var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=61820;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("61820","0","היוצאת להיהרג","25/06/19 11:17","כב סיון","תשע"ט","11:17","סיפורים קצרים על הדף","הם לא ציפו שמישהו ידפוק להם על דלתם, הם אפילו לא טרחו לשים מודעה בכניסה לבניין, אמא שלהם נהרגה אתמול בנסיבות מחמירות, כל הפרשה הזאת יצאה מפרופורציה, היא יכלה להמשיך לחיות עוד שבעים שנה לפחות, אילולי...

הרופא הזהיר אותה כבר שתפסיק לעשן, שהסיגריות האלו יהרגו אותה בסוף והם באמת הרגו אותה, אפילו די בהתחלה. הכל הסתבך כשהם פשוט עברו שם, צרחו עליה ''שבעס שבעס'' בטון קולני, אחר כך היו דחיפות קצת ואז לקחו אותה לתחנת משטרה, לא ברור מה היה אחר כך אבל זה נגמר רע מאוד.

בבית המשפט היא הובלה כבולה בשלשלאות בידיים, ברגליים ובצוואר, ראו שהיא עברה התעללות, בגדיה סמרטוטים ופניה נפוחות מבכי ומחוסר ניקוטין כנראה, כל השבעים ואחד הביטו עליה במבט חמור סבר, הודיעו לה רישמית שמקורה בחברה איננו, שאלו אותה בדרך אגב אם יש לה משהו להוסיף? היא עמדה מבוישת, חצי עירומה, הצביעה על הבטן שלה למטה ולא הצליחה להוציא מילה, רק הצביעה על הבטן ובכתה בכי תמרורים לעיני כל העדה.

השופט הראשי הבין מיד, סימן עם הראש לשומר שעמד זקוף לידה וכעבור רגע היא התקפלה לחצי מסביב לאלת הבייסבול שקרעה לה את הצורה, אחרי שהתמוטטה היא המשיכה להרגיש איך הם מעליה עושים לה עם האלה חזק בבטן, עוד פעם ועוד פעם, מרגישה התנגשויות וכל פעם היא מתה מפחד מהאלה החובטת, חצי מעולפת היא חשה אותו מתנתק, צירי הלידה לא כאבו מרוב מכות בבטן, זוחל לו עובר כאוב בתוך תעלת הלידה כשמסביב חבטות וצרחות, הוא יצא משם עם פנסים כחולים, פירכס כמו זנב לטאה, ''אני רוצה לראות אותו'' התייפחה על הריצפה, כבולה ומכוסה בדם וזיעה ובנוזלים וגינאליים, ''תביאו לי אותו'' מיררה בשארית כוחותיה, שיעשו איתה מה שהם רוצים העיקר שיתנו לה לחבק את פרי בטנה, מרוב בכי היא לא יודעת אם היא שמעה אותו בוכה, רוצה להניק אותו ולומר לו שיהיה חזק בחיים ושלא יפחד מכל הדוסים האלה, אבל מרוב כאב ועילפון היא רק מיררה, חלשה היא מאיבוד דם לידה ודם מכות, נעמדה בשארית כוחותיה ומשכה לדוס את הכובע קטיפה.

''ביתי למה לך?'' שואל אותה האיש והיא שלא היה לה כוח להרביץ הוציאה את כל זעמה על הקטיפה המכוערת שלו, על השחור ועל הדוס, הבינה שזה נגמר, הרגישה לשנייה חופשיה, שמוטה בין שמים וארץ, פוגשת את בנה שנולד, את בנה שכבר מת, ראשה מתנגש בכל העוצמה על קרקע שעליה סימני מיתה, ראשו של תינוקה ליד ראשה, שניהם רצוצים, מטולטלים וחסרי ערך, בקיצור בשני מילים - ''יצאה להיהרג''.

עכשיו הוא יושב להם בסלון, הוא לא מספר מה קרה, חוסך מהם את כל התיאורים, רק מראה להם את הכובע שלו עם הקטיפה הקרועה, הם מבועטים, מה להם ולצרות שלו, עסוקים בלשרוד את היום שאחרי, לנסות להבין איך מסתדרים בלי אמא, והוא אומר להם שבין אם זה מילווה על פה ובין אם לאו, זה מילווה הכתובה בתורה, ולא מעניין אותו כל הצרות של העולם, זה כאילו שזה חתום על ידי ההוצאה לפועל והוא חייב את דמי הכובע עכשיו כי בלי כיסוי שני הוא לא יכול להתפלל.

