתר - ובכל זאת תקף אותה ואנסהּ.

"פרוצות" כאן, אינו יצאניות, אלא ההיפך מ"צנועות". מי שמתנהגות באופן הפוך.

איך הבאת לכאן את הגזירה וכו', סהדי במרומים שאין לי מושג. יחוד דפנויה הוא גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה??? והרי דבר יום ביומו שהציבור עומד בה, אפילו בימינו, הפרוצים בעריות יותר מכל מה שהיה אי פעם.

ו...לא. העבריינים אינם מה שקובע מה הציבור ובמה הוא יכול או לא יכול לעמוד.

לגבי מה שאתה מספר שחטאו ביום הכיפורים, חוששני שאתה לא מדייק כאן, ואם אני טועה - אשמח שתתקנני.
אני לא מכיר מעשה כפי שאתה מתאר. הדבר היחיד שאני זוכר, הוא הנימוק של אליהו מדוע לא מגיע המשיח - כי אפילו ביום הכיפורים יש מי שחוטאים (יומא יט:). אין שם מי שחוטא מהנימוק שאמרת.

שים לב:
אסור לבוא על פנויה "סתם", ולפי הרמב"ם - כל בלא חופה וקידושין זו זנות - ועובר וצריך ללקות. האיסור על ביאה על פנויה אינו גזירת חכמים. גזיר החכמים כאן היא האיסור על יחוד עם פנויה.","107","","2474","True","True","False","","199","209.88.198.77","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52019","52005","אין איש יכול להכחיש מה שראית - היינו","07/08/17 11:04","טו אב","תשע"ז","11:04","יהודי_קדום","בימי חייך=ימינו כמו גם אין איש יכול למנוע ממך לעשות את ההשוואה למאמר הגמרא!
מבחינתך, שהרי בפירוש כתבת: "עולם הפוך ראיתי..." ואתה מפרש את ראייתך שהעולם בימינו: "ראיתי בצנועות מסרבות מעצמן והפרוצות לא מתייחסות".

בקשר "שאין גוזרין..." וכו':
חכמים לא גוזרים גזירה אלא ורק למען תיקון העולם, שמירה תורה ומצוות ע"י גדרים, הקלה על חיינו שלא נחמיר על עצמנו שלא לצורך וכד' - ותו לא! כך שהגזירה שאיש לא יתייחד עם אשה האסורה לו -ובכלל זה שנגזר גם על הפנויה - אינו עומד בסתירה כלל וכלל לכלל: "אין גוזרין גזירה על הציבור אלא אם כן רוב הציבור יכולין לעמוד בה" (אגב שים לב שחז"ל מתייחסים לרוב הציבור ולא לכולו...) מי שעומד בסתירה זה חיי סדום ועמורה בימינו. היעלה בדעתך להצדיק חיי פריצות כסדום ועמורה כי ציבור גדול נוהג כך?

מעבר לכך ובתוך כך, ברור שחז"ל לא יבטלו אף לא אחד משלושה דברים: עבודה זרה וגלוי עריות ושפיכות דמים (אנחנו עוד בחודש אב אז נזכיר שבגלל עברות אלה חרב בית המקדש הראשון - ויש מי שמוסיף: אולי האסון התחיל עם אמנון ותמר).


מדבריך משתמע, בעיקר בגלל המקרה האיום בגמרא, שחכמים לא יכולים לגזור גזירה","233","","2474","True","True","False","","185","89.139.219.173","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52024","52005","כרגיל אינני יורד לסוף דעתך","07/08/17 11:57","טו אב","תשע"ז","11:57","אור חדש","על מה בדיוק שאלתך, ומהי השאלה בדיוק?","458","","2474","True","True","False","","113","185.149.255.82","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52009","52007","מי דיבר על להינשא ?","07/08/17 08:17","טו אב","תשע"ז","08:17","הודו_כי_טוב","החכמים גזרו איסור לבוא ביחסי אישות על פנויות
רק נתתי דוגמה בנושא דומה שאין גוזרים גזרה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה
ועובדה שהוא לא עומד בה
רק אזכיר חלק מהציבור שכן מנסה לעמוד בה נופל לכאורה
באיסורים קשים יותר באותו תחום
אז למה פה כן גזרו זאת השאלה","207","","2474","True","True","False","","211","109.64.98.112","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52010","52009","למה לא להנשא?","07/08/17 08:34","טו אב","תשע"ז","08:34","דוד כוכב","גזרו על יחוד דפנויה.
ביאה על פנויה אסורה מהתורה, כך פסקו הרמב"ם השו"ע והגר"א. וכדברי הספרי דברים פרשת כי תצא פיסקא רס: "לא תהיה קְדֵשָׁה זו אזהרה למופנה שנאמר (בראשית לח כא) לא היתה בזה קְדֵשָׁה".","125","","2474","True","True","False","","207","95.86.114.164","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52108","52010","מי שאומר דוד חטא אינו אלה טועה","09/08/17 10:39","יז אב","תשע"ז","10:39","הודו_כי_טוב","אם פנויה אסורה אז דוד עשה זאת בלי לחטוא ? גט על תנאי לא יועיל אם גם פנויה אסור ?","207","","2472","True","True","False","","280","2.53.190.218","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52016","52011","נדמה לי יומא יט-ב","07/08/17 10:54","טו אב","תשע"ז","10:54","הודו_כי_טוב","לפי שאלתי שם לא אוכל להקדיש לבדיקה הבוקר יותר מכך
אני עוסק בצרכי רבים כידוע למי שיודע
איסור איחוד אם פנויה לטענתך גם כיום עומדים בה ?
אשים מחסום לפי שלא אהפוך לקטגור בעצמי","207","","2474","True","True","False","","221","109.64.98.112","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52020","52016","דיני יום הכפורים מובאים בפרק השמיני בדף","07/08/17 11:39","טו אב","תשע"ז","11:39","יהודי_קדום","זה איני רואה את מה שהבאת בקישור.

