var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68038;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68038","0","כוכבים בלי מספר","02/02/20 11:59","ז שבט","תש"פ","11:59","אליעזר מ ש","*בגמרא: ברכות ל''ב:''ותאמר ציון עזבני ה' וה' שכחני'', היינו עזובה היינו שכוחה ? אמר ריש לקיש: אמרה כנסת ישראל לפני הקב''ה רבש''ע אדם נושא אשה על אשתו הראשונה זוכר מעשה ראשונה , אתה , עזבתני ושכחתני .אמר לה הקב''ה : בתי , י''ב מזלות בראתי ברקיע, ועל כל מזל ומזל בראתי [ לו] שלושים חיל , ועל כל חיל וחיל בראתי לו שלושים לגיון , ועל כל לגיון ולגיון בראתי לו שלושים רהטון , ועל כל רהטון ורהטון בראתי לו שלושים קרטון , ועל כל קרטון וקרטון בראתי לו שלושים גסטרא , ועל כל גסטרא וגסטרא תליתי בו שלוש מאות שישים וחמשה אלפי רבוא כוכבים כנגד ימות החמה , וכולן לא בראתי אלא בשבילך ואת אמרת עזבתני ושכחתני ? וכו' .
**ריש לקיש מונה כאן מספר עצום של טריליוני כוכבים שמסודרים בקבוצות ענקיות וקבוצות של קבוצות . ונרארה לפרש שהכווה ''על'' כל מזל וומזל , שלו היינו צופים למרחקים עצומים בכוום המזל היינו רואים שם אתכל החיילות האלה . ויתכן לפרש שהמספר שלושים הוא מעוגל מקורב . וכן המספר של 365 אלפי ריבוא ב'גיסטרא' ושנמסר זה שיהיה קל לזכור שזה כמנין ימות החמה . גם יתכן לפרש שהכוונה לא פחות מ365 אלפי ריבוא .
***ומעניין , שזה כמו מה שמדובר במדע האסטרונומיה, שהתגלה בדור האחרון שהגלקסיות מסודרות ב'צבירי גלקסיות'. וה'צבירים' מסודרים ב'צבירי על' של צבירי גלקסיות. ובאופן כללי ,ההיסטוריה של התגליות המדעיות בזה , שבזמן העתיק ובימי הביניים ובהתחלת העת החדשה- בזמן חז''ל- הסופרים התנאים והאמוראים, ובזמן ה'גאונים' ו'הראשונים', והתחלת תקופת 'האחרונים' . עד לפני כ400 שנה - שאז הומצא ה'טלסקופ' , לא דברו באסטרונומיה וחכמי יון , על יותר מ1000 ועוד קצת כוכבים שיש,[ או, לפי שיטה אחרת, יותר מ2000 או משהו כזה] כי זה מה שאפשר לראות בעין רגילה שלא מצויידת בטלסקופ . ולאחר שהומצא הטלסקופ לפני כ400 שנה, ראו שיש עוד כוכבים. ויותר מאוחר, לאחר שפיתחו טלסקופים יותר משוכללים, ראו שיש סביבנו עוד מליוני כוכבים . ואז חשבו אולי יש עוד גלקסיות חוץ מהגלקסיה שמכונה : '''שביל החלב''.שאנו בתוכה -עולמנו בפרטות- הארץ והשמש וכוכבי הלכת - ''מערכת השמש'', שכולה, חלק קטן מהגלקסיה, ושיש בה עוד יותר ממאה מליון כוכבים-שמשות . [ לפי הערכה]ומניין ידע ריש לקיש לומר את זה בזמנו? נראה לומר שזו הייתה מסורת לחכמים, או גם ידעו ב'רוח הקודש'' . מסורת שנתלוותה למסורת שידעו כל ישראל כבר לפני אלפי שנים,, לפי המסורת והמקרא, שיש למעלה עוד המון כוכבים בלי מספר כמובא במקורות . [ המשך יבוא אי''ה]","610","","1551","True","True","False","","862","213.151.52.130","0","0","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68059","68038","המשך:","02/02/20 18:40","ז שבט","תש"פ","18:40","אליעזר מ ש","[המשך ההיסטוריה של הגילויים המדעיים] ולפני קרוב למאה שנה, הוברר, שאכן יש עוד המון גלקסיות .
*וראה בפי' הרד''ק על תהילים קמ''ז על הפסוק :''מונה מספר לכוכבים'' שהכוכבים בלי מספר, שרק בוראם יודע את מספרם. והביא את הפסוק בספר איוב: ''היש מספר לגדודיו'', ויש עוד פסוקים. וכן מובא ב''מורה נבוכים'' לרמב''ם חלק ב' פרק י''ב, וכן כתוב בפי' רבי אברהם בן הרמב''ם על התורה על מעשה בראשית. וכן כתוב ב''ספרי''[מדרש תנאים] על פרשת עקב , על : ''והיה אם שמוע''וכו', 'ש''הכוכבים כתות בלי שעור''. וכן כתוב ב''תקוני הזהר'' תקון י''ח: ''כוכבים ומזלות בלי מספר''.
**וקשה, איך ריש לקיש מונה להם מספר? ויש על זה 4 תשובות אפשריות:
1] שריש לקיש מונה מספר מעוגל מקורב .
2] ע''פ ה''זוהר'', שיש מלאכים וגדודי מלאכים שהם בגדר של שעור ומספר ,ויש עוד שהם מעל גדר של שעור ומספר. וכך אפשר לומר בכוכבים, שהם לפי המסורת מקבלים שפע מהם, ומכוונים כנגדם. [עיין ב''מורה נבוכים'' הנ''ל במ''ש בזה]
3] הרב הד''ר ניסים וידל - אסטרונום בכיר, כתב בספרו:''צבא השמים'', ע''פ מ''ש בפירוש רש''י :''ראשי גייסות וחבורות חלוקות'', שריש לקיש מונה רק את הכוכבים הראשיים.
4] ריש לקיש מדבר על מה שהיינו רואים לו צפינו למרחקים עצומים בכוון י''ב המזלות הידועים. אבל הם מכסים רק חלק מכיפת השמים - למראה עינינו . ויש עוד הרבה קבוצות כוכבים -מזלות שאנו רואים, ולו היינו צופים בכוון ההוא למרחקים עצומים, היינו רואים עוד הרבה קבוצות כאלה של כוכבים .
