var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=56744;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("56744","0","האם המתים יודעים מה קורה עם החיים?","20/05/18 23:18","ו סיון","תשע"ח","23:18","-Heat-","האם המתים יודעים מה קורה עם החיים?

משמע ממסכת ברכות לסיכום, הגמרא לא דחתה את דבריו של אחד הבנים של רבי חייא, שאמר: "יכבדו בניו ולא ידע" שמשמע המת לא יודע מה קורה עם החיים.

ועוד ברור לגמרא שהמתים יודעים זה מזה, וגם יכולים לדעת מהחיים על ידי מישהו שעתה נפטר ויכול לספר מה היה.

וזה מוזר שהגמרא לא הצליחה להוכיח שהמתים יודעים מהחיים באופן ישיר.

השאלה שלי האם באמת כך המציאות למסקנה שהמתים לא יודעים מהחיים באופן ישיר כדברי הגמרא?

תודה.","636","","2174","True","True","False","","939","46.19.85.170","0","0","ברכות|יח ע"ב",""),new Message("56751","56744","כמה נקודות:","21/05/18 10:32","ז סיון","תשע"ח","10:32","אביגדור","1. למסקנה שם יט. המתים כן יודעים מה קורה בעולם הזה:
"ואי סלקא דעתך דלא ידעי - כי אמר להו מאי הוי? - אלא מאי, דידעי? - למה ליה למימר להו? - לאחזוקי ליה טיבותא למשה".

2. לעצם שאלתך ש"זה מוזר שהגמרא לא הצליחה להוכיח וכו'", לא כ"כ הבנתי מה מוזר. אם הגמרא לא מצליחה להוכיח משהו, כנראה שפשוט קשה להוכיח אותו (לא?)

3. בעניין דומה יש גם גמרא שבת קנב: שדנה על עד מתי המת שומע מה שמדברים לידו:
אמר רבי אבהו: כל שאומרים בפני המת יודע, עד שיסתם הגולל. פליגי בה רבי חייא ורבי שמעון ברבי; חד אמר: עד שיסתם הגולל, וחד אמר: עד שיתעכל הבשר. מאן דאמר עד שיתעכל הבשר - דכתיב +איוב יד+ אך בשרו עליו יכאב ונפשו עליו תאבל. מאן דאמר עד שיסתם הגולל - דכתיב +קהלת יב+ וישב העפר על הארץ כשהיה וגו'.

4. כיוון שמוכח מהגמרא שאין להם מסורת או רוח הקודש בעניין, שהרי הגמרא מחפשת לכך ראיות ודנה לכאן ולכאן, מובן מאוד שזה נושא שבאמת קשה להוכיח בו. וגם אם יש הוכחות, הן לא מוחלטות.

5. בעניין דומה. יש גמרות על אמורא שמת ושמע מה אומרים בשמיים וכו', יתכן שמדובר על מה שמכונה אצלנו "מוות קליני", אבל לעניין הראיות שמביאים בדורנו בנושא זה - יש בהן בעיות מסוימות, פחות בפרטים מסוימים, לפחות ברוב המקרים (אי התאמה בפרטים בין הסיפורים, לא מובן למה רוב המתים במוות קלינים לא חווים זאת, יש הסברים רציונליים לתופעה, לפחות חלקית, יש בני דתות אחרות שמספרים סיפורים דומים על אלוהיהם, ובעיקר - רבים מהם לא אמינים בעיניי (יוצא מן הכלל הוא יוסי שריד שאין לחשוד בו בנושא זה...). דן בזה בספר המצוין "נר באישון לילה באפילה").","571","","2173","True","True","False","","237","95.86.84.103","0","56744","ברכות|יח ע"ב",""),new Message("56752","56751","אביגדור","21/05/18 15:05","ז סיון","תשע"ח","15:05","-Heat-","1. למסקנה שם יט. המתים כן יודעים מה קורה בעולם הזה:
"ואי סלקא דעתך דלא ידעי - כי אמר להו מאי הוי? - אלא מאי, דידעי? - למה ליה למימר להו? - לאחזוקי ליה טיבותא למשה".

2. לעצם שאלתך ש"זה מוזר שהגמרא לא הצליחה להוכיח וכו'", לא כ"כ הבנתי מה מוזר. אם הגמרא לא מצליחה להוכיח משהו, כנראה שפשוט קשה להוכיח אותו (לא?)
-------

1). מהמסקנא שם מוכח שרבי נתן חזר בו מחשיבתו ההתחלתית שהמתים אינם יודעים מאומה שמשמע לא רק שאינם יודעים מה קורה בין החיים אלא אפילו בין מת למת אינם יודעים, וחזר בו לעניין שהמתים כן יודעים מהמתים האחרים שכן יכולים לספר להם מה קורה בין החיים, אבל שהמתים יודעים מה קורה בין החיים בצורה ישירה לא, ומוכח בדבריו משני סיבות, דבר ראשון הלשון של הגמרא:
ואף רבי יונתן הדר ביה דאמר רבי שמואל בר נחמני, אמר רבי יונתן: מנין למתים שמספרים זה עם זה?