הם ישבו שפופים בסלון, חיפשו כסף בבית, לא היה להם שקל, הסתכלו על השולחן לראות אם אמא שלהם השאירה להם משהו במקרה אבל כלום, על השולחן היה מונח מברשת שיער, הביט אחד הנערים במברשת השיער של אמו, חייך ונהנה, משהו אמא שלהם השאירה, שערות שלה על המברשת שיער.","599","","1770","True","True","False","","699","79.183.3.149","0","0","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61844","61820","סנהדרין הייתה הורגת רק לעיתים מאד רחוקות","25/06/19 18:17","כב סיון","תשע"ט","18:17","אליעזר מ ש","וכך כתוב במשנה סנהדרין, שסנהדרין שהייתה הורגת אחת לשבוע [ אחת לשבע שנים] נקראה: 'קטלנית'.
*כמו כן,התיאור:''היא עמדה מבויישת חצי ערומה'',הוא לא נכון . לא העמידו אשה ''חצי ערומה''לפני הסנהדרין .
** ובוא נזכיר, שאדם [מישראל]מתחייב מיתה, רק בעדים והתראה. אם לאחר ההתראה אמר:'על מנת כן' ותוך כדי דבור עשה המעשה . כך , שבוא נחסוך לעצמנו רגשי צער מסויימים ,כאילו 'כמה מסכנה' האשה הזו - בסיפור הזה , (שמה מטרתו?) היא הביאה עליה את זה, במזיד גמור ובכוונה תחילה .(והתורה היא רחמים נכונים מה' . השאלה, איך חלק מהעם מפרשים אותה למעשה, בסיטואציות שונות בימינו , זה עוד נושא .
לדוגמא , אם נקלעתי לאיזה מקום ,ובקשו שאשלים מניין , אבל אמרתי שאין לי היכן ללון, ולא באו לקראת האדם בזה . לפעמים בחלק מהעם .)
***כמו כן ,לשפוט אדם למיתה, זה היה תהליך ארוך , ולא כמו שמתואר כאן . וגם לאחר שכבר גזרו בית הדין , היו מכריזין ארבעים יום שפלוני [או פלונית בת פלוני] יוצא ליההרג , ומי רוצה ללמד עליו זכות .
****כמו כן , לפי הפרשנות המקובלת יותר , אם בית הדין יודעים שהיא הרה, לא גוזרים דינה למוות עד שתלד . ורק אם לאחר שגזרו את דינה ,נודע שהיא הרה , אזי אין ממתינין לה עד שתלד .
(*****כמו כן ,יש לציין לדברי רבי עקיבא ורבי טרפון שם במשנה סנהדרין ,שאם היינו בסנהדרין[כלומר,בזמן המקדש שהיו דיני נפשות בישראל] לא היה נהרג אדם מעולם. אמרו להם רבי ...אף אתם [הייתם]מרבים שופכי דמים בישראל.","610","","1770","True","True","False","","349","213.151.52.130","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61931","61820","עוד סיפור ...מימי קדם...","30/06/19 17:59","כז סיון","תשע"ט","17:59","אליעזר מ ש","אדם מגודל איברים שכב על הארץ , פניו בקרקע . הוא פצוע במצחו, דם זב משם . ג'ינג'י מתקרב עם חרב ענקית,ובמקום להגיש עזרה לפצוע המסכן...מתחיל לחתוך בגרונו ..מחזה קשה לעיכול.... פרצי דם פורצים משם . הג'ינג'י ממשיך בברבריות לחתוך את הראש . ולאחר מכן, בברבריות, מניף את הראש הענקי הנוטף דם , ברקע נשמעים צהלות שמחה, ושאגות מקפיאות דם . מחזה ברברי ו''קשה לעיכול'' . [ למי שעוד לא ניחש - דוד כורת את ראש גלית ]","610","","1765","True","True","False","","233","213.151.52.130","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61932","61820","היו נותנים לנדון לשתות יין מהול בלבונה","30/06/19 18:01","כז סיון","תשע"ט","18:01","אליעזר מ ש","כדי שלא יחוש .","610","","1765","True","True","False","","176","213.151.52.130","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61865","61844","והא הוה עובדא ופרכיס עד תלת פרכוסי","26/06/19 14:52","כג סיון","תשע"ט","14:52","סיפורים קצרים על הדף","הגמרא על הדף כותבת שהיה סיפור כזה והתינוק פירכס שלוש פעמים,
לא יודעים אם הסיפור הזה בגמרא קרה 1 על 7 שנים
היו מפשיטים אותה או אותו לפני הסקילה
לא יודע אם תמיד היו מחכים 40 יום, בגלל עינוי דין
לית מאן דפליג שזה דף קשה לעיכול ובחרתי בסיפור זה כדי לתת ביטוי לקושי האישי שלי הזה","599","","1769","True","True","False","","104","79.183.3.149","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61866","61865","חבל, כל זמן והבנתו וקולטרתו","26/06/19 15:48","כג סיון","תשע"ט","15:48","אמלתראות","ולקחים וקדושה פנימית משתחלת בלב פנימה שטהורה היא ואותו נשמה מבין אותו דבר בכל דור