***ודרכו של ריש לקיש שהביא את הדברים האלה בהקשר של דברי עדוד, הם כדרך המקרא, שהובא הדבר הזה בהקשר של דברי עדוד. כמו שכתוב: [בתהילים קמ''ז] ''הרופא לשבורי לב ומחבש לעצבותם, מונה מספר לכוכבים לכולם שמות יקרא , גדול אדונינו ורב כח, לתבונתו אין מספר. מעודד ענווים ה' '' וכו'","610","","1551","True","True","False","","115","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68062","68038","תקון טעות בכתיבה:בכוון המזל,ולא:בכוום","02/02/20 18:47","ז שבט","תש"פ","18:47","אליעזר מ ש","וכן ''ונראה לפרש שהכוונה על כל מזל ומזל","610","","1551","True","True","False","","137","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68074","68038","אני רק מעתיק מ"הידיעות המדעיות של חז"ל"","02/02/20 22:27","ז שבט","תש"פ","22:27","אביגדור","התגובה לטענה זו:

הדבר היחיד שמתאים – מאוד בערך – לדברי הסוגיא בגמרא הוא מספר הכוכבים (חוסר הדיוק הוא "רק" פי 10000, שהרי הגמרא מדברת על 10 בחזקת 18 והמדע על 10 בחזקת 22...), אך אין שום פשט בגמרא על החלוקה לקבוצות ולתתי קבוצות (אגב – ע"פ שמות של יחידות הצבא הרומי (הרב שטיינזלץ שם)), שבגמרא מפורש שהן זהות בגודלן זו לזו, דבר שידוע היום בבירור שלא. אין שום גודל אחיד לגלקסיה / צביר/ צביר-על. כמו כן אין שום קשר לחלוקה לשנים עשר המזלות, שהיא חלוקה מדומה על סמך קבוצות כוכבים מהקרובות לנו שבשביל החלב בלבד. היוצא מכך, שאין שום פשט בגמרא, חוץ מפרט אחד, שגם הוא מסתדר מאוד-בערך.

ועוד, הרי בגמרות אחרות עם מספרים גדולים ועגולים המפרשים הבינו שמדובר בגוזמאות או במספרים שמייצגים רעיונות מופשטים, כגון מספרי ההרוגים בביתר (גיטין נח.) (שלא יתכן שבאמת יעלו על עשרות מיליונים), וקשה להשתמש במספרים כאלה כראיה דווקא כשהמספר מתאים (מאוד בערך).

ואכן במאמר עיבורים ומחזורים (הרב ח.י. בורנשטיין) (עמוד 311 הערה 1) כתב על כך שהמספר 365 שימש אצלם כמספר של גוזמא, וכדוגמא נוספת הביא את הילקוט שמעוני (שמואל א רמז פג) שלטווס יש שס"ה מיני צבעים (וכן במגילה ו: שס"ה שווקים באיטליה של יוון), וכמו שתוס' (ברכות כ. ד"ה תליסר) כתבו לגבי המספר שלוש עשרה.

ועוד, מכמה וכמה מאמרי חז"ל והראשונים מוכח שלא היה להם מידע מלא בנושא הכוכבים:
א. הירושלמי (ראש השנה פ"ב ה"ד) ועוד מדרשים (במדבר רבה נשא יב-ח, שיר השירים רבה ג-א, הובאו גם ברבינו חננאל ראש השנה כד.) כתבו שהכוכבים עשויים מאש (ואכן חלק מחכמי אומות העולם בזמנם סברו כך (אמרי בינה (מאור עיניים ח"ג) יא ד"ה וכמו דף צד.)).
ב. מספר כוכבי הלכת המוזכר בגמרא (שבת קנו.), בזוהר (תיקוני זוהר הקדמה ד: ועוד) ובראשונים רבים – הוא תמיד שבעה , דהיינו, הם לא ידעו על כוכבי לכת נוספים מלבד שבעת אלו הנראים לעיין.
ג. תוס' דנים ונחלקו ביניהם (פסחים צד. וחגיגה יב.) בשאלה מהו בכלל גודלו של כוכב.
ד. משמע מדברי חז"ל שהם לא הבינו מהו שביל החלב , אלא רק הסברים רוחניים, שהוא נהר היוצא מזיעתן של חיות (חגיגה יג:), וקבוצת עקרב שנוגעת בו משפיעה על עקיצות העקרבים (ברכות נח:).

לאחר חוסרי-ידע אלו קשה להבין שדווקא את מספר הכוכבים כולם הם כן ידעו.

ועוד, המפרשים נחלקו מהו מספר הכוכבים (עדות ביעקב ח"ב י ליקט הרבה מהמפרשים בעניין):
א. רבים כתבו שהוא 1022 (רלב"ג במלחמות ה' מאמר חמישי ח"א פרק נב (הובא בהערות על הרלב"ג בראשית טו-ד ד"ה ואולם), חשבון מהלכות הכוכבים לרבי אברהם בר חייא הנשיא עמוד קב, חוות יאיר ריט, רבי חיים פלאג'י בספר הכתוב לחיים על תהילים ד והוסיף שזו גימטריה של "ברית קדש", דברי שאול (בעל השואל ומשיב) הגדה של פסח (כד. בדפיו) ועל התורה (פרשת לך לך דף יד. בדפיו ד"ה הבט) והוא הוסיף שאח"כ גילו עוד כוכבים. מכל אלה משמע שהם כלל הכוכבים (והרלב"ג שם אף הדגיש זאת), את המפרשים שכתבו שזהו מספר הכוכבים הנראים הבאנו לעיל בפרק ב סעיף 1 אות ‎יח).
ב. ראשית חכמה כתב שהוא שישים ריבוא (שער האהבה סוף פרק ה, דף עד ע"א בדפיו, הובא בנפש חיים לרבי חיים פלאג'י כ-כד).
ג. הרמב"ם (מורה נבוכים ח"א לא) והרד"ק (תהילים קמז-ד, וישעיהו מ-כו) והשפת אמת (שמות ד. בדפיו) כתבו שאינו ידוע.
עכ"פ, כל דבריהם אינם מתאימים לגמרא הנ"ל (הרלב"ג שם אף כתב עליה שיתכן שחז"ל טעו בזה), ומוכח שהראשונים והאחרונים לא ראו בה הוכחה.
יש להעיר עוד שהרלב"ג (בראשית טו-ד ואיוב לח-כא) כתב שאפילו אברהם אבינו לא ידע את מספר הכוכבים, כיוון שבתקופתו דבר זה לא היה ידוע (וכן הוסיף שם שיחזקאל שמע בנבואתו את רעש הגלגלים כיוון שכך סברו בתקופתו).

בניגוד לכל הנ"ל יש לציין שמצאנו באחד הראשונים שחישב ע"פ גמרא זו את סך הכוכבים, ואם כן אפשר שכוונתו לפרש את גמרא זו כפשוטה (סודי רזיי ח"א תחילת אות י). וכן ביעב"ץ שם מפורש שהבין את הגמרא כפשוטה.","571","","1551","True","True","False","","369","164.138.115.124","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68238","68038","מדברי הד''ר נ. וידל בספרו 'צבא השמים'","06/02/20 16:34","יא שבט","תש"פ","16:34","אליעזר מ ש","א]הד''ר ניסים וידל, לשעבר אסטרונום בכיר במצפה המלכותי גריני'ץ באנגליה. אסטרונום במצפה הלאומי אוסטרליה. פרופסור אורח במרכז לאסטרופיזיקה באוניברסיטת הרוורד בארה''ב. פרופסור אורח באוניברסיטת וושינגטון סיאטל ארה''ב. אסטרונום במצפה הכוכבים ע''ש וייז מצפה רמון ישראל .

ב] מתוך ההקדמה לספרו : ''צבא השמים''[י''ג כרכים] כרך א' :
''שמנו דגש מיוחד, על ההשתלשלות הרעיונית של כל תגלית ותוצאותיה. כי רק בדרך זו ניתן לראות ,את האחדות המופלאה שבין דברי חז''ל לבין האסטרונומיה כיום''.

