var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55588;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("55588","0","עליית עזרא או העלייה שלפניו?","22/03/18 14:18","ו ניסן","תשע"ח","14:18","מענה קולי","שאלה שהתקבלה במענה הקולי של פורטל הדף היומי:

הגמרא מוכיחה שכהנים, לוויים, ישראלים, וחללים עלו עם עזרא מפסוקים מספר עזרא פרק ב.
ואיני מבין את הקשר, האם לא מדובר בפסוקים בעלייה הראשונה מבבל, שהייתה כעשרים שנה לפני עליית עזרא?","126","","2229","True","True","False","","762","46.121.45.16","0","0","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55589","55588","היינו הך לעניין זה. בפועל לא עלו מבבל","22/03/18 14:35","ו ניסן","תשע"ח","14:35","אור חדש","בכל תקופת העליה אלא המנויים בתחילתה ודומיהם בהמשך","458","","2229","True","True","False","","84","213.151.55.26","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55593","55588","הגמרא לא אמרה שהם עלו עם עזרא","22/03/18 17:27","ו ניסן","תשע"ח","17:27","דוד כוכב","אלא שכדברי המשנה "עשרה יוחסים עלו מבבל". עזרא הוזכר בעמוד ב' לענין שאמר רבי אלעזר "לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה".","125","","2229","True","True","False","","216","212.76.123.233","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55599","55588","אכן בפרק ב, ע מדובר בעלייה הראשונה שהעלה","22/03/18 21:30","ו ניסן","תשע"ח","21:30","יהודי_קדום","זרובבל כעשרים שנה לפני עזרא [1] .
הקושי, כפי שהועלה בשאלה, קיים רק כאשר נסיק את מה שלא כתוב בגמרא:
הגמרא אומרת רק "מנלן דסליקו" - אבל המוח שלנו ממשיך עם המשנה "כהני לויי וישראלי" ומקשר לפסוק הבא מיד אחר "מנלן דסליקו" וקובע מנלן דסליקו עם עזרא - הרי אפשר, והיותר קרוב להבין בפשטות "מנלן דסליקו עם זרובבל" ! ומכאן הוכחה שהיו בארץ, לפני עליית עזרא, לויים כשרים ששוררו וניגנו במקדש [2]: "וַיֵּשְׁב֣וּ הַכֹּהֲנִ֣ים וְ֠הַלְוִיִּם וּֽמִן־הָעָ֞ם וְהַמְשֹׁרְרִ֧ים וְהַשּׁוֹעֲרִ֛ים וְהַנְּתִינִ֖ים בְּעָרֵיהֶ֑ם וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּעָרֵיהֶֽם" (בפסוק ב נאמר: "אֲשֶׁר־בָּ֣אוּ עִם־זְרֻבָּבֶ֗ל ...").

בשלב זה, תוך נסיון להשיב, ראיתי את תוס' הרא"ש הבא:
תוספות הרא"ש מסכת קידושין דף סט עמוד ב:
ומבני לוי לא מצאתי שם. פרש"י שלא מצא ראויין לעבודה אלא מאותן שקצצו בהונות ידיהם על נהרות בבל ולא היו יכולים למשמש נימי הכינורות, והדין עמו שלא היה יכול לומר שלא היו שם לויים כלל דהא בהך עלייה דעזרא כתיב ויעלו מבני ישראל ומן הכהנים והלוים והמשוררים והשוערים והנתינים אל ירושלים בשנת שבע לארתחשסתא המלך ולבתר הכי כתיב ואקבצם אל הנהר וכתיב ומבני לוי לא מצאתי שם, הילכך צ"ל דאותם לויים שהיו עמו לא היו ראוים לעבודה הילכך קנס אותם עזרא, אף על פי שכבר היו בא"י לויים שהיו ראוין לעבודה דהא בתחלת ספר עזרא כתיב קודם עליית עזרא כשעלו עם זרובבל ויעמדו הכהנים מלובשים בחצוצרות והלוים בני אסף במצלתים להלל את ה' על ידי דוד מלך ישראל וגם פסח ושאר קרבנות הקריבו ואיכא מ"ד בפ' בתרא דתענית ובפ' אין בערכין דהשיר מעכב את הקרבן, אפ"ה קנס עזרא את כולם והפסידו אף הראשונים שעלו לפי שהראשונים היו מועטין ולא מספיקין לקרבנות שהקריבו דעיקר העליה היתה עם עזרא כדכתיב הוא יסוד המעלה מבבל, א"נ גם הראשונים היו קצוצי בהונות אף על גב דשיר בכלי מעכב את הקרבן למ"ד עיקר שירה בכלי וכבר הקריבו קרבנות כדפרישית כמה מיני כלי שיר יש שאינן צריכים בהונות אלא הכנורות לבד שמנגנין בהם בידים ומ"מ הקפיד עליהם עזרא שלא היו יכולים להלל בכנורות ולנגן בכלי שיר.