רק לחיות בין חכמים מעשיים.","267","","1769","True","True","False","","153","68.192.20.132","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61874","61865","הסיפור הזה לא היה על יוצאה להיהרג","26/06/19 17:42","כג סיון","תשע"ט","17:42","אליעזר מ ש","אלא , הגמרא שם דנה בשאלה , האם לאחר שמתה האשה במוות ' טבעי'[ כלומר, לא נהרגה בידי אדם או בתאונה] האם יתכן שהעובר יישאר חי וימות אחריה . ועל זה אומרת הגמרא שבמקרה כזה העובר מת קודם . ועל זה היא שואלת , שהיה מקרה של מוות 'טבעי' [ממחלה כנראה] ולאחר מיתת האשה ראינו שבטנה זעה מעט והעובר פרכס . ועל זה עונה הגמרא , שהעובר כבר היה מת כשמתה אמו , והפרכוס הזה הוא 'כמו פירכוס זנב הלטאה לאחר שנחתך מגופה .[ ''רפלקס'' חשמלי שקים גם זמן מועט לאחר המיתה]
**ועוד תגובה לדבריך שכתבת: ''לא יודע אם תמיד היו מחכים 40 יום , בגלל עינוי דין'' .
ובכן, תמיד היו מחכים ארבעים יום כי כך ההלכה .","610","","1769","True","True","False","","176","213.151.52.130","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61896","61874","כל המאמר הזה נוטף לעג בסגנון מסכילי","28/06/19 00:27","כה סיון","תשע"ט","00:27","אבצן","הסגנון די מזכיר את קורח עם האלמנה 'המסכנה' שמשה ואהרון עשקו אותה ללא רחם.

זה סגנון בזוי, ודי מפליא שהפורום המכובד הזה נותן במה לסגנון כל כך ירוד. עם ביטויים לא נקיים.

ובכלל - די לא הבנתי על מי התלונה שלך - על הרבש"ע והדרך בה הוא מנהיג את עולמו?

אם כן - למה לא תשאל על המבול, על סדום, על גלות מצרים וילדיהם שהוטבעו ביאור והונחו כנדבכים בבנין, על השואה וכו'.

אם יש לך שאלה - תשאל, נשמח לנסות לענות.

לעג, ציניות, ביזוי ותיאורים מזויפים מעוררי חמלה - יותר משמעידים על קושי בהבנה, מעידים על 'קשייו' של הכותב, שיגו ושיחו, והמחוזות בהם 'ביקר' בימי חייו... וד"ל.","785","","1767","True","True","False","","138","109.226.59.2","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61899","61896","ברוך הבא ","28/06/19 03:20","כה סיון","תשע"ט","03:20","יהודי_קדום","","233","","1767","False","True","False","","157","79.182.0.201","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61905","61896","מה כבודו יענה על כל השאלות הללו ?","28/06/19 16:05","כה סיון","תשע"ט","16:05","הודו_כי_טוב","","207","","1767","False","True","False","","413","79.176.79.246","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61903","61899","ברוך הנמצא ","28/06/19 10:49","כה סיון","תשע"ט","10:49","אבצן","","785","","1767","False","True","False","","85","109.226.59.2","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61906","61905","לא ראיתי כאן שאלות, ראיתי כאן לעג מאוס","28/06/19 16:29","כה סיון","תשע"ט","16:29","אבצן","מי שרוצה לשאול, שיעלה כאן שאלות בצורה מכובדת, כיאה לשיח בין בני תורה, ואשמח לענות אחת לאחת.
לשיח הבזוי של פותח האשכול [שיש לציין שב"ה מזמן לא ראיתי - מאז צעירותי שקראתי קצת על ההרס הנורא של סופרי ההסכלה בכרם בית ישראל, וב"ה שאני ב'נטפרי' ולא נחשף לחלאת המרשתת] - איני מעונין להיות שותף.

מאד מתאים שהלה בחר לפרסם הגיגיו בפרשת קורח, דבר הממחיש ש"בני קורח לא מתו"... לא משם לקח סגנונו? האין זה ממש מסוג טענת קורח על האלמנה המסכנה שמשה ואהרון מתעללים בה בדרישות הלכתיות מופרזות?