ג] ובחלק ה' - ביאוריו למאמרי חז''ל בתלמוד , עמוד 223 ואילך ,ביאורו למאמר הזה של ריש לקיש . אפשר לראות שם בפנים את כל דבריו . הוא מסביר על פי רש''י :''ראשי גייסות וחבורות חלוקות '', שמדובר כאן על הראשים הממונים על כל קבוצה בלבד וכתב:"וניתן לחשב ישירות באופן הבא:10,000,000כפול 365 כפול 30 כפול 30 כפול 30כפול 30 כפול 30 כפול 12=כעשרה מליארד מליארד ראשים וממונים . צא וראה כמה כוכבים סרים למשמעתו של כל אחד מהם, כל אחד על פי כבודו ומעלתו. ותקבל , שמספר הכוכבים עצמם, יכול להגיע פי מליונים או מליארדים יותר מהחשבון הזה. מפליא הוא, שאם דברי חז''ל במדרש אינם לשון הגזמה , וכוונתם, אינה רק להבליט את אהבתו של הקב''ה לכנסת ישראל, אלא, מספרים אלה הם קבלו במסורת. הרי פלא הוא , כי אלה סדרי הגודל של מספר הכוכבים הידוע כיום ביקום הנראה בטלסקופים הגדולים.
ד] ויש להבין בדבריו שהוא מתבטא:" סדרי הגודל '' ולא המספר ''הידוע או המשוער'', כי איננו יודעים המספר, אלא שזה המון.
ה]ובחלק ב' עמוד 247 ,"המאמר החמש עשרה- הגלקסיות והיקום", כתב: ''לאחרונה התבררה תמונה עוד יותר מדהימה, מתברר, שגם צבירי הגלקסיות עצמם מקובצים גם הם ב''סופר צבירים'' ,ואלה שוב לקבוצות גדולות עוד יותר. כך ,התמונה שחז''ל תיארו, [ראה הקדמה לפרק 14] על מחנות לגיונות וכו' של כוכבים, אכן , נראית לעיני האסטרונמים דרך הטלסקופים הגדולים''.","610","","1547","True","True","False","","165","199.203.37.197","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68667","68059","תיקון: מורה נבוכים ח''ב פי''א ולא פי''ב","20/02/20 18:46","כה שבט","תש"פ","18:46","אליעזר מ ש","","610","","1533","False","True","False","","140","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68075","68074","וכן כתב רש"י שמספר י"ג הוא גוזמא","02/02/20 23:26","ז שבט","תש"פ","23:26","דוד כוכב","רש"י מסכת שבת דף קיט ע"א:
"תריסר עיליתי דדינרי - עליות מלאות דינרי זהב, וגוזמא בעלמא הוא, כלומר: הון עתק מאד, כך פירש רבינו הלוי, וכן בכל מקום, כגון תליסר גמלי ספיקי טריפתא (חולין צה, ב), וכן תליסר טבחי דלעיל".","125","","1551","True","True","False","","171","95.86.116.221","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68151","68074","תגובה בעניין הכוכבים מאש","04/02/20 18:57","ט שבט","תש"פ","18:57","אליעזר מ ש","א] ''הכוכבים מאש'', יש מדרש שכתוב בו שיש כמה סוגי אש. וההגדרה המשותפת , היא משהו חם ומאיר, וגם בוער באיזה דרך. הכוכבים אמנם אינם אש ארצית, אבל הם מאירים וחמים מאד, וגם בוערים ומכלים ''דלק'' של אטומי מימן. וראה מה שכתב בזה הרב האסטרונום הבכיר הד''ר ניסים וידל בספרו : ''צבא השמים''. ויש כמה מקורות ידועים בחז''ל [וגם על הנושא הזה מרחיב הרב ד''ר וידל] שרואים שחכמינו לא סברו כמו חכמי יון, שלמעלה בשמים אין את מצבי הצבירה של ארבעת היסודות: ''אש מים רוח ועפר'', ושאין שם את מצבי ההשתנות של אש שורפת וקור או חום. אלא, חכמינו אמרו שכל מצבי הצבירה האלו [ה''אש'' היא גם סוג של מצב צבירה עם ריאקציה והיתוך]קיימים למעלה. ויש מצב היתוך של אש מחממת מאד למעלה. וזה העומק בדבריהם הנכונים של חכמינו שדברו שיש ''אש'' גם למעלה בשמים. בכוכבים ובשמש . וגם רואים ממסכת שבת שהמבשל בחמה פטור כי זה לא דומה לאש שהייתה במשכן . ואין לפרש שזה רק בגלל שאין רגילים לבשל כך, כי אם ככה מה ההסבר למה שהגמרא מסבירה שמחלוקת רבי יוסי ורבנן אם המבשל בחמי טבריה אסור מן התורה , תלויה בשאלה אם נגדיר אותם כ''תולדות חמה או תולדות האור'' [ כרגע אני צריך לסיים , המשך יבוא אם יהיה רצון מה', וכן ההסבר הנכון בפי' רש''י שם] ואני מציע לקרוא את דברי הרב ניסים וידל בעניינים אלו, בספרו: ''צבא השמים'' . הוא היה אסטרונום בכיר במצפה הכוכבים בגריני'ץ שבבריטניה . וכן היה כך במצפה הכוכבים במצפה רמון בישראל . וכן היה פרופסור אורח בבמקומות לימוד יוקרתיים בחו''ל . ובהקדמתו ל''צבא השמים'' חלק א' הוא כותב על ידיעותיהם המדוייקות של רז''ל באסטרונומיה. [ כרגע אינני מצטט דבריו , אפשר לראות בפנים, זה זמין באינטרנט].","610","","1549","True","True","False","","129","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68183","68074","תגובה בעניין המספר 30 כפול 30 ועוד","05/02/20 18:46","י שבט","תש"פ","18:46","אליעזר מ ש","*בכוונה בדברי ריש לקיש:' ''על'' כל מזל ומזל ',היא, אילו היינו צופים למרחקים בכיוון של המזל . כגון , ש'צביר העל' שמשערים קיומו, שאנו בו, נקרא: ''צביר על הבתולה'', כי צופים בגלקסיות שבו, בטלסקופ משוכלל מכוון לאזור מזל בתולה מי''ב המזלות הנודעים.
**באופן כללי, מדע האסטרונומיה אין לו כלים לאשר או להכחיש את המספר של 30 שחוזר בדברי ריש לקיש , ואסביר את זה להלן. ואני לא כתבתי שהמדע מוכיח מספר זה, אלא כתבתי, שמעניין שדברי ריש לקיש דומים למה שהתגלה בדור האחרון שהכוכבים מאורגנים - כנראה, בקבוצות וקבוצות של קבוצות . כלומר, שהגלקסיות לא מפוזרות כאילו באקראי במרחב , אלא נראה לנו שהם נמצאים במארגים גדולים של קבוצות וקבוצות של קבוצות. ורוב ההודעה שלי, היא, על זה שעמנו ידע לפי המקרא והתושב''ע, שיש למעלה עוד המון כוכבים וגדודיהם, אלפי שנים לפני שזה התגלה במחקר המדעי באסטרונומיה, וזה דבר ברור בלי שום ספק. ושהידיעות האלה נמסרו בהקשר של דברי עידוד. ויהי רצון, שכל הזקוק לעידוד, ישאב עידוד מזה, שה' אכפת לו ממנו ו'מעודד ענווים ה' 'ו'רופא לשבורי לב ומחבש לעצבותם' , אמן , כן יהי רצון .
