var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54133;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54133","0","הערה על מאמרו של הרב כוכב מהיום","01/01/18 11:03","יד טבת","תשע"ח","11:03","יהודי_קדום",""קללת המקום יפרע ממך" - במדור "להרחיב".

הסיפור המופלא מובא במסכת שבת דף קח עמוד א ושם מסופר על החכמים שמואל וקרנא שנכחו בהגיע רב מארץ ישראל לבבל ושחכמים לא הכירוהו, [1] אך נוכחו שלפניהם חכם גדול הלוקה במעיו. שמואל, שהיה רופא, פעל לְרַפֵּא את רב, אך בטיפולו נגרם סבל לרב. רב לא הבין שכל מה שעושה שמואל הוא עושה כדי לרפא אותו, ומתוך שסבלו היה רב, הוא קילל את שמואל שלא יהיו לו בנים [2] - ואכן היו לשמואל רק בנות. לימים כשהפכו רב ושמואל לחברים, ובגלל קללה זו, רב נהג כבוד גדול בשמואל על אף שרב היה גדול ממנו (כתובות דף כב עמוד א). רב ושמואל מכונים 'רבותינו שבבבל' (סנהדרין דף יז עמוד ב). יש דעה שזו גם הסיבה שרב הניח לשמואל להיות ראש-נהרדעא והלך לייסד את הישיבה בסורא (רש'י, גיטין דף ו עמוד א) שהתקיימה קרוב ל- 800 שנה - עד סוף תקופת הגאונים. בסורא היו לרב אלפי תלמידים. בין גדולי תלמידיו היו רב הונא (שבת דף קכח עמוד א) ורב יהודה (קדושין דף פא עמוד א), ורב חננאל (פסחים דף קג עמוד א).

[1]
להבנת העניין מדוע לא הכירו את רב למרות שהיה מגדולי האמוראים הבבליים שבדור הראשון, נביא את הדברים הבאים: שמו של רב היה אבא, אך בלשון כבוד קראו לו 'רב' (כמו שבארץ-ישראל קראו לרבי יהודה הנשיא 'רבנו'). כשעלה רב לארץ-ישראל הוא למד תורה מרבי חייא דודו שהיה לרבו המובהק (מועד קטן דף טז עמוד ב) והיה מחשובי החכמים בארץ-ישראל. נמנה עם בית דינו של רבי (גיטין דף נט עמוד א) שאף הוא היה רבו המובהק של רב (חולין דף קלז עמוד ב). רב כינה את רבי 'רבנו הקדוש' (ביצה דף כב עמוד ב). בזמן מסוים רב ירד לבבל (כתובות דף סט עמוד א), ואחר כך חזר לארץ ישראל (פסחים דף ד עמוד א). כשנפטר רבי (תלמוד ירושלמי, חגיגה פרק א הלכה ח), שוב ירד לבבל (בשנת ד'תתקע'א, 218 לספירתם), וזו הסיבה שכשהגיע לבבל לא הכירו אותו החכמים.

[2]
במאמר, בשורה השלישית מלמטה כתוב "קללתו של שמואל היתה שלא יהיו בנים למי שמצערו" - וניסוח זה יכול אולי להטעות כי יכול להישתמע ממנו:
א. ששמואל קילל
ב. שלא יהיו בנים למי שמצער את שמואל
אף שלפני כן אכן צוין במאמר: "וכמו שמצינו שקילל רב את שמואל, במסכת שבת דף קח ע"א:" כשבאמת רב הוא זה שסבל והצטער ("דמצערן") ורב הוא זה שקילל את שמואל שלא יהיו לו (לשמואל) בנים.","233","","2310","True","True","False","","1283","79.177.148.119","0","0","שבועות|לד ע"א",""),new Message("54135","54133","[2] הַנִּסּוּחַ שֻׁפַּר","01/01/18 12:03","יד טבת","תשע"ח","12:03","דוד כוכב","","125","","2310","False","True","False","","148","213.151.39.162","0","54133","שבועות|לד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);