לא זהו סגנונו של יל"ג? סופר ההסכלה המסית והמדיח נגד כל דבר שבקדושה, בשירו 'קוצו של יו"ד' על האשה המסכנה [מענין, תמיד מאוסים אלה יעלו את מסכנות הנשים שהתורה 'מתעללת בהם' עפ"ל] שבגלל קוצו של יוד החסר בגט נותרה עגונה?
או בשירו 'ברבורים אבוסים' בו האשים את הרבנים כגורמים לעניות הציבור... עפ"ל.

נסיים דברינו בציטוט התגובה הרבנית החריפה לשירו של יל"ג;
"בעמוד השער של הביטאון "כבוד הלבנון" פורסם השיר "משכיל לענות לבני קורח מזמור שיר", המזכיר את דברי המדרש המייחס לקורח טענות דומות לאלו של יל"ג, ומסיים בקריאה: "קֹרַח אַבִיהֶם דִבֵּר מִכְּבָשִׂים, וּבְנוֹ בְּכוֹרוֹ מִבַּרְבּוּרִים אֲבוּסִים; אֶרֶץ, אֶרֶץ, רְאִי זֶה לְפָנַיִךְ. פִּתְחִי פִּיךְ וְיָבוֹא גַם הוּא בְּמֵעַיִךְ"..." [המכלול].","785","","1767","True","True","False","","197","109.226.59.2","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61907","61906","הפלה = רצח ?","28/06/19 16:45","כה סיון","תשע"ט","16:45","הודו_כי_טוב","אם העובר נחשב לירך אמו היוצאת להיהרג
אז למה הפלה זה רצח היא רק הורידה ירך מיותרת לטעמה
מקווה שהשאלה מספיק מכובדת וראויה לתשובתך

והשאלות על הקדוש ברוך הוא, שרמזת להם , למה הוא מנהל את עולמו
זה מה שהתכוונתי האם יש לכבודו תשובה תורנית
ל "למה ככה"","207","","1767","True","True","False","","274","79.176.79.246","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61910","61906","לדעתי הכותב אינו מתכוין ללעג","28/06/19 19:01","כה סיון","תשע"ט","19:01","דוד כוכב","גם אני כשקראתי את ההודעה דלעיל, היתה הרגשתי שרצוי למחוק אותה.
ואולם, ככל שאני מכיר אישית את הכותב וכפי שגם ניכר בהודעתו השניה כאן באשכול, אין כוונתו להתריס וללעוג, אלא זו דרכו להשיח את תחושותיו הקשות מחוסר הבנתו ותמיהותיו. ויחד עם כך הוא מקבל את דברי חז"ל וגם ממשיך ללמוד דף היומי.","125","","1767","True","True","False","","203","213.151.62.182","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61909","61907","תשובה מכובדת לשאלה מכובדת","28/06/19 17:09","כה סיון","תשע"ט","17:09","אבצן","הודו_לה'_כי_טוב שיש מי ששואל שאלה עניינית בצורה מכובדת.

א. מי אמר שהפלה זה רצח? דעת רוב הפוסקים שהפלה זה לא רצח, יש שאומרים שהאיסור מדרבנן יש שאומרים מדאוריייתא, אך בוודאי שאין מוציאים להורג רוצח עוברים כדין רוצח, וכפי שפסק הרמב"ם [ל' מלכים פ"ט ה"ד]. למעט בן נח שנהרג על הרג עוברים.
בוודאי מוסכם שהפלה זה אבק רציחה ואביזרייהו דשפיכות דמים, וכלפי שמיא חשיב כרוצח לא פחות מהורג טריפה. [ראה דברי הרב אונטרמן בספרו שבט מיהודה ועוד].

ב. בנוגע לשאלה כיצד ה' מנהל עולמו - שאלה זו רחבה מני ים, ולו ידעתיו - הייתיו.
מה שברור שה' הוא מלא רחמים, ומתנהג בחסידות, אל אמונה ואין עוול צדיק ויישר הוא.
כשפלסטינים מעיפים לכאן בלוני תבערה אנחנו זועמים, ולא מבינים למה לא מורידים עליהם כמה פצצות. ואם ימותו אנשים? שימותו, גם בלונים זה מסוכן.