***הסבר ,מדוע לפי המדע אין כלים לאשר או להכחיש המספר של 30 . אולי בעתיד תהיינה התפתחויות חדשות - אי''ה .
נכון כתבת, שריש לקיש ממשיל את זה ליחידות צבאיות גדולות. ויש לדעת כמה דברים:
1] המרחקים העצומים, שלא מאפשרים לנו לדעת כמה כוכבים יש בגלקסיות,לא מאפשרים לנו להבחין בכוכב בודד מהגלקסיה, אלא בצורתה הכללית . ולמדוד כמות האור או הקרינה היוצאת ממנה . וזה יכול להיות מיותר כוכבים בעלי עוצמת קרינה פחותה - יחסית, או מפחות כוכבים, בעלי עוצמת קרינה יותר גבוהה יחסית.- זה מתייחס לכל הגלקסיות , גם הקרובות יחסית, שבצביר הגלקסיות שאנו בו, חוץ מגלקסיה: 'אנדרומדה' שקרובה אלינו יחסית. [''רק'' כ1.8 מליון שנות אור...] שאפשר גם להבחין בה בכמה כוכבים בודדים גדולים מאד . [ אולי גם ב''ענני מגלן''- איני יודע]
2] וכן איננו יודעים, בגלל המרחק העצום, כמה גלקסיות יש במרחק של [בערך]יותר ממליארד ומאתיים חמישים מליון שנות אור. ייתכן ואינני מעודכן במרחק הנכון להיום - לפי הטלסקופים - רדיו ואופטי . מכל מקום, לענייננו, רוב היקום איננו יכולים לראות הגלקסיות שבו כלל, בגלל המרחק, ולכן לא נדע כיצד הם מאורגנות שם.
3] גם במרחק עד שם, אנו מבחינים בגלקסיות שפונות אלינו ברוחב הקוטר שלהם, ולא ב''עובי'' הדק שלהם. כלומר, יש כמה סוגים של גלקסיות , ספירלית ואליפטית ועוד. הגלקסיות הספירלית והאליפטית [ועוד חלק מהסוגים] אורכם - הקוטר שלהם, רב מאד ביחס לעובי הרקיע שבו נתונים הכוכבים. *הוספה:וזה עוד פירוש למה שכתוב שהשמש והכוכבים נתונים ברקיע השמים. שהמרחב של הגלקסיה דק מאד ביחס לקוטרו,כטס רקוע. ומובא בתושב''ע שיש עוד המון רקיעים.* לדוגמא: הגלקסיה שאנו בה שמכונה: ''שביל החלב''אורכה משוער ביותר ממאה אלף שנות אור , ואילו ''עוביה'' הוא ''רק'' כמה עשרות שנות אור . נדמה את זה למין טס שטוח ודק מאד ביחס לקוטרו. ולכן, אם יש גלקסיה שפונה אלינו ב''עובי'' שלה, נוכל להבחין בה בעזרת טלסקופ, רק עד מרחק מסוים, שהוא חלק קטן מאד מהיקום. ולכן, איננו יודעים כמה גלקסיות יש מעבר למרחק הזה, שה''עובי'' שלהם מופנה אלינו.
4]''הכל בתנועה''לפי מה שאומרים בימינו . והתנועה מורכבת,כגון שגלקסיה אנדרומדה נעה לכיוון הגלקסיה שלנו - ''שביל החלב''. ואילו גלקסיות אחרות ב''צביר'' נעות בכיוונים אחרים . כמו כן, התפרסם מחקר לפני מספר שנים, שאומר, ש''צביר העל'' שאנו בו, במרחב של כמה מאות מליוני שנות אור, הגלקסיות שבו, לא מתרחקות זו מזו כמו בחלקי היקום האחרים, אלא''מתכנסות''. כמו כן, לפני יותר מ10 שנים התפרסם מחקר, שאמר, שיש עוד גלקסיה קטנה שנעה בתוך הגלקסיה הגדולה שלנו ...
5] וכיון שריש לקיש דימה את העניין ליחידות צבאיות . הנה למשל יחידות צבאיות שפרוסות בשטח, ויש בכל אחת יחידת משנה, קשה לדעת ולהבחין אם הכל יחידה אחת. וכן קשה להבחין ביחידות המשנה שבשוליים, לאיזה יחידה הן שייכות . כגון, שני גדודי טנקים פרוסים לאורך הגבול הסורי ב'רמפות', נניח, 15 מחלקות בכל גדוד אחד פרוש לאורך, מצפון רמת הגולן ועד מרכזה, והשני, ממרכזה ועד דרומה. מלמעלה, קשה לדעת אם מדובר בגדוד אחד ענקי, או שני גדודים מוגדלים. גם, המחלקה הדרומית שביחידה הצפונית, קשה לדעת לאיזה גדוד היא שייכת. וכל שכן כש''הכל בתנועה'', ויחידות שונות, נעות בכיוונים שונים. ויחידות משנה שונות חולפות זו לצד זו. כגון, בתרגיל גדול שבו משתתפות הרבה יחידות, כגון: ''תרגיל אוגדה''. והנמשל , אם נדע על צביר של קרוב לתשעים גלקסיות, אולי זה 3''רהטון'' או 3''קרטון'', שסמוכים זה לזה","610","","1548","True","True","False","","173","147.236.31.113","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68269","68074","בעניין מספר הכוכבים - כמה תשובות","09/02/20 11:56","יד שבט","תש"פ","11:56","אליעזר מ ש","*אביגדור כתב: ''הדבר היחיד שמתאים-מאד בערך- לדברי הסוגיא בגמרא הוא מספר הכוכבים (חוסר הדיוק הוא ''רק'' פי 10000שהרי הגמרא מדברת על 10 בחזקת 18 והמדע על 10 בחזקת 22...)''עד כאן מדבריו . וכעת תגובתי :
1] קודם כל הוא משתמש ביטוי: ''חוסר הדיוק'' - דבר שמראה שהוא לא בקי באסטרונומיה מודרנית. כי מדובר על כמה הערכות שהם אומדנים כלליים. וכל הערכה ,חלק ממנה מבוסס על השערה . ויש הבדלים, ואפילו הבדלים גדולים, בין ההערכות השונות.[בכלל, זה קשור ל'יקום הנראה' - עד גבול הצפיה, ול'יקום החישובי', ולמודלים שונים]
2] אמנם הועלה הטיעון הזה בכמה מקומות באינטרנט, ויש על הטיעון הזה כמה תשובות:
*ונקדים גם, שאלה במסורתנו, שכאן, מעלה ריש לקיש מספר עצום של כוכבים, ומונה להם מספר, ואילו במקורותינו כתוב[ תהילים קמ''ז] ''מונה מספר לכוכבים'', ופי' הרד''ק שם, שהכוכבים בלי מספר, ורק בוראם יודע את מספרם. והביא את הפסוק בספר איוב: ''היש מספר לגדודיו''ועוד פסוק. וכן הביא הרמב''ם ב''מורה נבוכים''[ חלק ב' פרק י''ב] וכן בפי' רבי אברהם בן הרמב''ם על התורה, על מעשה בראשית, שהכוכבים בלי מספר, ורק ה' יודע את מספרם, וכן כתוב ב''ספרי'' על פרשת ''עקב'' על ''והיה אם שמע''וכו'' שהכוכבים הם כתות בלי שעור. ויש עוד מקורות בחז''ל על כך . והתשובות לשאלה זו הם גם התשובות לשאלה הראשונה.