[1]
היו שתי גלויות לבבל שביניהן הבדילו אחת עשרה שנה, האחת גלות יהויכין בשנה השמינית למלכות נבוכדנצר והאחרת גלות צדקיהו בשנה התשע עשרה למלכות נבוכדנצר. ראה רש'י ורבנו גרשום במסכת ערכין דפים יב עמודים א-ב.
[2]
והלויים הכשרים נשארו בבל. כך מיישב רש"י את את הסתירה בין המשנה בה נכללו הלויים בעשרה יוחסים שעלו מבבל, לבין פסוק טו בפרק ח האומר: "... וָאָבִ֤ינָה בָעָם֙ וּבַכֹּ֣הֲנִ֔ים וּמִבְּנֵ֥י לֵוִ֖י לֹא־מָצָ֥אתִי שָֽׁם" ממנו משתמע בבירור שעזרא לא מצא עם העולים איתו לויים.","233","","2229","True","True","False","","158","79.183.137.174","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("62244","55589","הרש"י מהדהדת עד היום","26/07/19 00:12","כג תמוז","תשע"ט","00:12","אמלתראות","מן הכשרים לא מצא לפי שהיו יושבים בבבל בשלווה והעולים בירושלים היו בעוני ובטורח המלאכה ובאימת כל סביבותיה [רש"י קידושין סט]","267","","1738","True","True","False","","113","68.192.20.132","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55621","55599","איני מבין","23/03/18 11:51","ז ניסן","תשע"ח","11:51","yisfromer","האם תוכלו להרחיב?
ממה שאני מבין המשנה מדברת בעליית עזרא (וכמו שהג"מ ביארה שעזרא ניקה את בבל ולכן כתוב עלו מבבל ולא עלו לא"י).
ולכן איני מבין שבפשטות הרי המשנה מצוטטת "חללי גירי וחרורי" ואז הג"מ שואלת "חללי מנלן", ובפשטות היה נראה שהשאלה היא על המשנה- מהיכן המשנה יודעת את זה שחללים עלו עם עזרא.","694","","2228","True","True","False","","93","141.226.177.72","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55623","55621","עזרא ניקה את בבל לאחר שחלק כבר עלו","23/03/18 16:31","ז ניסן","תשע"ח","16:31","דוד כוכב","המשנה מדברת על כל תת-העליות כמכלול אחד, מהצהרת כורש - ועד להשלמת עליית עזרא.","125","","2228","True","True","False","","216","213.151.38.164","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55651","55623","[ללא נושא]","25/03/18 18:17","ט ניסן","תשע"ח","18:17","yisfromer","אני מבין. תודה רבה. באותו נושא, איך הגמרא שואלת את למה"ד העלום מידע ידעינהו...? הרי גם אם עזרא העלה בכוח, הרי העלייה הראשונה ייתכן שלא היה בכח.","694","","2226","True","True","False","","88","2.53.59.38","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55653","55651","אכן בתחילה עלה מי שרצה","25/03/18 18:28","ט ניסן","תשע"ח","18:28","דוד כוכב","ולבסוף נצרך עזרא להעלות איתו בכח את כל הפסולים שטרם הסכימו לעלות.","125","","2226","True","True","False","","142","213.151.38.164","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55654","55653","אסביר את שאלתי","25/03/18 18:34","ט ניסן","תשע"ח","18:34","yisfromer","אם בהתחלה עלה מי שרצה, אם כן מובן מדוע ישראל עסה לבבל ואיני מבין את קושיית הגמרא על כך שישראל עיסה לבבל מכך שהעלו את הפסולים בכח וממילא יצא קול על אותם פסולים ואין חשש שיתחתנו אתם","694","","2226","True","True","False","","90","2.53.59.38","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55655","55654","בבל סולת נקיה","25/03/18 18:43","ט ניסן","תשע"ח","18:43","דוד כוכב","אם בהתחלה עלה מי שרצה עדין יתכן שנשארו פסולים רבים בבבל, ואם כך ישראל ובבבל שוים.
אם ישראל עיסה לבבל סימן שלא נותרו כלל פסולים בבבל, לכן הבינה הגמרא בתחילה שודאי העלום בכח כי לא כולם חפצים לעלות.
והקשתה הגמרא שאם העלום בכח הרי מכירים מי הפסולים, ומה החשש בשאר?
ראה היטב את כל מהלך הגמרא.","125","","2226","True","True","False","","194","213.151.38.164","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55663","55654","בדבריו משולבים דעות רבא ואביי על","26/03/18 12:12","י ניסן","תשע"ח","12:12","יהודי_קדום","דברי רבי אלעזר שאמר "לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה"
כך לפענ"ד יש לחלק הלימוד בשאלתו:

