var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=61603;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("61603","0","גדר חיוב אבלות","05/06/19 11:28","ב סיון","תשע"ט","11:28","אור חדש","הלכות אבל - פרק ראשון
א מִצְוַת עֲשֵׂה לְהִתְאַבֵּל עַל הַקְּרוֹבִים. שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא י-יט) 'וְאָכַלְתִּי חַטָּאת הַיּוֹם הַיִּיטַב בְּעֵינֵי ה''. וְאֵין אֲבֵלוּת מִן הַתּוֹרָה אֶלָּא בְּיוֹם רִאשׁוֹן בִּלְבַד שֶׁהוּא יוֹם הַמִּיתָה וְיוֹם הַקְּבוּרָה. אֲבָל שְׁאָר הַשִּׁבְעָה יָמִים אֵינוֹ דִּין תּוֹרָה. אַף עַל פִּי שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה (בראשית נ-י) 'וַיַּעַשׂ לְאָבִיו אֵבֶל שִׁבְעַת יָמִים' נִתְּנָה תּוֹרָה וְנִתְחַדְּשָׁה הֲלָכָה. וּמשֶׁה רַבֵּנוּ תִּקֵּן לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל שִׁבְעַת יְמֵי אֲבֵלוּת וְשִׁבְעַת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה:

אמר רב אשי הכל מודים לענין אבילות יום שלשים כיום שלפניו (ו)[ד]אמר שמואל הלכה כדברי המיקל באבל:
תוס'
...וא''ת דהכא מקילינן כל כך לענין אבילות אפילו באותו דחשבינן ודאי בר קיימא ...וי''ל דהתם ... דגנאי הדבר שלא יתאבל לא זה ולא זה והרי הוא ודאי בנו של אחד מהן:

במקורות כאן יש סתירה מפורסמת- כיצד ייתכן ש'הלכה כמקל באבל' אם היסוד הוא דאו'? וכן מה שייך מנהג בדבר שחיובו מהתורה?
שאלות דומות ניתן לשאול על 'חיוב הכיסוי ראש לנשים מהתורה' שמצד אחד הגמ' מניחה בפשטות שזה 'דאוריתא' ומאידך קובעת (לפי הבבלי) שהמנהג שבחצר לא מכסות כלל וזה בסדר
ולתרץ הנ"ל י"ל ש(לפחות) בשני מקרים אלו הלימוד מהתורה אינו על החיוב לנהוג בדינים אלו אלא שלמדנו מהתורה שמנהג זה היה קיים וראוי בעיני בעיני התורה (ומילא תוקפו כעין תורה)
כלומר מדובר בהנהגה טובה מימי משה לפחות וכיוון שהינה רצויה בעיני התורה ממילא מחייבת היא גם את הדורות הבאים (כמקובל ביננו ביחס ל'מנהגים' וכחומרת חומרא דר"ז או קטניות)
כלומר הציון שזה 'דאוריתא' לא בא לציין שזה חיוב מהתורה אלא שהמנהג עתיק ורצוי בעיני התורה
מצד שני כיוון שמנהג הוא גדריו נקבעים לפי הנהוג בפועל ולא לפי מה שהיה נראה לאסור כפשט התורה עצמה","458","","1788","True","True","False","","665","213.151.55.26","0","0","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61604","61603","אולי תוכל להסביר את דבריך","05/06/19 12:25","ב סיון","תשע"ט","12:25","אבי גרינבלט",""כיצד ייתכן ש'הלכה כמקל באבל' אם היסוד הוא דאו'?"
היכן הסתירה ?","539","","1788","True","True","False","","69","81.218.144.99","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61624","61603","דעת הרמב"ן","06/06/19 10:44","ג סיון","תשע"ט","10:44","אבי גרינבלט","כעת ראיתי דעת הרמב"ן (אני מעריך שהתקשה בשאלתך וברוך שכיוונת) וענה מסברתו בתורת אדם טעם אחר שבמקרה של ספק אין לבו של אדם דווה עליו כ"כ.","539","","1787","True","True","False","","126","81.218.144.99","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61605","61604","[ללא נושא]","05/06/19 12:31","ב סיון","תשע"ט","12:31","אור חדש","בדאו' אמורים להחמיר ובטח לא נפסוק לעולם להקל ובטח לא על סמך מנהג בעלמא ללא מקור","458","","1788","True","True","False","","112","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61606","61605","היכן אתה רואה סתירה ?","05/06/19 12:40","ב סיון","תשע"ט","12:40","אבי גרינבלט","הביטוי מתאר כיצד יש להתייחס לעצם נושא האבילות ואם יש דעות חולקות , לעולם יפסקו כמקל.
אין כאן ספק בדאורייתא (שאז מחמירים) והכל בתוך גדרי האבילות.","539","","1788","True","True","False","","71","81.218.144.99","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61607","61606","[ללא נושא]","05/06/19 12:44","ב סיון","תשע"ט","12:44","אור חדש","ראה כאן","458","","1788","True","True","False","","78","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61608","61607","איך קשור לאבילות ?","05/06/19 12:45","ב סיון","תשע"ט","12:45","אבי גרינבלט","","539","","1788","False","True","False","","78","81.218.144.99","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61609","61608","[ללא נושא]","05/06/19 12:49","ב סיון","תשע"ט","12:49","אור חדש","למה להחמיר במקרה שלא נפסק, בואו נחליט פשוט שתמיד נפסוק כמקל?