והתשובות:
א] ריש לקיש לא אמר שאלו כל הכוכבים שיש בכלל במציאות. ומובא בזוהר ובספרות הקבלה, שיש במלאכים ובגדודי המלאכים שהם בשעור ומספר ויש עוד שהם בלי שעור ומספר וכך גם אפשר לומר בכוכבים שלפי המסורת הם מכוונים כנגדם ומקבלים שפעם מהם . וריש לקיש מדבר רק על אלו שהם בשעור ומספר .
ב] במאמר ריש לקיש:'' ''על'' כל מזל ומזל בראתי לו שלשים חיל'', המילה:''על''- משמעה, אם נצפה בכוון המזל יותר למעלה ,מה מעליו, נצפה יותר רחוק למרחקים . כך אפשר לפרש . ולפי זה ר''ל מדבר רק על מה שנראה לו נצפה בכוון י''ב המזלות הידועים , שהם מכסים בתצפית רק כ15 אחוז מכיפת השמים.
ג]הרב ד''ר ניסים וידל, מפרש ברש''י: ''ראשי גייסות '', שהכוונה לכוכבים הראשיים שמשולים למפקדי צבא בכירים, ומלבדם יש עוד המון .","610","","1544","True","True","False","","119","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68278","68074","תגובה בעניין נהר די נור שיוצא מזיעתן של","09/02/20 18:58","יד שבט","תש"פ","18:58","אליעזר מ ש",",,נהר די נור שיוצא מזיעתן של חיות''בהרבה מפרשים, ובספרי קבלה ,מפרשים, שהכוונה בעולם הרוחני העליון, הנהר היוצא מחיות הקודש. ו''זיעתן'' זה דימוי, כמ''ש שם המהרש''א .(כי, הרי אלו לא יצורים גשמיים בעולם הזה, כמו בעלי חיים שמזיעים זיעה)[ בחגיגה] ואילו במסכת ברכות, שמדובר על: ''עוקצא דעקרבא דמנח בנהר די נור'', זה מראה שרואים בשמים - בעולם הזה , כרמז להנהגת ה'.
**יאחד מדרכי חז''ל, לתת שם לנברא גשמי בעולם הזה, כמו למשהו בעולם העליון. כגון, שבמסכת חולין נ''ט יש: '''אריה דבי עילאי'' בעולם הזה, אריה גדול שחי ביער ששמו כך, כמו שכתוב בר''ן וה'''נמוקי יוסף''. ובסיפור שרבי יהושע הוציא 'אריה דבי עלאי'' ממקומו, ושאג ממרחק מאות ק''מ, ונפל קיסר רומי מכסאו ,שם מדובר על השורש הרוחני העליון, ב''פני אריה'' שבמלאכים - חיות הקודש שבמרכבה למעלה.","610","","1544","True","True","False","","145","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68500","68074","עוד תגובה כללית לאביגדור, כמה הארות:","16/02/20 11:42","כא שבט","תש"פ","11:42","אליעזר מ ש","א] מתוך כמה מאמרי חז''ל בתלמוד בבלי בענייני אסטרונומיה, ומתוך דברי הרמב''ם ועוד ראשונים בהלכות קדוש החודש, נראה, שחלק מדבריהם בעניינים הללו , הם מתקדמים יותר ממדע האסטרונומיה כפי שהיה בימיהם. ואין לנו הסבר כיצד ידעו את הדברים האלו, אלא שקבלוהו במסורת מהנביאים, או ברוח הקודש. וכך כתב הרמב''ם בהלכות קדוש החודש, שברבות השנים נודעו מקצת הדברים אחרי חקירות, ועוד שהיו לחכמים קבלות בעניינים האלו.
ב]רב סעדיה גאון בהקדמתו לספר על האמונות והדעות, כתב ,שהאדם בהיותו נברא ולא בורא ,לא אמור לדעת מיד את כל הדברים, אלא יש תהליך של למידה.וכך נראה, שאפשר לומר באופן כללי, בעם ישראל ובמין האנושי, שמדור לדור יכולים להיות גילויים חדשים במדע. אבל, יש הבדל, בין אם נאמר שנוספו ידיעות, או הטענה כאילו כתבו לנו לדורות -במאמרים שהם כפשוטו ולמסקנה -טעויות, שלא נראה לפרש ככה. כי ודאי זכו לסייעתא דשמיא, במה שקבעוהו לדורות ולמסקנה. כגון, אם נאמר שדברו על ז' כוכבי לכת, ואחר כך נתגלו עוד.אבל הם לא אמרו שאין יותר, ולא קבעו כך. גם, יש מאמריהם, שאפשר לפרש בכמה אופנים, ואנו נפרש שכתבו נכון ,ולא פרשנות לא נכונה, כאילו טעו אחרי בדיות. כגון, ב''קרש'' שהובא להלכה שיש מין צבי גדול עם קרן אחת במצחו, שיש 4 הצעות פירוש בספר של הרב לוינגר משוייץ [על מסכת חולין]לזיהויו. וכך נפרש. ולא נפרש, כאילו זו חיה דמיונית,וכאילו חלילה חכמינו טעו והטעו, במה שקבעו לדורות ,וכל הראשונים. [הפירושים לגבי ה'קרש': [עם תוספת הסברים והערות]1] שתי הקרניים מחוברות במצח לקרן אחת, והא קמ''ל שסימני חיה נאמרו גם בקרן כזו, דבהא איריא שם הגמרא בסימנים בקרניים, להבדיל בין חיה טהורה לבהמה טהורה.2]סוג של צבי גדול, או איזה אנטילופה גדולה ,עם קרן אחת במצחו, שחי בעבר ונכחד. והיה לא מצוי הרבה בימיהם, אלא רק ביער מסוים ששמו: ''דבי אילעי'', כמו שפירשו שם [ חולין נ''ט] ה'נמוקי יוסף והר''ן, ונמצא, שכבר בימיהם היה חיה די נדירה, ואחר כך נכחד.3] נראה מהצד כקרן אחת - לא נראה לי הפירוש הזה. 4]הגי'רפה, וכן פירש בספר ''שיחת חולין'' על מסכת חולין, והאריך להסביר . והשאלה על הפירוש הזה, שהרי הגמרא אומרת: ''אף על פי שאין לו אלא קרן אחת במצחו" , ולגי'רפה יש ג' קרניים, שניים מאחורה ואחת במצחו מקדימה. והתשובה, נראה לומר, שהרי הסוגיא שם עוסקת בזיהוי הסימנים להבדיל על ידי הקרניים בין חיה טהורה לבהמה טהורה. ולעניין זה, כיון שהקרניים האחוריות של הגירפה מכוסות בעור ושיער, הן לא נחשבות .","610","","1537","True","True","False","","160","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68154","68151","התייחסת לפרט","04/02/20 22:05","ט שבט","תש"פ","22:05","אור חדש","אחד, הפחות לא מדויק בדברי ר"ל (שהאמת מראש לא הבנתי למה הרב אביגדור כללו בהערתו)
עיקר חוסר הדיוק מצוי בחלוקה הסימטרית של המבנים
שזה כמובן נגד כל הידוע לנו
את"ל שלא דייק בחלוקה הרי שממילא לא דייק במספר וממילא אין שום פרט בדברי ר"ל שדומה ולו במעט לידע מתקדם באסטרונומיה","458","","1549","True","True","False","","128","37.26.149.244","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68157","68151","יישר כוח על ההערה","04/02/20 22:43","ט שבט","תש"פ","22:43","אביגדור","נכון. זה שהכוכבים עשויים אש, זה בפנ"ע לא קושיא (ואמנם כוכבי הלכת בוודאי לא בכלל זה אך אפשר ליישב שלא דיברו עליהם). אך זה שהירושלמי והמדרשים הנ"ל מדגישים שהכוכבים עשויים אש והרקיע עשוי מים וכיצד דרים זה עם זה ולא מזיקים זה את זה - זה לא מובן לנו.","571","","1549","True","True","False","","116","164.138.115.124","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68191","68183","פלפולי הבל כהרגלך בטומאה","05/02/20 20:27","י שבט","תש"פ","20:27","אור חדש","במספר לא דייק לפי הידוע
