var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=62395;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("62395","0","תגובה למאמר : האם יפתח היה חייב לקיים","15/08/19 14:34","יד אב","תשע"ט","14:34","עלי","הרב קדרון במאמרו מביא את שיטת ר' יוחנן וטוען שהיות ויש לחפש בכל נדר משמעות קיומית כלשהי לכן היה חייב יפתח לקיים את נדרו.
בתור דיון פלפולי זה יפה אולי אבל במציאות קיימות רק כמה אפשרויות :
א. יפתח היה מודע לכך והתכוון שעלול להיות שיצא אדם כלשהו לקראתו ושבכוונתו לשורפו כעולה, ואין זה משנה מי זה יהיה , אפילו מבני משפחתו. אם נכונה אפשרות זו, מדובר במשוגע רשע ומטומטם. ברור לכל בר דעת ולב שדברים כאלו אינם יכולים לחייב קיום.
ב. יפתח חשב על בקר וצאן בלבד, אבל היות והוציא מפיו דברים בלשון כללית, חשב לאחר שבתו יצאה לקראתו שבשל כך מחייב הדבר גם לגביה, הרי כאן טעות וטפשות. כך אמנם נראה שחז"ל מתייחסים אליו, כאל בור ועם הארץ שאמנם להילחם ידע אבל לא היה בעל ידע תורני משמעותי. חז"ל תמהו מדוע חכמי אותו הדור ובראשם פנחס לא טרחו למונעו מלבצע את 'נדרו' ו'להתירו', ונראה שמעמדו הכוחני ומערכת היחסים העכורה ביניהם מנעה זאת, וחז"ל בקרו זאת בחריפות.
אשמח לקרא דעת המלומדים אפשרויות הסבר נוספות/אחרות/טובות יותר, אבל ההסבר בדעת ר' יוחנן שכתב הרב הנכבד אינו נראה לי הגיוני.","209","","1725","True","True","False","","666","95.86.68.115","0","0","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62396","62395","הסבר","15/08/19 17:22","יד אב","תשע"ט","17:22","אור חדש","כבר הובא כאן","458","","1725","True","True","False","","87","37.26.146.170","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62397","62396","תודה מקרב לב","15/08/19 18:00","יד אב","תשע"ט","18:00","עלי","עבור האשכול.
אבל לא הבנתי :
אם הכוונה של יפתח היתה שהיוצא מדלתי ביתו יהיה מוחרם להמיתו ( פשט הלשון נראה יותר כמי שרוצה להודות לה' ולא כמי שמעניש וכדו' ) מדוע נקט לשון עולה ולא לשון חרם ?","209","","1725","True","True","False","","116","95.86.68.115","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62399","62396","תשובה","15/08/19 19:49","יד אב","תשע"ט","19:49","דב קדרון","ההסבר המובא שם לא עוסק בצד ההלכתי ומתעלם מהשאלה הבסיסית האם היה בכלל תוקף הלכתי לנדרו של יפתח.
לעצם השאלה, ההסבר לדעת רבי יוחנן שיפתח היה חייב לקיים את נדרו משום שאין אדם מוציא דבריו לבטלה הובא בשם החיד"א ומקור הדברים מוזכר. ניתן לראות שם את הסברו.
מלבד זאת יש הסבר של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שלמרות שבדרך כלל אין אפשרות כלל להקדיש דבר טמא או אדם לקרבן, אצל יפתח חל הנדר לדעת רבי יוחנן משום שהוא לא הקדיש דווקא אדם או דווקא דבר טמא, אלא נדר בסתם שמקדיש את כל שיצא מפתח ביתו, ומכיוון שהיה ראוי נדרו לחול כהוגן אילו היתה יוצאת בהמה טהורה מפתח ביתו - חל הנדר גם לאחר שיצאה בתו ולכן התחייב לתת את דמיה להקדש. כמובן שהגרי"ש אלישיב זצ"ל לא נקט במילות זלזול ולא השתמש בביטויים כאלה ואחרים לגבי יפתח שאינם קשורים לעצם הלימוד, בפרט לאור מה שאמרו חז"ל שיפתח בדורו כשמואל בדורו.","793","","1725","True","True","False","","87","212.24.144.226","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62398","62397","בזה רמז","15/08/19 18:06","יד אב","תשע"ט","18:06","אור חדש","התכלית של הנדר- שרוצה להעלות הנצחון לשם ה ומי שיפגע בזה יעלה בעצמו","458","","1725","True","True","False","","94","37.26.146.170","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62400","62399","ראה ברמבן שהובא","15/08/19 21:55","יד אב","תשע"ט","21:55","אור חדש","שם באשכול למקור התוקף של הנדר.
דברי הגרי"ש לפחות כפי שהבאת צ"ע מכמה פנים","458","","1725","True","True","False","","99","37.26.147.146","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62422","62399","אחת הגמרות","19/08/19 08:45","יח אב","תשע"ט","08:45","אור חדש","הינה אצלנו בלא' :
וכבר הובאה בכ' ועוד מקומות גבי מקדיש כל נכסיו","458","","1721","True","True","False","","86","37.26.148.155","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62401","62400","אין להקשות מהרמב"ן","15/08/19 22:11","יד אב","תשע"ט","22:11","דב קדרון","הרמב"ן (ויקרא כז,כט) מבאר את דעת ריש לקיש במדרש ואילו הגרי"ש אלישיב זצ"ל ביאר את דעת רבי יוחנן.","793","","1725","True","True","False","","91","212.24.144.226","0","62395","תמורה|כז ע"א",""),new Message("62402","62401","הרמבן לא הובא","15/08/19 22:12","יד אב","תשע"ט","22:12","אור חדש","להקשות אלא להראות הביסוס להסבר שלעיל
דברי הגריש צ"ע מגמרות שאין לי כרגע הפנאי להביאן","458","","1725","True","True","False","","86","37.26.147.146","0","62395","תמורה|כז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);