מנין שהמתים עצמם מספרים זה עם זה, ולא בין החיים.
ולפי זה יובן ההמשך שהרי מאחר ויש מתים שנפטרו ויכולים להודיע לאבות על העניין של הבטחת הארץ שהרי המתים מספרים זה עם זה, ממילא אין טעם לחכות למשה, ומדוע משה צריך להודיע להם בדווקא? ועל זה ענתה הגמרא לאחוזקי ליה טיבותא למשה. ועיין מהרש"א.

יוצא שהמתים יודעים מה קורה בין החיים באופן עקיף על ידי מתים אחרים, ולא הצליחה להכריח שהמתים יודעים בים החיים באופן ישיר, אדרבה יש ראיה של אחד מבניו של רבי חייא שלמד מ"יכבדו בניו ולא ידע" שהמתים לא יודעים מה קורה עם החיים באופן ישיר, והגמרא לא הצליחה להפריך את זה.

2) אני מתכוון מוזר בקטע של הדעה הרווחת בימנו שהמתים כן יודעים בין החיים, ואדרבה לפי הגמרא ניראה שדווקא המתים לא יודעים מה קורה בין החיים באופן ישיר. ואותי זה הפליא.
המוזר פה לא מחמת הקושי להוכיח אלא על הדעה הרווחת בימנו שזה לא כזה ברור.","636","","2173","True","True","False","","151","46.19.85.170","0","56744","ברכות|יח ע"ב",""),new Message("56753","56752","יישר כוח","21/05/18 15:35","ז סיון","תשע"ח","15:35","אביגדור","אני חושב שבתחום הזה רווחות בימינו הרבה דעות שאינן מבוססות, עכ"פ אינן מבוססות מהגמרא...","571","","2173","True","True","False","","159","95.86.84.103","0","56744","ברכות|יח ע"ב",""),new Message("56782","56753","זה שהגמרא מחפשת ראיות מהמקרא ...","23/05/18 17:38","ט סיון","תשע"ח","17:38","אליעזר מ ש","זה לא הוכחה שלא הייתה להם מסורת בעניין . הרי גם על זה שהאתרוג הוא פרי עץ הדר האמור בתורה יש כמה ראיות מהמקרא - בגמרא . והרמב"ם כתב שזה מסורת בתורה שבעל פה ממשה רבינו .[רק מחפשים ראיות מהקרא לידוע כבר במסורת]
**'והמתים אינם יודעים מאומה'[קהלת] יכול להתפרש בשני אופנים , או שהם לא יודעים בכלל ממה שמדברים פה בעולם הזה , או שלא אכפת להם . כי המילה :"ידיעה' בלשון המקרא , גם משמעה התחברות פנימית עם משהו . ו'לא לדעת' יכול גם להיות משמעו שלא רוצה לדעת . כמו :"האומר לאביו ולאמו לא ראיתיו, ואת אחיו לא הכיר ,ואת בניו לא ידע "וכו' [בפרשת 'וזאת הברכה' בסוף ספר דברים] . ואכן, בהלכות לשון הרע כתוב ,שמן התורה אין איסור לספר לשון הרע על מי שכבר נפטר, כי הוא לא יודע או שלא אכפת לו . [חוץ מעל תלמיד חכם - ד'שאני צורבא מרבנן דקודשא בריך הוא תבע ליקריה'] [ומדרבנן יש איסור לספר לשון הרע גם על נפטרים]","610","","2171","True","True","False","","269","213.151.52.130","0","56744","ברכות|יח ע"ב",""),new Message("56792","56782","ואיפה בדיוק כתוב שיש מסורת לעניין?","25/05/18 10:54","יא סיון","תשע"ח","10:54","-Heat-","","636","","2169","False","True","False","","76","91.135.111.85","0","56744","ברכות|יח ע"ב",""),new Message("56840","56792","לא כתבתי שידוע לי שיש מסורת שהמתים","28/05/18 19:07","יד סיון","תשע"ח","19:07","אליעזר מ ש","יודעים מה שנעשה כאן בין החיים, או יודעים חלק מזה . רק כתבתי כעקרון שהעובדה שיש משא ומתן להביא ראיות לנושא מסוים לא מוכיח שאין מסורת בעניין.
*לגבי האתרוג - כמדומני שזה מובא בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשנה .","610","","2166","True","True","False","","182","213.151.52.130","0","56744","ברכות|יח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);