בחלוקה לא דייק לפי הידוע

אולי צדק לפי מה שנגלה בעתיד

כרגע לא רק שהמדע לא אמור להתפעל מ'ידיעותיו' אלא אדרבה שוללם","458","","1548","True","True","False","","125","89.138.248.215","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68267","68183","תקון ועדכון והוספה להודעתי","09/02/20 11:29","יד שבט","תש"פ","11:29","אליעזר מ ש","1] תיקון - עובי הגלקסיה של שביל החלב מגיע עד 1000 שנות אור - (לפי הערכה- כנראה באמצעה).( ועדיין נשאר הפירוש ל''רקיע השמיים'' כדבר מרוקע ומרודד שעוביו דק ביחס לקוטרו , כי עדיין, העובי של אלף שנות אור הוא קטן מאד ביחס לקוטר של מאה אלף שנות אור- לפחות;)
2]עדכון - בטלסקופ החלל ע''ש האבל אפשר לראות יותר . בכללות, נשאר הסברא שכתבתי, על ש''הכל בתנועה'', ושריש לקיש ממשיל זאת ליחידות צבאיות. ולכן אי אפשר לומר שלפי המדע יש הוכחה או סתירה למספר 30 . ועל זה יש להוסיף הסבר, שייתכן שלו היינו רואים את המערכים בשלב מוקדם יותר לאחר הבריאה, בשלב מוקדם יותר ל''התפשטות היקום'', היינו רואים מערכים שונים, במדה רבה, והיינו מגיעים לתובנות אחרות. [ויתכן, שבעתיד, יתברר משהו בזה.]
3] על השאלה הזו על המספר 30, יש עוד כמה תשובות, ואני מקווה לפרסמם, אם ירצה ה', ובעזרתו ורחמיו.","610","","1544","True","True","False","","110","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68349","68183","אני מתקן דברי:ייתכן וימצאו סימוכין ל30","11/02/20 10:58","טז שבט","תש"פ","10:58","אליעזר מ ש","אולי אם ירצה ה' ובעזרתו חסדו, האסטרופיזיקאים שירצו, יוכלו על ידי מחקר למצוא סימוכין למספר 30.","610","","1542","True","True","False","","119","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68401","68183","תקון להודעתי ייתכן שיש כלים או יהיו לאשר","12/02/20 18:06","יז שבט","תש"פ","18:06","אליעזר מ ש","את המספר 30.","610","","1541","True","True","False","","157","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68403","68183","הוספה: 'הכל בתנועה' או: 'הכל היה בתנועה'","12/02/20 18:18","יז שבט","תש"פ","18:18","אליעזר מ ש","","610","","1541","False","True","False","","128","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68237","68191","אינך מבין באסטרונומיה ודברי נכונים מאד","06/02/20 16:05","יא שבט","תש"פ","16:05","אליעזר מ ש","*ותגובתך מראה שאינך מבין בזה , או , שאינך רוצה להבין .
**ואתמצת את דברי ,לגבי המספר 30 בדברי ריש לקיש, אין למדע כלים לענות ולהוכיח אם זה נכון או לא.
ודברי 'אביגדור' כאילו המספר לא מדוייק ,מראים שגם הוא לא מבין באסטרונומיה מודרנית,כי מי שבאמת מבין בזה, יודע, שלא שייך לומר ככה. וכפי שהסברתי באריכות. . ***הסגנון שלך, אינו ראוי, אמנם, אני נאלץ לענות על טיעונך, כדי שלא תתעה את הגולשים.
****ובהודעה נוספת , אצטט מדברי הרב ד''ר ניסים וידל - אסטרונום בכיר - בעניין .","610","","1547","True","True","False","","133","199.203.37.197","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68276","68238","סיכום מקוצר","09/02/20 17:08","יד שבט","תש"פ","17:08","אליעזר מ ש","א] במאמר ריש לקיש מופיע מספר עצום של כוכבים, ושמאורגנים בסדר היררכי, כעין יחידות צבאיות ויחידות משנה. וזה מעניין, שאבות אבותינו ידעו את זה כבר לפני הרבה דורות, יותר מ1600 שנה לפני שזה התגלה במדע.
ב] אין כוונת ריש לקיש לומר שזה כל הכוכבים שיש. אלא, יש עוד המון בלי שעור ומספר, שרק בוראם יודע את מספרם.
ג]במאמר הזה יש דברי עדוד לכנסת ישראל ולכל אדם מישראל, שה' אתנו.
ד] לגבי המספרים 30 ו365, יש כמה אפשרויות לפרש, ואין סתירה מזה למה שידוע או למה שמשוער בימינו -ע''פ מדע האסטרונומיה.(ויתכן שיש סימוכין למספר הזה, ויתכן שיגלו עוד בעניין)","610","","1544","True","True","False","","127","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68275","68269","ובעניין המספר 30 ובעניין 'גיסטרא'","09/02/20 16:59","יד שבט","תש"פ","16:59","אליעזר מ ש","*בעניין המספר שלשים:
כמ''ש לעיל, אפשר לפרש ששלושים הוא מספר ממוצע או מעוגל מקורב .
א] ע''פ הזוהר שציינתי לעיל, שיש במלאכים וגדודיהם בשעור ומספר, ויש בהם עוד מלאכים וגדודיהם בלי שעור ומספר.וכך גם אפשר לומר בכוכבים שמכוונים כנגדם . יכול להיות, שהמספר 30 מתייחס לאלה שבשעור ומספר, ואליהם יכולים להצטרף גם מאלה שבלי שעור ומספר.
כגון , אם יש צביר של 33 ''גיסטרות'', אפשר לומר, ששלושים הם כנגד אלו שבשעור ומספר , ואליהם הצטרפו עוד שלש, מאלו שהם בגדר של מעל שעור ומספר.
ב] כמ''ש לעיל , לפי מדע האסטרונומיה בימינו ש''הכל בתנועה'',[או נאמר, שהכל היה בתנועה] ולפי הדימוי לחילות ולגיונות צבא , שיכולים לנוע ממקום למקום . כמו למשל , לפעמים כמה גדודים מצטרפים ביחד ונעים בשטח. כך אפשר לומר , שצביר ,שיש בו ,למשל , 163 'גיסטרות',מורכב מחמשה 'קרטונים' שהצטרפו ביחד, ונעים לכיוון מסויים. ושבארבע מהם יש 31 'גיסטרות' בכל אחד,ואחד מהם הוא 'קרטון' גדול ביותר מהממוצע, ויש בו 39 'גיסטרות'.
