var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68107;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68107","0","מורה הלכה בפני רבו","03/02/20 22:58","ח שבט","תש"פ","22:58","שלמה שטרסברג","אנו רואים ממהלך הגמרא בהמשך שהיכולת להקפיד או לא הייתה נתונה בידיו של עלי הכהן שבסוף מחל לשמואל והתפלל עליו שלא ימות.
וכי לא קח היה ראוי שיעשה לכתחילה במקום שיקפיד וימות שמואל ואז יתפלל לה' שייתן לחנה בן אחר???","205","","1550","True","True","False","","737","213.151.36.249","0","0","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68109","68107","כל המורה הלכה בפני רבו חייב מיתה","03/02/20 23:38","ח שבט","תש"פ","23:38","דוד כוכב","לא סתם כל המורה הלכה בפני רבו חייב מיתה, ואפילו הוא בן שנתיים, כשמואל הנביא. כי לולא כן לא תהיה הלכה פסוקה בישראל. וזה טעם חומרת זקן ממרא.
וכדברי הרמב"ם הלכות ממרים א הלכה ד:
כשהיה בית דין הגדול קיים לא היתה מחלוקת בישראל, אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל שואל לבית דין שבעירו אם ידעו אמרו לו אם לאו הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחיו עולין לירושלים ושואלין לבית דין שבהר הבית אם ידעו אמרו לו אם לאו הכל באין לבית דין שעל פתח העזרה, אם ידעו אמרו להן ואם לאו הכל באין ללשכת הגזית לבית דין הגדול ושואלין, אם היה הדבר שנולד בו הספק לכל, ידוע אצל בית דין הגדול בין מפי הקבלה בין מפי המדה שדנו בה אומרים מיד, אם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן, או יעמדו למנין וילכו אחר הרוב ויאמרו לכל השואלים כך הלכה והולכין להן, משבטל בית דין הגדול רבתה מחלוקת בישראל זה מטמא ונותן טעם לדבריו וזה מטהר ונותן טעם לדבריו זה אוסר וזה מתיר.","125","","1550","True","True","False","","148","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68402","68107","אולי הכוונה שעלי הכהן רצה לקחת","12/02/20 18:16","יז שבט","תש"פ","18:16","אליעזר מ ש","משמואל את הכשרונות הייחודיים שלו, ושיחזור להיות סתם ילד קטן בן שנתיים שלא יודע כמעט שום דבר .ועל זה אמרה חנה אמו: 'אל הנער הזה התפללתי', שהילד כבר כנער, ועל זה התפללתי שה' יתן לי: 'זרע אנשים'. ועלי התכוון שיברכה או יתפלל עליה שיוולד לה אחר כך בן אחר, כזה כשרוני.","610","","1541","True","True","False","","133","213.151.52.130","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68113","68109","השאלה הייתה למה לא מחל לכתחילה","04/02/20 01:19","ט שבט","תש"פ","01:19","הודו_כי_טוב","חבל מאוד שהדת שלנו דקטטורית ולא ניתנת לדיון ולשינויים
גם שהזמן המקום המצב דורשים זאת
חבל מאוד שבית דין לא יכול לבטל דין של בית דין שקדם לו
בתרוץ של חכמה ומניין
האם הדעת בכלל סובלת שבן שנתיים יחוייב מיתה
הרי עלי ביקש ממנו הסבר
הוא הסביר את עצמו זה לא חייב להיות פסיק רישא

גם המחלוקות מתורצים אלה ואלה דברי אלוקים חיים
השוואה לזקן ממרא ? הרי אפילו הוא מקבל התראה
הלכות פסוקות בכלל היו אז ?
בין דין הגדול בטל?
כל מה שעושה הקדוש ברוך הוא לטובה עושה","207","","1549","True","True","False","","154","79.180.37.119","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68124","68109","אין קשר לזקן ממרה","04/02/20 08:41","ט שבט","תש"פ","08:41","שלמה שטרסברג","הרמב"ם שהבאת מדבר בזקן ממרה שלאחר שב"ד הגדול אמרו לו מה ההלכה הוא ממשיך להורות הלכה בניגוד לדברי הב"ד ולכן דינו מיתה ועל זה דיבר הרמב"ם
כאן מדובר בילד קטן שאמר הלכה בניגוד לדברי עלי הכהן ועלי הודה לו שהוא צודק בדבריו.
המציאות מורה שיכול ליפגע ולהקפיד ויכול לסלוח ובכך למנוע את העונש כפי שבסופו של דבר קרה
קשה מאוד לי להבין במיוחד במקרה שעלי מסכים שטעה בהלכה שיחפוץ במותו של שמואל הילד הקטן שהורה הלכה בניגוד לדבריו והתברר שצדק","205","","1549","True","True","False","","257","95.86.110.70","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68114","68113","הסברתי, חשוב להרתיע","04/02/20 01:30","ט שבט","תש"פ","01:30","דוד כוכב","בית דין יכול לבטל דין של בית דין שקדם לו, אבל רק בית דין, לא כל פספוס