אבל:
בדף יט ביומא אני יכול לראות שני אנשים הקשורים ל"מעשים לא טובים" על פי המסופר בגמרא,
המקרה האחד הוא ברייתא המספרת מעשה בכהן גדול צדוקי:
להלן המעשה בשינויי לשון זעירים שעשיתי: מעשה בכהן גדול צדוקי שעשה כדעת הצדוקים ושם את הקטורת על הגחלים לפני הכניסה לקדש הקדשים כשסיים יצא בשמחה גדולה. משראהו אביו הבין על מה בנו שמח ואמר לו: 'אף על פי שצדוקין אנו - מתיראין אנו מן הפרושים'. ענה לו בנו: 'כל ימי חיכיתי לקיים את 'כי בענן אראה על הכפרת' ועכשיו שבא לידי - לא אקיימנו?'. לא עברו אלא ימים מועטין עד שמת והוטל באשפה, והיו תולעין יוצאין מחוטמו. ויש אומרים: ביציאתו ניגף (מת בפתע פתאום). דתני רבי חייא: כמין קול נשמע בעזרה, שבא מלאך וחבטו על פניו. ונכנסו אחיו הכהנים ומצאו ככף רגל עגל בין כתפיו, שנאמר ורגליהם רגל ישרה וכף רגליהם ככף רגל עגל. ע"כ.
ואלי גם הסיפא של הברייתא הנ"ל האומרת: " וכף רגליהם ככף רגל עגל" יצרה קשר אסוציאטיבי עם הנאמר אצלנו בדף כא עמוד ב: "...אמר רב יהודה אמר רב: כולן נטולי טחול, וחקוקי כפות רגלים היו".

המקרה השני ביומא יט (שאולי בגללו חושבים שיש בדף זה ענייני חטא) הוא איזכורו לטוב של זכריה בן קבוטל ואולי שמו הזכיר את זכריה בן אבקולס אותו אנו לא זוכרים לטוב בכל תשעה באב במסכת גטין בדף נו עמוד א כשרבי יוחנן אמר עליו: "ענוותנותו [פירושי החופשי לרש"י: סובלנות והבנה למי שבא להורגך] של רבי זכריה בן קבוטל, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו.
לאחר שיצרתי לעצמי פסיכולוגיה בגרוש יש לי מסקנה בפרוטה:
זכריה בן קבוטל איננו זכריה בן אבקולס

אשמח לראות מה שלא ראיתי בכוונת הכותבים.","233","","2474","True","True","False","","288","89.139.219.173","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52060","52019","והיום אנחנו בטו באב","07/08/17 19:46","טו אב","תשע"ז","19:46","הודו_כי_טוב","לא לי להגיד מה הרבנים כן יכולים ומה לא יכולים
ראיתי סתירה כלשהיא ועליה
שאלתי וכבודו ענה בחן טעם
ולא נשכח שטו באב במקורו הוא לתיקון חרם על שבט בנימין שהיה בגלל
מעשה עוד יותר נורא","207","","2474","True","True","False","","178","109.64.98.112","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52062","52020","הנה הציטוט ממסכת יומא יט-ב,כ-א","07/08/17 19:57","טו אב","תשע"ז","19:57","הודו_כי_טוב","תניא אבא שאול אמר אף בגבולין היו עושין כן זכר למקדש אלא שהיו חוטאין אמר אביי ואיתימא ר''נ בר יצחק תרגומא נהרדעא דא''ל אליהו לרב יהודה אחוה דרב סלא חסידא אמריתו אמאי לא אתי משיח והא האידנא יומא דכיפורי הוא ואבעול כמה בתולתא בנהרדעא אמר ליה הקב''ה מאי אמר אמר ליה

{בראשית ד-ז} לפתח חטאת רובץ ושטן מאי אמר א''ל שטן ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני ממאי אמר רמי בר חמא השטן בגמטריא תלת מאה ושיתין וארבעה הוי תלת מאה ושיתין וארבעה יומי אית ליה רשותא לאסטוני ביומא דכיפורי לית ליה רשותא לאסטוני:
מתני' בכל יום תורמין את המזבח בקריאת הגבר או סמוך לו בין לפניו בין לאחריו וביוה''כ מחצות וברגלים מאשמורה הראשונה ולא היתה קריאת הגבר מגעת עד שהיתה עזרה מלאה מישראל:
","207","","2474","True","True","False","","237","109.64.98.112","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52061","52060","עד מתי אתה מהפך עלינו את הכתובים?","07/08/17 19:56","טו אב","תשע"ז","19:56","Almuaddib","ט"ו באב אינו במקורו, כפי שאתה טוען, לתיקון החרם על שבט בנימין.