**אפשר לומר, ש'גיסטרא', היא גלקסיה גדולה עם גלקסיות הלווין הננסיות שמקיפות אותה.[כמו למשל גדוד גדול שיש יחידות קטנות שמלוות אותו מהאגפים] ושהמספר 365 אלפי ריבוא, מתייחס ל''ראשי גייסות'' - המפקדים החשובים ,בדימוי לכוכבים ראשיים . לפי פי' הד''ר וידל ברש''י. ולכן, המספר הכולל של הכוכבים יכול להגיע לפי כמה וכמה . אם נניח, יותר מפי מאה . זה מגיע ליותר מ365 מליארד כוכבים במערך הזה - בממוצע.
***ולדוגמא , לפי ה''ויקיפדיה'' יש את ''צביר הבתולה'', [שהוא חלק מ''צביר על הבתולה'']שיש בו כ210 גלקסיות גדולות או בינוניות, ועוד יותר מ1700 גלקסיות ננסיות , וצורתו לא סדירה . אז אפשר לפרש שזה כמו 7 ''קרטונים'' שנעים ביחד, ובכל אחד כ30 גיסטרות =גלקסיות גדולות או בינוניות . והננסיות הם כלוויניות שלהם. ואינני יודע אם האסטרופיזיקאים בימינו מגדירים את ה'קבוצות ' באותו הצביר, ואת גבולותיהם .","610","","1544","True","True","False","","161","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68501","68500","אשמח לקבל דוגמא","16/02/20 11:55","כא שבט","תש"פ","11:55","אביגדור","לגבי דבריך "מתוך כמה מאמרי חז''ל בתלמוד בבלי בענייני אסטרונומיה, ומתוך דברי הרמב''ם ועוד ראשונים בהלכות קדוש החודש, נראה, שחלק מדבריהם בעניינים הללו , הם מתקדמים יותר ממדע האסטרונומיה כפי שהיה בימיהם."

לי ידוע כנ"ל רק לגבי תחומים מסוימים מאוד ברפואה (חלוקת האברים), וגם שם יש לדון על כך כמובן.","571","","1537","True","True","False","","133","164.138.115.124","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68525","68501","במסכת חגיגה י''ב","16/02/20 17:13","כא שבט","תש"פ","17:13","אליעזר מ ש","ואמר רב יהודה אמר רב: בשעה שברא הקב''ה את העולם היה מרחיב והולך כשתי פקעיות של שתי , עד שגער בו הקב''ה והעמידו ,שנאמר: ''עמודי שמים ירופפו יתמהו מגערתו'' . יש כאן משל ונמשל, המשל, שתי חבילות של חוט מהודק שמיועד למתיחה על המסגרת לאורך, כדי לארוג בגד. בתחילה הם מהודקים בחבילה, ואחר כך הם מתפתחים בלי סדר, ואחר כך האורג עורך אותם בצורה מסודרת , מעמיד אותם על המסגרת לארוג בגד . והנמשל, בתחילה נברא חומר דחוס מאד, ואחר כך התפשט ,ואחר כך ה' יצר ממנו את קבוצות הכוכבים, שמאורגנות ב''קירות גדולים'' של צבירים שכל ''קיר'' מונה המון גלקסיות. [ התיאוריה החדשה של ''המפץ הגדול'' ו''התפשטות היקום''. כל הרעיון הזה, היה זר לאנשי המדע היוני ואלו שאחריהם, עד לפני כ50 שנה שהניחו קדמות העולם ויקום סטטי ובלתי משתנה . לפני שנים, קראתי ספר שנקרא:''בראשית''של פרופסור אביעזר, כמדומני שהוא גם כותב שם כך. כמדומני שגם הרב זמיר כהן מדבר על כך ]","610","","1537","True","True","False","","187","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68527","68525","אם זה המקור לידע אסטרונומי","16/02/20 17:25","כא שבט","תש"פ","17:25","אביגדור","נרחב יותר משל היוונים...","571","","1537","True","True","False","","159","164.138.115.124","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68547","68527","לא מדובר על מה שהשיגו בחקירה אלא","17/02/20 18:26","כב שבט","תש"פ","18:26","אליעזר מ ש","מסורת מהנביאים .","610","","1536","True","True","False","","165","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68548","68527","זה אכן מראה ..ויש דוגמאות נוספות ,כגון:","17/02/20 18:38","כב שבט","תש"פ","18:38","אליעזר מ ש","המאמר שהבאתי, אכן מראה על ידע ממקור עליון.ויש עוד דוגמאות: *ברכות נ''ח: ''ואמר שמואל מאי כימה כמאה כוכבי'' ושם ברש''י, שמאה כוכבים יש בין הכוכבים של כימה, והם כוחה של כימה .ומזה מובן שהם העיקר, ויש עוד המון[כך מפרש הרב זמיר כהן] ולפי כל הראשונים, ''כימה'' היא קבוצת כוכבים קטנה בסוף מזל טלה, ושבעין בלתי מצויידת בטלסקופ אפשר לראות בה כ7 כוכבים בלבד, וכפי שזה גם ב'תנא דבי אליהו'.
** והמאמר הזה של ריש לקיש, בברכות ל''ב, שיש למעלה למעלה עוד המון כוכבים בסדר גודל עצום, שמסודרים בקבוצות וקבוצות של קבוצות .
***וזה שלחז''ל היה ידע מתקדם יותר בכמה דברים באסטרונומיה מהידע של חכמי יון שבזמנם , שקבלו חכמינו במסורת ,זה גם כתוב ברמ''א בספרו ''תורת העולה''. ויש בכל זה, בספר ''בראשית'' של פרופסור אביעזר , ובספר ''צבא השמים''של הרב ד''ר ניסים וידל.ואפשר גם לראות באךתר ''הדברות'' של הרב זמיר כהן .","610","","1536","True","True","False","","191","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68555","68547","אין צורך בכך","17/02/20 23:26","כב שבט","תש"פ","23:26","אור חדש","די להכיר מישהו מהרשימה הארוכה שכאן כדי לגלות שבמקום שאנשים רגילים רואים כוכבים בודדים בעלי ראיה טובה יותר מזהים הרבה יותר כוכבים, השלכה של הדבר על כלל השמים תוביל להבנה פשוטה למקור הסברא שבכימה יש 100 ובכללות השמיים הרבה יותר מכך

מכיוון שהדמיון בין המימרות שהבאת מחז"ל למציאות הינו ברמה הכללית בלבד ואילו בפרטים רבים הדברים לא מתאימים הרי שאו הנביא קיבל טעויות בנבואתו (כי בורא העולם טעה?!?) או שהמקור לא נבואי מעיקרא","458","","1536","True","True","False","","105","109.186.154.240","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68549","68548","וציטוט מדברי הרמ''א ב''תורת העולה''","17/02/20 18:50","כב שבט","תש"פ","18:50","אליעזר מ ש","חלק א' פרק ב' ''וכבוד חכמי התורה... שידעו סוד התכונה על צד שידעו אותן חכמי הגויים, ויותר מהם, שידעו גם כן דרכים אחרים אשר נעלמו מכל חכמי הגויים''","610","","1536","True","True","False","","154","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68560","68555","מה שבאמת באמת מציק לי","18/02/20 09:21","כג שבט","תש"פ","09:21","אביגדור","זה שהשיטה של אנשים מסוימים (אינני מתכוון למי שכאן בפורום אלא לרבנים מסוימים, אפילו נחשבים בתחומם) להביא לכאורה ראיה שחז"ל ידעו מידע עדכני ומכאן שתורה מן השמיים וכו', ואח"כ כששואלים אותם שזה לא מתאים או היוונים ידעו קודם וכו' הם מתפלפלים ונדחקים לתרץ. ועדיין בטוחים שיש להם ראיה שתורה מן השמיים.
