var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52066;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52066","0","לא על חנם","07/08/17 21:55","טו אב","תשע"ז","21:55","עלי","בסוף הפרק שלנו סוף הסיפור :"שאלו את רבי איזהו תספורת של כ''ג אמר להן צאו וראו מתספורת של בן אלעשה תניא רבי אומר לא על חנם פיזר בן אלעשה את מעותיו אלא כדי להראות בו תספורת של כהן גדול:
בן אלעשה היה חתנו של רבי. ומובאים בגמרא ובמדרשים כמה מקרי ויכוח בינו לבר קפרא, בעיקר על כך שנהג והקפיד כרבי חותנו בניגוד לבר קפרא, ורבי הקפיד על בר קפרא בעניינים אלו ולכן מנע מבר קפרא סמיכה כל ימיו. הכל סביב חתונת בנו של רבי ושמחת החתונה.
אחד המקומות הנזכרים בעניין הוא בירושלמי משקין/מו"ק, פ"ג ה"א ושם מובא מין כתב חידה היתולי שאמר והמשיל בר קפרא,
וזה לשונו :
שאול משמים נשקפה
הומה בירכתי ביתה, מפחדת כל בעלי כנפים.
ראוה נערים ונחבאו וישישים קמו עמדו
הנס יאמר :הו הו , והנלכד - נלכד בעוונו.
עיי"ש כל הסיפור בהשוואה לדף שלנו ובהשוואה לנדרים נ ע"ב וכן השלמת הסיפור בויקרא רבה פרשה כח ב.
עיין במפרשי הירושלמי.
אחר הכבוד והעיון התקשיתי להבין את כתב החידה הנ"ל ובעצם את כל הסיפור על כל מקורותיו מבחינה רעיונית.
האם יש מקורות לעיון המסבירים את כל העניין כולו דבר דיבור על אופניו ואת כתב החידה כראוי ? או שמא מוכן מי מלמדני הדף להרים את הכפפה ולתת הסבר ממצה לכל שרשרת הסיפורים בעניין ?
רק כהערה, שבעיונים בשטיינזלץ כתב שבן אלעשה לא נחשב ת"ח כ"כ, ולי נראה שהיה והיה, אלא שנקט במנהגו כרבי ובר קפרא חלק עליהם אבל לכתוב שלא היה ת"ח זה נראה לי כזלזול ופגיעה בכבודו שלא במקום ושלא כראוי","209","","2475","True","True","False","","828","164.138.112.11","0","0","סנהדרין|כב ע"א",""),new Message("52074","52066","בלי להכנס לשאלתך","08/08/17 00:27","טז אב","תשע"ז","00:27","אור חדש","אשכול קודם בנוגע ליחסי רבי ובר קפרא","458","","2474","True","True","False","","175","31.44.129.32","0","52066","סנהדרין|כב ע"א",""),new Message("52092","52066","פירוש מחיבור 'לב-ירושלים'","08/08/17 14:19","טז אב","תשע"ז","14:19","דרכי שמחה","מצו"ב קובץ מפירוש 'לב-ירושלים'
המחברים: הגאונים ר' חיים מרדכי גרין ור' יהודה אריה פרידמן שליט"א מבני-ברק
חיברו פירוש על כל הש"ס הירושלמי
ניתן לראותו ב'אוצר-החכמה' בגירסה החדשה
הפירוש קצר וקולע, הדפסה נוחה מאוד

אנו משווקים את הפירושים בחנויות הספרים


לגבי הערתך על שכתב שבן אלעשא לא נחשב ת"ח כ"כ. הדבר חוזר על עצמו בכל הפירושים
'לב-ירושלים' במדור בסוף הספר מביא כמקור את ביאור 'שירי קרבן' (לבעמ"ח הפירוש הנודע 'קרבן-העדה'), וכך הוא כותב בהערה [א] לפרק שלישי:
"עי' בשירי קרבן שביאר כונת החידה, שהקפיד בר קפרא על שרבי כיבד חותנו בר אלעשא יותר מהתלמידי חכמים שהיו שם"
דהיינו, שעניין היותו של בן אלעשא פחות תלמיד חכם, זה חלק מהבנת הדברים שם","643","pdf","2474","True","True","False","","217","77.125.57.194","0","52066","סנהדרין|כב ע"א","0-pdf"),new Message("52095","52092","פירוש מחיבור 'ארץ-הצבי'","08/08/17 14:22","טז אב","תשע"ז","14:22","דרכי שמחה","באופן דומה מפרש ב'ארץ-הצבי'
מצורף קובץ