היו הלכות פסוקות, הם הרי הוכיחו ודייקו את זה מהפסוקים.
ההשוואה לזקן ממרא היא לצורך הסברת הסכנה שבדבר.
לא תמיד יש התראה. כשיש סכנה ויורים עליך חייבים להשיב אש מיד, ובלי התראה.","125","","1549","True","True","False","","171","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68126","68114","פרט לגזרות עזרא מתי זה קרה?","04/02/20 09:23","ט שבט","תש"פ","09:23","הודו_כי_טוב","שבית דין ביטל
וגם אז בסבב הקודם תרצו לי על תקנות עזרה מה שתרצו
מתי לאחרונה התכנסו שבעים זקנים ?
שמואל "ירה" על עלי?
הוא רק ענה לשאלתו

עלי הוא זה שקלל (ירה) לשמואל אחר זה , כששמואל זכה לנבואה","207","","1549","True","True","False","","148","79.180.37.119","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68125","68124","יש קשר מובהק, ראה בתגובתי להודו","04/02/20 09:16","ט שבט","תש"פ","09:16","דוד כוכב","כמו בין כל שני דברים קיימים גם כאן חילוקים למכביר, אבל הם אינם רלוונטים למה שהסברתי - להבנת עניין הסכנה הקיומית שבעירעור ההנהגה.
"אין מרחמים בדין". כאשר הצורך דורש לחגור חרב על ירך גיבור, אסור לנהות אחר הרחמים, כדרך הפוליטיקלי-קורקט המחודש. עלי הכהן ידע והבין זאת, הגמרא הסבירה זאת.","125","","1549","True","True","False","","154","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68128","68125","לא מסכים","04/02/20 09:38","ט שבט","תש"פ","09:38","שלמה שטרסברג","ברמה ההלכתית אין כאן דין זקן ממרה
בפועל אין כאן חשש לשתי תורות כי עלי מסכים להלכה של שמואל
במקרה שלנו אין כאן דין ומשפט אלא רק הקפדה שעלולה לגרום לעונש אלוקי
אם באמת זה כה ברור שאסור לרחם בדין וזה מזלזל בגדולי הדור שהתברר שטעו וזה עלול לפגוע במעמדם מדוע כן ריחם עליו בניגוד לדין?","205","","1549","True","True","False","","259","95.86.110.70","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68127","68126","זה קרה במשך הדורות שהיה סנהדרין","04/02/20 09:31","ט שבט","תש"פ","09:31","דוד כוכב","כשהתכנס הסנהדרין והכריע, הוא לא בהכרח פסק כפי שפסקו בדורות הקודמים.

בין שהיתה לו כוונה זדונית ובין אם לאו, שמואל אכן "ירה" במנהיגותו של עלי. יש כאן מורה הוראה מוסמך, אל תפסוק לכהנים הלכה למעשה כיצד עליהם לנהוג. ובמיוחד מסוכן הדבר כאשר אתה צודק במקרה זה ואתה כוכב עולה וגאון, אתה גורם בזה לציבור לזלזל בפוסק הדור ולא להשמע להוראות מורי ההלכה.","125","","1549","True","True","False","","166","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68129","68127","שחיטה כשרה בזר ידע שלא להורות לא ידע?","04/02/20 09:49","ט שבט","תש"פ","09:49","הודו_כי_טוב","ומה שבניו של עלי עושו זה טוב יותר ?","207","","1549","True","True","False","","145","79.180.37.119","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68131","68128","כמדומני בהמשך המדרש","04/02/20 09:56","ט שבט","תש"פ","09:56","הודו_כי_טוב","חנה התחננה והוכיחה לעלי
שהוא עצמו לימד כך
הוא התפלל לשינוי הגזרה
לא נראה שהרחמים הם בבית דינו","207","","1549","True","True","False","","140","79.180.37.119","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68132","68128","אתה סותר את עצמך","04/02/20 10:05","ט שבט","תש"פ","10:05","דוד כוכב","כתבת: לא מסכים, והסברת: ברמה ההלכתית אין כאן דין זקן ממרה, וזה גם מה שאני אמרתי. זה לא דין שווה לזקן ממרא, שמואל לא היה אחד מהסנהדרין. רק סיבת חומרת הסכנה שבמעשים אלו דומה.