לדוגמא, ראיתי רב שעוסק בתחומים אלה, שטוען שחזל ידעו שהארץ כדורית וכו' לפני שאר העולם. שאלו אותו שפיתגורס כבר הוכיח זאת, והוא כותב בתשובתו שלא בטוח שזה פיתגרוס, אולי הוכיחו את זה אחריו ורק תלו את ההוכחה בשמו, וגם בכלל הידע היווני עדיין לא התפשט אז בכל העולם (זה נכון לכשעצמו).
ועדיין הוא מאמין שיש לו מכאן הוכחה שתורה מן השמיים...
משהו כאן בלוגיקה ממש מעוות. מבחינתי זה חילול השם האמיתי, שרבנים שלמדו גמרא שנים רבות משתמשים בעיוותים לוגיים, כאשר הגמרא כולה מלמדת אותנו כל הזמן איך נראית קושיא איך נראה תירוץ איך נראית ראיה. ובעיקר - מה לא נחשב ראיה.","571","","1535","True","True","False","","153","164.138.115.124","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68592","68555","הדמיון בכללות נכון ומעורר התפעלות ואילו","18/02/20 18:06","כג שבט","תש"פ","18:06","אליעזר מ ש","ואילו בפרטים, יש דברים שצריכים הסבר, ויש דברים שלא הוכחו . אבל זה לא נכון לכתוב שיש דברים לא מתאימים.
**וזה שמופיע במסורת שלנו שיש למעלה בכללות השמים עוד המון כוכבים וגדודיהם בלי שעור, זה לא רק במימרות האלו, אלא כבר הבאתי מהמקרא ןמפרשיו ורמב''ם ודברי חז''ל מפורשים בעוד מקומות .","610","","1535","True","True","False","","165","213.151.52.130","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68561","68560","[ללא נושא]","18/02/20 10:34","כג שבט","תש"פ","10:34","אור חדש","הם למדו את הגמ' עם מסכה שהלבישו עליה המלמדים שלהם
כלומר יש בגמ' שתי מטרות לדיוניה:
א: לברר מקור ואימות למימרא של פל'
ב: לברר אם אין סתירות הדוחות המימרא הנל

אז את עקרון א הפכו ליסוד באמונת חכמים, שכל דבריהם אמת ולנו נותר רק לגלות זאת ואילו ב' נלמד רק כמהלך מחשבתי לא יסודי
כמובן שלוגיקה המושתתת על א בלבד אינה לוגית אך בעיני הצדיקים היא נחשבת למחוייבת מצד אמונת חכ'","458","","1535","True","True","False","","94","109.186.154.240","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68572","68560","תגובה","18/02/20 14:44","כג שבט","תש"פ","14:44","אליעזר מ ש","א] אני לא טענתי, שמזה שמפורש במקורותינו כדוריות הארץ - זה מוכיח, הרי כתבתי שזה ידוע במדע מימי קדם ע''פ ראיות, והבאתי הראב''ע על ישעיהו מ' עה''פ: 'היושב על חוג הארץ' -שכך כתב שם . אמנם, לדעתי , ולא רק לדעתי, אלא לדעת גדולי חכמים בעמנו, זה מכבודם של חכמינו שידעו זאת. ועוד, שמפורש וגם מובן מהראשונים שהידיעה הזו כתובה במקרא , וגם נכללת במסורת התורה שבעל פה ,בפירוש למצוה ''החודש הזה לכם'' - לעשות החודשים לפי חידושה של הלבנה .
ב] ולגבי המאמרים בתלמוד שהבאתי , הרי זה ברור שבתנ''ך ובמפרשים ובתלמוד מפורש שיש למעלה עוד המון כוכבים וגדודי כוכבים לאין מספר , דבר שלא היה ידוע ליונים כלל, כי לא היה אז טלסקופ. וזה מוכיח, או לפחות סימוכין ודבר מאד מעניין בקשר ל''תורה מן השמיים''.[והמספרים 30 ו365 לא הוכחו (בינתיים..) , גם לא נסתרו . ולגבי המספר מאה ב'כימה' יש לי עוד מה לומר , אלא שכרגע אעשה הפסקה] . ולגבי המאמר בחגיגה י''ב, שהעולם היה מרחיב והולך, אומר בקצרה, שמי שמתמצא באסטרופיזיקה מודרנית, לא יתפלא אם דימוי כזה היה מופיע בספר לימוד בימינו.","610","","1535","True","True","False","","185","147.236.31.113","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68564","68561","זה מעניין","18/02/20 11:38","כג שבט","תש"פ","11:38","אביגדור","אבל באמת לא מובן לי.
אצלם בשיעור כללי לא היו מקשים על הרב אם יש מקור שסותר את דבריו?
להם לא ברור שאם יש מחלוקת רמב"ם ורשב"א, אז זה לא בטוח שהרשב"א הוא "הצודק היחיד" בסוגיא?
באמת קשה לי עם זה...","571","","1535","True","True","False","","164","164.138.115.124","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68566","68564","תשובתם","18/02/20 13:35","כג שבט","תש"פ","13:35","אור חדש","וכפי שרבים חוזרים עליה גם בפורום הינה 'אלו ואלו...'","458","","1535","True","True","False","","117","213.151.55.26","0","68038","ברכות|לב ע"ב",""),new Message("68595","68592","כאשר הדמיון","18/02/20 18:15","כג שבט","תש"פ","18:15","אור חדש","הינו רק בכללות ולא בפרטים זה ראיה ניצחת לכך שהדמיון נובע מכח המדמה בלבד ולא מידיעה ברורה ומוחלטת של הנושא
ולכן כ"ע אתה מסכים שאם הקב"ה טרח לנבא את נביאיו על מבנה ההיררכי של המערכות הקוסמיות הרי שהיה עושה זאת בדיוק ולא 'בערך' הרי שתסכים שכרגע נראה שלא מקור נבואי הביא לדברי ר"ל
כפי שציינתי אנשים חדי ראיה ביותר היו וישנם גם כעת ובמיוחד בימי קדם שלא היה זיהום אור ניתן היה להבחין בכך שצבא השמים מרובה הוא ומורכב מקבוצות שונות (שהקדמונים גם נתנו להם שמות כידוע)
לכן המסקנה ההגיונית הינה להפסיק להביא העניין כהוכחה לאמיתות התורה שמא מביני עניין ינצלו זאת להוכיח (באותה מידה של טעות) את ההפך חלילה","458","","1535","True","True","False","","105","213.151.55.26","0","68038","ברכות|לב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);