המחבר: הגאון ר' דוב צבי פולק שליט"א מאשדוד
חיבר פירוש על כ-15 מסכתות מהירושלמי
מסכת מועד-קטן הודפסה בתוך מהדורת בערקאוויטש המסובסדת
במסכתות האחרונות הרכיב את הפירוש בדומה למבנה שוטנשטיין
הפירוש מתבסס בעיקר על ביאור הגר"א והגר"ח קניבסקי, ומשתמש רבות במפרשים המפורסמים


גם פירוש זה משווק על ידנו. הן בפורמט הרגיל שלו, והן במסכתות שמופיע בתוך מהדורת בערקאוויטש המסובסדת","643","pdf","2474","True","True","False","","237","77.125.57.194","0","52066","סנהדרין|כב ע"א","0-pdf"),new Message("52097","52092","מנין","08/08/17 14:39","טז אב","תשע"ז","14:39","עלי","תודה על התגובות. אבל:
א. מה עורר גיחוך בכתב חידה על המות ? האם עניין המות הוא היתולי, הרי הוא באמת מפחיד ? האם כתב חידה כזה ומחלוקת לגבי האם צריך להיות ביסורים או בשמחת מצוה צריך להיות סיבה שלא לסמוך את בר קפרא הבר פלוגתא בעניין ?
ב. לא הבנתי מניין שבר אלעשא לא היה ת"ח כל כך, מזה שלא שאל שאלות את רבי, הרי הדבר נובע מכך שהחרה הסכים עם שיטתו של רבי, וברור שהדבר גרם שיחלוק על בר קפרא ולהיפך !?
העובדה שהנהיג עצמו ככה"ג המקפיד אף על הופעתו החיצונית אינו עניין של גאוה ח"ו בדיוק כמו שאצל הכה"ג אין זה כלל עניין של גאוה.
אשמח לקרא הסבר קצת יותר מעמיק.
אגב, לענ"ד, נושא החידה היא מידת הדין והיראה היתירה ולא המות או העושר, וכוונת הדברים היא שמידת הדין והעונש מפחידים את גדולי ישראל כמו רבי ובן אלעשא, (ונשותיהם ), ולכן הם בעצמם יוצרים סביבם אוירה של פחד קיצוני מכל ביטוי של שמחה, וכאילו נסים הם משמחה כאילו היא עוון, בקריאה פעמיים 'אנא ה' הו -שיעה נא' ( ובקיצור :הו-הו ), אבל באמת מי שנלכד ביראה מפחדת שכזו נלכד בה כמי שנלכד בעוון שקשה לו להיחלץ ממצב כזה. בר קפרא גיחך על יראה מופרזת זו וזה הרגיז את רבי שסבר שהיא מוצדקת.","209","","2474","True","True","False","","239","194.114.146.227","0","52066","סנהדרין|כב ע"א",""),new Message("52098","52097","למיטב הבנתי מתוך הפירוש 'לב-ירושלים'","08/08/17 14:53","טז אב","תשע"ז","14:53","דרכי שמחה","א. הגיחוך היה עבור רבי, במטרה להעביר מסר שהעשירות אינה העיקר
הסיבה שרבי הקפיד כ"כ, שחשב שמתכוון לקנטר את בן אלעשא. וראה בכך הונאת-דברים
ב. זה היה הטריגר לחידה. לא שזה נלמד ממה שלא שאל שאלות. אדרבא, בר קפרא שאל אותו למה לא שואל שאלות, בכדי להראות שאינו כ"כ תלמיד-חכם

בהחלט יש כאן הרבה מה להוסיף ולעיין. וכשאר אגדות-הש"ס יש כאן בוודאי עומק","643","","2474","True","True","False","","214","77.125.57.194","0","52066","סנהדרין|כב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);