העובדה שבדין תורה קבעו 'בוא נפסוק תמיד כמקל' תמוהה ביותר שהרי זה מוגדר כרשע בד"כ ואפי' בדיני דרבנן לנהוג כך","458","","1788","True","True","False","","132","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61610","61609","מתוך דבריך אפשר כבר לחוש בסיבה","05/06/19 13:43","ב סיון","תשע"ט","13:43","אבי גרינבלט",""שהרי זה מוגדר כרשע בד"כ"
בנוסף באבילות יש מעט מאד הלכות כך שלהגדיר את האבילות כדאורייתא בפשטות , לא בטוח שיהיה נכון.
עצם האבילות זו החובה דאורייתא ונושא האבילות כידוע , משופע במנהגים ומצומצם מאד בדינים.","539","","1788","True","True","False","","97","81.218.144.99","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61611","61610","לא הבנתי טענתך","05/06/19 14:05","ב סיון","תשע"ט","14:05","אור חדש","חז"ל כינו הנוהג בקולי כולם רשע ולך זה לא מפריע?
האם אתה מתרץ שאין מדאו' שום גדר לאבלות אלא זו עטיפה ללא תוכן שניתן למלא כרצוננו? (יש שתרצו כך אבל רחוק מדרכי המצוות דאו')","458","","1788","True","True","False","","144","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61612","61611","אבילות של תורה","05/06/19 15:03","ב סיון","תשע"ט","15:03","אבי גרינבלט","עם הרישא , אין לי כמובן שום חילוק על החומרה כאשר נוהגים בקלות עם דברי תורה וכדבריך.
אבילות של תורה היא רק ביום המיתה ורק לגבי קודשים ותרומות וגם זה , רק מפאת כבוד המת וכדי שיתעסק בקבורת מתו (יש כמובן מחלוקת האם עד שנקבר או אף לאחר שנקבר וביום המיתה)","539","","1788","True","True","False","","75","81.218.144.99","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61613","61612","אבל כאן","05/06/19 15:08","ב סיון","תשע"ט","15:08","אור חדש","מקלים לגמרי אפי' בספק דין תורה ולא נוהגים שום אבלות בבן ל' אפי' שלעניינים אחרים חשבינן ליה גבר קיימא
דבר זה תמוה ביותר","458","","1788","True","True","False","","124","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61615","61613","במקרה דנן אליבא דרב אשי אין אבילות כלל","05/06/19 18:30","ב סיון","תשע"ט","18:30","אבי גרינבלט","ואין כאן קולא שאין חובת אבילות אלא שאינה כלל שמא מדובר בנפל","539","","1788","True","True","False","","97","95.86.72.42","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61616","61615","היא גופא קשיא","05/06/19 18:36","ב סיון","תשע"ט","18:36","אור חדש","לעניין אבלות סומכים שוודאי נפל ואין כלל חובת האבלות ואילו לשאר עניינים חיישינן שהיה בר קיימא ולתוס' לדינים מסויימים אף נחשב לוודאי בן קימא","458","","1788","True","True","False","","152","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61617","61616","מעניינת פסיקת הרמב"ם","05/06/19 18:48","ב סיון","תשע"ט","18:48","אבי גרינבלט","לאור דבריך .
הרמב"ם דורש 30 ימים מלאים כדי לחייב בדיני אבילות.
רגע אחד פחות ואין כלל ניחום אבלים.
רבינו גרשום גם דן בדבר.
היות ויש בדבר , ספק , יכולים להפעיל את הכלל שקבע שמואל.
אוסיף עוד הערה ולענ"ד נוגעת בדבריך וראינו אותה אתמול כאשר עולה ספק בענין הפדיון והעברת הממון לכהן , שהרי גם אם נשתמש בכלל הממע"ה והכהן לא יקבל את ממונו המוטל בספק , מדוע לא נחמיר ונדרוש עפ"י התורה שיפדה את עצמו שהרי אין ספק שהוא בכור (השערי יושר מביא חידוש מעניין בדבר) וגם כאן זהו הרי ספק דאורייתא.","539","","1788","True","True","False","","109","95.86.72.42","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61618","61617","כתבת דבר תמוה","05/06/19 19:06","ב סיון","תשע"ט","19:06","אור חדש",""היות ויש בדבר , ספק , יכולים להפעיל את הכלל שקבע שמואל."

היות ויש ספק אם יש חיוב דאו' היה לנו לפסוק כבכל מקום ש'ספיקא דאו' לחומרא' ול"ש כלל לכלל הפסיקה של שמואל ש'הלכה כמיקל' שזה איך לפסוק בספיקא דדינא ולא קשור כמובן לספיקא במציאות של חיוב דאו'
אכן שאלו זאת על חיובי ממון ותרצו בכמה אופנים ובהם
א: בממון יש ספק איסור גם למקבל לקבל שלא כדין
ב: ממון יסודו הסכמת בנ"א ולא חיוב תורני","458","","1788","True","True","False","","138","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61619","61618","התייחסות לכלל","05/06/19 19:12","ב סיון","תשע"ט","19:12","אבי גרינבלט","בדוגמא עם חתיכות שאחת אסורה והאחרת מותרת , הכלל אכן עובד ומחמירים.
אצלנו , המציאות לא ברורה ויתכן וזהו נפל ולא חלה החובה מדאורייתא.
אכן כדבריך, אין כאן הגדרת נפל כוללת אלא רק בנוגע לדיני האבילות","539","","1788","True","True","False","","100","95.86.72.42","0","61603","בכורות|מט ע"א",""),new Message("61626","61624","ומה לנו ולדעתו של האדם?","06/06/19 10:54","ג סיון","תשע"ט","10:54","אור חדש","אם התורה חייבה אז חייבה בין דווה בין לא ואם לא חייבה אלא הכל תלוי בדוויון ליבו של אדם זה כבר לא חיוב תורה וחזרה השאלה","458","","1787","True","True","False","","115","213.151.55.26","0","61603","בכורות|מט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);