החשש לשתי תורות הוא בכל מקרה שמתערערת הסמכות לפסיקה של הפוסק האחראי, כאשר בא משהו מבחוץ כאשר הוא חפץ בכך, ופוסק הלכה למעשה כי הוא יותר צודק.
הגמרא הסבירה בצורה ברורה שעלי לא בחר להעניש את שמואל בגלל חשבון אישי, חלילה וחס. אלא רק משום שכך הדין, כי כל המורה הלכה בפני רבו חייב מיתה.

ועם זה, "חייב מיתה" פירושו בידי שמים, ולא כל חייב מיתה נהרג לבסוף, אנחנו מברכים רבות: הגומל לחייבים טובות, על שגמלנו מסכנות שנתחייבנו בהן (וראה כאן). ועלי רשאי היה לבטל את הקפידא שלו, כמו שכתבת בצדק, והוא עשה זאת משום יחוד מקרה זה כפי שהסבירה חנה.","125","","1549","True","True","False","","175","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68130","68129",""ילדות היתה בו" (ב"ב קלא.)","04/02/20 09:55","ט שבט","תש"פ","09:55","דוד כוכב","מה שבניו של עלי עשו היה חמור מאוד, אבל זה לא סיכן את מערכת השלטון והפסיקה בישראל.","125","","1549","True","True","False","","133","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68133","68130","אוי לו לדור שילדים מאיימים על מנהיגיו","04/02/20 10:17","ט שבט","תש"פ","10:17","הודו_כי_טוב","ובכלל בבית דין של מעלה עד גיל עשרים פטור
ובמטה עד גיל שלוש עשרה","207","","1549","True","True","False","","156","2.53.154.24","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68153","68132","זו לא הייתה העדפה שלו אלא בררת מחדל","04/02/20 21:48","ט שבט","תש"פ","21:48","שלמה שטרסברג","עלי העדיף ששמואל ימות למען ישמעו ויראו שלא מורים הלכה בפני רבך ולכן לא רצה לוותר על הקפדתו ורק כשחנה התחננה וכ' הסכים לוותר על הקפדה שלו.
דבר שבנסיבות שהיו שגם מדובר בילד קטן וגם מדובר שבאמת צדק בהוראתו היה מקום לעשות כך לכתחילה ולא כבררת מחדל","205","","1549","True","True","False","","237","95.86.110.70","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68134","68133","רק גאון השווה למשה ואהרן יכול","04/02/20 10:22","ט שבט","תש"פ","10:22","דוד כוכב","את הקושיה שכתבת אמר לי הרב מרדכי אליהו, הכיצד נתחייב בהיותו קטן, ומיד השבתי כאמור לעיל, שאין כאן עונש לאיש, אלא סיטואציה של מניעת סכנה.","125","","1549","True","True","False","","146","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב",""),new Message("68136","68133","מהלכות מורה הלכה בפני רבו - המובהק","04/02/20 10:40","ט שבט","תש"פ","10:40","דוד כוכב","בשולחן ערוך יורה דעה סימן רמב:

סעיף ז
לא מקרי הוראה אלא בשמורה על מעשה שבא לפניו, אבל אם שאלו לתלמיד הלכה כדברי מי, יכול לומר מה שבדעתו, כיון שאינו מורה על מעשה שבא לפניו.

סעיף יא
לאפרושי מאיסורא, כגון שרואה אדם שעובר עבירה מפני שאינו יודע שהוא אסור, או מפני רשעתו, מותר להפרישו ולומר לו שהוא אסור, בפני רבו, שבכל מקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב.","125","","1549","True","True","False","","162","95.86.116.221","0","68107","ברכות|לא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);