הרי אתה מכיר את הבריתא המונה רשימה של דברים בגינם יש משמעות טובה ליום זה. החל מיום שכלו בו למות דור המדבר, דרך יום שמפסיקים להביא עצי המערכה, ותשש כוחה של חמה, ואף בנושא חתונות - יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה, זה היה עוד במדבר, בטרם כניסתם לארץ!","107","","2474","True","True","False","","215","77.126.87.233","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52064","52061","צודק אבל גם החרם על שבט בנימין הוסר","07/08/17 20:05","טו אב","תשע"ז","20:05","הודו_כי_טוב","בעזרת חלילים בכרמים
וזה היה בט"ו באב
ייתכן שאכן נראה שאני מהפך עליכם את הכתובים
זה לא בכוונה ללא כוונת זדון אשתדל להיזהר יותר","207","","2474","True","True","False","","359","109.64.98.112","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52110","52108","כל האומר שדוד לא חטא","09/08/17 10:50","יז אב","תשע"ז","10:50","אור חדש","אינו אלא טועה ומשים דינו של הקב"ה שגזר עליו עונשים חמורים מאד ללעג חלילה.
אלא שהמשפט הוא "כל האומר שחטא באשת איש טועה"
א"נ אחר שעשה תשובה והתקבלה תשובתו אינו אלא טעות להזכיר לו עוון זה. וזה הפירוש נראה לי עיקר","458","","2472","True","True","False","","175","185.149.255.82","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52117","52108","ראה שם במסכת שבת דף נו ע"א","09/08/17 19:09","יז אב","תשע"ז","19:09","דוד כוכב","רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן שסובר שכל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, אמר כך גם על ראובן ועל בני עלי ועל בני שמואל ושלמה ויאשיהו. ומבואר שם שאין הכוונה שלא חטאו בכלל, אלא שחטאו בחטא קל הרבה יותר.","125","","2472","True","True","False","","218","95.86.114.164","0","52005","סנהדרין|כא ע"א",""),new Message("52132","52108",""...דוד בשתים ולא עלתה לו" !","10/08/17 08:21","יח אב","תשע"ז","08:21","Almuaddib","הרי פעמים רבות מוזכר חטאו של דוד.

למשל, במסכת יומא כב: :

"...
שאול באחת ועלתה לו דוד בשתים ולא עלתה לו שאול באחת מאי היא מעשה דאגג והא איכא מעשה דנוב עיר הכהנים אמעשה דאגג כתיב נחמתי כי המלכתי את שאול למלך דוד בשתים מאי נינהו דאוריה ודהסתה והא איכא נמי מעשה דבת שבע התם אפרעו מיניה דכתיב ואת הכבשה ישלם ארבעתים..."

או במו"ק טז: :

"א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאי דכתיב נאם דוד בן ישי ונאם הגבר הוקם על נאם דוד בן ישי שהקים עולה של תשובה"


כמובן, אפשר גם לעשות מעשה נועז, לעזוב לרגע את הגמרא, ולקפוץ לדברי ה' בפי נתן הנביא:

"...
וַיִּשְׁלַח ה' אֶת-נָתָן אֶל-דָּוִד...
... וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל-דָּוִד, אַתָּה הָאִישׁ...
מַדּוּעַ בָּזִיתָ אֶת-דְּבַר ה' לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינַי
אֵת אוּרִיָּה הַחִתִּי הִכִּיתָ בַחֶרֶב, וְאֶת-אִשְׁתּוֹ לָקַחְתָּ לְּךָ לְאִשָּׁה...
... כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי מֵקִים עָלֶיךָ רָעָה מִבֵּיתֶךָ...
...וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-נָתָן, חָטָאתִי לַה'
וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל-דָּוִד, גַּם-ה' הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ--לֹא תָמוּת...


כוונת רבי יונתן בדבריו כי "כל האומר... חטא אינו אלא טועה" - רבו הפירושים לה. היה מי שפירש כי חטא, אך לא באשת איש - אולם זה אינו מתאים לרצץ הדרשות האלו של רבי יונתן, שהרי גם על ראובן, בני עלי וכו' אמר בדיוק באותה הלשון.מפשט דבריו בגמרא, עולה כי דוד רק התכוון לחטוא - אך לא חטא בפועל. וקשה פירושו זה, כי הוא סותר את פשט הדברים, ואף את העונש החמור שקיבלו התינוק שנולד ודוד עצמו, עם פרשת אבשלום.","107","","2471","True","True","False","","206","82.81.160.69","0","52005","סנהדרין|כא ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);