בדעת אביי יש שתי לישנות:

א. אביי לא סובר שעלו מאליהם: שאם נאמר שעלו על דעת עצמם, נהיה חייבים גם לומר שנשארו פסולים בבל ולא יכול להיות ש- "לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה".
ב. אביי כן סובר שעלו מאליהם אלא שהיה זה אחר שעזרא כבר ביררם והפרישם ולכן לפי זה לא קשה על אביי ש-"לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה"

ג. במקביל ללישנא א. אנו מוצאים את דעת רבא הסובר שעזרא אכן "ניפה" ו-"לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה" - אלא שהעלם (את הפסולים) בע"כ.

ואם נכונים דבריי הרי שנלפענ"ד הבנת -"לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה" קיימת רק בלישנא ב. ובדברי רבא.","233","","2225","True","True","False","","179","79.182.127.55","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55666","55654","על כך משיבה הגמרא:","26/03/18 16:52","י ניסן","תשע"ח","16:52","יהודי_קדום",""נהי דידעי לההוא דרא, לדרא אחריני לא ידעי "
היינו, רק באותו דור, שעדיין ידעו מי הפסולים נזהרו שלא להתערב בהם , אבל בדורות האחרים כבר נטמעו הפסולים - ובזה מודה רבא שא"י עיסה ביחס לבבל בה לא נמצאו כלל פסולים.","233","","2225","True","True","False","","140","79.182.127.55","0","55588","קידושין|סט ע"ב",""),new Message("55673","55666","אם כן מדוע לא שואלים על אביי","27/03/18 18:22","יא ניסן","תשע"ח","18:22","yisfromer","מדוע אין המקשן שואל שלשיטת אביי באיבעית אימא הראשונה בכלל לא מובן שישראל עיסה לבבל
ואם נאמר שאביי יכול לחלוק על זה, אם כן מדוע הגמרא לא אומרת כמו לעיל 'מר אית ליה דשמואל ומר לית ליה" ועוד הרי הגמרא בעצם כן שואלת על רבא מאימרת שמואל.","694","","2224","True","True","False","","100","2.53.166.123","0","55588","קידושין|סט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);