אצלנו הקב"ה מספק לרשע את הטילים שהוא כאות להכרת הטוב 'יורה עליו'.
אתה רוצה לחטוא? תעשה את זה בעיניים שלך, בידיים שלך, ברגליים שלך.
למה בעיניים שאני סיפקתי לך אתה ממרה את פי?
למה בלשון שאני סיפקתי לך אתה מדבר דברי רפש, זילות, סחי ולעג נגד דברים שבקדושה?
האם לא היה הוגן לקחת לו את הלשון והידיים והעיניים על מעשיו אלה??
אין כאן ביטוי לרחמיו האין סופיים של הקב"ה שבכ"ז ממתין עד שאולי והלה יעשה תשובה??
אנחנו היינו כך מבליגים?
האם לדור שמבקש עם הגוף והבריאות שה' נתן לו לבנות מגדל ולהלחם אתו יתברך - לא מגיע פיזור והפיכה לקופים ופילים?
האם לדור שמרבה זימה - שאלוהיהם של אלה שונא, וגזל - הראשון לקטרג - לא מגיע מבול? האם ה' לא המתין די - 120 שנה כדי לתת להם צ'אנס נוסף?

ואם שאלתך במה אשם העובר? אענה בשאלה נגדית - במקרה הוא מת? ה' כביכול "לא שם לב" ופתאום הוא הגיע למעלה? הרי ברור שאם נגזר שעובר זה יבוא לעולם בסיטואציה כזו - משמעות הדבר שמשמים דינו בכך, והתגלגל בצורה זו כדי להפרע ממנו על חשבונות מגלגולים קודמים. באותה מידה שנשיב בנוגע לשאלות אודות תינוקות שמתים או חולים בקטנותם בטרם יש להם עוון.

אפשר עוד להאריך, ויש מזה הרבה בספרים הקדושים, המבקש ימצא.","785","","1767","True","True","False","","153","109.226.59.2","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61919","61907","חז''ל אמרו שניתנה נשמה בעובר [ראה..]","30/06/19 10:20","כז סיון","תשע"ט","10:20","אליעזר מ ש","1]סנהדרין צ''ב , במאמר המתחיל: ''אמר אנטונינוס לרבי , נשמה מאימתי ניתנה באדם'' וכו', ומסקנה שם, ש''משעת פקידה''[ כלומר, מתחילת ההריון] ניתנה נשמה בעובר .(ויש לומר שרבי הציע לפני אנטונינוס בתחילה סברא מוטעית כדי לחדדו . על כל פנים , זו המסקנה שם ).

2] מנחות צ''ט : ''תורה ניתנה בארבעים יום ונשמה נוצרה בארבעים יום'' וכו' ובספר ''נשמת חיים'' [ מאמר השני פרק י''ח ] הקשה שזו סתירה בין שני המאמרים. וענה על זה ,שהנשמה מתחילה להכנס מתחילת ההריון וגמר כניסתה בארבעים יום להריון .
3] מבחינה מדעית ביולוגית העובר , מתחילת יצירתו הוא יצור חי בפני עצמו , שמתפתח . [ שהרי הד. נ. א. שלו שונה מהד. נ א. של אמו וזה ב'גוף ' שהוא לבוש לנשמה .] וכן דרש רבי ישמעאל בסנהדרין נ''ח שאיזהו אדם שבדם זה עובר במעי אמו . [ גדר של: ''אדם בתוך אדם'' ]
4] אולם ''מבחינה מסויימת'' העובר ''ירך אמו'' ,כיון שכל חיותו מאמו ואינו אוכל ושותה או נושם בכח עצמו . . [וראה עוד בספר ''נשמת חיים'' שם בכל הפרק מאמרי חז''ל והסבר להם ] [המשך יבוא בלי נדר אם ירצה ה']","610","","1765","True","True","False","","222","213.151.52.130","0","61820","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61911","61910","זה לא מצדיק שיח מסוג זה","29/06/19 21:54","כו סיון","תשע"ט","21:54","אבצן","גם אם יש לך שאלות, יש דרך להציג אותן.
אני לא מקבל שום לימוד זכות מסוג זה. באינטרנט - אינך יודע מי רואה את הדברים, ומי מפרש אותם או מבין אותם כרצונו.
יש לך שאלה? תשאל בצורה מכובדת. אל תלעיג על התורה ולא על חז"ל. אלה שעשו את זה סיימו רע מאד.

ועם כל לימודי הזכות -
עדיין יש אפשרות עריכה, ואם כבר לא - יש אפשרות לבקש ממנהל האתר [שאגב, איני מבין למה לא עשה זאת עד עכשיו?] למחוק את הגידופים [שלא לדבר על הלשון הלא נקיה] ויפה שעה אחת קודם. אז ללמד זכות על היכול לתקן ומתעקש שלא?","785","","1766","True","True","False","","130","109.226.59.2","0","61820","ערכין|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);